Chiliasme

Christiaan

Bericht door Christiaan »

Wat staat er in Numeri 24: 21-22 over het Duizend jarige rijk?????
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
mayflower

Bericht door mayflower »

Bert Mulder schreef:[Jezus heerst nu al als Koning.
AMEN!!!!!!
Gian

Bericht door Gian »

Helemaal met Klavier eens.
Misschien dat e.a. in de loop der tijden duidelijker gaat worden. Escatologie is voor mij één van de moeilijkste onderwerpen, en verder hoef ik het allemaa niet zo precies te weten. We hebben een Boodschap waar we NU acht op moeten slaan.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Ariene

Bericht door Ariene »

Bert Mulder schreef:ik zal er hier nu niet diep dogmatisch op in gaan, maar ik geloof in de a-millenium positie, wat betekend dat het millennium niet letterlijk moet worden gezien als een 1000 jaar. En dat we nu in het millennium leven.
Kan jij dat onderbouwen met onderstaande tekst?

ik heb er nooit zo bij stil gestaan, altijd geleerd dat dit een dwaling was, maar nu ik echt ga kijken heb ik toch mijn vragen..

1 Ik zag een engel uit de hemel neerdalen met de sleutel van de onderaardse diepte en zware ketenen in zijn hand. 2 Hij greep de draak, de slang van weleer, die ook duivel of Satan wordt genoemd, en ketende hem voor duizend jaren. 3 Hij gooide hem in de diepte, sloot de put boven hem en verzegelde die, opdat de volken niet meer door hem misleid zouden worden tot de duizend jaar voorbij waren; daarna moet hij korte tijd worden losgelaten. 4 Ook zag ik tronen, en aan hen die erop zaten werd recht gedaan. Het zijn de zielen van hen die onthoofd waren omdat ze van Jezus hadden getuigd en over God hadden gesproken; zij hadden het beest en zijn beeld niet aanbeden en ook zijn merkteken niet op hun voorhoofd of hun hand gekregen. Zij waren tot leven gekomen en heersten duizend jaar lang samen met de messias. 5 De andere doden kwamen niet tot leven voordat de duizend jaar voorbij waren. Dit is de eerste opstanding.
6 Gelukkig en heilig zijn zij die deelhebben aan de eerste opstanding. De tweede dood heeft geen macht over hen. Zij zullen priester van God en van de messias zijn en duizend jaar lang samen met hem heersen.
7 Wanneer de duizend jaar voorbij zijn, zal Satan uit zijn gevangenis worden losgelaten. 8 Dan gaat hij eropuit om de volken aan de vier hoeken van de aarde, Gog en Magog, te misleiden. Hij brengt hen voor de strijd bijeen, een menigte zo talrijk als zandkorrels aan de zee. 9 Ze trekken op, over de hele breedte van de aarde, en omsingelen het kamp van de heiligen en de geliefde stad. Maar vuur daalt neer uit de hemel en verteert hen. 10 En de duivel, die hen misleidde, wordt in de poel van vuur en zwavel gegooid, bij het beest en de valse profeet. Daar zullen ze dag en nacht worden gepijnigd, tot in eeuwigheid.

Je kan mij niet wijsmaken dat de satan nu gebonden is en niemand kwaad kan doen.
En als de Heere eenmaal is wedergekomen zal hij toch niet na 1000 jaar weer losgelaten worden om te misleiden?

Even ter verduidelijking. ik ben echt geen chiliast, maar omdat ik me hier nu voor het eerst echt in verdiep heb ik wel mijn vragen.
Petrus

Bericht door Petrus »

Gabrielle schreef:daarom neem ik dit ook letterlijk, Jezus zal als Koning heersen 1000 jaar lang.
Ja, ok, en dán.......de Dag des Oordeels of wát????
Gabrielle

Bericht door Gabrielle »

Nou Ariene, dat lijkt me duidelijke taal.

hoe wil je dit stuk anders uitleggen dan dat wat er staat,
ik ben benieuwd.....
Gabrielle

Bericht door Gabrielle »

Petrus schreef:
Gabrielle schreef:daarom neem ik dit ook letterlijk, Jezus zal als Koning heersen 1000 jaar lang.
Ja, ok, en dán.......de Dag des Oordeels of wát????
daarna zal de duivel voor een kleine tijd losgelaten worden om te verleiden, dan wordt hij in de poel van vuur en sulfer gegooid.
en dán komt het Eindoordeel op de witte troon. ( even uit het hoofd, heb zo gauw geen Bijbel bij de hand )
uitgeworpen

Bericht door uitgeworpen »

Gabrielle schreef:waarom alle profetien uit het ot wel letterlijk nemen en die uit het nt niet ?
die uit het ot zijn honderden jaren tevoren voorzegd en precies zo uitgekomen, daarom neem ik dit ook letterlijk, Jezus zal als Koning heersen 1000 jaar lang.
(misschien klinkt dit heel simpel, maar kinderlijk geloven is niet ingewikkeld)
Dus dan zeg je eigenlijk dat er twee wederkomsten zijn van Christus? De eerste om 1000 jaar te heersen. De tweede om te oordelen de levenden en de doden. Of begrijp ik je nou verkeerd?
Christus Zelf heeft het nooit over het 1000-jarig rijk gehad.
Hoe zit dat nou?
Het gebed is de gouden sleutel die de poort der genade kan openen.
Christiaan

Bericht door Christiaan »

Mijn voorstel is enkele duidelijke teksten die over het duizend jarig rijk gaan te bespreken.
En let wel in hun verband! Losse teksten kunnen op een foute manier worden begrepen en nog veel meer.
Samen kijken wat wordt er nou wel verteld en wat niet. Lijkt mij de sleutel tot een stap naar de oplossing van deze kwestie.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
uitgeworpen

Bericht door uitgeworpen »

[quote="Ariene

1 Ik zag een engel uit de hemel neerdalen met de sleutel van de onderaardse diepte en zware ketenen in zijn hand. 2 Hij greep de draak, de slang van weleer, die ook duivel of Satan wordt genoemd, en ketende hem voor duizend jaren. 3 Hij gooide hem in de diepte, sloot de put boven hem en verzegelde die, opdat de volken niet meer door hem misleid zouden worden tot de duizend jaar voorbij waren; daarna moet hij korte tijd worden losgelaten. 4 Ook zag ik tronen, en aan hen die erop zaten werd recht gedaan. Het zijn de zielen van hen die onthoofd waren omdat ze van Jezus hadden getuigd en over God hadden gesproken; zij hadden het beest en zijn beeld niet aanbeden en ook zijn merkteken niet op hun voorhoofd of hun hand gekregen. Zij waren tot leven gekomen en heersten duizend jaar lang samen met de messias. 5 De andere doden kwamen niet tot leven voordat de duizend jaar voorbij waren. Dit is de eerste opstanding.
6 Gelukkig en heilig zijn zij die deelhebben aan de eerste opstanding. De tweede dood heeft geen macht over hen. Zij zullen priester van God en van de messias zijn en duizend jaar lang samen met hem heersen.
7 Wanneer de duizend jaar voorbij zijn, zal Satan uit zijn gevangenis worden losgelaten. 8 Dan gaat hij eropuit om de volken aan de vier hoeken van de aarde, Gog en Magog, te misleiden. Hij brengt hen voor de strijd bijeen, een menigte zo talrijk als zandkorrels aan de zee. 9 Ze trekken op, over de hele breedte van de aarde, en omsingelen het kamp van de heiligen en de geliefde stad. Maar vuur daalt neer uit de hemel en verteert hen. 10 En de duivel, die hen misleidde, wordt in de poel van vuur en zwavel gegooid, bij het beest en de valse profeet. Daar zullen ze dag en nacht worden gepijnigd, tot in eeuwigheid.

[/quote]

Op deze tekst kun je toch niet het duizendjarig rijk funderen?
Dan verleg je het accent van de tekst van het gebonden zijn van de satan naar het 1000-jarig rijk. Veel te wankel.
Het N.T spreekt helemaal niet over een aards en tijdig koninkrijk van Christus?
In Openbaringen 20 gaat het er juist om wat er zich afspeelt in de geestelijke wereld? Duivelen, de zielen van de martelaren.
En er is toch ook geen dubbele opstanding?
De bijbel heeft het toch over de opstanding van de rechtvaardigen en van de goddelozen in één adem?
Het gebed is de gouden sleutel die de poort der genade kan openen.
Toeschouwer

Bericht door Toeschouwer »

Ik ben net begonnen met het lezen van de dissertatie van dr. M. van Campen "Gans Israël".
Deze problematiek speelde ook in de 17e eeuw. Voetius geloofde niet in een toekomstig duizendjarig rijk, sommigen van zijn leerlingen wel. Ook nu zullen dezelfde argumenten naar voren gebracht kunnen worden, al weten wij nu meer dan onze oudvaders.
Israël is weer terug in het beloofde land en ook onder de Joden is de verwachting van de Messias hoog. Al weten wij, dat net als bij de broers van Jozef, zij Hem pas bij Zijn tweede komst zullen herkennen.
Buiten alle twijfel staat dat het orthodoxe Joodse volk altijd een verwachting heeft gehad van het Messiaanse Vrederijk (bijvoorbeeld Jes. 2). Dat leeft nog steeds bij hen. Het is dan niet alleen Openbaring 20 dat spreekt van een Vrederijk. De hele Tenach spreekt er over. Miscanthus heeft een rits teksten opgenoemd. Wat ons parten speelt is het volgende: in de Gereformeerde theologie staat de Christologie = de leer van het komen Gods in Christus, op de voorgrond, in Hem hebben we dus alles ontvangen, wat wil je dan nog meer, daar valt alle nadruk op. Dan is er aan de eschatologie niet veel behoefte meer. Terwijl het in de Schrift uiteindelijk gaat om het Rijk van God, daartoe is Christus op aarde gekomen om dat Rijk te vestigen. Daar spreekt het hele Oude Testament over. Als je bijvoorbeeld Psalm 68 goed leest is dat een loflied op dat Rijk waar het ook in Openbaring 20 over gaat. Dan zal Hij als Koning heersen totdat Hij al de vijanden onder Zijn voeten gelegd zal hebben. En de laatste vijand is de dood. (1 Kor. 15:22-28). Het einde van deze aardse bedeling en de overgang van het Vrederijk naar de eeuwige heerlijkheid. Waarin in er geen zonde en geen satan meer zal zijn, maar alleen eindeloze vreugde.
Dat is de heerlijke toekomst. Maar nu leven we in het tijdperk waar satan de heerser is van deze wereld, totdat Hij komt en dat loopt uit op 1 Kor 15, en de tijd van de wederkomst tot dat moment noemen wij het duizendjarig Rijk.
Om gelijk maar duidelijkheid te verschaffen, ik ben een zgn. préchiliast, dat weten jullie wat voor vlees jullie in de kuip hebben.
jvdg

Bericht door jvdg »

Miscanthus schreef:
jvdg schreef:Klavier: Zo denk ik er ook over. Ben het geheel met je eens. Ik ben alleen erg nieuwsgierig of er andere meningen zijn die sterk afwijken van wat wij denken.
Er zijn veel oudvaders die chileast waren: Philpot, Brakel, Da Costa etc.
Miscanthus: Heb jij enig idee hoe ik chiliasme praktisch moet invullen bij mijn (zielig en onmogelijk) pogen om een christen te zijn :?: Eerlijk gezegd heb ik daar geen flauw idee van. Anders gezegd: Wat heeft chiliasme voor invloed op het geloofsleven?
Gabrielle

Bericht door Gabrielle »

uitgeworpen schreef:[quote="Ariene

Op deze tekst kun je toch niet het duizendjarig rijk funderen?
Dan verleg je het accent van de tekst van het gebonden zijn van de satan naar het 1000-jarig rijk. Veel te wankel.
Het N.T spreekt helemaal niet over een aards en tijdig koninkrijk van Christus?
In Openbaringen 20 gaat het er juist om wat er zich afspeelt in de geestelijke wereld? Duivelen, de zielen van de martelaren.
En er is toch ook geen dubbele opstanding?
De bijbel heeft het toch over de opstanding van de rechtvaardigen en van de goddelozen in één adem?[/quote]

Ik kan het even niet volgen hoe je dit "geestelijk" moet lezen. ( kun je mij dat uitleggen, ik ben er wel benieuwd naar )

Volgens mij staat het er heel erg duidelijk.
Er is idd twee keer sprake van een opstanding.
De eerste opstanding is dat niet wat in 1 Thess. 4 ( aan het eind) beschreven wordt ?
alleen de heiligen, gelovigen staan op, en gaan met de Heere mee naar de hemel.
Later bij het eindoordeel staan ook de doden ( dwz die niet in Christus waren) op.

Ga nou niet allerlei oudvaders hun woordje laten doen, lees zelf ......

wat heeft het voor nut voor je geloofsleven , vraag jij (jvdg) je af.
Nou uiteindelijk zal het er niet toe doen, welke visie je hebt.
het gaat erom dat je je geborgen mag weten in het bloed van onze Zaligmaker Jezus Christus.

En hoe wil je Jesaja 11 en Jesaja 65 verklaren als je niet geloofd in een 1000 jarig rijk ?
jvdg

Bericht door jvdg »

Gabrielle schreef: wat heeft het voor nut voor je geloofsleven , vraag jij (jvdg) je af.
Nou uiteindelijk zal het er niet toe doen, welke visie je hebt.
het gaat erom dat je je geborgen mag weten in het bloed van onze Zaligmaker Jezus Christus.

En hoe wil je Jesaja 11 en Jesaja 65 verklaren als je niet geloofd in een 1000 jarig rijk ?
Juist, 't maakt voor het geloofsleven niet uit. Dus als ik niet in dat duizend jarig rijk geloof staat dit mijn zaligheid niet in de weg. Of snap ik jou niet?
Robert

Bericht door Robert »

1. Jezus zegt dat satan NU gebonden is en dat het koninkrijk gekomen is in Zijn tijd:

Mattheus 12:
24 Maar de Farizeen, dit gehoord hebbende, zeiden: Deze werpt de duivelen niet uit, dan door Beelzebul, den overste der duivelen.
25 Doch Jezus, kennende hun gedachten, zeide tot hen: Een ieder koninkrijk, dat tegen zichzelf verdeeld is, wordt verwoest; en een iedere stad, of huis, dat tegen zichzelf verdeeld is, zal niet bestaan.
26 En indien de satan den satan uitwerpt, zo is hij tegen zichzelf verdeeld; hoe zal dan zijn rijk bestaan?
27 En indien Ik door Beelzebul de duivelen uitwerp, door wien werpen ze dan uw zonen uit? Daarom zullen die uw rechters zijn.
28 Maar indien Ik door den Geest Gods de duivelen uitwerp, zo is dan het Koninkrijk Gods tot u gekomen.
29 Of hoe kan iemand in het huis eens sterken inkomen, en zijn vaten ontroven, tenzij dat hij eerst den sterke gebonden hebbe? en alsdan zal hij zijn huis beroven.
In dit gedeelte wordt Jezus vergeleken met Beelzebul.
Jezus vergelijkt vervolgens het uitwerpen van demonen met het inbreken in het huis van de sterke.
Die sterke is duidelijk satan zelf.
Je kunt alleen inbreken en z'n spullen pakken, als de sterke man van het huis gebonden is. Jezus kan de demonen uitwerpen omdat satan gebonden is.
En daarom is het koninkrijk gekomen, zegt Jezus.

Het duizendjarig rijk (symbolisch getal, staat tegenover het ene uur waarin de tien koningen met het beest zullen regeren) is begonnen tijdens het leven van Jezus op aarde.

2. Satan is gebonden om de volkeren niet te verleiden tot de krijg (tegen de gelovigen)

Openbaring 20:
7 En wanneer de duizend jaren zullen geeindigd zijn, zal de satanas uit zijn gevangenis ontbonden worden.
8 En hij zal uitgaan om de volken te verleiden, die in de vier hoeken der aarde zijn, den Gog en den Magog, om hen te vergaderen tot den krijg; welker getal is als het zand aan de zee.
Satan wil maar een ding, niet een beetje verleiden, hij wil het volledige armageddon ontketenen. Als hij wordt ontketent gaat hij direct aan de slag. Dat komt overeen met Openbaring 12:
Wee dengenen, die de aarde en de zee bewonen, want de duivel is tot u afgekomen, en heeft groten toorn, wetende, dat hij een kleinen tijd heeft.
Satan wordt uit de hemel geworpen

(Jezus zag dit gebeuren:
Lucas 10:
17 En de zeventigen zijn wedergekeerd met blijdschap, zeggende: Heere, ook de duivelen zijn ons onderworpen, in Uw Naam.
18 En Hij zeide tot hen: Ik zag den satan, als een bliksem, uit den hemel vallen.
even met vers 17 erbij omdat je dan ziet dat het duivelen uitwerpen hier opnieuw wordt verbonden met de verwijdering van satan uit de hemel)

satan wordt uit de hemel geworpen en weet dat hij weinig tijd heeft! Geen 2000+ jaar dus!!!
Dat klopt ook, want Openbaring 13 gaat direct verder met het beest dat opkomt uit de aarde en uit de zee.

Openbaring 12 en 13 volgen elkaar wel direct op in geschrift, maar het zijn twee visioenen die qua tijd dus mijlenver uit elkaar staan.
Sterker nog, Openbaring 12 is een visioen vanuit een ander gezichtspunt dan Openbaring 13.

Er staan in Openbaring twee gezichtspunten:
- Het aardse gezichtspunt
- Het 'achter de schermen' gezichtspunt (het 'geestelijke' gezichtspunt)

Openbaring 12 is een geestelijk gezichtspunt, daar komt (logischerwijs) satan in voor, hij wordt uit de hemel geworpen (dat is uiteraard het geestelijke domein)
Openbaring 13 is het aardse gezichtspunt, daar zien we ook niet satan zelf verschijnen maar zijn aardse incarnatie, Het beest (en de leugenprofeet)

Openbaring 12 en 13 hebben alles met elkaar te maken. In Openbaring 12 wordt gezegd:
9. En de grote draak is geworpen, namelijk de oude slang, welke genaamd wordt duivel en satanas, die de gehele wereld verleidt, hij is, zeg ik, geworpen op de aarde; en zijn engelen zijn met hem geworpen.
(...)
12. (...) Wee dengenen, die de aarde en de zee bewonen, want de duivel is tot u afgekomen, en heeft groten toorn, wetende, dat hij een kleinen tijd heeft.
In Openbaring 13 zien we vervolgens dat Het beest en de leugenprofeet uit de aarde en uit de zee opkomen!!
1. En ik zag uit de zee een beest opkomen
11. En ik zag een ander beest uit de aarde opkomen
Deze twee gezichtspunten hebben hun eigen chronologie in Openbaring. Openbaring 12 (1e deel) loopt over in Openbaring 20.
Aan het eind van Openbaring 12 (deel 1) wordt satan op aarde geworpen (geestelijk) aan het begin van Openbaring 20 wordt satan gepakt en in de put gegooid (geestelijk).
Als dit niet gebeurd zou zijn zou Openbaring 13 DIRECT na de de hemeluitdrijving ten tijde van Jezus gestart zijn. Dat is nl. wat satan doet zodra hij bevrijdt wordt uit de put, Openbaring 13 starten!! (maar dan op een geestelijke manier, Openbaring 20 deel 2 is he geestelijke equivalent van Openbaring 13)

Openbaring 20 vers 9 (deel 3 dus) is het geestelijk equivalent van Openbaring 19, de strijd bij Armageddon.
Dat klopt, want In O19 wordt het beest verslagen, in O20 wordt satan verslagen. Beide hoofdstukken eindigen met het werpen van het beest (aards) en satan (geestelijk) in de poel van vuur.

Als je O19 en O20 chronologisch en in hetzelfde gezichtspunt wilt plaatsen (wat (alle) chiliasten dus doen) dan is de concequentie dat Jezus 2x overwint, armageddon (oid) 2x plaatsvindt en de 1e overwinning van Jezus dus geen volkomen overwinning kan zijn, want wat heeft hij anders de 2e keer nog te overwinnen? Maar Openbaring 19 suggereert wel de algehele overwinning!!

Kortom: Geestelijk: Openbaring 12 en 20 (en nog een aantal hoofdstukken maar dat is nu niet relevant)
Aards: Openbaring 13 en 19 (en nog een aantal hoofdstukken, maar dat is nu niet relevant)

Wij leven in het duizendjarig rijk. Dat startte met de komst van Christus en zal duren tot satan ontbonden zal worden.
Het is geen vrederijk (staat ook niet in O20) maar een rijk dat kan bestaan doordat satan nog niet de eindstrijd aan kan gaan.
Hij kan nog wel vele andere dingen doen.
Carpe Diem tamen Memento Mori
Plaats reactie