Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Zoals ik al aangaf zit het verschil in het instituut RKK met de vele internaten e.d. Dat geeft de protestante kerk niet. Wel klopt mijn stelling dat binnen de reformatorische gezindte veel misbruik voorkomt. In mijn omgeving heb ik diverse advocaten, rechters en juristen die zedenzaken doen en zij geven aan dat het hen opvalt dat misbruik onder reformatorische christenen veel voorkomt.
- Maanenschijn
Na een vakantiedagje lees in op RF de lopende discussie een beetje terug, zoals ook deze.
Wat met opvalt is, alles een beetje analyserend, dat er vanalles door elkaar loopt.
1) het misbruik, waarin de één de ander probeert te overtuigen dat het in de RKK er is, en daarom de kerk fout is, maar de ander daar het misbruik binnen behoudend kerkelijke Nederland tegenover zet
2) Het ene kerkverband (GG) wordt vergeleken met het ander (RK) en dan specifiek de ene predikant tegenover de (gehele) RK.
Ik vind het lastig om alles zo tegenover elkaar te zetten. JGW heeft een terecht punt dat het instituut RK en haar leringen niet te verenigen zijn met ons geloof. En het daarom ook niet als ‘liever’ gezien kan worden dat de GG. Wel geloof ik dat er nog wat goeds in de RK te vinden is. Net zoals er goeds binnen de GG (en andere verbanden) te vinden is. En er ook aan beide kanten iets mis is. Binnen de PKN is best nog goeds te vinden, maar toch wilden vanwege de grondslag veel mensen een HHK oprichten.
Ik denk dat we zaken niet zo tegenover elkaar moeten zetten, of, als we dat wel doen, dan een specifieke preek/gemeente/prediker tegenover een andere specifieke situatie zetten. We kunnen natuurlijk niet één predikant of gemeente tegenover de gehele wereldwijde RKK zetten.
Dat geld ook een beetje voor het misbruik, mijns inziens.
Wat met opvalt is, alles een beetje analyserend, dat er vanalles door elkaar loopt.
1) het misbruik, waarin de één de ander probeert te overtuigen dat het in de RKK er is, en daarom de kerk fout is, maar de ander daar het misbruik binnen behoudend kerkelijke Nederland tegenover zet
2) Het ene kerkverband (GG) wordt vergeleken met het ander (RK) en dan specifiek de ene predikant tegenover de (gehele) RK.
Ik vind het lastig om alles zo tegenover elkaar te zetten. JGW heeft een terecht punt dat het instituut RK en haar leringen niet te verenigen zijn met ons geloof. En het daarom ook niet als ‘liever’ gezien kan worden dat de GG. Wel geloof ik dat er nog wat goeds in de RK te vinden is. Net zoals er goeds binnen de GG (en andere verbanden) te vinden is. En er ook aan beide kanten iets mis is. Binnen de PKN is best nog goeds te vinden, maar toch wilden vanwege de grondslag veel mensen een HHK oprichten.
Ik denk dat we zaken niet zo tegenover elkaar moeten zetten, of, als we dat wel doen, dan een specifieke preek/gemeente/prediker tegenover een andere specifieke situatie zetten. We kunnen natuurlijk niet één predikant of gemeente tegenover de gehele wereldwijde RKK zetten.
Dat geld ook een beetje voor het misbruik, mijns inziens.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
- Maanenschijn
Ik zou het interssant vinden om daar cijfers van te kunnen zien, in vergelijking met andere in Nederland voorkomende situaties. Of dat procentueel zoveel meer is.merel schreef:Zoals ik al aangaf zit het verschil in het instituut RKK met de vele internaten e.d. Dat geeft de protestante kerk niet. Wel klopt mijn stelling dat binnen de reformatorische gezindte veel misbruik voorkomt. In mijn omgeving heb ik diverse advocaten, rechters en juristen die zedenzaken doen en zij geven aan dat het hen opvalt dat misbruik onder reformatorische christenen veel voorkomt.
Overigens ben ik erg blij met de bindende regelingen binnen de PKN en HHK met betrekking tot de “Veilige Kerk”. Het zijn stappen in de goede richting die erkennen dat het ook nodig is.
- Johann Gottfried Walther
Ik vind als het om misbruikzaken in de RRK gaat, van voor 2010 naast het misbruik zelf, dat er bronnen zijn dat ruim de helft van de bisschoppen en kardinalen ervan wist.Maanenschijn schreef: ↑Gisteren, 18:56Ik zou het interessant vinden om daar cijfers van te kunnen zien, in vergelijking met andere in Nederland voorkomende situaties. Of dat procentueel zoveel meer is.merel schreef:Zoals ik al aangaf zit het verschil in het instituut RKK met de vele internaten e.d. Dat geeft de protestante kerk niet. Wel klopt mijn stelling dat binnen de reformatorische gezindte veel misbruik voorkomt. In mijn omgeving heb ik diverse advocaten, rechters en juristen die zedenzaken doen en zij geven aan dat het hen opvalt dat misbruik onder reformatorische christenen veel voorkomt.
Overigens ben ik erg blij met de bindende regelingen binnen de PKN en HHK met betrekking tot de “Veilige Kerk”. Het zijn stappen in de goede richting die erkennen dat het ook nodig is.
https://nos.nl/artikel/2250429-helft-ne ... innen-kerk
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Cijfers bij meldpunten zijn denk ik zo op te vragen. Ik heb ze wel gezien maar niet onthouden. Of het dan ook gesplitst is per kerkverband weet ik niet niet zeker. Dat het veelvuldig voorkomt weet ik wel. Maar het is in de meeste gevallen toch familie en geen predikant/ambtsdrager (al komt ook dat nog steeds voor). Maar ook een zaak tussen een ambtsdrager en gemeentelid waarbij het (in eerste instantie) met beider toestemming gebeurd kan uiteindelijk toch een melding misbruik worden. En eerlijk gezegd zie ik die cijfers dan weer in een ander licht dan misbruik van een kind.
*aangevuld vanuit het jaarverslag van meldpunt misbruik
Melding SMKR: er wordt seksueel misbruik gemeld waarbij een kerkelijke functionaris van één van de
bij het Meldpunt Misbruik aangesloten kerken als aangeklaagde is betrokken
In 2025 waren dit 32 meldingen
In 2024 25 meldingen
Hier zijn de CGK, NGK, HHK, GKN en GK bij aangesloten. Gergem heeft een ander meldpunt.
Vind de conclusie van maanenschijn mooi verwoord en goed samengevat.
*aangevuld vanuit het jaarverslag van meldpunt misbruik
Melding SMKR: er wordt seksueel misbruik gemeld waarbij een kerkelijke functionaris van één van de
bij het Meldpunt Misbruik aangesloten kerken als aangeklaagde is betrokken
In 2025 waren dit 32 meldingen
In 2024 25 meldingen
Hier zijn de CGK, NGK, HHK, GKN en GK bij aangesloten. Gergem heeft een ander meldpunt.
Vind de conclusie van maanenschijn mooi verwoord en goed samengevat.
Laatst gewijzigd door Eloesje op 04 aug 2026, 21:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Je begrijpt me inderdaad verkeerd. Ik reageer op wat Job zei. En Jobs reactie was een reactie op het mooie wat een ander zei gisteren namelijk dit: "Dan zal ik een positief punt noemen van ds. Beens. Ik ben het echt lang niet met alles eens wat hij zegt. Maar hij is wel als middel gebruikt tot behoudenis van mijn ziel. En daarom waardeer ik hem. Hij wees me aan dat God bestond en dat ik tegenover God stond. En na een grote worsteling heeft hij me ook de weg gewezen naar de Heere Jezus als enige Middelaar."vriend-en-metgezel schreef: ↑Gisteren, 15:31Overdrijf je het nu niet enorm? 'Diep verwond'... Misschien begrijp ik het verkeerd, maar het gaat toch om een opmerking over de Statenvertaling 2027? Als iemand daar diep verwond door is geraakt, vind ik het enorm sneu voor die persoon. Tegelijkertijd denk ik dat er dan bij dat 'slachtoffer' meer speelt en dat de diepe verwonding niet alleen aan de predikant te wijten is. De meeste mensen kunnen zo'n persoonlijke opvatting die ergens in de preek geventileerd wordt wel relativeren.Arja schreef: ↑Gisteren, 15:25Ik weet het niet Job. Stel dat mijn vader veel goeds voor mij had gedaan, maar ik zou ontdekken dat hij iemand anders in het gezin zo diep had verwond dat die daar jarenlang therapie voor nodig had (algemeen voorbeeld) ... dan zou ik niet meer op dezelfde manier naar mijn vader kunnen kijken. Dat neemt het goede dat hij voor mij deed niet weg, maar het kleurt mijn beeld van hem wel degelijk. Ik zoek een beetje naar woorden, dat merk je denk ik wel.Job schreef: ↑03 aug 2026, 22:30Net als bij een natuurlijke vader er dingen goed kunnen gaan en dingen niet goed. Maar er zal denkelijk altijd wel een diepe ondertoon van dankbaarheid zijn richting degene die de Heere heeft willen gebruiken. (Die slijk in eigen oog is of in ogen van anderen wellicht...opdat God uiteindelijk geheel de eer krijgt.)Arja schreef: ↑03 aug 2026, 20:06 Ja, dat is zeker mooi en iets om dankbaar voor te zijn. Tegelijk kunnen beide dingen waar zijn: iemand kan door God gebruikt worden om een zondaar naar Jezus te wijzen, en toch in andere situaties pastoraal ernstig tekortschieten en mensen diep verwonden. Het één hoeft het ander niet uit te wissen.
Geen idee waar jij het over hebt.
Daar zijn geen cijfers van. Als we elkaar ooit echt spreken kan ik meer duiden en uitleggen.Maanenschijn schreef: ↑Gisteren, 18:56Ik zou het interssant vinden om daar cijfers van te kunnen zien, in vergelijking met andere in Nederland voorkomende situaties. Of dat procentueel zoveel meer is.merel schreef:Zoals ik al aangaf zit het verschil in het instituut RKK met de vele internaten e.d. Dat geeft de protestante kerk niet. Wel klopt mijn stelling dat binnen de reformatorische gezindte veel misbruik voorkomt. In mijn omgeving heb ik diverse advocaten, rechters en juristen die zedenzaken doen en zij geven aan dat het hen opvalt dat misbruik onder reformatorische christenen veel voorkomt.
- Maanenschijn
Dat zou sws leuk zijn!merel schreef:Daar zijn geen cijfers van. Als we elkaar ooit echt spreken kan ik meer duiden en uitleggen.Maanenschijn schreef: ↑Gisteren, 18:56Ik zou het interssant vinden om daar cijfers van te kunnen zien, in vergelijking met andere in Nederland voorkomende situaties. Of dat procentueel zoveel meer is.merel schreef:Zoals ik al aangaf zit het verschil in het instituut RKK met de vele internaten e.d. Dat geeft de protestante kerk niet. Wel klopt mijn stelling dat binnen de reformatorische gezindte veel misbruik voorkomt. In mijn omgeving heb ik diverse advocaten, rechters en juristen die zedenzaken doen en zij geven aan dat het hen opvalt dat misbruik onder reformatorische christenen veel voorkomt.
Ik vind het een belangwekkend onderwerp. Als kerkvoogd heeft het ook mijn aandacht.
Natuurlijk, ik kan prima iets onbegrijpelijk vinden terwijl het wel juist is. Dat heb je met meningen en visies. Verder denk ik dat ik prima lees. Ik haakte heel concreet op het voorgestelde voorbeeld in. Dat was de keuze tussen de RKK en GG Kootwijkerbroek. Wel even bij de feiten blijven vrind.DDD schreef: ↑Gisteren, 09:25Je leest naar mijn idee slecht en je argumenteert ook slecht. Het ging hier niet om 'de keuze tussen RKK en GG'. Eén iemand trok het wat breder naar 'rechtse GG' maar het overgrote deel had het over een specifiek geval.
En verder is het feit dat jij dat onbegrijpelijk vindt op zich geen reden dat er iets onjuist is.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Catechismus vraag 80: onderscheid tussen avondmaal en paapse mis - De Rooms-Katholieke mis is hierdoor een ontkenning van het eenmalige offer en lijden van Jezus Christus en daarom afgoderij.
Mij lijkt de keuze tussen een dienst in de GG van Kootwijkerbroek en de RK niet zo moeilijk.
Overigens heeft hij de laatste 4 jaar geen beroepen gehad.
Mij lijkt de keuze tussen een dienst in de GG van Kootwijkerbroek en de RK niet zo moeilijk.
Overigens heeft hij de laatste 4 jaar geen beroepen gehad.
Het lijkt erop als je hier leest dat dat binnenkort zal veranderen.Johann Gottfried Walther schreef: ↑Gisteren, 16:17 Het kerkbezoek is wel mede daardoor in de Roomse kerk in ieder geval in NL erg teruggelopen.
Een achilleshiel van de gereformeerde kerk is de neiging van haar leden om met andere geloofsovertuigingen te flirten. Niet anders dan het Israël van het Oude Testament. Ook zij waren gefascineerd door Baäl en Asteroth, enzovoort. En we weten hoe dat is afgelopen.
- FlyingEagle
Niks denigrerend aan. Je moet op een forum soms even de intonatie erin lezen want dat zie je niet aan de tekst zelf. Het feit dat je dacht mij te kwetsen is… bijzonder. Je weet toch wel wat de betekenis is van het woord kwetsen?GG links schreef:Niets, je denigrerende toon ontneemt me iedere motivatie om AI te raadplegen. De pot verwijt de ketel..FlyingEagle schreef: ↑Gisteren, 15:31Ik heb toch niet gezegd dat je me kwetst? Ik denk dat ik daar ook een aanleiding toe heb gegeven. Misschien moet je even aan een AI-agent vragen wat het betekent.GG links schreef:Het spijt me oprecht als ik je kwets. Maar het is nu eenmaal mijn stijl om zaken hard te stellen zeker op een forum. Plaatsvervangende schaamte vind ik nogal wat overigens.FlyingEagle schreef: ↑Gisteren, 14:48 Los van deze specifieke opmerking gaat het mij om meerdere postings. Het is denk ik mijn gevoel en dat is uiteraard subjectief. Heel vaak kan ik je kritiek begrijpen en deel ik het inhoudelijk ook maar het is de manier waarop. Naar mijn idee ga je zo geen begrip krijgen van iemand die een andere mening heeft.
Vaak denk ik, goed punt maar hoe je iets verwoordt dan haak ik gelijk af en krijg ik soms plaatsvervangende schaamte. Moet dat nu zo denk ik dan.
Beter kan ik het niet duidelijk maken.
Begrip kweken van anderen is niet mijn doel.
Door jou stijl zul in ieder geval niemand overtuigen, een discussieforum is toch bedoeld om elkaars standpunten te bediscussiëren. Iemand proberen te overtuigen hoort wel bij het eigene van een discussieforum.
Jouw manier van positie nemen op het forum vind ik regelmatig wat kinderlijk overkomen.
Maar goed, doe ermee wat je wilt.
Dus nee kwetsen heb je me zeker niet gedaan.
Ik probeer alleen maar aan te geven dat ik jouw manier van discussiëren niet echt bevorderlijk vind voor een goed gesprek of een inhoudelijke discussie.
Het is niet verkeerd om soms eens op jezelf te reflecteren. Dat doe ik na dit gesprek ook maar eens bij mezelf.
Helemaal eens met FlyingEagle
Dan is er nog de optie dat je beter moet formuleren.pierre27 schreef: ↑Gisteren, 20:40Natuurlijk, ik kan prima iets onbegrijpelijk vinden terwijl het wel juist is. Dat heb je met meningen en visies. Verder denk ik dat ik prima lees. Ik haakte heel concreet op het voorgestelde voorbeeld in. Dat was de keuze tussen de RKK en GG Kootwijkerbroek. Wel even bij de feiten blijven vrind.DDD schreef: ↑Gisteren, 09:25Je leest naar mijn idee slecht en je argumenteert ook slecht. Het ging hier niet om 'de keuze tussen RKK en GG'. Eén iemand trok het wat breder naar 'rechtse GG' maar het overgrote deel had het over een specifiek geval.
En verder is het feit dat jij dat onbegrijpelijk vindt op zich geen reden dat er iets onjuist is.
De keuze was niet tussen RKK en GG, maar tussen (gemiddeld) RKK en één predikant in de GG.