Om welke reden doen wij belijdenis?

jvdg

Bericht door jvdg »

refo schreef:
Vragen, te stellen bij de Openbare Belijdenis des Geloofs

1. Verklaart en erkent gij dat gij de leer onzer Kerk, welke gij geleerd, gehoord en beleden hebt, houdt voor de zaligmakende leer, overeenkomstig met de Heilige Schrift?

2. Belooft gij dat gij, door Gods genade, in de belijdenis van deze zaligmakende leer standvastig zult blijven, en daarin leven en sterven?

3. Belooft gij dat gij volgens deze heilige leer uw leven altijd met Christus hulp en genade godzalig, eerbaar en onstraffelijk zult aanstellen, en uw belijdenis met goede werken versieren?

4. Belooft gij dat gij u zult onderwerpen, en onderdanig zult zijn aan de opwekkingen, bestraffingen en kerkelijke tucht, wanneer het zou gebeuren (hetwelk God verhoede) dat gij u in leer of leven kwaamt te misgaan?
Als je vindt dat je meineed hebt gepleegd door dit te belijden, dan moet je maar bedanken als lid.
Natuurlijk, maar hoeveel leden houdt de kerk dan nog over?

Ik doelde, nogmaals, met name op artikel 3.
Door mij gecursiveerd.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

refo schreef:
Vragen, te stellen bij de Openbare Belijdenis des Geloofs

1. Verklaart en erkent gij dat gij de leer onzer Kerk, welke gij geleerd, gehoord en beleden hebt, houdt voor de zaligmakende leer, overeenkomstig met de Heilige Schrift?

2. Belooft gij dat gij, door Gods genade, in de belijdenis van deze zaligmakende leer standvastig zult blijven, en daarin leven en sterven?

3. Belooft gij dat gij volgens deze heilige leer uw leven altijd met Christus hulp en genade godzalig, eerbaar en onstraffelijk zult aanstellen, en uw belijdenis met goede werken versieren?

4. Belooft gij dat gij u zult onderwerpen, en onderdanig zult zijn aan de opwekkingen, bestraffingen en kerkelijke tucht, wanneer het zou gebeuren (hetwelk God verhoede) dat gij u in leer of leven kwaamt te misgaan?
Als je vindt dat je meineed hebt gepleegd door dit te belijden, dan moet je maar bedanken als lid.
Huh, wij hebben heel andere vragen....
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Je hebt verschillende vragensessies in de omloop...
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Vragen te stellen aan hen, die wenschen te worden toegelaten tot het Heilig Avondmaal.

Geliefde in onzen Heere Jezus Christus!

Gij zijt hier verschenen om voor God en Zijn heiligen gemeente belijdenis te doen van uw geloof, ten einde alzoo toegang te erlangen tot des Heeren Heilig Avondmaal.
Wil(t) daartoe ongeveinsd antwoorden op de navolgende vragen:

Ten eerste. Verklaart gij dat de leer, die in het Oude en Niewe Testament en inde artikelen des christelijken geloofs begrepen is, en in de christelijke kerk alhier geleerd wordt, houdt voor de waarachtige en volkomen leer der zaligheid; en beloofd gij, in de belijdenis daarvan, door Gods genade, standvastig te zullen blijven in leven en sterven?

Ten tweede. Gelooft gij Gods verbondsbelofte, u in uw doop beteekend en verzegeld en verzegeld, en belijdt gij, thans den toegang tot het H.Avondmaal vragende, dat gij u vanwege uw zonden mishaagt en voor God verootmoedigt, en uw leven buiten u zelf in Jezus Christus, den eenigen Zaligmaker, zoekt?

Ten derde. Betuigt gij, dat het uw hartelijke begeerte is, God den Heere lief te hebben en te dienen naar Zijn Woord, de wereld te verzaken, uw oude natuur te dooden, en in een godzalig teven te wandelen?

Ten vierde. Belooft gij, u te zullen onderwerpen aan de kerkelijke tucht, indien het mocht gebeuren (wat God genadig verhoede), dat gij in leer of leven u kwaamt te misgaan?

N.N. wat is daarop uw antwoord?
Marnix

Bericht door Marnix »

Ma Vis schreef:
Marnix schreef: De kinderen zijn geheiligd door hun gelovige ouders in Christus geheiligd. Geloven ze niet, wat dan? Geloven ze wel, waarom belijen ze hun geloof dan niet?
Geloven ze wel, dan belijden ze hun geloof ook wel denk ik.
Dat brengt het ware geloof toch vanzelf met zich mee?

Vraag is waarom dit moet via een 'protocol'.
En waarom dat dan bindend zou moeten zijn om deel te kunnen nemen aan sacrementen.
Is dat Bijbels? Volgens mij niet, volgens mij betreft het hier een menselijke instelling.
Maarrrr, ik weet er zoals gezegd, erg weinig van.
Ik laat me graag voorlichten.
Ik zie bij de eerste gemeenten dat mensen tot geloof komen, zich laten dopen en dan het avondmal gaan vieren. Lijkt me toch wel een goede volgorde. Hoe de kerk dit vormgeeft, daar kan je vraagtekens bij zettend. Als mensen geloven, dan kunnen ze dat toch ook belijden? Het lijkt me logisch, als je gelooft met je hart, belijdt je dat toch ook?

Als uw mond belijdt dat Jezus de Heer is en uw hart gelooft dat God hem uit de dood heeft opgewekt, zult u worden gered.

Waarin dan niet belijdenis doen? Dat de vormgeving hiervan menselijk bedacht is (het voor in de kerk doen, met bepaalde vragen etc) maakt dan toch niet uit?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Arretje

Bericht door Arretje »

Hendrikus schreef:Vragen te stellen aan hen, die wenschen te worden toegelaten tot het Heilig Avondmaal.

Geliefde in onzen Heere Jezus Christus!

Gij zijt hier verschenen om voor God en Zijn heiligen gemeente belijdenis te doen van uw geloof, ten einde alzoo toegang te erlangen tot des Heeren Heilig Avondmaal.
Wil(t) daartoe ongeveinsd antwoorden op de navolgende vragen:

Ten eerste. Verklaart gij dat de leer, die in het Oude en Niewe Testament en inde artikelen des christelijken geloofs begrepen is, en in de christelijke kerk alhier geleerd wordt, houdt voor de waarachtige en volkomen leer der zaligheid; en beloofd gij, in de belijdenis daarvan, door Gods genade, standvastig te zullen blijven in leven en sterven?

Ten tweede. Gelooft gij Gods verbondsbelofte, u in uw doop beteekend en verzegeld en verzegeld, en belijdt gij, thans den toegang tot het H.Avondmaal vragende, dat gij u vanwege uw zonden mishaagt en voor God verootmoedigt, en uw leven buiten u zelf in Jezus Christus, den eenigen Zaligmaker, zoekt?

Ten derde. Betuigt gij, dat het uw hartelijke begeerte is, God den Heere lief te hebben en te dienen naar Zijn Woord, de wereld te verzaken, uw oude natuur te dooden, en in een godzalig teven te wandelen?

Ten vierde. Belooft gij, u te zullen onderwerpen aan de kerkelijke tucht, indien het mocht gebeuren (wat God genadig verhoede), dat gij in leer of leven u kwaamt te misgaan?

N.N. wat is daarop uw antwoord?
Je ziet bij deze vragen heel sterk de lijn: belijdenis doen-aan het avondmaal deelnemen. Dit is iets wat in de meest rechtse kerken vaak wordt losgekoppeld. Misschien niet in theorie, maar dan zeker wel in de praktijk.
Christus is net zo gewillig om een vluchtende zondaar die tot Hem komt te vergeven, als dat wij gewillig zijn om te zondigen.
edele strijdster

Bericht door edele strijdster »

Marnix schreef:
Ma Vis schreef:
Marnix schreef: De kinderen zijn geheiligd door hun gelovige ouders in Christus geheiligd. Geloven ze niet, wat dan? Geloven ze wel, waarom belijen ze hun geloof dan niet?

En waarom dat dan bindend zou moeten zijn om deel te kunnen nemen aan sacrementen.
Is dat Bijbels? Volgens mij niet, volgens mij betreft het hier een menselijke instelling.
Ik zie bij de eerste gemeenten dat mensen tot geloof komen, zich laten dopen en dan het avondmal gaan vieren. Lijkt me toch wel een goede volgorde. Hoe de kerk dit vormgeeft, daar kan je vraagtekens bij zettend. Als mensen geloven, dan kunnen ze dat toch ook belijden? Het lijkt me logisch, als je gelooft met je hart, belijdt je dat toch ook?

Als uw mond belijdt dat Jezus de Heer is en uw hart gelooft dat God hem uit de dood heeft opgewekt, zult u worden gered.

Waarin dan niet belijdenis doen? Dat de vormgeving hiervan menselijk bedacht is (het voor in de kerk doen, met bepaalde vragen etc) maakt dan toch niet uit?
Het is wel jammer dat mensen afhankelijk zijn van de vorm waarin de kerk het belijdenis doen giet.
Stel: Je hebt nooit belijdenis gedaan. Je komt iemand tegen, en je trouwt met die persoon, Deze persoon is lid van een andere gemeente. Helaas: In deze gemeente kunnen jullie niet overtrouwen, want je heb geen belijdenis gedaan. Helaas: Jullie kunnen niet jullie kinderen laten dopen, want je hebt geen belijdenis gedaan! Dat is toch te zot voor woorden? Of ben ik dan veel te zwart wit?
Naar mijn idee is belijdenis doen een menselijke inzetting. Om te belijden dat ik het met de leer van de kerk eens ben, heb ik toch geen forumulier nodig? En inderdaad wat jullie zeiden: De moorman ontving het ook in een kort poosje. HIj deed geen belijdenis via een boek, maar met hart en mond. En daar gaat het toch veel meer om? Belijden met je hart?
Hartelijke groeten,
Edele Strijdster
Marnix

Bericht door Marnix »

edele strijdster schreef:
Marnix schreef:
Ma Vis schreef:

Het is wel jammer dat mensen afhankelijk zijn van de vorm waarin de kerk het belijdenis doen giet.
Stel: Je hebt nooit belijdenis gedaan. Je komt iemand tegen, en je trouwt met die persoon, Deze persoon is lid van een andere gemeente. Helaas: In deze gemeente kunnen jullie niet overtrouwen, want je heb geen belijdenis gedaan. Helaas: Jullie kunnen niet jullie kinderen laten dopen, want je hebt geen belijdenis gedaan! Dat is toch te zot voor woorden? Of ben ik dan veel te zwart wit?
Naar mijn idee is belijdenis doen een menselijke inzetting. Om te belijden dat ik het met de leer van de kerk eens ben, heb ik toch geen forumulier nodig? En inderdaad wat jullie zeiden: De moorman ontving het ook in een kort poosje. HIj deed geen belijdenis via een boek, maar met hart en mond. En daar gaat het toch veel meer om? Belijden met je hart?
Daar ben ik het mee eens. Als belijdenis belijdenis van het geloof is in plaats van van de leer en de kerk (iets van: Deze kerk heeft het helemaal goed en hier moet ik altijd blijven) zal wat je beschrijft geen probleem zijn, het gaat om geloof en niet om waar je je geloof belijdt en zelfs niet hoe.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
edele strijdster

Bericht door edele strijdster »

Op grond waarvan is belijdenis doen dan ingesteld?
Ik heb echt geen idee?
Naar mijn idee denken mensen zo goed over zich zelf
als ze vinden dat ze belijdenis moeten doen voor ze aan sacramenten deel mogen nemen.
Ze zetten dan toch, hun eigen instelling boven de genade giften die we van God hebben ontvangen?
Hartelijke groeten,
Edele Strijdster
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Kaw schreef:
Josephus schreef:
Tiberius schreef:
JolandaOudshoorn schreef:Verder verschilt het per gemeente of je eerst belijdenis moet doen voordat je je kinderen laat dopen.
Dat is onbijbels.
De sacramenten zijn voor de gelovigen en hun kinderen. Niet voor de ongelovigen.
Dat laatste zegt Jolanda ook niet. Het is alleen gewoon in veel gemeenten zo dat de openbare belijdenis geen voorwaarde is om kinderen te mogen dopen. Je bent toch niet pas gelovig als je dat ten overstaan van de hele gemeente hebt uitgesproken?
Wat is de belemmering om dan alsnog voor het dopen belijdenis te doen? Zolang duurd dat toch niet?
De vragen in het doopsformulier zijn in wezen een geloofsbelijdenis
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Tiberius schreef:
refo schreef:Als je vindt dat je meineed hebt gepleegd door dit te belijden, dan moet je maar bedanken als lid.
Of schuldbelijdenis afleggen.
Dat is een betere en schriftuurlijker weg.
Lieve mensen, wat een onzin! Je doet toch geen belijdenis van de leer van de kerk, inclusief alle specialités de maison van zo'n kerk?
Ds. Golverdingen (!) merkt heel fijntjes in zijn boek 'Om het behoud van een kerk' op: "Wie gereformeerd wil zijn, heeft met het Besluit van de Dordtse Leerregels aan de gereformeerde belijdenis genoeg en is geroepen over het geloof der kerken te oordelen op grond van dit belijden zelf. Dat doet niets af van het goed recht van een kerk om de in de belijdenis beleden leer toe te lichten en te handhaven in de vorm van een nadere verduidelijking, verklarende weergave of herderlijk schrijven, die door naam en vormgeving een boven-confessionele binding uitsluiten. Het is in dit licht gezien noodzakelijk om aan de uitspraken van '1931' een dergelijke meer algemene vorm te geven."
Dus ik ben als lid van de GG alléén gebonden aan de gereformeerde belijdenis...
Josephus

Bericht door Josephus »

Bert Mulder schreef:De vragen in het doopsformulier zijn in wezen een geloofsbelijdenis
Eigenlijk wel ja. En het doopgesprek gaat natuurlijk ook niet over koetjes en kalfjes. Onze predikant denkt daar ook zo over. Wel stuurt hij doopouders en pas gehuwden die nog geen belijdenis hebben gedaan een uitnodiging voor de eerstvolgende belijdeniskring. Nodiging dus, geen verplichting.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

edele strijdster schreef:Op grond waarvan is belijdenis doen dan ingesteld?
Ik heb echt geen idee?
Naar mijn idee denken mensen zo goed over zich zelf
als ze vinden dat ze belijdenis moeten doen voor ze aan sacramenten deel mogen nemen.
Ze zetten dan toch, hun eigen instelling boven de genade giften die we van God hebben ontvangen?
Het is geen menselijke instelling; ik toonde eerder al aan, dat het Bijbels is, dat geloof aan de doop, de sacramenten, vooraf gaat.
Een instelling van de Koning van de Kerk.
Als je je geloof niet wil belijden, moet je ook de sacramenten niet willen gebruiken.

Die geloofd zal hebben, en gedoopt zal zijn, zal zalig worden
Tamarinde

Bericht door Tamarinde »

Josephus schreef: En het doopgesprek gaat natuurlijk ook niet over koetjes en kalfjes. Onze predikant denkt daar ook zo over. Wel stuurt hij doopouders en pas gehuwden die nog geen belijdenis hebben gedaan een uitnodiging voor de eerstvolgende belijdeniskring. Nodiging dus, geen verplichting.
In de ger.gem. waar ik kerkte een paar jaar geleden mocht je je kind niet laten dopen vóórdat je belijdenis had afgelegd en volgens mij is dat hier op de Veluwe in de ger.gem. net zo.
Josephus

Bericht door Josephus »

Tamarinde schreef:
Josephus schreef: En het doopgesprek gaat natuurlijk ook niet over koetjes en kalfjes. Onze predikant denkt daar ook zo over. Wel stuurt hij doopouders en pas gehuwden die nog geen belijdenis hebben gedaan een uitnodiging voor de eerstvolgende belijdeniskring. Nodiging dus, geen verplichting.
In de ger.gem. waar ik kerkte een paar jaar geleden mocht je je kind niet laten dopen vóórdat je belijdenis had afgelegd en volgens mij is dat hier op de Veluwe in de ger.gem. net zo.
Ik meen dat dat vast beleid is in de gehele GG, hoewel er waarschijnlijk wel uitzonderingen op die regel mogelijk zullen zijn. Ik ben het er in elk geval niet erg mee eens. Je maakt van "belijdenis doen" zo een formaliteit, een voorwaarde, en dat kan niet de bedoeling zijn.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Plaats reactie