Gewetensbezwaarde ambenaren en het (homo)huwelijk

Lisa Ethan

Bericht door Lisa Ethan »

memento schreef:We moeten ook niet vergeten dat trouwambtenaar (BABS) zijn een bij-baantje is, gewoon een hobby!

Aan de andere kant biedt de houding zoals degene die het RD-stukje schreef, wél een mooie gelegenheid om van ons geloof te getuigen. Ik bedoel dan niet de hoon-lach die hij voorsteld, maar wél het eerlijk, vanuit je geloof, vertellen waar het op staat. Zeker omdat je daarmee praktisch er voor zorgt dat je uiteindelijk toch geen homo's en andere gevallen die tegen Gods woord ingaan, trouwt.

Het grote gebod der wet is liefde. En ik vraag me af of het in deze dus niet van meer liefde is om de mogelijkheid te zoeken om ernstig te vermanen. Aan de andere kant is BABS zijn een hobby, en ik denk dat we zéker in onze hobbies niet de grenzen op moeten zoeken.

Alleen denk ik wel dat de grondhouding die Niek aangeeft verkeerd is. De eerste gedachte bij zulke zaken moet niet zijn: Hoe vermeid ik het kwaad, maar: Hoe kan ik dit kwade ten goede keren. Liefde is vervulling der wet!
Daar ben ik het helemaal mee eens, zeker als zo'n vak je hobby is. (Dit wist ik nog geeneens trouwens)

Als vegertarier ga je ook niet als hobby bij een club voor vrije tijds jagers!!!!
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Nog een kleine reactie op een posting van Lisa-Ethan.

Ik zou graag willen weten waarop jij baseert dat met de nakomelingen van Cham 'zwarten' worden bedoelt.

De naam van Cham betekent zoiets als 'heet'. Zijn nageslacht heeft nogal wat variatie [Gen. 10:6]:

Kus - dit waren mensen die woonden rondom de Nijlvallei, van zuid tot boven-Egypte,

Misraïm - dit verwijst in het Oude Testament naar de Egyptenaren.

Put - zijn waarschijnlijk mensen die zijn gaan wonen in de omgeving van het huidige Libië.

Kanaän - de zoon waarover gesproken wordt heeft sterke banden met het handelsvolk de Foeniciërs.

Ook kunnen we denken aan de Wet [Ex. 20:5] en andere teksten waar god laat zien, dat Zijn vloek ophoudt bij het derde of vierde geslacht [34:7].

Tot slot Adam at een 'peree'. Dit is te vertalen met een vrucht, welke dat was is onbekend.
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Lisa Ethan schreef:
ndonselaar schreef:Lisa Ethan, als het nog niet duidelijk was uit mijn verhaal, excuses daarvoor, maar ik pleit zeker niet voor het blijven werken als gemeenteambtenaar als je in die functie gedwongen wordt tot het overtreden van Gods Wet. Dat rest er maar twee opties:

1. weigeren van het sluiten van homoambtenaren en de gevolgen dragen van deze weigering.
2. ontslag nemen als ambtenaar.

Trouwens Daniël werkte niet voor een kerkelijke gemeente. Hij werkte voor Nebuchadnezar en zijn hof! Deze weigering had hem en de hoge ambtenaar het leven kunnen kostten.

Dat die moslim weigert een vrouw een hand te geven was niet waanzinnig. Vanuit zijn geloof weigerde deze man een vrouw de hand te schudden. De ontmoeting werd destijds zelf gezocht. Ook heeft deze man geen gemeentelijke functie.
Het zou tijd worden wanneer sommige liberalen eens in gaan zien hoe ideologisch zijn bezig zijn. De dictatuur van de helft plus één heeft Nederland in zijn kille greep. De kerk is vele keren, en soms helaas terecht, intolerantie verweten. Deze intolerante houding kenmerkt nu de liberale seculiere meerderheid. Deze houding krijgt meer en meer dictatoriale trekjes.
Ik ben het met je eens met alles, behalve met dat handen schudden weigeren. Kijk als deze man het weigert in zijn privé-leven, hoe dom de reden ook is (vanuit het moslim geloof zijn ze bang dat ze met handen schudden een vrouw sexueel opwinden haha), dat is inderdaad zijn zaak. Hij wilde echter een gemeentelijke funktie bekleden waarin hij iedere klant gewoon een hand moet geven, OOK de vrouwen. Zo werkt dat nou eenmaal in een westers land en in het bedrijfsleven, kun je daar niet tegen tsja.... dan moet je gewoon op een andere funktie solliciteren. Ze kunnen hier zelfs hun eigen bedrijf beginnen zoals een winkel of restaurant.
Ik dacht dat je sprak over de iman die weigerde om Verdonk de hand te schudden.
Lisa Ethan

Bericht door Lisa Ethan »

ndonselaar schreef:Nog een kleine reactie op een posting van Lisa-Ethan.

Ik zou graag willen weten waarop jij baseert dat met de nakomelingen van Cham 'zwarten' worden bedoelt.

De naam van Cham betekent zoiets als 'heet'. Zijn nageslacht heeft nogal wat variatie [Gen. 10:6]:

Kus - dit waren mensen die woonden rondom de Nijlvallei, van zuid tot boven-Egypte,

Misraïm - dit verwijst in het Oude Testament naar de Egyptenaren.

Put - zijn waarschijnlijk mensen die zijn gaan wonen in de omgeving van het huidige Libië.

Kanaän - de zoon waarover gesproken wordt heeft sterke banden met het handelsvolk de Foeniciërs.

Ook kunnen we denken aan de Wet [Ex. 20:5] en andere teksten waar god laat zien, dat Zijn vloek ophoudt bij het derde of vierde geslacht [34:7].

Tot slot Adam at een 'peree'. Dit is te vertalen met een vrucht, welke dat was is onbekend.
Ik heb het uit Genesis 9 : 20-27

http://en.wikipedia.org/wiki/Kush Kush betekend in het hebreeuws zwart. Nubie, vandaag de dag Sudan waar over het algemeen zwarte mensen wonen.

De vloek van Ham en zo.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Kush betekend in het hebreeuws zwart.
Het probleem met Kush is dat wij geen inzicht hebben in wie zijn nakomelingen zijn. Het woord 'zwarte' komt in verschillende talen voor, en heeft in elke taal verschillende betekenissen.

Ik acht het onmogelijk om te bewijzen dat áls Kush nog bestaat, welk volk zich zijn nakomelingen mogen noemen. Ik acht het daarbij niet uitgesloten dat Kush is uitgestorven als gevolg van de vloek van God.
Ook kunnen we denken aan de Wet [Ex. 20:5] en andere teksten waar god laat zien, dat Zijn vloek ophoudt bij het derde of vierde geslacht [34:7].
Ik acht dit ook een goed theologisch argument om stamgebonden vervloekingen in het OT te bezien.

Daarbij is de vloek van God nooit ongelimiteerd, door God gehoorzaam te zijn was ook voor een vervloekt geslacht uitkomst mogelijk. Het meest heldere voorbeeld daarvan is dat wij allen onder de vloek van Gods wet liggen, en wij allen in Christus redding vinden kunnen.
Laatst gewijzigd door memento op 21 apr 2007, 13:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

memento schreef:[...]

Alleen denk ik wel dat de grondhouding die Niek aangeeft verkeerd is. De eerste gedachte bij zulke zaken moet niet zijn: Hoe vermeid ik het kwaad, maar: Hoe kan ik dit kwade ten goede keren. Liefde is vervulling der wet!
Wat bedoel je Memento?
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

ndonselaar schreef:
memento schreef:[...]

Alleen denk ik wel dat de grondhouding die Niek aangeeft verkeerd is. De eerste gedachte bij zulke zaken moet niet zijn: Hoe vermeid ik het kwaad, maar: Hoe kan ik dit kwade ten goede keren. Liefde is vervulling der wet!
Wat bedoel je Memento?
Well Niek, ik meende in jouw reactie iets te proeven van Wat mag wel, en wat mag niet.

Ik denk echter dat dit niet de goede houding is. In eerste plaats moet m.i. de gedachte zijn: Hoe vervul ik de wet, in haar liefdesgebod. Je kent vast wel de uitzonderingen die Douma noemt in zijn boekjes over ethiek, waarin hij de 10 geboden overtreden worden en waarvan wij geloven dat het tóch goede daden waren, ondanks dat ze Gods geboden overtraden.

Nee, m.i. moet onze houding niet zijn: Hoe hou ik mijn handen zo schoon mogelijk (zonde-meiding), maar: Hoe kan ik mijn handen zo veel mogelijk in liefde tot God en naaste laten werken (heiligheids-zoeking).
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

memento schreef:
ndonselaar schreef:
memento schreef:[...]

Alleen denk ik wel dat de grondhouding die Niek aangeeft verkeerd is. De eerste gedachte bij zulke zaken moet niet zijn: Hoe vermeid ik het kwaad, maar: Hoe kan ik dit kwade ten goede keren. Liefde is vervulling der wet!
Wat bedoel je Memento?
Well Niek, ik meende in jouw reactie iets te proeven van Wat mag wel, en wat mag niet.

Ik denk echter dat dit niet de goede houding is. In eerste plaats moet m.i. de gedachte zijn: Hoe vervul ik de wet, in haar liefdesgebod. Je kent vast wel de uitzonderingen die Douma noemt in zijn boekjes over ethiek, waarin hij de 10 geboden overtreden worden en waarvan wij geloven dat het tóch goede daden waren, ondanks dat ze Gods geboden overtraden.

Nee, m.i. moet onze houding niet zijn: Hoe hou ik mijn handen zo schoon mogelijk (zonde-meiding), maar: Hoe kan ik mijn handen zo veel mogelijk in liefde tot God en naaste laten werken (heiligheids-zoeking).
Memento, het gaat er mij niet om: hoe hou ik mijn handen schoon. Misschien bespeur je enige doperse neigingen in mijn redenering. Dat wil ik vermijden, maar ik geloof niet dat een christen geroepen is tot het overtreden van Gods Wet. Daarbij maak ik wel een onderscheid, en dat doet Douma ook, tussen de Decaloog en de ceremoniële of civiele wetten. Dat deed Calvijn ook. Calvijn zegt daarover: het is aan de volken de vrijheid om wetten te maken waarvan zij de nuttigheid inzien, als ze maar in overeenstemming met de liefde zijn.

Dat wordt wat anders als het gaat om Gods volmaakte wil zoals die uitgedrukt wordt in de Decaloog. Natuurlijk wil ik een ander niet veroordelen, er zijn best wel zaken op te noemen waar de grens erg moeilijk te trekken is. Dat is een gewetenszaak. Maar er zijn ook duidelijke gevallen, zoals met het huwen van homosexuelen. Natuurlijk zijn er ook de adiafora. Die zijn er ook in de kerk.
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Lisa Ethan schreef:
ndonselaar schreef:Nog een kleine reactie op een posting van Lisa-Ethan.

Ik zou graag willen weten waarop jij baseert dat met de nakomelingen van Cham 'zwarten' worden bedoelt.

De naam van Cham betekent zoiets als 'heet'. Zijn nageslacht heeft nogal wat variatie [Gen. 10:6]:

Kus - dit waren mensen die woonden rondom de Nijlvallei, van zuid tot boven-Egypte,

Misraïm - dit verwijst in het Oude Testament naar de Egyptenaren.

Put - zijn waarschijnlijk mensen die zijn gaan wonen in de omgeving van het huidige Libië.

Kanaän - de zoon waarover gesproken wordt heeft sterke banden met het handelsvolk de Foeniciërs.

Ook kunnen we denken aan de Wet [Ex. 20:5] en andere teksten waar god laat zien, dat Zijn vloek ophoudt bij het derde of vierde geslacht [34:7].

Tot slot Adam at een 'peree'. Dit is te vertalen met een vrucht, welke dat was is onbekend.
Ik heb het uit Genesis 9 : 20-27

http://en.wikipedia.org/wiki/Kush Kush betekend in het hebreeuws zwart. Nubie, vandaag de dag Sudan waar over het algemeen zwarte mensen wonen.

De vloek van Ham en zo.
Je maakt nogal wat snelle sprongen Lisa-Ethan. Het artikel zegt over de vertaling 'zwart', dat dit in de bijbel niet geringschattend of beledigend bedoeld was. Daarnaast verschilt men over de vertaling van mening. Een voorbeeld is de TWOT:

kûsh refers to the region immediately south and east of Egypt, including modern Nubia, the Sudan, and the Ethiopia of classical writers (not modern Abyssinia). It would begin at about the First cataract, where the Aswan dam now stands. A satellite, and sometimes ruler, of Egypt. The name derives from Egyptian ksh. Along with its gentilic (see below) it appears fifty-seven times in the Old Testament.

of HALOT:

—1. Bab. KuÒsëu, Ass. KuÒsu, EA (VAB 2:1100f.; BASOR 95:33(19)) OPers. KuÒsëa, Eg. KÀsë: the lands of the Nile in southern Egypt, meaning Nubia and Northern Sudan (TSäve-Söderberg Nubien; Janssen BiOr. 8:213ff.; Simons Geog. §58;

—2. the country bordering the southern Red Sea (KBL; ZAW 55:168f.);

—3. in the East ): a) the land of the Kasësëu, Kossai/oi along the Araxes (Delitzsch Paradies 51ff., 72ff.; Speiser Fschr. Friedrich 475); b) vast area in the south, reaching far to the east Hölscher Erdkarten 40ff.

Waar je wel gelijk in hebt is, dat men bijvoorbeeld tijdens de gruwelijke slavernij de Bijbel liet buikspreken en dit op grond van deze theorie. Dat is nooit goed te praten.
Plaats reactie