Gereformeerde Gemeenten

merel

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door merel »

Die mening deel ik. Daarnaast ligt in een RKK meer de nadruk op Gods heiligheid. Ik ben altijd onder de indruk als ik binnenkom en mensen op hun knieën zie bidden.
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

GG links schreef:Ik ben nog liever Rooms dan lid van de GG KootwijkerbroekAfbeelding
Ik vind dat jij je op dit forum wat kinderachtig gedraagt door dit soort oneliners rond te slingeren.
Ik kan best een beetje eind met je mee maar dit is niet de manier denk ik dan.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

merel schreef: Vandaag, 14:15 Die mening deel ik. Daarnaast ligt in een RKK meer de nadruk op Gods heiligheid. Ik ben altijd onder de indruk als ik binnenkom en mensen op hun knieën zie bidden.
Ben jij dan echt totaal blind voor de dwalingen, de vaak oppervlakkige en korte preken, de verering van heiligen, het vervloeken van de protestanten, de vijandschap tegen verlossing door genade alleen??

Een Gods beeld waarbij God gunstige gestemd zou kunnen worden door goede werken, door aflaten, door geboden van mensen, door voorbede van heiligen….
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
merel

Bericht door merel »

Ik zie de dwalingen, maar ook de positieve punten. En een van de positieve punten vind ik de heiligheid van God die voelbaar is tijdens de diensten. Dat laatste mis ik in veel protestantse kerken. Daar is het bij binnenkomst vaak een theekransje met geklets en gepraat.

Het grote verschil tussen jou en mij is dat ik meer zoek naar hetgeen ons bind in het geloof dan affakkelen wat anders is of in onze ogen een dwaling. Veel protestantse kerken dwalen namelijk ook in bepaalde opzichten.
Konijntje

Bericht door Konijntje »

merel schreef: Vandaag, 15:15 Ik zie de dwalingen, maar ook de positieve punten. En een van de positieve punten vind ik de heiligheid van God die voelbaar is tijdens de diensten. Dat laatste mis ik in veel protestantse kerken. Daar is het bij binnenkomst vaak een theekransje met geklets en gepraat.

Het grote verschil tussen jou en mij is dat ik meer zoek naar hetgeen ons bind in het geloof dan affakkelen wat anders is of in onze ogen een dwaling. Veel protestantse kerken dwalen namelijk ook in bepaalde opzichten.
Ligt echt aan de kerk. In zijn algemeenheid ben ik het met je eens dat in Roomse kerken er vaak eerbied is. Toch vind je dat ook terug in veel reformatorische kerken.

Mijn ervaring is dat de "lichtere" kerken het voor de dienst vaak een kippenhok is. Hoewel het geen regel is. In de confessionele PKN gemeente waar ik orgel speel, is het voor de dienst altijd rustig. De praatjes worden voor de kerk of in de consistorie gemaakt.
Konijntje

Bericht door Konijntje »

Jeremiah schreef: Vandaag, 12:03
refo schreef:
Henk J schreef: Vandaag, 10:30
JanRap schreef: Vandaag, 09:17 @ Ambtenaar, nog even een aanvulling: het is mijn ervaring dat na het ontstaan van de PKN en het invoeren van de HSV alle respect voor de PKN en ook voor de HHK is verdwenen bij de GG.
Ds. Kersten kende echt nog wel het heimwee naar de vaderlandse kerk, en ook bijv. ds. A.Vergunst, maar nu hoor ik er nooit iets meer over. Men heeft de PKN en de HHK volledig afgeschreven. Alleen voor wijlen ds. I Kievit is er in de GG nog enige erkenning. Ik heb een dagboekje in mijn bezit van ds. I. Kievit met een voorwoord van een GG predikant. Bij ds. Kievit vinden we iets van de standentheologie terug, en de innerlijke doorleving van alle heilsfeiten, vandaar misschien die waardering?
Dit is wel een heel eenzijdig beeld wat ik ook niet herken. Het verschilt echt per plaats en per dominee en op landelijk niveau is er zeker erkenning en waardering. Lees bijvoorbeeld dit broederlijke stuk eens waar ds. J. de Kok beschrijft hoe hij samen met ds. A.S. Middelkoop in de goot belandt.
https://www.rd.nl/artikel/1034572-twee- ... vallen-weg
Dat artikel gaat helemaal nergens over.
"gezette corpus". Vreemd dat er veel GG predikanten (flink) overgewicht hebben. Als je zo'n verantwoordelijk ambt hebt. Ga eens sporten denk ik dan.
Niet alleen de predikanten van de GG hoor. Ook van andere kerkverbanden.

Bij de meeste bezoekjes krijgen predikanten vaak koekjes en dergelijke voorgezet. Tsja, dan komen de kilo's er vanzelf aan.

Wijlen dominee L. Terlouw (GG) ging zijn bezoeken vaak op de fiets af. Daarnaast nam hij geen koekjes en dergelijke. Hij bleef dan ook slank. Overigens een lieve, inlevende man. Een man met een groot, pastoraal hart. Helaas op relatief jonge leeftijd overleden.
Konijntje

Bericht door Konijntje »

Johann Gottfried Walther schreef: Vandaag, 14:38
merel schreef: Vandaag, 14:15 Die mening deel ik. Daarnaast ligt in een RKK meer de nadruk op Gods heiligheid. Ik ben altijd onder de indruk als ik binnenkom en mensen op hun knieën zie bidden.
Ben jij dan echt totaal blind voor de dwalingen, de vaak oppervlakkige en korte preken, de verering van heiligen, het vervloeken van de protestanten, de vijandschap tegen verlossing door genade alleen??

Een Gods beeld waarbij God gunstige gestemd zou kunnen worden door goede werken, door aflaten, door geboden van mensen, door voorbede van heiligen….
Ligt natuurlijk ook sterk aan welke stroming binnen de Roomse kerk en met wie je te maken hebt.

Ik hoor liever Antoine Bodar dan dominee Beens uit Kootwijkerbroek. En dat zeg ik als lid van de GG. Weliswaar ben ik het niet met alles eens wat Bodar zegt, tegelijkertijd proef ik bij hem de liefde tot zijn Meester.
Johann Gottfried Walther

merel schreef: Vandaag, 15:15 Ik zie de dwalingen, maar ook de positieve punten. En een van de positieve punten vind ik de heiligheid van God die voelbaar is tijdens de diensten. Dat laatste mis ik in veel protestantse kerken. Daar is het bij binnenkomst vaak een theekransje met geklets en gepraat.

In behoudende gemeenten is het vaak stil voor de kerkdienst en staat de heiligheid van God meer centraal.

Bij jou kan er echt veel door, ik zal maar geen dingen meer noemen maar dat blijkt steeds weer.

Ik zoek wat bindt, maar Gods woord is leidend en veel zaken die jij best vindt daar geeft Gods heilig woord en dus ook die o zo heilige God geen ruimte voor.

Misschien ook verstandig je te verdiepen in de grondslag van dit forum, in de HC, NGB, DL worden onder andere, meerdere dwalingen van de Roomse kerk verworpen.

-------

1. De Dordtse Leerregels (1618-1619) Dit geschrift bevat als enige een specifieke, formele sectie genaamd "Verwerping van de dwalingen"
aan het einde van elk van de vijf hoofdstukken.
Doel: Hoewel hoofdzakelijk geschreven tegen de remonstranten (Arminianen), richten de verwerpingen zich inhoudelijk ook direct tegen de rooms-katholieke genadeleer.
Inhoud: Elk hoofdstuk legt eerst de gereformeerde leer positief uit, waarna er stellingen worden verworpen.
Dit gebeurt op basis van argumenten zoals: Het verwerpen van de menselijke vrije wil bij de zaligmaking.
Het verwerpen van de leer dat goede werken of de menselijke keuze de grond van de uitverkiezing zijn. Het verwerpen van de leer dat gelovigen de genade en de zaligheid weer volledig kunnen verliezen.

2. De Heidelbergse Catechismus (1563)De Heidelbergse Catechismus kent geen aparte bijlagen met 'verwerpingen', maar verwerpt dwalingen rechtstreeks via de antwoorden op de vragen.
Zondag 30 (Vraag en Antwoord 80): Dit is het bekendste en meest expliciete voorbeeld. Hierin wordt het onderscheid tussen het Heilig Avondmaal en de rooms-katholieke Mis uitgelegd. De Mis wordt hierin letterlijk veroordeeld en omschreven als "in de grond niet anders dan een verloochening van de enige offerande en het lijden van Jezus Christus, en een vervloekte afgoderij".
Rechtvaardigingsleer (Zondag 23 & 24): Hierin wordt de roomse leer van de rechtvaardigmaking door het geloof én de goede werken verworpen door te stellen dat de mens alléén door het geloof in Christus rechtvaardig is voor God.

3. De Nederlandse Geloofsbelijdenis (1561) De NGB (opgesteld door Guido de Brès) verwerpt dwalingen verweven binnen de artikelen zelf, vaak gemarkeerd met de zinnen "Daarom verwerpen wij..." of "Daarom vervloeken wij...".Artikel 24 (De heilgmaking en de goede werken): Verwerpt de gedachte dat de mens gerechtvaardigd wordt door goede werken of dat goede werken verdienstelijk zijn voor de zaligheid.Artikel 26 (De enige Voorbidder Christus): Verwerpt het aanroepen en de verering van heiligen en Maria als middelaars, omdat dit de unieke positie van Christus als Middelaar aantast.Artikel 33, 34 & 35 (De Sacramenten): Verwerpt de zeven roomse sacramenten en houdt vast aan enkel de twee door Christus ingestelde sacramenten (Heilige Doop en Heilig Avondmaal). Ook wordt de fysieke transsubstantiatieleer (dat brood en wijn letterlijk het lichaam en bloed van Christus worden) afgewezen.
Laatst gewijzigd door Johann Gottfried Walther op 03 aug 2026, 15:52, 2 keer totaal gewijzigd.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Johann Gottfried Walther

Konijntje schreef: Vandaag, 15:35

Ligt natuurlijk ook sterk aan welke stroming binnen de Roomse kerk en met wie je te maken hebt.

Ik hoor liever Antoine Bodar dan dominee Beens uit Kootwijkerbroek. En dat zeg ik als lid van de GG. Weliswaar ben ik het niet met alles eens wat Bodar zegt, tegelijkertijd proef ik bij hem de liefde tot zijn Meester.
Ook Bodar is Rooms en stemt dus in met Trente waarin iedereen vervloekt wordt die zegt door het geloof zeker te zijn van zijn/haar behoudt,
En worden vervloekt zij die zeggen alleen door genade verlost te zijn.
merel

Bericht door merel »

Johann Gottfried Walther schreef: 59 minuten geleden

In behoudende gemeenten is het vaak stil voor de kerkdienst en staat de heiligheid van God meer centraal.

Bij jou kan er echt veel door, ik zal maar geen dingen meer noemen maar dat blijkt steeds weer.

Ik zoek wat bindt, maar Gods woord is leidend en veel zaken die jij best vindt daar geeft Gods heilig woord en dus ook die o zo heilige God geen ruimte voor.
Ik houd mij vast aan Handelingen 2 vers 21 en dat is voldoende.

En de opmerking ‘bij jou kan er veel door’ laat ik maar aan mij voorbij gaan. Jij kent mij niet eens.
DDD

Bericht door DDD »

FlyingEagle schreef: Vandaag, 14:31
GG links schreef:Ik ben nog liever Rooms dan lid van de GG KootwijkerbroekAfbeelding
Ik vind dat jij je op dit forum wat kinderachtig gedraagt door dit soort oneliners rond te slingeren.
Ik kan best een beetje eind met je mee maar dit is niet de manier denk ik dan.
Ieder vogeltje zingt zoals het gebekt is. Waarom vind je zo'n opmerking kinderachtig? Dat vind ik dan weer razend interessant.
DDD

Bericht door DDD »

Het probleem is natuurlijk, dat er in de GG ook dwalingen zijn. Van een deels wat ander soort.

Vervloeken van protestanten ben ik trouwens nog nooit tegengekomen. En vijandschap tegen verlossing door genade alleen al helemaal niet.

Bovendien weeg je niet mee dat er ook andere relevante punten zijn. Ik zou bijvoorbeeld ook liever wekelijks naar een verstandig iemand luisteren waar ik het op een aantal punten niet mee eens ben dan dat ik wekelijks rariteiten aan moet horen ook al gaan die in wezenlijke zin nergens over of is de voorganger onnozel. Dat zou namelijk een ergernis apart zijn.
DDD

Bericht door DDD »

Konijntje schreef: Vandaag, 15:35

Precies. Terwijl als je alle opvattingen op een rijtje zet, ik het op heel veel theologische punten meer eens zou zijn met de dominee. Maar het gaat niet alleen om het zeggen, maar ook om het doen. En als het doen van de wil van de Vader ontbreekt, dan gaat het (s)preken ook al snel nergens over.
Johann Gottfried Walther

DDD schreef: 46 minuten geleden

Vervloeken van protestanten ben ik trouwens nog nooit tegengekomen. En vijandschap tegen verlossing door genade alleen al helemaal niet.
Citaten uit Concilie van Trente:

De Anathema's van Trente zijn nooit herroepen, wel herhaald en bevestigd ook in de 20ste en 21ste eeuw,

Twee van de vervloekingen zijn:

Als iemand zegt: het rechtvaardigende geloof, is niets anders dan het vertrouwen op de goddelijke
barmhartigheid, die wegens Christus, de zonden vergeeft, of het is alleen dit vertrouwen, waardoor
wij gerechtvaardigd worden, hij zij verdoemd.

Als iemand zegt: de mens wordt alleen van zijn zonden vrijgesproken en gerechtvaardigd, als hij
vast gelooft: hij is vrijgesproken en gerechtvaardigd, of niemand is werkelijk gerechtvaardigd, tenzij hij die gelooft gerechtvaardigd te zijn en dat alleen door dit geloof de vrijspraak en de rechtvaardiging voltooid wordt, hij zij verdoemd.
(5 vgl. Paus Leo X, Bul “Exsurge Domine”, over de dwalingen van Martin Luther, canones 10 - 14, DS 1460-1465)
DDD

Bericht door DDD »

Heb je ook nog een bron die inhoudt wat 'verdoemd' betekent? Want zo'n woord van toen citeren alsof het betekent wat het nu betekent, is niet perse juist.

Ik heb mij hier niet specifiek in verdiept, maar verdoemen betekent veroordelen. Dat heeft niet perse dezelfde connotatie als het woord in sommige bevindelijk gereformeerde kringen heeft gekregen.
Plaats reactie