Boekbespreking in de Saambinder

Gebruikersavatar
geledu
Berichten: 1465
Lid geworden op: 23 feb 2006, 21:41

Bericht door geledu »

...
Laatst gewijzigd door geledu op 25 aug 2010, 17:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Er worden ook wel degelijk kritische kanttekeningen geplaatst bij zaken die in andere kerken spelen

-de HHK-PKN discussie
-kijk eens in de CGK-topics

De GG is alleen heel erg uitgesproken en bovendien heeft het verband een aantal eigen trekjes die anderen of eigen leden tegen de haren instrijken.

Als de Saambinder bijvoorbeeld wat meer gericht was op Bijbelstudie en niet zulke polemische stukjes schrifjt waar geen discussie over mogelijk is, dan zou dat al heel wat uitmaken.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
limosa

Bericht door limosa »

mmm, ik zie het als buitenstaander en ik lees de Saambinder ook niet maar in het algemeen lijkt het mij dat de GerGem zó druk is met het naar buiten toe in stand houden van de idee dat men intern over alle zaken exact hetzelfde denkt dat er sprake is van een zekere krampachtigheid in het beoordelen van schrijfsels

maar, misschien zit ik er helemaal naast . . .
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11425
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Bericht door Mister »

limosa schreef:mmm, ik zie het als buitenstaander en ik lees de Saambinder ook niet maar in het algemeen lijkt het mij dat de GerGem zó druk is met het naar buiten toe in stand houden van de idee dat men intern over alle zaken exact hetzelfde denkt dat er sprake is van een zekere krampachtigheid in het beoordelen van schrijfsels

maar, misschien zit ik er helemaal naast . . .
Ik denk het niet...
jacob

Bericht door jacob »

Toch nog wat rechtzetten.

Ik vind het in elk kerkverband een grote stinkende puinhoop.

De PKN is een vergaarbak van vrijzinnigheid
De Herstelden kunnen niet anders dan schreeuwen en jammeren dat ze zo op de huid worden gezeten door de PKN. Ze zijn de ware voortzetting van iets wat al jaren een wrak was.
De Christelijk gereformeerden zijn rechts te rechts en links te links.
De gergem in ned hebben zoveel dienaars dat ze zich zelf toch niet meer serieus kunnen nemen! Verder preken die tot mensen die God allang heeft verkozen. Die hulp heeft God echt niet nodig dunkt mij.
Goed dan hebben we nog een aantal splintergroeperingen die menen de waarheid in pacht te hebben.
De vrijgemaakten hebben pas nog iemand uit het ambt moeten zetten. Ze zijn me veels te oppervlakkig doorgaans.
De gereformeerde gemeente ach dat is inmiddels bekend wat ik daar tegen heb. Omdat ik daar zelf in zit ken ik ze het beste van allemaal.

Kortom wie mij nou nog van selectieve kritiek beschuldigd is een blinde naprater.

Wat ik hieronder neer schrijf is geen flauwe kritiek. Maar een kerkverband wat het zo ongelofelijk met zichzelf getroffen heeft vraagt om kritiek!

Ik bewonder de GG maar op 1 punt. De geweldige organisatie. Er is werkelijk overal een commissie voor. Misschien ook wel haar zwakste punt uiteindelijk. Trots (dankbaar?!) zijn kan ik niet. Waarop dan. Op het geestelijk leven wat er is? Op de grenzeloze naasteliefde? Op het vunzige materialisme? Op de opvallende fam. banden tussen predikanten? Op het onbijbelse instituut wat zich curatorium noemt? Op de manier hoe ze met kritiek omgaat?

Nee tis allemaal niks. Helemaal niks. En dat is diep betreurenswaardig. Ik had mijn hoop op de herstelden gevestigd. Maar ze zijn me vies tegen gevallen!

Dan nog even over de boeken recensie

Geledu zou moeten weten dat dit boek een standaardwerk zou kunen zijn voor ethiek op de CGO opleidingen. Tot nu toe doen ze het met een vrijgemaakte. DIe zegt over de hieronder genoemde onderwerpen ongeveer het zelfde maar ja tis een vrijgemaakte dus das niet zo moeilijk te verwerpen......

Selectie is laakbaar. Nee dan gaan ze ineens zitten klagen over zo'n aanklacht die niemand serieus neemt.

Wat een vertoning!
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16750
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Unionist schreef:bovendien heeft het verband een aantal eigen trekjes
en wat hij ook nog schreef:waar geen discussie over mogelijk is
Met deze twee citaten van Unionist (die je desgewenst ook nog achter elkaar kunt lezen) raken we wel een essentieel punt. Het veelgenoemde "eigene van de GG" wordt zo sterk benadrukt dat de balans met schriftuurlijke argumenten vaak doorslaat ten faveure van dat "eigene".

En inhoudelijk het gesprek aangaan, dat kent men niet.

Welbeschouwd is het triest voor Van der Zwaag dat het curatorium gereageerd heeft op een anoniem stuk. De reactie was weliswaar kort, bestreek geen drie of vier afleveringen, maar verder had de reactie misschien wel méér niveau dan de "recensie" die Afwachten of verwachten te beurt viel...
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11425
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Bericht door Mister »

De Herstelden kunnen niet anders dan schreeuwen en jammeren dat ze zo op de huid worden gezeten door de PKN. Ze zijn de ware voortzetting van iets wat al jaren een wrak was.
Jacob is vrienden aan het maken.
Best jongen, als jouw dit overkomt spreken we weer verder.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16750
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

jacob schreef:Ik bewonder de GG maar op 1 punt. De geweldige organisatie. Er is werkelijk overal een commissie voor.
Mag ik dan even het adres van het Deputaatschap voor eredienst en liturgie van je?
Dathenum

Bericht door Dathenum »

Ik sluit me bij Jacob aan, het is een grote bende in kerkelijk Nederland. We hebben een opwekking nodig. Misschien is die stichting Heartcry toch zo gek nog niet? :|
jacob

Bericht door jacob »

Mister schreef:
De Herstelden kunnen niet anders dan schreeuwen en jammeren dat ze zo op de huid worden gezeten door de PKN. Ze zijn de ware voortzetting van iets wat al jaren een wrak was.
Jacob is vrienden aan het maken.
Best jongen, als jouw dit overkomt spreken we weer verder.
Ik ben een vriend, ik ben een metgezel van allen die Jezus vrezen.
Gebruikersavatar
geledu
Berichten: 1465
Lid geworden op: 23 feb 2006, 21:41

Bericht door geledu »

...
Laatst gewijzigd door geledu op 25 aug 2010, 18:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Kislev
Berichten: 2528
Lid geworden op: 08 apr 2002, 16:20

Bericht door Kislev »

geledu schreef:

Nog een advies begin lekker voor jezelf !!!!!!!!!!!

Op marktplaats worden diverse preekboeken van ds. T. Cabaret aangeboden. Dus..... :mrgreen:
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Ik moet bij deze discussie enigszins denken aan ruzie over kartonnen dozen. God woont niet in kartonnen dozen maar in het hoge, het heilige en in de gebrokene van hart.
En een herleving en opwekking begint met verootmoediging, belijden van zonde en aanhoudend gebed. Beter te schuilen bij de HEERE dan te vertrouwen op mensen.
Volgens mij begint een herleving van onderaf bij mensen die beginnen met elkaar te bidden. Dat geeft hoop. Niet het theologische gesteggel in kerkbladen en aanklagen van kerkverbanden (hoe begrijpelijk ook).
jacob

Bericht door jacob »

Miscanthus schreef:Ik moet bij deze discussie enigszins denken aan ruzie over kartonnen dozen. God woont niet in kartonnen dozen maar in het hoge, het heilige en in de gebrokene van hart.
En een herleving en opwekking begint met verootmoediging, belijden van zonde en aanhoudend gebed. Beter te schuilen bij de HEERE dan te vertrouwen op mensen.
Volgens mij begint een herleving van onderaf bij mensen die beginnen met elkaar te bidden. Dat geeft hoop. Niet het theologische gesteggel in kerkbladen en aanklagen van kerkverbanden (hoe begrijpelijk ook).
Dat is zo ongeveer ook de gevolgtrekking en relativering van mijn eerdere opmerking.

Overigens als dit bij jou zo helder is snap ik niet goed waarom je dan van doos bent veranderd :wink:
Plaats reactie