Afscheid en intrede [2]

Henk J

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Henk J »

Bij de Hoeksteen is ook veel meer parkeergelegenheid.
MichelT

Bericht door MichelT »

Nou de GG daar heeft genoeg plek
Maar snap de keuze denk wel hoor
Mischien dat de plaatselijke predikant toespreekt

In elk geval fijn voor KWB een betrokken man
HHKtE

Bericht door HHKtE »

23 september dv PKN Valburg/Homoet
Afscheid ds A Simons ivm emeritaat
Refogast

Bericht door Refogast »

Intrede van kand Van Asselt (GGiN) is nu live te beluisteren: https://kerkdienstgemist.nl/stations/11 ... vents/live
Goudsteen

Bericht door Goudsteen »

Refogast schreef: 01 sep 2026, 19:12 Intrede van kand Van Asselt (GGiN) is nu live te beluisteren: https://kerkdienstgemist.nl/stations/11 ... vents/live
Een aanwinst voor de GGiN en zij die zich thuis voelen bij de schriftuurlijk-bevindelijke waarheid.
MichelT

Bericht door MichelT »

Waarom nou weer een aanwinst?
Goudsteen

Bericht door Goudsteen »

MichelT schreef: 02 sep 2026, 22:07 Waarom nou weer een aanwinst?
Omdat het een waardevolle toevoeging voor het kerkverband is.
ejvl

Bericht door ejvl »

Gisteren was de intrede van ds de Jong in Wageningen GG.
Ik beluister zelden een GG maar ik was best aangenaam verrast over deze intrede, helder, duidelijk, to the point, inhoudsvol. Ik had deze, nu predikant, nog nooit gehoord en was enigszins nieuwsgierig gezien zijn afkomst en verleden.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

We stoppen deze discussie en gaan het verder hebben over afscheid en intrede, niet over wat wel en niet besproken mag worden.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Mod-aanwijzingen NIET negeren.
Daarom heb ik hier wat berichten in de prullenbak gekieperd.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Ik heb nog een bericht plus aantal reacties geknipt: het bekritiseren van een gebed van een voorganger staan we hier niet toe.
Job

Bericht door Job »

Een vraag, misschien weet @MichelT het. Allereerst Geluk gewenst met je nieuwe predikant, in de diepste zin van het woord.

Tijdens de diensten in Wageningen gisteren werd 's middags en 's avonds eenmaal gecollecteerd: voor de diaconie. Als een goede Wageningse gewoonte, zo kondigde ds. De Heer het aan. Wat is daar de gedachte achter? Ik kan me voorstellen dat juist inkomsten voor de kerk erg welkom zouden zijn op zo'n dag? Hoe vaak en waarom wordt deze gewoonte toegepast?
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Tiberius schreef: 03 sep 2026, 13:57 Ik heb nog een bericht plus aantal reacties geknipt: het bekritiseren van een gebed van een voorganger staan we hier niet toe.
direct eens om dat te knippen.
Reageren op de persoon met villaine opmerkingen mag wel?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.

Gib dich zufrieden und sei stille
newton

Bericht door newton »

Job schreef: 03 sep 2026, 15:13 Een vraag, misschien weet @MichelT het. Allereerst Geluk gewenst met je nieuwe predikant, in de diepste zin van het woord.

Tijdens de diensten in Wageningen gisteren werd 's middags en 's avonds eenmaal gecollecteerd: voor de diaconie. Als een goede Wageningse gewoonte, zo kondigde ds. De Heer het aan. Wat is daar de gedachte achter? Ik kan me voorstellen dat juist inkomsten voor de kerk erg welkom zouden zijn op zo'n dag? Hoe vaak en waarom wordt deze gewoonte toegepast?
Het rekeningnummer van de kerk is vast wel te vinden op de website, dus een overboeking is zo gedaan.

Hier in R maken de verschillende GG's eigen keuze keuze. West kiest ervoor om alleen de diaconale collecte in de kerk te houden. In Zuid is er 1 zakje voor de kerk en 1 voor de diaconie. En voorzover ik weet komen in Noord nog steeds 3 zakken langs, 2x kerk, 1x diaconie.

Alleen een diaconale collectie als liturgisch element vind ik wel een mooi. Vanuit handelingen goed te onderbouwen dat er tijdens de dienst een moment is om te delen van je eigen overvloed met de armen en behoeftigen.

Omdat veel kerken een ANBI status hebben is het praktischer om grotere giften digitaal te doen. Dan is het aantoonbaar richting de belastingdienst. Een (ruime) gift in het zakje is dat niet.
DDD

Bericht door DDD »

Bij collectebonnen is de giftenaftrek geen probleem.
Job schreef: 03 sep 2026, 15:13 Een vraag, misschien weet @MichelT het. Allereerst Geluk gewenst met je nieuwe predikant, in de diepste zin van het woord.

Ik vind dat ook een goede gewoonte. Ik was pas in een kerk waar er zelfs twee collectes voor de kerk waren, en ook nog eens als eerste. Ik vind dat liturgisch echt heel ongepast. Het komt op mij heel ondankbaar over. Ik dacht altijd dat in alle GG de diaconie als eerste kwam, maar dat is dus niet zo.

Er zijn ook kerken waar de collecte alleen digitaal is of aan de uitgang. Als daarmee het liturgische moment van de collecte verloren gaat, vind ik dat heel jammer. Als er duidelijk een moment is om geld over te maken, is het weer wat anders. Dan is dat wel weer zo veilig, dan heb je geen gedoe met doorgeven en minder risico op overvallen. En je geeft als kerk het goede voorbeeld bij het bestrijden van zwart geld.
Plaats reactie