Interessante vraag. Inmiddels heb ik ruim een halfuur geluisterd, maar nog geen duidelijk antwoord op de vraag kunnen ontwaren. 'k Vind het vermoeiend om naar te luisteren.Apologeet schreef: ↑26 aug 2026, 22:24 Deze Amerikaanse predikant houd een preek over de verdeeldheid over Christenen betreffende Israël als reactie op een ingezonden brief vanuit Nederland.
(Beginnend vanaf 17:00)
https://www.youtube.com/live/LoWv5vwYPw ... J-eXeYBj-x
Israel beticht van oorlogsmisdaden en massamoord
Re: Israel beticht van oorlogsmisdaden en massamoord
Het antwoord was , mee, je hoeft Israël niet te steunen.mvdb schreef: ↑27 aug 2026, 22:43Interessante vraag. Inmiddels heb ik ruim een halfuur geluisterd, maar nog geen duidelijk antwoord op de vraag kunnen ontwaren. 'k Vind het vermoeiend om naar te luisteren.Apologeet schreef: ↑26 aug 2026, 22:24 Deze Amerikaanse predikant houd een preek over de verdeeldheid over Christenen betreffende Israël als reactie op een ingezonden brief vanuit Nederland.
Er is geen verschil meer tussen besneden en onbesneden.
Het geestelijke Israël word gered en het aantal etnische Israëlieten die de Messias hebben aangenomen hoort daarbij.
Ik heb hem beluisterd. Op grond van wat hij hier zegt, is zijn Israëlvisie vrij duidelijk te reconstrueren. Het is niet alleen: “Jood en heiden worden op dezelfde manier zalig.” Dat laatste is bijbels. Hij gaat veel verder: hij verplaatst de identiteit van Israël naar de gelovigen uit Joden en heidenen, en laat voor het natuurlijke Israël uiteindelijk vooral een beperkt overblijfsel over.Apologeet schreef: ↑28 aug 2026, 18:32Het antwoord was , mee, je hoeft Israël niet te steunen.mvdb schreef: ↑27 aug 2026, 22:43Interessante vraag. Inmiddels heb ik ruim een halfuur geluisterd, maar nog geen duidelijk antwoord op de vraag kunnen ontwaren. 'k Vind het vermoeiend om naar te luisteren.Apologeet schreef: ↑26 aug 2026, 22:24 Deze Amerikaanse predikant houd een preek over de verdeeldheid over Christenen betreffende Israël als reactie op een ingezonden brief vanuit Nederland.
Er is geen verschil meer tussen besneden en onbesneden.
Het geestelijke Israël word gered en het aantal etnische Israëlieten die de Messias hebben aangenomen hoort daarbij.
Zijn lijn is ongeveer deze:
Israël was oorspronkelijk Gods aangenomen volk en Gods “eerstgeboren zoon”.
Israël heeft als volk Jezus verworpen.
God heeft Israël vervolgens verblind zodat de heidenen binnen konden komen.
Door Christus is het onderscheid tussen Jood en heiden volgens hem niet alleen soteriologisch opgeheven, maar ook wat betreft de identiteit “Israël”.
Gelovigen uit de heidenen noemt hij daarom letterlijk “spiritual Jews”, “the spiritual house of Israel” en “the Israel of God.”
Romeinen 2:28-29 gebruikt hij om te zeggen: “Ik ben een Jood. Wij zijn Joden.”
Romeinen 9:6 gebruikt hij vervolgens alsof Paulus daar leert dat het ongelovige natuurlijke Israël eigenlijk niet meer Israël is.
Romeinen 11:26, “heel Israël zal zalig worden”, laat hij niet slaan op een toekomstige redding van Israël, maar op de 144.000 uit Openbaring 7.
De 144.000 zijn volgens hem dus het “hele Israël” dat God uiteindelijk zal redden.
Gods beloften aan Israël zijn volgens hem niet ingetrokken, maar de concrete uitwerking daarvan wordt zo sterk versmald dat het natuurlijke Israël als volk nauwelijks nog een blijvende verbondsplaats overhoudt.
IK vind dit inhoudelijk een vorm van vervangingstheologie/supersessionisme.
Vanuit een Joods-messiaanse lezing vind ik een paar dingen problematisch.
1. Romeinen 9:6 zegt niet: “wie niet in Jezus gelooft, is geen Israëliet meer.” Paulus onderscheidt binnen Israël tussen lichamelijke afstamming en Gods verkiezende belofte. Maar dezelfde Paulus noemt zijn ongelovige Joodse volksgenoten in Romeinen 9:3-5 nog steeds Israëlieten, en in Romeinen 11 nog steeds de “natuurlijke takken”. Hun ongeloof wist hun Joodse identiteit niet uit.
2. Ook Romeinen 2:28-29 maakt een heiden niet tot een Jood. Paulus spreekt daar in een discussie over Joden en de wet over het verschil tussen uiterlijke en innerlijke Joodsheid. “Een Jood in het verborgene” betekent niet automatisch: iedere wedergeboren heiden is voortaan een Jood. Dat is veel meer in de tekst leggen dan Paulus zegt.
3. Het opvallendst vind ik zijn behandeling van Romeinen 11. Paulus bouwt dat hele hoofdstuk juist op om heidengelovigen te waarschuwen: “beroem u niet tegen de takken.” De heidenen worden ingeënt in een boom die al bestaat. Ze worden niet de boom ten koste van Israël. En onmiddellijk na “heel Israël zal zalig worden” zegt Paulus over Israël: “wat de verkiezing betreft, geliefden omwille van de vaderen, want de genadegaven en de roeping van God zijn onberouwelijk.” Dat past heel moeilijk bij de gedachte dat Romeinen 11:26 eenvoudigweg de 144.000 van Openbaring 7 betekent.
Paulus zegt hij dat zij wat de verkiezing betreft geliefden zijn omwille van de vaderen, omdat Gods genadegaven en roeping onberouwelijk zijn. Dat is voor mij essentieel. Ik hoef de moderne staat Israël niet onvoorwaardelijk gelijk te geven om te geloven dat God Zijn volk niet heeft verstoten. Ik kan onrecht veroordelen waar ik het zie en tegelijk Israël theologisch niet uit zijn eigen Schrift weg duwen. Ik zou liever Paulus volgen: gelovigen uit de volken zijn door Israëls Messias nabijgekomen, uit genade ingeënt en deelgenoot geworden van de rijke wortel. Dat is al onvoorstelbaar rijk.
--
Daarnaast vind ik dat schreeuwen echt naar. Vooral omdat ik weet dat dit overschakelen van normaal praten naar ritmisch roepen een techniek is om de Heilige Geest en geestelijke lading over te brengen. Binnen zijn achterban wordt dit gezien als een teken dat de predikant "vol vuur" en "gezalfd" is. Men herkent die zalving dus niet aan een rustige, intellectuele uitleg, maar aan fysieke passie, zweet, een schorre stem en keihard schreeuwen. HIer zie je het wat beter, hoe het functioneert: https://music.youtube.com/watch?v=NzXmj0asCuQ (1:33 ongeveer)
---
Heel leerzaam allemaal en precies op tijd want ik kwam afgelopen zondag een vrouw tegen, die dezelfde dingen zei als de Amerikaanse Pastor Kendrick Murray.
En ik had het niet verwacht. Niet waar ik was. Nu snap ik beter hoe ze erbij komt.
Gelukkig kan het ook anders worden. Zoals bij pastor Elton McMillan.
https://www.youtube.com/watch?v=K0mJE4N6JH8
https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/other/ ... 1a64&ei=32Veel hoogopgeleiden verlaten Israël:
'Haarlem voldoet aan al onze eisen'
Als je deze uitzending bekijkt, krijg je plaatsvervangende schaamte voor dit land:
www.youtube.com/watch?v=b-cPbByz8fQ
Wat is het toch schandalig dat Joden zich niet meer vrij op straat kunnen bewegen. Het gaat van kwaad tot erger: het juichen voor Hamas, de demonstraties, toespraken in het Arabisch voor het stadhuis van Rotterdam. En onze regering doet verder niets aan de massale migratie. Men kijkt er naar, drink een glas, doet een plas, en alles blijft zoals het was. Behalve dan de massale instroom. Die gaat gewoon door.
Wat is het toch schandalig dat Joden zich niet meer vrij op straat kunnen bewegen. Het gaat van kwaad tot erger: het juichen voor Hamas, de demonstraties, toespraken in het Arabisch voor het stadhuis van Rotterdam. En onze regering doet verder niets aan de massale migratie. Men kijkt er naar, drink een glas, doet een plas, en alles blijft zoals het was. Behalve dan de massale instroom. Die gaat gewoon door.
Er is een ongekende blindheid. Is het naïviteit, dom, of bewust? Ik herken regelmatig mijn land niet meer.Konijntje schreef: ↑11 sep 2026, 21:47 Als je deze uitzending bekijkt, krijg je plaatsvervangende schaamte voor dit land:
Een ongeruste burger.
Volgens mij is er op dit moment geen reden om te spreken van massale instroom.
De asielaanvragen zijn al jaren stabiel hoog. Verreweg het grootste aandeel in migratie is migratie uit de EU.
Maar goed, deze berichten zijn sowieso off-topic. Het topic gaat niet over antisemitisme of immigratie.
De asielaanvragen zijn al jaren stabiel hoog. Verreweg het grootste aandeel in migratie is migratie uit de EU.
Maar goed, deze berichten zijn sowieso off-topic. Het topic gaat niet over antisemitisme of immigratie.
-
MGG
De massale instroom duurt inderdaad al jaren waardoor het voor sommige went. Het aandeel migranten uit de EU valt in statistieken over werkeloosheid en criminaliteit minder op.Profesto schreef: ↑12 sep 2026, 06:39 Volgens mij is er op dit moment geen reden om te spreken van massale instroom.
Antisemitisme hangt deels samen met migratie en is niet off-topic. Het is een van de redenen van de hyperfocus en vele beschuldigingen naar Israël.
Het gaat hier inderdaad over Israëls rechtvaardige oorlog. Hier een indrukwekkend voorbeeld van de actie van.gisteren. IDF is uitstekend bezig.Profesto schreef: ↑12 sep 2026, 06:39 Volgens mij is er op dit moment geen reden om te spreken van massale instroom.
Enorme explosies in Zuid-Libanon, Israël zegt complex Hezbollah te hebben verwoest - https://nos.nl/l/2630529
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
De migratie is afgelopen jaren wel degelijk hoger:Profesto schreef: ↑12 sep 2026, 06:39 Volgens mij is er op dit moment geen reden om te spreken van massale instroom.
www.cbs.nl/nl-nl/dossier/dossier-asiel- ... -nederland
Ik had het over stabiel hoge asielaanvragen. Dat is al jaren ongeveer hetzelfde.Konijntje schreef: ↑12 sep 2026, 09:26De migratie is afgelopen jaren wel degelijk hoger:Profesto schreef: ↑12 sep 2026, 06:39 Volgens mij is er op dit moment geen reden om te spreken van massale instroom.
In migratiecijfers zit ook veel migratie binnen de EU.
Massale instroom is misleidend.
Verder zijn we een ontzettend rijk en ontzettend verwend land, wat makkelijk tegemoet kan komen aan hulpvraag van mensen die vluchten voor geweld en onderdrukking.
Dat er geen oplossing komt voor vervelende problemen in de asielprocedure, is geen reden om het over massale instroom te hebben.
Dat er geen oplossing komt voor het woningtekort, is geen reden om het over massale instroom te hebben.
Ik heb weinig vertrouwen in de acties van een land dat ministers heeft met genocidale ideeën.huisman schreef: ↑12 sep 2026, 08:58Het gaat hier inderdaad over Israëls rechtvaardige oorlog. Hier een indrukwekkend voorbeeld van de actie van.gisteren. IDF is uitstekend bezig.Profesto schreef: ↑12 sep 2026, 06:39 Volgens mij is er op dit moment geen reden om te spreken van massale instroom.
Enorme explosies in Zuid-Libanon, Israël zegt complex Hezbollah te hebben verwoest - https://nos.nl/l/2630529
Verder lijkt mij het verheerlijken van geweld niet echt iets om op dit forum te uiten.
Dit is gerechtvaardigd geweld. Burgers in Israël en Libanon zijn hier blij mee alleen Hezbollah niet. Verder uitstekend uitgevoerd. Jij bent blijkbaar van het gebroken geweertje maar dat sentiment is gelukkig bijna verdwenen.Profesto schreef: ↑12 sep 2026, 10:02Ik heb weinig vertrouwen in de acties van een land dat ministers heeft met genocidale ideeën.huisman schreef: ↑12 sep 2026, 08:58Het gaat hier inderdaad over Israëls rechtvaardige oorlog. Hier een indrukwekkend voorbeeld van de actie van.gisteren. IDF is uitstekend bezig.Profesto schreef: ↑12 sep 2026, 06:39 Volgens mij is er op dit moment geen reden om te spreken van massale instroom.
Verder lijkt mij het verheerlijken van geweld niet echt iets om op dit forum te uiten.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Zelfs je geliefde PRO praat tegenwoordig anders. Een zeer groot deel van deze asielzoekers vlucht namelijk niet voor geweld maar begint met een kansloze tocht door Europa. Helaas blijven ze soms jarenlang kansloos in de asielketen. Dit voornamelijk omdat het voor de linkse advocatuur een verdienmodel is om eindeloos te procederen. Gelukkig ziet Europa dit inmiddels ook en wil actie,Profesto schreef: ↑12 sep 2026, 09:55Ik had het over stabiel hoge asielaanvragen. Dat is al jaren ongeveer hetzelfde.Konijntje schreef: ↑12 sep 2026, 09:26De migratie is afgelopen jaren wel degelijk hoger:Profesto schreef: ↑12 sep 2026, 06:39 Volgens mij is er op dit moment geen reden om te spreken van massale instroom.
Verder zijn we een ontzettend rijk en ontzettend verwend land, wat makkelijk tegemoet kan komen aan hulpvraag van mensen die vluchten voor geweld en onderdrukking.
Dat er geen oplossing komt voor vervelende problemen in de asielprocedure, is geen reden om het over massale instroom te hebben.
Dat er geen oplossing komt voor het woningtekort, is geen reden om het over massale instroom te hebben.
Kijk naar Denemarken waar een links/groene regering strenger is op asiel dan hier.
-
MGG
Dus wij kunnen tientallen miljoenen mensen makkelijk helpen? Hoe zie jij dat concreet voor je?Profesto schreef: ↑12 sep 2026, 09:55Ik had het over stabiel hoge asielaanvragen. Dat is al jaren ongeveer hetzelfde.Konijntje schreef: ↑12 sep 2026, 09:26De migratie is afgelopen jaren wel degelijk hoger:Profesto schreef: ↑12 sep 2026, 06:39 Volgens mij is er op dit moment geen reden om te spreken van massale instroom.