Jonathan Edwards-resoluties

mayflower
Berichten: 1227
Lid geworden op: 23 sep 2004, 08:19

Jonathan Edwards-resoluties

Bericht door mayflower »

Resoluties* Jonathan Edwards (selectie)

In het bewustzijn dat ik onmachtig ben iets te doen zonder Gods hulp, vraag ik Hem nederig en dringend om mij te helpen de volgende vaste besluiten te houden, voorzover ze overeenkomen met Zijn wil, om Christus’ wil. Ik zal deze besluiten eenmaal per week doornemen.

1. Ik ben vastbesloten dat te doen wat volgens mij het meest de glorie van God bevordert. Mijn eigen welzijn, voordeel en vreugde zal ik gedurende heel mijn leven hieraan ondergeschikt maken. Ik zal dit doen zo lang ik leef, of het nu op dit moment is, of dat het tal van jaren verder is. Ik ben vastbesloten dat te doen wat ik zie als mijn plicht tegenover en meest tot voordeel van heel de mensheid. Ik ben vastbesloten dit te doen, hoeveel en hoe groot de moeilijkheden ook zijn die ik zal ontmoeten.

3. Ik ben vastbesloten, wanneer ik zal vallen of lauw zal worden in het houden van welke van mijn beloften ook, me te bekeren van alle tekortkomingen die ik me kan herinneren, als ik weer tot mijzelf zal zijn gekomen.

5. Ik ben vastbesloten nooit een moment tijd te verliezen, maar mijn tijd zo goed mogelijk te gebruiken als ik kan.

7. Ik ben vastbesloten om nooit iets te doen waar ik bang voor zou zijn om het in het laatste uur van mijn leven te doen.

8. Ik ben vastbesloten om in alle opzichten zo te handelen alsof er niemand zo zondig geweest is als ik, alsof ik dezelfde zonden begaan heb als anderen en alsof ik dezelfde zwakheden en gebreken als zij gehad heb. Ik zal de kennis van hun tekortkomingen dan ook alleen gebruiken om me des te meer te schamen en voor God mijn eigen zonden en ellende te belijden.

42. Ik ben vastbesloten om mijzelf regelmatig toe te wijden aan God. Dit is gebeurd bij mijn doop. Het is vernieuwd toen ik toegang kreeg tot het Heilig Avondmaal en het is opnieuw gebeurd vandaag, 12 januari 1722.

[de laatste]
70. Laat er iets weldadigs zijn in alles dat ik zeg.

Jonathan Edwards

*Resoluties naar het engelse 'resolutions', wat zoveel betekent als vaste besluiten.
U vindt hier ook de originele en voltallige Resolutions
Plaats reactie