Zomaar een voorbeeld, zoals het volgens mij moet.uitgeworpen schreef:In gesprek blijven?Hendrikus schreef:Juist! De praktijk ligt dichter bij Tiberius' waarneming dan bij ds. Mulders aanbeveling:Tiberius schreef:Te meer, daar ik deze houding in de praktijk nog wel eens waarneemt: mensen die de kerk (of een bepaald kerkverband) hebben verlaten, worden nauwelijks meer aangekeken door de achterblijvers. En als ze een keer een zuchtje tegenwind hebben, dan is het: "Zie je wel: wie God verlaat heeft smart op smart te vrezen".De predikant drong bij het omgaan met potentiële kerkverlaters aan op zorgvuldigheid en geduld. Hij noemde het een goede gedachte om de namen van kerkverlaters bij te schrijven op de lijst van de evangelisatiecommissie. „Het is goed om te proberen in gesprek te blijven.
Hoe?
Op wat voor manier?
Een (bijna aangetrouwd) familielid van mij heeft jaren geleden de GG verlaten en is overgegaan naar de CGK.
De predikant van die GG gemeente zoekt hem minstens 1x per jaar op, om over allerlei tijdelijke dingen te praten en later in het gesprek ook over kerkelijke en geestelijke zaken.
Terwijl het toch een behoorlijk grote GG gemeente is (1500 leden), dus het aspect van zieltjes-terugwinnen speelt geen rol. Dat blijkt ook uit de gesprekken.
Die predikant is naar mijn idee een goede herder.