Oranje boven (of onder)
Bert Mulder schreef:Als God ons kinderen toevertrouwd, door ons kinderen te schenken, dan wil Hij dat wij, als ouders, ze opvoeden.
19 En leert die uw kinderen, sprekende daarvan, als gij in uw huis zit, en als gij op den weg gaat, en als gij nederligt, en als gij opstaat;
Als je het zo ziet kun je ze ook niet 5 dagen per week naar een school laten gaan.
Nou moet ik eerlijk zeggen dat ik onlangs minder ben gaan werken, juist omdát ik het niet over mijn hart kon verkrijgen om ze weg te brengen naar 'vreemden'. Maar dat is dan meer uit sentiment, en niet uit principe.
Want er zíjn nou eenmaal situaties waarin de moeder wel moet werken. Helaas.
Wat zou dan wel een redelijke oplossing zijn volgens jou?
Terugkomend op Maxima;
zie hier op de RD voorpagina staan: "Levensbeschouwing is privéaangelegenheid".
Zo bekeken doet ons koningshuis het nog keurig, want hun levensbeschouwing komt méér naar voren dan de levensbeschouwing van bijvoorbeeld Balkenende. Toch?
En wat weten wij van Maxima en Willem Alexander?
Alleen maar via de media. Wie weet hoe erg ze het vindt om te moeten werken.
Maar ja, de protocollen en het glazen huisje brengen ongetwijfeld meer regels met zich mee dan op het oog lijkt.
Als hier iemand vrijwilligerswerk doet voor de kerk en de kinderen bij de buurvrouw brengt is er ook niemand die er over valt.
Dus waar willen we dan de grens trekken?
Wat vind ik van het koningshuis? Dat zijn meerdere vragen in één. Het koningshuis als instituut ben ik steeds minder van gecharmeerd. Ik zie niet waarom een republiek niet net zo goed zou kunnen functioneren. Over ons huidige koningshuis kan ik helaas niet enthousiast zijn. Voor Beatrix, Willem Alexander en Maxima jammer want zij doen het ieder voor zich zakelijk gezien wel goed. Ze hebben een taakopvatting waarmee ze het zichzelf niet makkelijk maken. Maar er zijn net even teveel incidenten (die dus geen incidenten meer zijn) om nog helemaal met de Oranje's weg te lopen. En christelijk zijn ze allang niet meer, althans niet op een wijze die nog enig respect afdwingt. Financieel heb ik geen moeite met de Oranje's. En andere oplossing zoals je in een republiek zou hebben kost echt niks minder.