Staand zingen tijdens de eredienst

Adorote

Bericht door Adorote »

Hendrikus schreef:
Adorote schreef:Staande zingen is heel gebruikelijk in de Kerk en normaal., trouwens alle banken de Kerk uit gewoon staan,alleen wat banken langs de kant
Zo is dat: na de beeldenstorm nu de bankenstorm :mrgreen:

Afbeelding

Beeldenstorm ach was het tuig van alle tijden die weer een aanleiding zagen om te rellen en te vernielen, daar hoeft niemand trots op te zijn, integendeel. Maar bankenstorm ben ik ook wel voor, weg met al die banken, zet langs de kant wat banken , zorg voor knielkussens , en dat is het dan , Gewoon staan voor het Aangezicht van het Opperwezen is heel normaal, en men zou ook niet ander moeten willen, staan is de enige juiste houding in het Heilig Huis van de Heer, zo ook het knielen.Zo ook de orantehouding bij het bidden .
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Knielen voor het bidden. Staan voor het zingen. In bepaalde kerken idd volkomen gewoon. Voor het staan tijdens het zingen kun je eens een GKV-dienst proberen. Staan aan het begin van de dienst, tijdens het zingen van de geloofsbelijdenis, tijdens het zingen aan het einde van de dienst. En soms ook nog tussendoor als de dominee dat leuk vond.
Knielen voor het bidden wat ik persoonlijk erg mooi vind heb ik meegemaakt in Zhytomir bij de (conservatieve) baptisten.
Petrus

Bericht door Petrus »

Zo ongeveer als in de moskeeën????? Neus tegen de grond, kont omhoog klaar om er een trap tegen te geven?????
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Neej, niet zo, iig niet naar Mekka. Gewoon richting kansel. En waarom ook niet? Ik vind het een deemoedige houding die ons best zou passen...
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Mister schreef:Neej, niet zo, iig niet naar Mekka. Gewoon richting kansel. En waarom ook niet? Ik vind het een deemoedige houding die ons best zou passen...
Richting de dominee? :P Dan moet de dominee ook even zijn schavot af komen vind ik.
jvdg

Bericht door jvdg »

Hendrikus schreef:Wat geweldig trouwens, die hóógte op dat schilderij! In zo'n ruimte kun je heerlijk zingen! Daar wil het geluid tenminste wég, daar slaat niet alles meteen dood tegen een zachtboardplafond vlak boven de mensen. Snapten de kerkbouwers van nu maar eens dat hoogte essentieel is voor een kerkgebouw!

[zie ook mijn avatar: een kerk, ruim en hoog!]
Mijn vrouw heeft dat trouwens wel eens gedaan: Psalm 84, hoe lieflijk hoe vol heilgenot... zijn mijn Uw huis en tempelzangen... in een (behalve wat touristen) totaal lege basiliek in Maastricht.

Schitterend!
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

memento schreef:
Hendrikus schreef:Wat geweldig trouwens, die hóógte op dat schilderij! In zo'n ruimte kun je heerlijk zingen! Daar wil het geluid tenminste wég, daar slaat niet alles meteen dood tegen een zachtboardplafond vlak boven de mensen. Snapten de kerkbouwers van nu maar eens dat hoogte essentieel is voor een kerkgebouw!
Hoogmoet...
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Adorote

Bericht door Adorote »

Hendrikus schreef:
memento schreef:
Hoogmoet...
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

HOOGMOET jenever wellicht :o
Marnix

Bericht door Marnix »

Kaw schreef:Knielen voor het bidden. Staan voor het zingen. In bepaalde kerken idd volkomen gewoon. Voor het staan tijdens het zingen kun je eens een GKV-dienst proberen. Staan aan het begin van de dienst, tijdens het zingen van de geloofsbelijdenis, tijdens het zingen aan het einde van de dienst. En soms ook nog tussendoor als de dominee dat leuk vond.
Knielen voor het bidden wat ik persoonlijk erg mooi vind heb ik meegemaakt in Zhytomir bij de (conservatieve) baptisten.
20 minuten op een marmeren vloer met je knieen is anders ook niet alles.

Overigens sta (of zit) ik lijnrecht tegenover Oude Waarheid, wat betreft gevoel. Ik ben voorstander van staand zingen en zittend bidden. Kan je zien hoe wat je gewend bent je gevoel en je denken en je kijk op zaken beinvloed he :)

DE oplossing ligt natuurlijk bij onze evangelische broeders en zusters. Wie staande wil zingen gaat staan, wie wil blijven zitten blijft gewoon zitten. Wil je bij het bidden staan, ga lekker staan. Wil je blijven zitten, blijf lekker zitten. Wat een geniale uitvinding... de kerk hoeft geen eenheidsworst te zijn. Maar ach... dan wordt het toch zoooooooooooow chaotisch in de kerk :)
Laatst gewijzigd door Marnix op 07 feb 2007, 15:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
JolandaOudshoorn

Re: Staand zingen tijdens de eredienst

Bericht door JolandaOudshoorn »

jvdg schreef:Zondag werden we zoals bij ons gebruikelijk opgeroepen om na de dienst (dus na de zegen) staand de bekende twee coupletten uit het "Wilhelmus" te zingen.

Het viel mij dit keer op dat we dit staande doen (net als trouwens in oktober "Een vaste burg" en in december het Ere zij God), terwijl we bij het zingen van de psalmen (en enige gezangen) altijd blijven zitten.

Weet iemand waarom?

Ik zou ervoor willen pleiten om zeker de psalmen ook staande te zingen.
mee eens. Voor een mens of een gebeurtenis gaan we staan en voor God zelf niet
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Marnix

Bericht door Marnix »

Tja, ik weet niet precies hoe het in de jullie kerkverbanden gaat. Bij ons staan we bij het eerste (en vaak het tweede) lied, bij de geloofsbelijdenis (zingen ervan of het zingen erna) en bij het slotlied altijd ook. Het zingt prettiger, hoewel het me geen Bijbels voorschrift is om te staan bij het zingen. Verder is het ook geen traditie blijkbaar. Dit is bij het zingen van het Wilhelmus wel het geval. Het "we gaan wel voor mensen staan bij het zingen maar niet voor God" vind ik daarom wat vergezocht. Daarmee is het toch nog niet zo dat we meer respect voor de koningin hebben dan voor God?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Ballerina

Bericht door Ballerina »

Petrus schreef:Zo ongeveer als in de moskeeën????? Neus tegen de grond, kont omhoog klaar om er een trap tegen te geven?????
Gewoon op je knieeën, mag dat ook? :wink:

Wij zingen staand: toen de dominee bij ons bleef na een beroep en wij hem Gods zegen toezongen, met Kerst (Ere zij God) en met dopen en belijdenis doen. Of als we een dominee hebben die het gewend is in zijn eigen gemeente, vraagt hij of we de laatste psalm staand zingen.
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Petrus schreef:
Hendrikus schreef:
Petrus schreef:Een preek van circa een uur staande aanhoren is écht geen pretje,
Een preek van een uur is veel te lang. Een mens kan niet langer dan 12 à 13 minuten geconcentreerd luisteren, daarna is-ie wég.

Maarre, voor mensen die niet zo lang kunnen staan wilde Adorote best een paar bankjes laten staan hoor :wink:
Een uur is bij ons heel normaal, plus daaraanvoorafgaande een zegengebed van circa 15 tot 20 minuten. (welke laatste stáánde wordt meegeleefd/gebeden)
Soms gaan sommige vissers in de gemeente halverwege de preek uit de bank en achterin de kerk staan.
Dit om te voorkomen dat men in slaap valt.
Staand slapen is ook wel te leren maar vergt enige oefening..........
Marnix

Bericht door Marnix »

Tijdens de preek kan je gewoon zitten... dat luistert net zo makkelijk. Staand zingen vind ik ook wel goed. Bij mij in de kerk gebeurt het nog wel geregeld.... in ieder geval bij openingslied, geloofsbelijdenis, lied bij het dopen, slotlied... en soms gewoon bij bepaalde andere liederen. Wat mij betreft mag het bij ieder lied.... Bij het bidden wordt gelukkig niet gestaan, daar heb ik het nut nog nooit van ingezien :)

Je komt binnen, gaat zitten, staat op als de dominee op de preekstoel staat, bij votum en zegengroet, zingt.... en gaat daarna weer zitten, blijft zitten, behalve soms bij een lied en bij het slotlied / zegen.:)
Oude-Waarheid

Bericht door Oude-Waarheid »

Marnix schreef:Tijdens de preek kan je gewoon zitten... dat luistert net zo makkelijk. Staand zingen vind ik ook wel goed. Bij mij in de kerk gebeurt het nog wel geregeld.... in ieder geval bij openingslied, geloofsbelijdenis, lied bij het dopen, slotlied... en soms gewoon bij bepaalde andere liederen. Wat mij betreft mag het bij ieder lied.... Bij het bidden wordt gelukkig niet gestaan, daar heb ik het nut nog nooit van ingezien :)

Je komt binnen, gaat zitten, staat op als de dominee op de preekstoel staat, bij votum en zegengroet, zingt.... en gaat daarna weer zitten, blijft zitten, behalve soms bij een lied en bij het slotlied / zegen.:)
Wat is dan het nut van staande zingen :?: dat zie ik weer niet :)
Plaats reactie