Klopt, ik kan deze verhalen idd helaas bevestigen. Ook een voorbeeld van een leerkracht die een HHG had bezocht in een naastgelegen plaats, en de dominee was dat ter oren gekomen. De dag erna werd de leerkracht gebeld door de ds. En werd letterlijk gezegd, als ze het in haar hoofd haalde om over te stappen naar de HHK, dat hij hoogstpersoonlijk zou regelen dat zij haar baan zou kwijtraken. Het is afgrijselijk, en enorm schrikbarend wat daar aan de hand is.wfloor schreef: ↑Vandaag, 10:10Ik durf dat wel te stellen. Een ouderling die bij een stervende komt, maar die stervende heeft aangegeven niet door ds. Beens begraven te willen worden. Ds. verbied vervolgens de ouderling om nog bij die stervende te komen. En ouderling...buigt. Dit is met meerdere voorbeelden te onderbouwen. Die ds. heerst daar als dictator maar niemand durft er tegenin te gaan. Die het geprobeert hebben zijn na verloop van tijd maar HHK geworden omdat er niet tegen te strijden is.Mensmens schreef: ↑Vandaag, 10:00Ik zou dat niet durven stellen dat dit geheel is terug te voeren naar een bepaalde ds. Maar het is echt te grof voor woorden hoe daar met mensen is omgegaan die elke dag met hun poten in de klei staan en enkel het beste voor de kinderen willen. Hier kun je enkel en alleen maar erg verdrietig om zijn.wfloor schreef: ↑Vandaag, 09:55Kwestie is simpel. Ds. Beens ziet gemeenteleden vertrekken richting HHK. Hij is daar erg op tegen en heeft een dikke vinger in de pap. Er mogen geen HHK docenten meer komen en de HHK leerlingen die er zitten mogen blijven, maar geen nieuwe er meer bij. In het rapport staat een heel stuk over bestuur e.d. Op papier klopt dat, maar er is hier maar 1 ding aan de hand: Ds.Beens regeert in Kootwijkerbroek op school en ik kerk als dictator, en als iemand er iets tegen ingaat word hij aan de kant geschoven.
Dit word Geldermalsen 2.0 als er niet iemand opstaat en dit gewoon eens duidelijk aan de kaak stelt.
Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
In Barneveld heb je de Fraanjeschool van de GG en de Eben-Haëzerschool die uitgaat van de GGiN. Dus dat is zelfs gescheiden tussen GG en GGiN. Daarnaast zijn er meerdere vestingen.RIS schreef: ↑Vandaag, 10:06Bedankt. Dat wist ik helemaal niet. Dat maakt de situatie wel een stuk ingewikkelder. Lijkt me niet heel praktisch als scholen zo sterk aan één kerkverband verbonden zijn. Zeker niet als je kijkt naar het lerarentekort en ook nu naar situaties waarin gezinnen of leerkrachten overstappen naar een ander kerkverband. Dan kom je al snel voor lastige vragen te staan.FlyingEagle schreef: ↑Vandaag, 09:57Dat is een GG school (met twee vestigingen)RIS schreef:Begrijp ik het goed dat je reformatorische scholen in Barneveld eigenlijk als GG scholen ziet? Reformatorisch onderwijs is toch juist breder dan alleen de Gereformeerde Gemeenten? Er zijn toch ook leerlingen uit andere kerken. Daarom vind ik het lastig om reformatorisch onderwijs zo sterk met één kerkverband te verbinden.Henk J schreef: ↑Vandaag, 09:44 Als ik het artikel zo lees wordt in Kootwijkerbroek ook wat meer gekeken naar de identiteit van de leraren en levert dat spanningen op. Of dat in Barneveld ook zo speelt weet ik niet. Wel heb je in Barneveld ook te maken met vraagstukken rondom welke leerlingen laat je toe en welke niet. De groei van de HHK ter plaatse komt grotendeels uit de GG en de GGiN. Laat je kinderen van 'overgestapte' ouders nog op school zitten? Laat je geen nieuwe meer toe? Kunnen ouders die niet uit de GG komen wel lid worden van de vereniging? De scholen in Barneveld zitten evengoed al aardig vol, Kootwijkerbroek zit overvol. Je kunt ervoor kiezen om op eerder genoemde vragen allemaal ja te zeggen maar dan raak je als kerk wel 'jouw' school kwijt. Ik snap ergens wel dat men daar wat huiverig voor is hoewel ik het persoonlijk mooier zou vinden als er een brede school zou zijn waar alle kerken uit onze gezindte hun kinderen heen zouden sturen. Tegelijkertijd is er voor de ouders uit de HHK (nog) niet echt een alternatief, de andere christelijke scholen in Barneveld hebben wel echt een andere ligging waarbij het leren van een psalm etc. zeker niet standaard is.
-
Evangelist
Het is bijna niet te geloven! Dan waren zijn woorden over de SV2027 dus nog mild… Dan hoop ik echt dat deze kerkelijke beerput (sorry, anders kan ik het niet noemen) nu maar open gaat.Nuance schreef: ↑Vandaag, 10:15Klopt, ik kan deze verhalen idd helaas bevestigen. Ook een voorbeeld van een leerkracht die een HHG had bezocht in een naastgelegen plaats, en de dominee was dat ter oren gekomen. De dag erna werd de leerkracht gebeld door de ds. En werd letterlijk gezegd, als ze het in haar hoofd haalde om over te stappen naar de HHK, dat hij hoogstpersoonlijk zou regelen dat zij haar baan zou kwijtraken. Het is afgrijselijk, en enorm schrikbarend wat daar aan de hand is.wfloor schreef: ↑Vandaag, 10:10Ik durf dat wel te stellen. Een ouderling die bij een stervende komt, maar die stervende heeft aangegeven niet door ds. Beens begraven te willen worden. Ds. verbied vervolgens de ouderling om nog bij die stervende te komen. En ouderling...buigt. Dit is met meerdere voorbeelden te onderbouwen. Die ds. heerst daar als dictator maar niemand durft er tegenin te gaan. Die het geprobeert hebben zijn na verloop van tijd maar HHK geworden omdat er niet tegen te strijden is.Mensmens schreef: ↑Vandaag, 10:00Ik zou dat niet durven stellen dat dit geheel is terug te voeren naar een bepaalde ds. Maar het is echt te grof voor woorden hoe daar met mensen is omgegaan die elke dag met hun poten in de klei staan en enkel het beste voor de kinderen willen. Hier kun je enkel en alleen maar erg verdrietig om zijn.wfloor schreef: ↑Vandaag, 09:55
Kwestie is simpel. Ds. Beens ziet gemeenteleden vertrekken richting HHK. Hij is daar erg op tegen en heeft een dikke vinger in de pap. Er mogen geen HHK docenten meer komen en de HHK leerlingen die er zitten mogen blijven, maar geen nieuwe er meer bij. In het rapport staat een heel stuk over bestuur e.d. Op papier klopt dat, maar er is hier maar 1 ding aan de hand: Ds.Beens regeert in Kootwijkerbroek op school en ik kerk als dictator, en als iemand er iets tegen ingaat word hij aan de kant geschoven.
Dit word Geldermalsen 2.0 als er niet iemand opstaat en dit gewoon eens duidelijk aan de kaak stelt.
Ook vraag ik me af: Waarom zou je als dominee op deze wijze willen opereren? Welk Godsbeeld geef je daarmee af? Welk beeld van Christus vertoon je daarmee? En waarom zou je dat willen? Of waarom denk je dat dat moet?
Hartelijke groet,
Evangelist
Evangelist
Als dit waar zou zijn dan moet zo'n predikant per direct uit het ambt worden verwijderd.Evangelist schreef: ↑Vandaag, 10:21Het is bijna niet te geloven! Dan waren zijn woorden over de SV2027 dus nog mild… Dan hoop ik echt dat deze kerkelijke beerput (sorry, anders kan ik het niet noemen) nu maar open gaat.Nuance schreef: ↑Vandaag, 10:15Klopt, ik kan deze verhalen idd helaas bevestigen. Ook een voorbeeld van een leerkracht die een HHG had bezocht in een naastgelegen plaats, en de dominee was dat ter oren gekomen. De dag erna werd de leerkracht gebeld door de ds. En werd letterlijk gezegd, als ze het in haar hoofd haalde om over te stappen naar de HHK, dat hij hoogstpersoonlijk zou regelen dat zij haar baan zou kwijtraken. Het is afgrijselijk, en enorm schrikbarend wat daar aan de hand is.wfloor schreef: ↑Vandaag, 10:10Ik durf dat wel te stellen. Een ouderling die bij een stervende komt, maar die stervende heeft aangegeven niet door ds. Beens begraven te willen worden. Ds. verbied vervolgens de ouderling om nog bij die stervende te komen. En ouderling...buigt. Dit is met meerdere voorbeelden te onderbouwen. Die ds. heerst daar als dictator maar niemand durft er tegenin te gaan. Die het geprobeert hebben zijn na verloop van tijd maar HHK geworden omdat er niet tegen te strijden is.Mensmens schreef: ↑Vandaag, 10:00
Ik zou dat niet durven stellen dat dit geheel is terug te voeren naar een bepaalde ds. Maar het is echt te grof voor woorden hoe daar met mensen is omgegaan die elke dag met hun poten in de klei staan en enkel het beste voor de kinderen willen. Hier kun je enkel en alleen maar erg verdrietig om zijn.
Ook vraag ik me af: Waarom zou je als dominee op deze wijze willen opereren? Welk Godsbeeld geef je daarmee af? Welk beeld van Christus vertoon je daarmee? En waarom zou je dat willen? Of waarom denk je dat dat moet?
-
MGG
Betrokken kunnen een kerkelijke zaak starten of naar een rechtbank gaan.Martijn schreef: ↑Vandaag, 10:25Als dit waar zou zijn dan moet zo'n predikant per direct uit het ambt worden verwijderd.Evangelist schreef: ↑Vandaag, 10:21Het is bijna niet te geloven! Dan waren zijn woorden over de SV2027 dus nog mild… Dan hoop ik echt dat deze kerkelijke beerput (sorry, anders kan ik het niet noemen) nu maar open gaat.Nuance schreef: ↑Vandaag, 10:15Klopt, ik kan deze verhalen idd helaas bevestigen. Ook een voorbeeld van een leerkracht die een HHG had bezocht in een naastgelegen plaats, en de dominee was dat ter oren gekomen. De dag erna werd de leerkracht gebeld door de ds. En werd letterlijk gezegd, als ze het in haar hoofd haalde om over te stappen naar de HHK, dat hij hoogstpersoonlijk zou regelen dat zij haar baan zou kwijtraken. Het is afgrijselijk, en enorm schrikbarend wat daar aan de hand is.wfloor schreef: ↑Vandaag, 10:10
Ik durf dat wel te stellen. Een ouderling die bij een stervende komt, maar die stervende heeft aangegeven niet door ds. Beens begraven te willen worden. Ds. verbied vervolgens de ouderling om nog bij die stervende te komen. En ouderling...buigt. Dit is met meerdere voorbeelden te onderbouwen. Die ds. heerst daar als dictator maar niemand durft er tegenin te gaan. Die het geprobeert hebben zijn na verloop van tijd maar HHK geworden omdat er niet tegen te strijden is.
Er is toch deze week duidelijk gemaakt dat dat niet goed functioneert.MGG schreef: ↑Vandaag, 10:26Betrokken kunnen een kerkelijke zaak starten of naar een rechtbank gaan.Martijn schreef: ↑Vandaag, 10:25Als dit waar zou zijn dan moet zo'n predikant per direct uit het ambt worden verwijderd.Evangelist schreef: ↑Vandaag, 10:21Het is bijna niet te geloven! Dan waren zijn woorden over de SV2027 dus nog mild… Dan hoop ik echt dat deze kerkelijke beerput (sorry, anders kan ik het niet noemen) nu maar open gaat.Nuance schreef: ↑Vandaag, 10:15
Klopt, ik kan deze verhalen idd helaas bevestigen. Ook een voorbeeld van een leerkracht die een HHG had bezocht in een naastgelegen plaats, en de dominee was dat ter oren gekomen. De dag erna werd de leerkracht gebeld door de ds. En werd letterlijk gezegd, als ze het in haar hoofd haalde om over te stappen naar de HHK, dat hij hoogstpersoonlijk zou regelen dat zij haar baan zou kwijtraken. Het is afgrijselijk, en enorm schrikbarend wat daar aan de hand is.
Het is bizar hoeveel macht en intimidatie er lijkt te zijn binnen de gereformeerde gezindte.
-
MGG
Dat het beter kan* ik vraag mij af hoeveel mensen de uitspraak en artikelen in het RD gelezen hebben.Martijn schreef: ↑Vandaag, 10:30Er is toch deze week duidelijk gemaakt dat dat niet goed functioneert.MGG schreef: ↑Vandaag, 10:26Betrokken kunnen een kerkelijke zaak starten of naar een rechtbank gaan.Martijn schreef: ↑Vandaag, 10:25Als dit waar zou zijn dan moet zo'n predikant per direct uit het ambt worden verwijderd.Evangelist schreef: ↑Vandaag, 10:21 Het is bijna niet te geloven! Dan waren zijn woorden over de SV2027 dus nog mild… Dan hoop ik echt dat deze kerkelijke beerput (sorry, anders kan ik het niet noemen) nu maar open gaat.
Het is bizar hoeveel macht en intimidatie er lijkt te zijn binnen de gereformeerde gezindte.
Over het punt weigeren van advocaat bestaan verschillende visies. Zie o.a. bericht van Maanenschijn.
Daarom noemde ik ook de rechtbank als optie.
Laatst gewijzigd door MGG op 31 jul 2026, 10:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Een kerkelijke zaak starten, is inderdaad de juiste weg. Maar denk jij dat men dat durft? In het inspectierapport wordt gesproken over een angstcultuur. Het is een hechte gemeenschap, waar men ook economisch behoorlijk aan elkaar verbonden kan zijn.
Weggaan is dan misschien wel de makkelijkste weg.
-
MGG
Met het laatste ben ik het helemaal eens. Zelfs in een hele open omgeving is weggaan makkelijker en minder tijdrovend dan een zaak starten. Daarom zijn bijvoorbeeld klokkenluiders redelijk schaars.mvdb schreef: ↑Vandaag, 10:33Een kerkelijke zaak starten, is inderdaad de juiste weg. Maar denk jij dat men dat durft? In het inspectierapport wordt gesproken over een angstcultuur. Het is een hechte gemeenschap, waar men ook economisch behoorlijk aan elkaar verbonden kan zijn.
Weggaan is dan misschien wel de makkelijkste weg.
Hier valt je mond echt van dicht inderdaad. Het is een puinhoop.Evangelist schreef: ↑Vandaag, 10:21Het is bijna niet te geloven! Dan waren zijn woorden over de SV2027 dus nog mild… Dan hoop ik echt dat deze kerkelijke beerput (sorry, anders kan ik het niet noemen) nu maar open gaat.Nuance schreef: ↑Vandaag, 10:15Klopt, ik kan deze verhalen idd helaas bevestigen. Ook een voorbeeld van een leerkracht die een HHG had bezocht in een naastgelegen plaats, en de dominee was dat ter oren gekomen. De dag erna werd de leerkracht gebeld door de ds. En werd letterlijk gezegd, als ze het in haar hoofd haalde om over te stappen naar de HHK, dat hij hoogstpersoonlijk zou regelen dat zij haar baan zou kwijtraken. Het is afgrijselijk, en enorm schrikbarend wat daar aan de hand is.wfloor schreef: ↑Vandaag, 10:10Ik durf dat wel te stellen. Een ouderling die bij een stervende komt, maar die stervende heeft aangegeven niet door ds. Beens begraven te willen worden. Ds. verbied vervolgens de ouderling om nog bij die stervende te komen. En ouderling...buigt. Dit is met meerdere voorbeelden te onderbouwen. Die ds. heerst daar als dictator maar niemand durft er tegenin te gaan. Die het geprobeert hebben zijn na verloop van tijd maar HHK geworden omdat er niet tegen te strijden is.Mensmens schreef: ↑Vandaag, 10:00
Ik zou dat niet durven stellen dat dit geheel is terug te voeren naar een bepaalde ds. Maar het is echt te grof voor woorden hoe daar met mensen is omgegaan die elke dag met hun poten in de klei staan en enkel het beste voor de kinderen willen. Hier kun je enkel en alleen maar erg verdrietig om zijn.
mvdb schreef: ↑Vandaag, 09:51 Verslagen van inspecties en onderzoeken door de onderwijsinspectie zijn openbaar. Zo ook dit onderzoek in Kootwijkerbroek: https://toezichtresultaten.onderwijsins ... code=24481
Als je dit eens rustig leest, kom je toch op elke bladzijde zaken tegen waarbij je je kunt verbazen en waarom je begrijpt dat dit onderzoek nodig was:
Het bestuur heeft geen toetsbare doelen opgesteld die sturing op onderwijskwaliteit en financieel beleid mogelijk maken.
Zo heeft het bestuur niet of nauwelijks zicht op mogelijke groei of afname van het leerlingenaantal of het aantal FTE's in personeel (zie BKA3). Het bestuur is voornemens per 1 augustus 2026 een nieuwe school te openen; het bestuur geeft aan niet te weten hoeveel leerlingen hiernaartoe zullen gaan en of dit tot een toename van het aantal leerlingen zal leiden. Aangezien de bekostiging (mede) afhankelijk is van het leerlingenaantal, is het belangrijk dat het bestuur zicht heeft op een realistische ontwikkeling van het aantal leerlingen in de toekomst, en daar beleidsmatig en financieel op stuurt. Dit geldt eveneens voor het aantal FTE's voor het personeel. Het bestuur heeft tijdens het gesprek geen zicht of er extra FTE's nodig zijn voor de nieuwe school.
Uit de gesprekken met diverse geledingen blijkt dat de directeur veel vrijheid en vertrouwen krijgt maar het bestuur soms toch ingrijpt. De onduidelijkheid in de rolverdeling tussen directie en bestuur zorgt voor een onvoorspelbaarheid in de sturing van het bestuur
Als het bestuur bijstuurt, doet het bestuur dit veelal zonder de vakinhoudelijke, vakdidactische en pedagogische expertise van de leraren mee te wegen bij zijn beslissingen. Het bestuur heeft geen professioneel statuut waarin het afspraken heeft opgenomen hoe de zeggenschap van leraren als experts op dit gebied wordt georganiseerd
Een ander voorbeeld betreft het gebruik van pictogrammen in de onderbouw. Ook hier heeft het bestuur bijgestuurd dat de leraren geen pictogrammen mogen gebruiken op bepaalde momenten, omdat dit niet binnen de grondslag paste.
We zien in het beleid en in de praktijk dat het bestuur grootschalig afwijkt van de door het bestuur gehanteerde Code voor Goed Bestuur, zonder dat er afwijkingen zijn gemeld in het jaarverslag. Zo draagt het bestuur geen zorg voor een heldere verhouding en goed samenspel met de schoolleiding waarbij de professionele ruimte wordt gerespecteerd (zie ook hierboven). Het bestuur draagt geen zorg voor transparante publicatie van de nevenfuncties van bestuurders, zoals ambtelijke betrekkingen binnen een kerkgemeenschap (zie ook BKA1). Verder vraagt het door het bestuur gehanteerde Code voor Goed Bestuur dat de intern toezichthouder niet alleen een toezichtsvisie maar ook een toezichtskader dient te hebben. Een dergelijk toezichtskader ontbreekt.
Gelukkig staan er ook (sporadisch) positieve dingen in het rapport, in dit geval over het werkveld:Meerdere personeelsleden geven aan ons aan dat hun overwegingen of keuzes dan irrelevant zijn. Daarbij ervaren sommigen de feedback van het bestuur als aanvallend en persoonlijk. Hiervan hebben we meerdere voorbeelden gehoord vanuit lesbezoeken of beleidsstukken met betrekking tot het onderwijs. Daarnaast noemen zowel de toezichtscommissie, als personeelsleden, als ouders bij ons dat het bestuur onduidelijk en niet transparant communiceert. Zo geeft het bestuur geen of pas laat notulen vrij of geven geen directe antwoorden op vragen.
Het artikel in het RD is nog mild als je het rapport leest.In positieve zin hebben wij gezien tijdens het onderzoek dat er binnen de scholen een verbetercultuur heerst, er hechte teams staan die werken binnen de gedragen missie om goed onderwijs te bieden aan de leerlingen op de christelijke grondslag. We horen ook dat de twee scholen met elkaar uitwisselen, met name op het niveau van de directeuren en de intern begeleiders.Hierbij profiteert de kleinere Petrus Datheenschool van de grotere schaal, en daarmee uitgebreidere expertise, van de Rehobothschool.
Ik hoop echt voor de scholen dat hier een stevig veranderproces van de grond komt, dat is wat voor iedereen (en zeker voor de honderden leerlingen) belangrijk is.
Dat vind ik eerlijk gezegd wel verdrietig. Zo onstaat de kerkelijke verdeeldheid al op jonge leeftijd. Dat lijkt me niet echt bevorderlijk. Het voelt een beetje als een bubbel binnen een bubbel.Vrouwke schreef: ↑Vandaag, 10:15In Barneveld heb je de Fraanjeschool van de GG en de Eben-Haëzerschool die uitgaat van de GGiN. Dus dat is zelfs gescheiden tussen GG en GGiN. Daarnaast zijn er meerdere vestingen.RIS schreef: ↑Vandaag, 10:06Bedankt. Dat wist ik helemaal niet. Dat maakt de situatie wel een stuk ingewikkelder. Lijkt me niet heel praktisch als scholen zo sterk aan één kerkverband verbonden zijn. Zeker niet als je kijkt naar het lerarentekort en ook nu naar situaties waarin gezinnen of leerkrachten overstappen naar een ander kerkverband. Dan kom je al snel voor lastige vragen te staan.FlyingEagle schreef: ↑Vandaag, 09:57Dat is een GG school (met twee vestigingen)RIS schreef:
Begrijp ik het goed dat je reformatorische scholen in Barneveld eigenlijk als GG scholen ziet? Reformatorisch onderwijs is toch juist breder dan alleen de Gereformeerde Gemeenten? Er zijn toch ook leerlingen uit andere kerken. Daarom vind ik het lastig om reformatorisch onderwijs zo sterk met één kerkverband te verbinden.
Uitstekende vragen wat mij betreft. Als bovenstaande voorbeelden kloppen, heeft dit niets meer met een herder en leraar te maken maar met een sekteleider. Dat is een even naar woord als dictator of kerkelijke beerput, maar dat neemt niet weg dat de woorden wel degelijk van toepassing lijken te zijn. De Heere wordt er in elk geval niet mee gediend.Evangelist schreef: ↑Vandaag, 10:21Het is bijna niet te geloven! Dan waren zijn woorden over de SV2027 dus nog mild… Dan hoop ik echt dat deze kerkelijke beerput (sorry, anders kan ik het niet noemen) nu maar open gaat.Nuance schreef: ↑Vandaag, 10:15Klopt, ik kan deze verhalen idd helaas bevestigen. Ook een voorbeeld van een leerkracht die een HHG had bezocht in een naastgelegen plaats, en de dominee was dat ter oren gekomen. De dag erna werd de leerkracht gebeld door de ds. En werd letterlijk gezegd, als ze het in haar hoofd haalde om over te stappen naar de HHK, dat hij hoogstpersoonlijk zou regelen dat zij haar baan zou kwijtraken. Het is afgrijselijk, en enorm schrikbarend wat daar aan de hand is.wfloor schreef: ↑Vandaag, 10:10Ik durf dat wel te stellen. Een ouderling die bij een stervende komt, maar die stervende heeft aangegeven niet door ds. Beens begraven te willen worden. Ds. verbied vervolgens de ouderling om nog bij die stervende te komen. En ouderling...buigt. Dit is met meerdere voorbeelden te onderbouwen. Die ds. heerst daar als dictator maar niemand durft er tegenin te gaan. Die het geprobeert hebben zijn na verloop van tijd maar HHK geworden omdat er niet tegen te strijden is.Mensmens schreef: ↑Vandaag, 10:00
Het lastige is dat je nauwelijks over deze dominee kunt spreken zonder dat bepaalde mensen menen dat je niet met respect over iemand spreekt.
En iemand die zich opstelt als een dictator, ervaart het vaak als respectloos als iemand daar de vinger bij legt.
Maar gesprek hoeft ook niet over één dominee te gaan. De kerkenraad is verantwoordelijk voor zijn functioneren. De dominee is maar een dienaar van het woord. Het is aan de kerkenraad om er op toe te zien dat het dan over het Woord gaat.
Als deze ingreep van de Onderwijsinspectie er toe leidt dat er geen onnozele mensen meer in het betreffende schoolbestuur zitten, dan is dat prima. Maar als de ingreep betekent dat vrijwiligersbesturen feitelijk onmogelijk worden, dan is dat een ander verhaal.
En iemand die zich opstelt als een dictator, ervaart het vaak als respectloos als iemand daar de vinger bij legt.
Maar gesprek hoeft ook niet over één dominee te gaan. De kerkenraad is verantwoordelijk voor zijn functioneren. De dominee is maar een dienaar van het woord. Het is aan de kerkenraad om er op toe te zien dat het dan over het Woord gaat.
Als deze ingreep van de Onderwijsinspectie er toe leidt dat er geen onnozele mensen meer in het betreffende schoolbestuur zitten, dan is dat prima. Maar als de ingreep betekent dat vrijwiligersbesturen feitelijk onmogelijk worden, dan is dat een ander verhaal.
Meteen een melding maken bij het meldpunt misbruik, dit is nml machtsmisbruik! En zo te lezen staat deze leerkracht/gemeentelid niet alleen.... Denk dat ze met elkaar sterk kunnen staanNuance schreef: ↑Vandaag, 10:15Klopt, ik kan deze verhalen idd helaas bevestigen. Ook een voorbeeld van een leerkracht die een HHG had bezocht in een naastgelegen plaats, en de dominee was dat ter oren gekomen. De dag erna werd de leerkracht gebeld door de ds. En werd letterlijk gezegd, als ze het in haar hoofd haalde om over te stappen naar de HHK, dat hij hoogstpersoonlijk zou regelen dat zij haar baan zou kwijtraken. Het is afgrijselijk, en enorm schrikbarend wat daar aan de hand is.wfloor schreef: ↑Vandaag, 10:10Ik durf dat wel te stellen. Een ouderling die bij een stervende komt, maar die stervende heeft aangegeven niet door ds. Beens begraven te willen worden. Ds. verbied vervolgens de ouderling om nog bij die stervende te komen. En ouderling...buigt. Dit is met meerdere voorbeelden te onderbouwen. Die ds. heerst daar als dictator maar niemand durft er tegenin te gaan. Die het geprobeert hebben zijn na verloop van tijd maar HHK geworden omdat er niet tegen te strijden is.Mensmens schreef: ↑Vandaag, 10:00Ik zou dat niet durven stellen dat dit geheel is terug te voeren naar een bepaalde ds. Maar het is echt te grof voor woorden hoe daar met mensen is omgegaan die elke dag met hun poten in de klei staan en enkel het beste voor de kinderen willen. Hier kun je enkel en alleen maar erg verdrietig om zijn.wfloor schreef: ↑Vandaag, 09:55
Kwestie is simpel. Ds. Beens ziet gemeenteleden vertrekken richting HHK. Hij is daar erg op tegen en heeft een dikke vinger in de pap. Er mogen geen HHK docenten meer komen en de HHK leerlingen die er zitten mogen blijven, maar geen nieuwe er meer bij. In het rapport staat een heel stuk over bestuur e.d. Op papier klopt dat, maar er is hier maar 1 ding aan de hand: Ds.Beens regeert in Kootwijkerbroek op school en ik kerk als dictator, en als iemand er iets tegen ingaat word hij aan de kant geschoven.