Wij hadden ooit een preek uit een 2 luik v Boston waar in het eerste deel (ook) amper iets werd gezegd over waar en wat betreffende verlossing. Kwam in het 2e deel wel aan bodGerardus2 schreef: ↑03 aug 2026, 13:29Stond al min of meer in mijn vorige post. Preek ging over oudtestamentische zonden, afgoderij, wetteloosheid, moreel verval etc. gespiegeld naar onze tijd. Niets mis mee, maar hoe en bij Wie schuldvergeving te verkrijgen is kwam eigenlijk niet aan bod. Totaal geen balans.Orchidee schreef: ↑03 aug 2026, 13:20Sorry, maar bedoel iets heel anders!Gerardus2 schreef:Lijkt mij niet zo passend om specifiek preek en persoon hier te becommentariëren. Strekking was dat de mens totaal verdorven is en dat er een wonder moet gebeuren. Welk wonder bleef onbesproken. Ging er mij om mijn zondagochtendbeleving te melden en de vreugdevolle, gezegende avonddienst, die overigens wel na te luisteren is.
Over wie of wat gaat het dan in de preek bedoel ik, ik hoef geen naam en plaats of kerk te weten!
Verstuurd vanaf mijn SM-A165F met Tapatalk
Hoe was je zondag [2]?
Re: Hoe was je zondag [2]?
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Maar het evangelie ontbrak toch niet helemaal? Dat kan toch niet?pierre27 schreef: ↑03 aug 2026, 13:41Wij hadden ooit een preek uit een 2 luik v Boston waar in het eerste deel (ook) amper iets werd gezegd over waar en wat betreffende verlossing. Kwam in het 2e deel wel aan bodGerardus2 schreef: ↑03 aug 2026, 13:29Stond al min of meer in mijn vorige post. Preek ging over oudtestamentische zonden, afgoderij, wetteloosheid, moreel verval etc. gespiegeld naar onze tijd. Niets mis mee, maar hoe en bij Wie schuldvergeving te verkrijgen is kwam eigenlijk niet aan bod. Totaal geen balans.Orchidee schreef: ↑03 aug 2026, 13:20Sorry, maar bedoel iets heel anders!Gerardus2 schreef:
Lijkt mij niet zo passend om specifiek preek en persoon hier te becommentariëren. Strekking was dat de mens totaal verdorven is en dat er een wonder moet gebeuren. Welk wonder bleef onbesproken. Ging er mij om mijn zondagochtendbeleving te melden en de vreugdevolle, gezegende avonddienst, die overigens wel na te luisteren is.
Over wie of wat gaat het dan in de preek bedoel ik, ik hoef geen naam en plaats of kerk te weten!
Verstuurd vanaf mijn SM-A165F met Tapatalk
Letterlijk alleen in de laatste zin van de preek.Arja schreef: ↑03 aug 2026, 20:11Maar het evangelie ontbrak toch niet helemaal? Dat kan toch niet?pierre27 schreef: ↑03 aug 2026, 13:41Wij hadden ooit een preek uit een 2 luik v Boston waar in het eerste deel (ook) amper iets werd gezegd over waar en wat betreffende verlossing. Kwam in het 2e deel wel aan bodGerardus2 schreef: ↑03 aug 2026, 13:29Stond al min of meer in mijn vorige post. Preek ging over oudtestamentische zonden, afgoderij, wetteloosheid, moreel verval etc. gespiegeld naar onze tijd. Niets mis mee, maar hoe en bij Wie schuldvergeving te verkrijgen is kwam eigenlijk niet aan bod. Totaal geen balans.
-
aggieoudje
In de morgendienst ging Ds. J.A.W. Verhoeven voor die weer verder preekte over Abram. Preek over Genesis 12: 10 t/m 20
Punten:
1. Nood
2. List
3. Schaamte
4. En hoe nu verder
Schriftlezing Genesis 12: 10 t/m 13: 4
In de avonddienst ging oud gemeentelid Ds. H. Markus voor. Preek over Genesis 2: 1 t/m 3 Zo zijn de hemel en de aarde voltooid, en heel hun legermacht. Toen God op de zevende dag Zijn werk, dat Hij gemaakt had, voltooid had, rustte Hij op de zevende dag van al Zijn werk, dat Hij gemaakt had. En God zegende de zevende dag en heiligde die, want daarop rustte Hij van al Zijn werk, dat God schiep door het te maken.
Schriftlezing Genesis 1: 31 t/m 2: 3, Jesaja 58: 13 en 14, Markus 2: 27 en 28
Punten:
1. Nood
2. List
3. Schaamte
4. En hoe nu verder
Schriftlezing Genesis 12: 10 t/m 13: 4
In de avonddienst ging oud gemeentelid Ds. H. Markus voor. Preek over Genesis 2: 1 t/m 3 Zo zijn de hemel en de aarde voltooid, en heel hun legermacht. Toen God op de zevende dag Zijn werk, dat Hij gemaakt had, voltooid had, rustte Hij op de zevende dag van al Zijn werk, dat Hij gemaakt had. En God zegende de zevende dag en heiligde die, want daarop rustte Hij van al Zijn werk, dat God schiep door het te maken.
Schriftlezing Genesis 1: 31 t/m 2: 3, Jesaja 58: 13 en 14, Markus 2: 27 en 28
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Een zeer aansprekende preek gisteren.
Schriftlezing en tekst:
Genesis 18: 16-33
Thema: Een blik in Gods hart
Het thema spreekt al voor zich.
Ook verrassend wat de bijbel zegt over de zonde(n) van Sodom.
Schriftlezing en tekst:
Genesis 18: 16-33
Thema: Een blik in Gods hart
Het thema spreekt al voor zich.
Ook verrassend wat de bijbel zegt over de zonde(n) van Sodom.
-
Bewaar het Pand
's Ochtends met onze eigen kerk meegeluisterd.
's Middags zijn we naar ds. Van Zanden geweest. Wel mooi om zo met veel Nederlanders uit de buurt (uit verschillende kerkverbanden) in het buitenland samen te komen onder de bediening van Gods Woord.
's Middags zijn we naar ds. Van Zanden geweest. Wel mooi om zo met veel Nederlanders uit de buurt (uit verschillende kerkverbanden) in het buitenland samen te komen onder de bediening van Gods Woord.
Twee keer naar de CGK Zwaagwesteinde geweest. Dat is denk ik een gemeente rond het midden van de CGK. Ik begreep dat het een waarnemer-gemeente is in de recente discussies over de toekomst van het kerkverband.
- Psalmfanaat
-
MGG
- Johann Gottfried Walther
Verraste.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
- Johann Gottfried Walther
Ik had niet echt een bijzondere zondag, ik merk zelf dat er in de vakantie blijkbaar vaak over bekende Bijbelgedeelten wordt gepreekt, en dan hoor je dus nog meer als anders, bekende zaken. Maar het schijnt dat anderen juist graag voorspelbare preken met vrijwel alleen bekende zaken horen.
Maar ik verlang zelf wel naar meer diepgravende preken.
Maar ik verlang zelf wel naar meer diepgravende preken.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Onze dominee preekt juist over Hosea, nou niet het meest voor de hand liggende bijbelboek. Erg spijtig dat dat nu uitgerekend in de vakantie gebeurt, want je moet dat boek wel in zijn geheel lezen, mijns inziens. Maar goed.
Nou dat de zonde van Sodom niet in de eerste plaats het uitleven in homoseksuele hoererij (of hoe je het ook wil omschrijven) is.
Maar in de preek nam de dominee ons mee naar Ezechiël 16
[49] Zie, dit was de ongerechtigheid van uw zuster Sodom: trots, overvloed van voedsel en zorgeloze rust had zij met haar dochters. De hand van de arme en de behoeftige ondersteunde zij echter niet.
Het begint dus met: hoogmoed → overvloed → zelfgenoegzaamheid → verwaarlozing van armen → zichzelf verheffen
Dat komt veel dichterbij voor ons.
En daarna pas een gruweldaad voor het aangezicht van God. Ook dat is nog ruim beschreven, maar daar valt dan ook sodomie onder zoals dat nu bekend is.
-
aggieoudje
In de morgendienst ging Ds. J.A.W. Verhoeven voor. Preek over Genesis 13 Abram en Lot scheiden van elkaar
Punten:
1. Irritatie
2. Afscheid
3. Verder met dezelfde belofte
Schriftlezing Genesis 13
In de avonddienst ging oud predikant Ds. J.J. Verhaar voor. Preek over Openbaring 1: 9a Ik, Johannes, die ook uw broeder ben en deelgenoot in de verdrukking en in het Koninkrijk en in de volharding van Jezus Christus
Punten:
1. De verdrukking waaronder de christen lijdt
2. Het koninkrijk wat de christen zoekt
3. De volharding waarin de christen leeft
Schriftlezing Psalm 34 en Openbaring 1: 1 t/m 9
Punten:
1. Irritatie
2. Afscheid
3. Verder met dezelfde belofte
Schriftlezing Genesis 13
In de avonddienst ging oud predikant Ds. J.J. Verhaar voor. Preek over Openbaring 1: 9a Ik, Johannes, die ook uw broeder ben en deelgenoot in de verdrukking en in het Koninkrijk en in de volharding van Jezus Christus
Punten:
1. De verdrukking waaronder de christen lijdt
2. Het koninkrijk wat de christen zoekt
3. De volharding waarin de christen leeft
Schriftlezing Psalm 34 en Openbaring 1: 1 t/m 9
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Ik luisterde weer eens mee met een preek uit de PKN, dit keer over Johannes 15. En opnieuw dacht ik: bijzonder hoeveel verschillende uitleggingen er van deze tekst bestaan. Er zaten mooie dingen in, vooral over heiliging: dat vrucht niet uit jezelf komt, dat God reinigt met het oog op meer vrucht, en dat Zijn Woord ons vormt. Ook die volgorde vond ik mooi: eerst zegt Jezus tegen Zijn discipelen: “Jullie zijn al rein”, en daarna klinkt de oproep om in Hem te blijven en vrucht te dragen.
Maar tegelijk bleef bij mij de vraag hangen: hoeveel halen we echt uit Johannes 15 zelf, en hoeveel brengen we vanuit onze eigen theologie mee?
Vooral bij het stukje over de doop liep ik vast.
Citaat:
“Jij had het zelf niet door, want ja, je werd gedragen in de armen van je moeder of van je vader naar het doopvont. En toen werd er water over je uitgegoten en toen zei God: ‘Wat Mij betreft, ben jij een rank in de wijnstok.’ En de wijnstok is Jezus.”
Daar werd ook gesproken over “ingelijfd in Christus”, “geënt op Hem” en “genadig verbonden”.
Dat vind ik moeilijk uit Johannes 15 zelf te halen. De doop is daar namelijk niet het onderwerp. Jezus spreekt in een heel concrete situatie tot Zijn discipelen, vlak voor Zijn lijden en vertrek. Hij spreekt over blijven in Hem, over Zijn woorden die in hen blijven, over vrucht dragen en over de taak waarvoor Hij hen heeft uitgekozen.
Voor mij is dat een belangrijk uitgangspunt bij het lezen, luisteren: eerst kijken tegen wie Jezus spreekt, wanneer Hij dit zegt en waarom. Pas daarna kun je lijnen trekken naar ons. Als je de doop al aan het begin in het beeld van de wijnstok en de ranken legt, ben ik bang dat je iets in de tekst legt wat daar zelf niet staat.
Even los van welke doopsvisie dan ook.
Maar de dingen over heiliging waren mooi.
Citaat:
“U bent al rein.” En van daaruit gaat Hij met je door. Niet omdat jij jezelf moet redden, maar omdat je gered bent. Vanuit die genade wordt het oude afgelegd en oefen je je in het nieuwe."
https://www.youtube.com/watch?v=Oy_Cz0Ha378
__
De dienst in mijn eigen gemeente ging over Galaten 6.
Daar zaten dezelfde elementen in (over heiliging).
Geen youtube uitzending
Maar tegelijk bleef bij mij de vraag hangen: hoeveel halen we echt uit Johannes 15 zelf, en hoeveel brengen we vanuit onze eigen theologie mee?
Vooral bij het stukje over de doop liep ik vast.
Citaat:
“Jij had het zelf niet door, want ja, je werd gedragen in de armen van je moeder of van je vader naar het doopvont. En toen werd er water over je uitgegoten en toen zei God: ‘Wat Mij betreft, ben jij een rank in de wijnstok.’ En de wijnstok is Jezus.”
Daar werd ook gesproken over “ingelijfd in Christus”, “geënt op Hem” en “genadig verbonden”.
Dat vind ik moeilijk uit Johannes 15 zelf te halen. De doop is daar namelijk niet het onderwerp. Jezus spreekt in een heel concrete situatie tot Zijn discipelen, vlak voor Zijn lijden en vertrek. Hij spreekt over blijven in Hem, over Zijn woorden die in hen blijven, over vrucht dragen en over de taak waarvoor Hij hen heeft uitgekozen.
Voor mij is dat een belangrijk uitgangspunt bij het lezen, luisteren: eerst kijken tegen wie Jezus spreekt, wanneer Hij dit zegt en waarom. Pas daarna kun je lijnen trekken naar ons. Als je de doop al aan het begin in het beeld van de wijnstok en de ranken legt, ben ik bang dat je iets in de tekst legt wat daar zelf niet staat.
Even los van welke doopsvisie dan ook.
Maar de dingen over heiliging waren mooi.
Citaat:
“U bent al rein.” En van daaruit gaat Hij met je door. Niet omdat jij jezelf moet redden, maar omdat je gered bent. Vanuit die genade wordt het oude afgelegd en oefen je je in het nieuwe."
https://www.youtube.com/watch?v=Oy_Cz0Ha378
__
De dienst in mijn eigen gemeente ging over Galaten 6.
Daar zaten dezelfde elementen in (over heiliging).
Geen youtube uitzending