Kleine ergernissen

Wim Anker

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Wim Anker »

parsifal schreef: Vandaag, 13:06
Wim Anker schreef: Vandaag, 12:42
ZWP schreef: Vandaag, 09:58
Wim Anker schreef: Vandaag, 09:53

Precies! Bij stemmen is stemfraude van minder belang. En - laat me raden - wie.hebben daar belang bij?
Ik heb niet gezegd dat stemfraude van minder belang is, maar dat er bij verkiezingen een (zwaarwegend) belang is om geen onnodige belemmeringen voor stemgerechtigden te hebben.
Dat zijn twee verschillende belangen die je tegen elkaar afweegt. Het gaat om proportionaliteit.
Inderdaad. En het toont vooral de hypocrisie toch?
Ik begrijp niet hoe je hier op hypocrisie uitkomt. Als er al een ID systeem komt voor de specifieke winkels in VS dan gaat het om "library card-esque" systeem of wat later genoemd werd een klantenkaart systeem.

Dat lijkt me nogal wat anders dan federaal geregeld ID vereiste, wat duurder is en wat nachtmerrie kan zijn als je bijvoorbeeld als vrouw de naam van je man hebt aangenomen of ver woont van geboorteplaats.

Er zijn vast ID systemen te vinden die en goedkoop zijn en betrouwbaar, maar daar is men nog niet aan toegekomen. Er zijn trouwebs nauwelijks bewijźen van fraude. Het is nog steeds lastig, want je moet dan stemkaarten van kiezers weten te bemachtigen die niet gaan klagen als ze zelf de stemkaart niet krijgen.
Gerrymandering en heel ongelijke verdeling van aantal stembureaus per inwoner over verschillende buurten en het stemmen op werkdag waar niet iedere groep mogelijkheid heeft om te stemmen is groter probleem voor eerlijkheid van verkiezingen.
Jaja. In. NL identificatie bij stemmen ook maar afschaffen?
parsifal

Re: Kleine ergernissen

Bericht door parsifal »

Wim Anker schreef: Vandaag, 19:22
parsifal schreef: Vandaag, 13:06
Wim Anker schreef: Vandaag, 12:42
ZWP schreef: Vandaag, 09:58
Ik heb niet gezegd dat stemfraude van minder belang is, maar dat er bij verkiezingen een (zwaarwegend) belang is om geen onnodige belemmeringen voor stemgerechtigden te hebben.
Dat zijn twee verschillende belangen die je tegen elkaar afweegt. Het gaat om proportionaliteit.
Inderdaad. En het toont vooral de hypocrisie toch?
Ik begrijp niet hoe je hier op hypocrisie uitkomt. Als er al een ID systeem komt voor de specifieke winkels in VS dan gaat het om "library card-esque" systeem of wat later genoemd werd een klantenkaart systeem.

Dat lijkt me nogal wat anders dan federaal geregeld ID vereiste, wat duurder is en wat nachtmerrie kan zijn als je bijvoorbeeld als vrouw de naam van je man hebt aangenomen of ver woont van geboorteplaats.

Er zijn vast ID systemen te vinden die en goedkoop zijn en betrouwbaar, maar daar is men nog niet aan toegekomen. Er zijn trouwebs nauwelijks bewijźen van fraude. Het is nog steeds lastig, want je moet dan stemkaarten van kiezers weten te bemachtigen die niet gaan klagen als ze zelf de stemkaart niet krijgen.
Gerrymandering en heel ongelijke verdeling van aantal stembureaus per inwoner over verschillende buurten en het stemmen op werkdag waar niet iedere groep mogelijkheid heeft om te stemmen is groter probleem voor eerlijkheid van verkiezingen.
Jaja. In. NL identificatie bij stemmen ook maar afschaffen?
Het Nederlandse systeem werkt best goed en door de goede registratie in Nederland hoeft niemand echt ver te reizen voor een ID kaart. Ook is registratie zo dat namsverandering moeilijk is en als het eenmaal gebeurd is, is het ook goed geregistreerd. Kortom de grootste problemen die er in VS zijn, zijn hier niet van toepassing.

Maar ja, ik betwijfel wel of je zonder ID plicht in stembureau veel fraude krijgt. Iemand moet nog steeds de stempas bemachtigen.

Ook hoop ik dat ze in VS met ID plan komen wat geen inkomensgroep, geslacht of etnische achtergrond systrmatisch een groter nadeel(tje) geeft om te stemmen tov huidige situatie.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Plaats reactie