Randkerkelijken en kerkverlaters én het pastoraat onder hen

Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

uitgeworpen schreef:
Hendrikus schreef:
Tiberius schreef:Te meer, daar ik deze houding in de praktijk nog wel eens waarneemt: mensen die de kerk (of een bepaald kerkverband) hebben verlaten, worden nauwelijks meer aangekeken door de achterblijvers. En als ze een keer een zuchtje tegenwind hebben, dan is het: "Zie je wel: wie God verlaat heeft smart op smart te vrezen".
Juist! De praktijk ligt dichter bij Tiberius' waarneming dan bij ds. Mulders aanbeveling:
De predikant drong bij het omgaan met potentiële kerkverlaters aan op zorgvuldigheid en geduld. Hij noemde het een goede gedachte om de namen van kerkverlaters bij te schrijven op de lijst van de evangelisatiecommissie. „Het is goed om te proberen in gesprek te blijven.
In gesprek blijven?
Hoe?
Op wat voor manier?
Zomaar een voorbeeld, zoals het volgens mij moet.
Een (bijna aangetrouwd) familielid van mij heeft jaren geleden de GG verlaten en is overgegaan naar de CGK.
De predikant van die GG gemeente zoekt hem minstens 1x per jaar op, om over allerlei tijdelijke dingen te praten en later in het gesprek ook over kerkelijke en geestelijke zaken.
Terwijl het toch een behoorlijk grote GG gemeente is (1500 leden), dus het aspect van zieltjes-terugwinnen speelt geen rol. Dat blijkt ook uit de gesprekken.
Die predikant is naar mijn idee een goede herder.
rekcor

Bericht door rekcor »

Tiberius schreef:Zomaar een voorbeeld, zoals het volgens mij moet. Een (bijna aangetrouwd) familielid van mij heeft jaren geleden de GG verlaten en is overgegaan naar de CGK.
Ik zou dit geen Kerkverlater willen noemen, hoogstens een kerkverlater. Op zich goed wat de dominee doet, maar wat mij betreft kan hij die verantwoordelijkheid ook gewoon overlaten aan de dominee / kerkenraad / gemeente van de CGK. Anders wekt het bij mij toch de schijn op van: 'eigenlijk had je bij de GG moeten blijven, eigenlijk ben je nu een verloren schaap nu je bij de CGK zit'.

Volgens mij moeten we er sowieso voor waken om deze taak - het elkaar blijven betrekken bij de gemeente - niet in de schoenen van de kerkenraad / dominee te schuiven. Die hebben het al druk zat.
Petrus

Bericht door Petrus »

rekcor schreef:
Volgens mij moeten we er sowieso voor waken om deze taak - het elkaar blijven betrekken bij de gemeente - niet in de schoenen van de kerkenraad / dominee te schuiven. Die hebben het al druk zat.
Wat wil je dán? Het overlaten aan gemeenteleden zélf om hen te bezoeken??

Ik vrees dan tóch voor "ongelukjes"
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Petrus schreef:
rekcor schreef:
Wat wil je dán? Het overlaten aan gemeenteleden zélf om hen te bezoeken??

Ik vrees dan tóch voor "ongelukjes"
Nou Rekcor, je slaat hier wel even de plank mis. Het is de taak, van God gegeven aan de kerk. En God heeft de kerkeraad over de kerk gezet om haar te besturen. Dit neemt niet weg dat kerkeleden geen taak hebben om te evangeliseren. En de beste manier om dat te doen is Christelijk te leven, zodat mensen vragen naar de hoop die in u is.

En wat heel belangerijk is, is dat de kerk altijd moet openstaan voor nieuwe leden. Zij moet getrouw met hen werken, zij het door speciale catechesatie of door pastoreel werk. Net zoals de Goede Herder de verdwaalde schapen zocht. Net zoals de vader met open armen stond om de verloren zoon te ontvangen. Net ook als met Zacheus, toen de kerk van die tijd zei dat hij tot een zondige man toe was gegaan. Dat mocht toch niet? Nu Zacheus was een randkerkelijke. De mensen (de kerk) schuwden hem, omdat hij een tollenaar en een zondaar was.

Als een kerk(eraad) dat niet doet (de zondaren welkomen), dan is ze niet getrouw aan de opdracht door Christus gegeven.
7 En allen, die het zagen, murmureerden, zeggende: Hij is tot een zondigen man ingegaan, om te herbergen.8)
8 En Zacheus stond, en zeide tot den Heere: Zie, de helft van mijn goederen, Heere, geef ik den armen; en indien ik iemand iets door bedrog ontvreemd heb,9) dat geef ik vierdubbel weder.10)
9 En Jezus zeide tot hem: Heden is dezen huize zaligheid geschied,11) nademaal ook deze een zoon van Abraham is.12)
10 Want de Zoon des mensen is gekomen, om te zoeken en zalig te maken, dat verloren was.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Adorote

Bericht door Adorote »

Kerkverlaters zitten helemaal niet te wachten op bezoek van de Kerk, maar wat is een kerkverlater, wil niet zeggen dat men het Geloof verlaten heeft maar wel het instituut, en dat kan zijn reden hebben , en soms nog heel goed te begrijpen ook.

Randkerkelijken, zijn de scharnier gelovigen, die op scharniermomenten van het leven terug grijpen op de Kerk en de Traditie.

Voor de echt kerkverlater met tevens het Geloof verloren , kan men alleen maar voor bidden, tot terug keer naar het ware gefoof en Jezus Christus onze enige hoop en zaligheid.
rekcor

Bericht door rekcor »

Bert Mulder schreef:
rekcor schreef:
Nou Rekcor, je slaat hier wel even de plank mis.
Inderdaad, het moest zijn:
rekcor schreef:Volgens mij moeten we er sowieso voor waken om deze taak - het elkaar blijven betrekken bij de gemeente - niet alleen in de schoenen van de kerkenraad / dominee te schuiven. Die hebben het al druk zat.
De taak behoort bij het 'ambt aller gelovigen'.
Plaats reactie