Somberen over jongeren

Marnix

Bericht door Marnix »

JolandaOudshoorn schreef:Geloofszekerheid heb je niet altijd even sterk.. Soms verlies je die, door eigen fout. Ik denk dat je het best kunt vergelijken met een golfbeweging, tenminste so ervaar ik dat. Maar dwars door alles heen weet ik dat Jezus mij vasthoud en dat is mijn enige zekerheid. Vraag me niet hoe ik dat weet of hoe dat komt, ik weet alleen dat ik het weet, omdat Hij het mij heeft verteld.
Klopt. Dan kan aan jezelf liggen.... Maar als je in Hem gelooft moet het niet zo zijn dat je onzekerheid wordt aangepraat door anderen... en dat gebeurt volgens mij teveel.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Marnix schreef:
JolandaOudshoorn schreef:Geloofszekerheid heb je niet altijd even sterk.. Soms verlies je die, door eigen fout. Ik denk dat je het best kunt vergelijken met een golfbeweging, tenminste so ervaar ik dat. Maar dwars door alles heen weet ik dat Jezus mij vasthoud en dat is mijn enige zekerheid. Vraag me niet hoe ik dat weet of hoe dat komt, ik weet alleen dat ik het weet, omdat Hij het mij heeft verteld.
Klopt. Dan kan aan jezelf liggen.... Maar als je in Hem gelooft moet het niet zo zijn dat je onzekerheid wordt aangepraat door anderen... en dat gebeurt volgens mij teveel.
Daar ben ik het mee eens. Alleen, ten diepste ligt het twijfelen in dat geval ook aan jezelf. Want in plaats van je blik op Jezus te richten, luister je naar mensen. Toch kunnen mensen woorden heel veel schade aanrichten en daarom vind ik het zo belangerijk om iemands anders geloof te waarderen in plaats van er vraagtekens achter te zetten, wat veel gebeurt. Zeker naar jongeren toe.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Marnix

Bericht door Marnix »

JolandaOudshoorn schreef:
Marnix schreef:
Daar ben ik het mee eens. Alleen, ten diepste ligt het twijfelen in dat geval ook aan jezelf. Want in plaats van je blik op Jezus te richten, luister je naar mensen. Toch kunnen mensen woorden heel veel schade aanrichten en daarom vind ik het zo belangerijk om iemands anders geloof te waarderen in plaats van er vraagtekens achter te zetten, wat veel gebeurt. Zeker naar jongeren toe.
Tja, maar in de kerk verwachten mensen niet het woord van mensen maar het Woord van God te horen... en als ze hierin die twee met elkaar verwarren ontstaan er toch echt problemen.

Waarom dan nog naar de kerk gaan als je constant moet opletten of het wel Bijbels is wat gezegd wordt? God geeft mensen in groepsverband om elkaar aan te vullen en op te bouwen volgens de Bijbel... en herders en leraren om de mensen het evangelie te vertellen... en niet een of ander praatje waarmee gelovigen van hun zekerheid afgepraat worden.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Mijn dochter (8jr) vertelde gisteren dat God al in de eeuwigheid besloten had wie er zalig zouden worden. En dat ze zich nu afvroeg wat er nou gebeurde als God haar niet had gekozen.....
Dat had de juffrouw op school verteld.
Ik vertelde dat ieder die gelooft verkozen is.
"Maar als het nou niet zo is,..?"

:cry:
refo

Bericht door refo »

Misschien weet juf het antwoord? Misschien kan juf dan meteen uitleggen wat eeuwigheid is.
Marnix

Bericht door Marnix »

Miscanthus schreef:Mijn dochter (8jr) vertelde gisteren dat God al in de eeuwigheid besloten had wie er zalig zouden worden. En dat ze zich nu afvroeg wat er nou gebeurde als God haar niet had gekozen.....

Had juf niet verteld over dat je rechtvaardig wordt door het geloof? Anders heeft ze maar een halve waarheid verteld... en das een hele leugen.
JolandaOudshoorn

Jammer hoor, zo'n juf. :cry:
refo

Bericht door refo »

Misschien had ze visite van 't schoolbestuur.
geledu

Bericht door geledu »

...
Laatst gewijzigd door geledu op 25 aug 2010, 17:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Miscanthus schreef:Mijn dochter (8jr) vertelde gisteren dat God al in de eeuwigheid besloten had wie er zalig zouden worden. En dat ze zich nu afvroeg wat er nou gebeurde als God haar niet had gekozen.....

Het een strijdt toch niet tegen het ander?
Marnix

Bericht door Marnix »

geledu schreef:

Ik geloof dat dit het juist was waar onze Dortse vaderen zo'n 400 jaar geleden ernstige bezwaren inzagen !!

De hele waarheid moet een plaats krijgen in de les , daar hoort juist ook bij die troostleer van de uitverkiezing !!!!
De bijbel zegt dat wie gelooft zeker mag zijn van zijn uitverkiezing. Rechtvaardig word je door het geloof.... en dan heb je zekerheid en ook troost. Je mag een gelovige troosten met de uitverkiezingsleer... maar kinderen er onzekerheid en twijfel mee aanpraten is heel onjuist.
geledu

Bericht door geledu »

...
Laatst gewijzigd door geledu op 25 aug 2010, 17:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

geledu schreef:Kinderen moeten wel gewezen worden op dit leerstuk.
Juist omdat er een uitverkiezing is, is er nog doen aan, dit moet ze geleerd worden !
Kinderen van 8 jr??? Ben je wel wijs?
"Laat de kinderen tot mij komen en verhindert ze niet"
.
Ze mogen wel weten dat de verkiezing stroomt in de bedding van het verbond, waartoe ze behoren -krachtens Gods toezegging.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Miscanthus schreef:
geledu schreef:Kinderen moeten wel gewezen worden op dit leerstuk.
Juist omdat er een uitverkiezing is, is er nog doen aan, dit moet ze geleerd worden !
Kinderen van 8 jr??? Ben je wel wijs?
"Laat de kinderen tot mij komen en verhindert ze niet"
.
Ze mogen wel weten dat de verkiezing stroomt in de bedding van het verbond, waartoe ze behoren -krachtens Gods toezegging.
Ik als schoolmeester bespreek in de de bovenbouw (10-11 jaar) de leer van de uitverkiezing en verwerping. Alleen vertel ik niet vanuit dat punt mijn Bijbelverhaal. Bovendien is het als troost bedoeld. Heel fout om bij kinderen het als een vertrekpunt te presenteren, daarmee haal je de klem ook weg uit de verhaal.
JolandaOudshoorn

De uitverkiezing mag nooit het vertrekpunt zijn vanuit menselijk oogpunt. Dat is iets van God en wie zijn wij om ons op een lijn te stellen met Hem?
Plaats reactie