William Huntington

mayflower
Berichten: 1227
Lid geworden op: 23 sep 2004, 08:19

William Huntington

Bericht door mayflower »

Zijn er forum leden die weleens werken/preken van William Hungtinton gelezen hebben ? Enige reacties en zijn de deze aan te raden ?
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Bericht door Gian »

Ik ben een tijdje geleden begonnen aan 'Het koninkrijk der hemelen ingenomen door gebed'.
Het is meer een autobiografie van wat de beste man allemaal meegemaakt heeft aan kommer en kwel zowel materieel als geestelijk. Zijn weg tot zekerheid was er een zoals je in de zwaarmoedigste bekeringsgeschiedenissen nog niet tegenkomt. Daarom heb ik het boekje nog niet uit denk, omdat ik het wat zat werd.
Verder heb ik vraagtekens bij een aantal zaken. Hij vermeld niets van Christus te weten omdat hem dat niet gepredikt werd, terwijl hij wel uren achter elkaar het Woord bestudeerde. Ook wordt er bv van bemoeienis en gebedsverhoring gesproken terwijl hij nog steeds onbekeerd is terwijl er ook een boer was die in tranen uitbarstte toen hij zaligmakende werkzaamheden waarnam bij WH. Best vaag dus.
Van zijn preken die ik ooit las weet ik eigenlijk niets meer, alleen dat hij een opmerkelijke wetsvisie heeft nl. de wet niet uit dankbaarheid te kunnen doen.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
geledu
Berichten: 1465
Lid geworden op: 23 feb 2006, 21:41

Bericht door geledu »

Hier is al een topic over Huntington


De Kassier der armen of de Geloofsbank, is een bijzonder boek.
Het geeft wel heel treffend weer , hoe afhankelijk zijn levenswandel was.
Het grote vertrouwen op God in zowel geestelijke als ook in de tijdelijke zaken.

Wel heb ik er altijd wel wat vragen bij als iemand zo over zichzelf schrijft, hoewel we er veel van kunnen leren.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 9016
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Bericht door J.C. Philpot »

Ik heb pas het boekje "God, de kassier der armen, of de bank des geloofs" (ik geloof dat de titel zo was) gelezen. Huntington beschrijft vele gebedsverhoringen, en wonderen van Gods genadige voorzienigheid. Erg goed en bemoedigend om te lezen, ik heb van dat gedeelte genoten. Het boekje bestaat uit 2 gedeelten, het eerste gedeelte is verreweg het beste. Het 2e gedeelte van het boekje vond ik een stuk minder.

Wat me weer tegenvalt van Huntington is, dat hij als men kritiek op hem (of zijn leer) heeft (of iets afwijkt van zijn leer) gelijk liefdeloos en bot oordeeld over iemands genadestaat. Hij komt vaak erg ruw en hoogmoedig over als hij over mensen die hem niet aanstaan spreekt, hoewel hij t.o.v. God wel weer nederig overkomt. Ik weet niet helemaal wat ik daar van moet denken...
Gebruikersavatar
rj
Berichten: 252
Lid geworden op: 10 okt 2005, 18:50

Bericht door rj »

Gian schreef:...de wet niet uit dankbaarheid te kunnen doen.
Waarom is dat opmerkelijk? Kan jij wel de wet uit dankbaarheid doen dan?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 9016
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Bericht door J.C. Philpot »

Volgens mij leerde Huntington dat niet de wet de regel der dankbaarheid is, maar dat het evangelie dat is.
Gebruikersavatar
Christiaan
Berichten: 2057
Lid geworden op: 01 sep 2006, 10:03
Locatie: Zeeland

Bericht door Christiaan »

rj schreef:
Gian schreef:...de wet niet uit dankbaarheid te kunnen doen.
Waarom is dat opmerkelijk? Kan jij wel de wet uit dankbaarheid doen dan?
Zou zeggen: Zie de H.C. vraag en antwoord 114
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Klavier
Berichten: 1514
Lid geworden op: 14 apr 2006, 08:31

Bericht door Klavier »

J.C. Philpot schreef:Volgens mij leerde Huntington dat niet de wet de regel der dankbaarheid is, maar dat het evangelie dat is.
Het Evangelie dat leert dat Christus de wet heeft vervuld, toch?
En dan kan de wet toch juist een dankbaarheidsregel zijn, vrijwillig God dienen zoals God dat vraagt, dat is toch de vernieuwing van de mens?
Zie psalm 119, geschreven door de auteur van psalm 51.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 9016
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Bericht door J.C. Philpot »

Klavier schreef:Het Evangelie dat leert dat Christus de wet heeft vervuld, toch?
En dan kan de wet toch juist een dankbaarheidsregel zijn, vrijwillig God dienen zoals God dat vraagt, dat is toch de vernieuwing van de mens?
Zie psalm 119, geschreven door de auteur van psalm 51.
Dat ben ik volledig met je eens, Huntington zal het je echter niet zomaar nazeggen.
Klavier
Berichten: 1514
Lid geworden op: 14 apr 2006, 08:31

Bericht door Klavier »

J.C. Philpot schreef:
Klavier schreef:Het Evangelie dat leert dat Christus de wet heeft vervuld, toch?
En dan kan de wet toch juist een dankbaarheidsregel zijn, vrijwillig God dienen zoals God dat vraagt, dat is toch de vernieuwing van de mens?
Zie psalm 119, geschreven door de auteur van psalm 51.
Dat ben ik volledig met je eens, Huntington zal het je echter niet zomaar nazeggen.
Was hij soms antinomiaan?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 9016
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Bericht door J.C. Philpot »

Klavier schreef:Was hij soms antinomiaan?
Ik heb het even in google ingetypt, en toen kwam ik op de site van de Rokende Vlaswiek (http://www.derokendevlaswiek.nl, onder ons wel bekend / berucht) het volgende tegen:

Vanwege het feit dat Huntington leerde dat niet de Wet der zeden, maar het Evangelie regel des geloofs is, werd hij door menige belijder uitgemaakt voor een antinomiaan. Huntington had zijn theologie echter niet uit de boeken, maar van God Zelf geleerd. Huntington kon onmogelijk van het Evangelie een nieuwe Wet maken, omdat Christus de Wet niet alleen heeft vervuld voor de Zijnen, maar hen ook regeert door Zijn Heilige Geest. Gods volk wordt bewogen en wandelen zonder de Wet aan de hand des Vaders in de vrijheid als een gevangene van Christus en zijn toch niet zonder de Wet. Deze paradox verklaart Huntington in dit boek vanuit de Schrift en met de Schrift en neemt hierin een unieke bijbelse positie in, die helaas door weinigen wordt verstaan.

Philpot was overigens dezelfde leer toegedaan. Waarschijnlijk waren ze inderdaad antinominiaans. Wat Huntington zelf over het antinomianisme schrijft kun je lezen op: http://www.soundofgrace.com/mar99/antinom.htm.
Gebruikersavatar
rj
Berichten: 252
Lid geworden op: 10 okt 2005, 18:50

Bericht door rj »

Christiaan schreef:
rj schreef:
Gian schreef:...de wet niet uit dankbaarheid te kunnen doen.
Waarom is dat opmerkelijk? Kan jij wel de wet uit dankbaarheid doen dan?
Zou zeggen: Zie de H.C. vraag en antwoord 114
Ik heb het gezien en gelezen, maar ik lees daar niet dat Gods volk de wet uit dankbaarheid doet. Wel dat zij met een ernstig voornemen overeenkomstig aan alle geboden beginnen te leven. Maar dat is niet hetzelfde als de wet doen. Ook niet doen uit dankbaarheid.
MS

Bericht door MS »

Klavier schreef:
J.C. Philpot schreef:
Klavier schreef:Het Evangelie dat leert dat Christus de wet heeft vervuld, toch?
En dan kan de wet toch juist een dankbaarheidsregel zijn, vrijwillig God dienen zoals God dat vraagt, dat is toch de vernieuwing van de mens?
Zie psalm 119, geschreven door de auteur van psalm 51.
Dat ben ik volledig met je eens, Huntington zal het je echter niet zomaar nazeggen.
Was hij soms antinomiaan?
Nee
MS

Bericht door MS »

Voor kennis wat W. Huntington vindt van wet:

http://www.theologienet.nl/documenten/H ... om3_31.pdf

Maar hij heeft er meer over geschreven:

http://www.theologienet.nl/inhoud.htm#HUNTINGTON
MS

Re: William Huntington

Bericht door MS »

mayflower schreef:Zijn er forum leden die weleens werken/preken van William Hungtinton gelezen hebben ? Enige reacties en zijn de deze aan te raden ?
Heb boeken en enkele preken gelezen en vindt ze aan te raden.

Evenals boeken (van ongeveer tijdgenoten) zoals Tiptaft en Warburton. Nu heb ik een boek van Gadsby gehad wat me ook erg mooi lijkt. (ook door de prachtig gedichten/liederen die hij maakte)
Plaats reactie