HNHK onderzoekt mogelijkheden zending in malawi

Plaats reactie
Matthijs
Berichten: 2050
Lid geworden op: 07 okt 2002, 21:03

HNHK onderzoekt mogelijkheden zending in malawi

Bericht door Matthijs »

Monster/Elspeet - De synode van de Hersteld Nederlandse Hervormde Kerk heeft in zijn laatstgehouden vergadering van zaterdag 1 april de intentie uitgesproken om op termijn de zendingsactiviteiten van de stichting ‘Stephanos’ over te nemen en die onder haar verantwoordelijkheid te brengen. Concreet betekent dit dat het zendingswerk van de HNHK zich in dat geval vooral zal richten op Malawi en in het bijzonder op de ondersteuning en opbouw van de Reformed Presbyterian Church of Malawi.

Een blijvende roeping

Eind 2004 had de synode van de HNHK al uitgesproken dat ondanks de kerkelijke breuk die zich had voltrokken en de ingrijpende gevolgen die dat had voor de landelijke kerk en de plaatselijke gemeenten, de roeping tot zending onverminderd van kracht bleef. Met het oog hierop is toen een commissie ingesteld die zich op deze roeping heeft bezonnen en de mogelijkheden heeft onderzocht die zich aandienden.

De keuze voor Malawi kwam tot stand na uitvoerig overleg met het bestuur van de Stichting Stephanos. Aanleiding was een herbezinning op de taken van de Stichting Stephanos. Deze stichting, die voornamelijk werkt in Malawi, wil zich meer concentreren op diaconale activiteiten. Mede gezien het feit dat een deel van haar achterban te vinden is in de HNHK werd aan deze kerk gevraagd te onderzoeken of het werk voor en in de Reformed Presbyterian Church geheel onder verantwoordelijkheid van de HNHK kan worden voortgezet.

Positief

De HNHK staat hier na voorlopig onderzoek positief tegenover en zal dit onderzoek nu meer in detail gaan uitvoeren. Bij positieve uitkomsten is het de bedoeling dat de betreffende werkzaamheden van Stichting Stephanos in hun geheel worden overgenomen.

De Stichting Stephanos zelf wil haar krachten bundelen in de verdere uitbouw van het werk ten behoeve van wezen, hulp bij landbouwprojecten en onderwijs. Momenteel worden de mogelijkheden onderzocht voor een instituut waar leerlingen verder worden opgeleid tot het niveau van toelating tot de universiteit. Op deze wijze wil de stichting werken aan de uiteindelijke vorming van een christelijk kader in dit Afrikaanse land.

Momenteel werkt ds. R. J. Oomen (predikant/directeur van het weeshuis) voor een groot deel van de week aan de advisering en gemeenteopbouw van de RPC

Bron: hnhk.nl
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Bericht door freek »

Ik begrijp dit niet helemaal. Stephanos is niet hersteld hervormde stichting. Er zitten ook PKN-ers in het bestuur, in ieder geval in het comite van aanbeveling. Ook zit ds AA Egas in het bestuur.
Hoe moet ik dit zien?
Matthijs
Berichten: 2050
Lid geworden op: 07 okt 2002, 21:03

Bericht door Matthijs »

freek schreef:Ik begrijp dit niet helemaal. Stephanos is niet hersteld hervormde stichting. Er zitten ook PKN-ers in het bestuur, in ieder geval in het comite van aanbeveling. Ook zit ds AA Egas in het bestuur.
Hoe moet ik dit zien?
afwachten....
Plaats reactie