Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Er word ook heel makkelijk over het feit dat door toedoen van deze broeders een gemeente zijn herder verliest heen gestapt. Dan kan je onmogelijk verdergaan alsof er niets is gebeurd. Bij zonden tegen bijvoorbeeld het 7e gebod moet je voor heel de gemeente schuldbelijdenis afleggen. En voor zoiets ingrijpende hoeft dat niet? Dit is ook zo in de nieuwsbrieven benoemd. Ze beginnen dat iedereen schuld heeft door de val in Adam om te eindigen in de conclusie dat openbare schuldbelijdenis voor deze broeders niet nodig is maar iets voor in de binnenskamer is.
Ja ook al zoiets vreemds.Johnny65 schreef: ↑Gisteren, 23:00 Er word ook heel makkelijk over het feit dat door toedoen van deze broeders een gemeente zijn herder verliest heen gestapt. Dan kan je onmogelijk verdergaan alsof er niets is gebeurd. Bij zonden tegen bijvoorbeeld het 7e gebod moet je voor heel de gemeente schuldbelijdenis afleggen. En voor zoiets ingrijpende hoeft dat niet? Dit is ook zo in de nieuwsbrieven benoemd. Ze beginnen dat iedereen schuld heeft door de val in Adam om te eindigen in de conclusie dat openbare schuldbelijdenis voor deze broeders niet nodig is maar iets voor in de binnenskamer is.
Als een gemeente lid zondigt dan wel openbaar ja. maar nu ze zelf de fout in zijn gegaan, gaan we snel over op het ambtsgeheim en klaar is kees. Acht ja schuldbelijdenis was niet meer van deze tijd toch?
En komt de gemeente nog trouw op. Dit zal toch zijn weerslag hebben op de kerkgang?
- Maanenschijn
Ik denk dat de grootste zorg voor Geldermalsen is om als gemeente weer samen de schouders er onder te zetten en bij elkaar te blijven. Gun elkaar de tijd en probeer weer met elkaar verder te komen.
Als ik hier zo wat reacties lees van kerkgangers uit Geldermalsen lijkt me dat daar de kern zit. Al kom ik ook veel mensen uit die gemeente tegen die blij zijn met de huidige situatie en de rust zoeken en weer vooruit willen.
Het lijkt me een prima en overwogen uitspraak. Met een seculiere blik op kerkelijk gekonkel.
Als ik hier zo wat reacties lees van kerkgangers uit Geldermalsen lijkt me dat daar de kern zit. Al kom ik ook veel mensen uit die gemeente tegen die blij zijn met de huidige situatie en de rust zoeken en weer vooruit willen.
Het lijkt me een prima en overwogen uitspraak. Met een seculiere blik op kerkelijk gekonkel.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Wat een mooie opkomst. Alhoewel het her-kandideren niet goed overkomt is het toch een heel overtuigende uitkomst van de stemming. Daar is geen speld tussen te krijgen. En dat terwijl de verwerpelijke punt.live-website nog wel de mogelijkheid om eventueel niet te gaan of om blanco te stemmen expliciet had benoemd. Dat heeft niet geholpen en voor de toekomst van de gemeente is dat moedgevend.
Als er met elkaar word afgesproken wie in te vullen is het niet zo moeilijk he hoge aantallen te bereiken.Job schreef: ↑Gisteren, 23:08Wat een mooie opkomst. Alhoewel het her-kandideren niet goed overkomt is het toch een heel overtuigende uitkomst van de stemming. Daar is geen speld tussen te krijgen. En dat terwijl de verwerpelijke punt.live-website nog wel de mogelijkheid om eventueel niet te gaan of om blanco te stemmen expliciet had benoemd. Dat heeft niet geholpen en voor de toekomst van de gemeente is dat moedgevend.
-
Evangelist
Maar wat is de inhoudelijke kern van het conflict dan? M.a.w.: wat moet er door wie vergeven worden?Johnny65 schreef: ↑Gisteren, 22:09 In het bevestigingsformulier van de ouderlingen staat dat deze een onberispelijk leven moeten leiden. Hoe kan je een onberispelijk leven leiden als je door onvrede met elkaar zover komt dat je aftreedt, en zonder verzoening met elkaar weer in de kerkenraad wilt komen? Ambtsdragers hebben een voorbeeldfunctie, maar daar zien we tot op heden weinig van.
Hartelijke groet,
Evangelist
Evangelist
De rust die er nu lijkt te zijn is geen ware rust. Er kan onmogelijk een zegen op rust in de gemeente rusten als de leiders niet eerlijk voor hun daden durft uit te komen. Als we vanaf het begin de lijn volgen zie je dat een voor een de andere kant eruit wordt gewerkt. De ds. Mag minder voorgaan. De ds mag helemaal niet meer voorgaan. De ds is met emeritaat. De kerkenraad is afgetreden. En nu zijn degenen die volgens de classis niet de oorzaak zijn weer terug in de kerkenraad.Maanenschijn schreef: ↑Gisteren, 23:07 Ik denk dat de grootste zorg voor Geldermalsen is om als gemeente weer samen de schouders er onder te zetten en bij elkaar te blijven. Gun elkaar de tijd en probeer weer met elkaar verder te komen.
Laat het maar rusten jo, want het word toch niet begrepen. Het merendeel ook hier volgt blindelings de stappen van de classis. En als je wat zegt dan uit je grove beschuldigingenJohnny65 schreef: ↑Gisteren, 23:22De rust die er nu lijkt te zijn is geen ware rust. Er kan onmogelijk een zegen op rust in de gemeente rusten als de leiders niet eerlijk voor hun daden durft uit te komen. Als we vanaf het begin de lijn volgen zie je dat een voor een de andere kant eruit wordt gewerkt. De ds. Mag minder voorgaan. De ds mag helemaal niet meer voorgaan. De ds is met emeritaat. De kerkenraad is afgetreden. En nu zijn degenen die volgens de classis niet de oorzaak zijn weer terug in de kerkenraad.Maanenschijn schreef: ↑Gisteren, 23:07 Ik denk dat de grootste zorg voor Geldermalsen is om als gemeente weer samen de schouders er onder te zetten en bij elkaar te blijven. Gun elkaar de tijd en probeer weer met elkaar verder te komen.
Om mee te beginnen: Wat dacht je van jezelf met je naaste verzoenen voordat je het ambt gaat bekleden? Als we naar de uitingen in de rechtzaak kijken zien we daar vrij weinig van terug.Evangelist schreef: ↑Gisteren, 23:19Maar wat is de inhoudelijke kern van het conflict dan? M.a.w.: wat moet er door wie vergeven worden?Johnny65 schreef: ↑Gisteren, 22:09 In het bevestigingsformulier van de ouderlingen staat dat deze een onberispelijk leven moeten leiden. Hoe kan je een onberispelijk leven leiden als je door onvrede met elkaar zover komt dat je aftreedt, en zonder verzoening met elkaar weer in de kerkenraad wilt komen? Ambtsdragers hebben een voorbeeldfunctie, maar daar zien we tot op heden weinig van.
Ze leven blijkbaar graag in een ogenschijnlijke rust.Gergemlid schreef: ↑Gisteren, 23:26Laat het maar rusten jo, want het word toch niet begrepen. Het merendeel ook hier volgt blindelings de stappen van de classis. En als je wat zegt dan uit je grove beschuldigingenJohnny65 schreef: ↑Gisteren, 23:22De rust die er nu lijkt te zijn is geen ware rust. Er kan onmogelijk een zegen op rust in de gemeente rusten als de leiders niet eerlijk voor hun daden durft uit te komen. Als we vanaf het begin de lijn volgen zie je dat een voor een de andere kant eruit wordt gewerkt. De ds. Mag minder voorgaan. De ds mag helemaal niet meer voorgaan. De ds is met emeritaat. De kerkenraad is afgetreden. En nu zijn degenen die volgens de classis niet de oorzaak zijn weer terug in de kerkenraad.Maanenschijn schreef: ↑Gisteren, 23:07 Ik denk dat de grootste zorg voor Geldermalsen is om als gemeente weer samen de schouders er onder te zetten en bij elkaar te blijven. Gun elkaar de tijd en probeer weer met elkaar verder te komen.
Het lijkt me een prima en overwogen uitspraak. Met een seculiere blik op kerkelijk gekonkel.![]()
Maar daar blijkt hoe dan ook toch steun en grote eenheid uit? Of het nu met elkaar afgestemd is of niet. De mansleden zijn geen willoze poppen daar in Geldermalsen. Je kunt ze niet in de schoenen schuiven dat ze zonder hart en hoofd gestemd hebben.Gergemlid schreef: ↑Gisteren, 23:14Als er met elkaar word afgesproken wie in te vullen is het niet zo moeilijk he hoge aantallen te bereiken.Job schreef: ↑Gisteren, 23:08Wat een mooie opkomst. Alhoewel het her-kandideren niet goed overkomt is het toch een heel overtuigende uitkomst van de stemming. Daar is geen speld tussen te krijgen. En dat terwijl de verwerpelijke punt.live-website nog wel de mogelijkheid om eventueel niet te gaan of om blanco te stemmen expliciet had benoemd. Dat heeft niet geholpen en voor de toekomst van de gemeente is dat moedgevend.
Jullie schermen nu met het gedrag van de hernieuwde ambtsdragers in de gang van de rechtbank. Maar wat vind je dan bijvoorbeeld van die illegale website, die duidelijk de kant van de diakenen kiest? En wat vind je ervan dat oud-diakenen op deze wijze (via de rechtbank) hun positie proberen op te eisen? Spreekt daar christelijke ootmoed en lijdzaamheid uit?
Job schreef: ↑Gisteren, 23:33Maar daar blijkt hoe dan ook toch steun en grote eenheid uit? Of het nu met elkaar afgestemd is of niet. De mansleden zijn geen willoze poppen daar in Geldermalsen. Je kunt ze niet in de schoenen schuiven dat ze zonder hart en hoofd gestemd hebben.Gergemlid schreef: ↑Gisteren, 23:14Als er met elkaar word afgesproken wie in te vullen is het niet zo moeilijk he hoge aantallen te bereiken.Job schreef: ↑Gisteren, 23:08Wat een mooie opkomst. Alhoewel het her-kandideren niet goed overkomt is het toch een heel overtuigende uitkomst van de stemming. Daar is geen speld tussen te krijgen. En dat terwijl de verwerpelijke punt.live-website nog wel de mogelijkheid om eventueel niet te gaan of om blanco te stemmen expliciet had benoemd. Dat heeft niet geholpen en voor de toekomst van de gemeente is dat moedgevend.
Jullie schermen nu met het gedrag van de hernieuwde ambtsdragers in de gang van de rechtbank. Maar wat vind je dan bijvoorbeeld van die illegale website, die duidelijk de kant van de diakenen kiest? En wat vind je ervan dat oud-diakenen op deze wijze (via de rechtbank) hun positie proberen op te eisen? Spreekt daar christelijke ootmoed en lijdzaamheid uit?
Ik begrijp je vraag. Zijn al die dingen niet ontstaan door de manier hoe de cvv al met de gemeente omging?
Maar het ene kwaad is toch niet te vergoelijken met kwaad van een ander?