Ervaringen met kerkdiensten tijdens de vakantie

Anselmus

Re: Ervaringen met kerkdiensten tijdens de vakantie

Bericht door Anselmus »

Tiberius schreef: 23 jul 2026, 13:41 Kan je dat verschil iets verder uitleggen? Ik herinner het me vaag, maar is erg lang geleden.

Overigens is het een gesprek tussen twee geesteswetenschappers, hè, een psychiater en een filosoof: je mag blij zijn dat die überhaupt nog weten wat een procent is, behalve als het gaat over hun drankje. :)
Het laagste en het hoogste getal kunnen het gemiddelde erg uit balans/verhouding trekken, dat corrigeer je met een mediaanberekening: dan kijk je hoe ver de afwijking van de middelste getallen is, dat is vaker representatiever dan een gemiddelde.

Edit: Parsifal heeft het al uitgelegd zie ik nu.
Fides Quaerens Intellectum
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Bedankt voor jullie uitleg.
Maar bij autorijden zal je niet zulke uitschieters hebben, denk ik. Dat zal wel een standaard-normale verdeling zijn, waarbij beide waarden zo goed als samen vallen. Of je moet alle 80-plussers er ook bij opnemen.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Tiberius schreef: 23 jul 2026, 20:28 Bedankt voor jullie uitleg.
Maar bij autorijden zal je niet zulke uitschieters hebben, denk ik. Dat zal wel een standaard-normale verdeling zijn, waarbij beide waarden zo goed als samen vallen. Of je moet alle 80-plussers er ook bij opnemen.
Klopt. De portee van het bericht was dat mensen zich beter inschatten dan gemiddeld. Op allerlei terrein. Dat zien we op rf bv ook met de gesprekken over duurzaamheid, klimaat. Een discussie gaan voeren over het gemiddelde versus mediaan is enkel afleiding en eigenlijk discussievervuiling. Ik heb het even aan ChatGPT gevraagd:

"De sterkste wetenschappelijke onderbouwing is een meta-analyse uit 2020 die 124 publicaties, 291 onafhankelijke steekproeven en meer dan 950.000 deelnemers samenbracht. Die concludeert dat het better-than-average effect een zeer robuust en breed voorkomend psychologisch fenomeen is."
helma

Bericht door helma »

Pjotr92 schreef:
helma schreef: 22 jul 2026, 19:11 Wij zoeken nog een gemeente in de buurt van Ischgl, Oostenrijk, voor komende zondag.
(Geen RK kerk)
Weet niet of dat in jullie buurt zit,maar heb je weleens van de SSRO gehoord? Stichting Steun Reformatie Oostenrijk.

https://www.ssro.nl/home/wat-we-doen/ke ... e-vakantie
We hopen morgen naar Rankweil te gaan.
helma

Bericht door helma »

Het was een goede ervaring. Gelukkig voor mij was er een Amerikaanse voorganger die Engels preekte (het werd vervolgens in het Duits vertaald).
Pjotr92

Bericht door Pjotr92 »

helma schreef: 27 jul 2026, 09:21 Het was een goede ervaring. Gelukkig voor mij was er een Amerikaanse voorganger die Engels preekte (het werd vervolgens in het Duits vertaald).

Hoeveel mensen waren er ongeveer in de kerk? Zingen was wel in het Duits neem ik aan?
Mauries06

Bericht door Mauries06 »

In Rankweil zijn er toch ook Nederlandstalige diensten?

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
merel

Bericht door merel »

Is dat beter?
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

merel schreef: 27 jul 2026, 15:28Is dat beter?
Als je niet goed bent in andere talen wel..
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

Mauries06 schreef: 27 jul 2026, 12:26 In Rankweil zijn er toch ook Nederlandstalige diensten?
Eerder wel maar nu volgens mij niet.
merel

Bericht door merel »

Vrouwke schreef: 27 jul 2026, 17:13
Waarom? Is God minder aanwezig als je de taal niet goed beheerst?
Eloesje

Bericht door Eloesje »

In mijn geval wel ja. Ik luister met onze thuis-gemeente mee. Sorry, hoe mooi de psalmen ook klinken, ik ga geen uur (of langer) in een kerk zitten rondkijken of doen alsof je luistert. Er komt dan echt geen woord binnen, ik versta het echt niet.

Wij hebben de droom gehad om te emigreren maar geen enkel land (muv Engelstalig) komt in aanmerking. Ik ben zo vreselijk slecht in vreemde talen, het is voor mij een vereiste dat je de taal kent in het land waar je woont. Dus geen emigratie :modo

Toen wij in Tsjechië waren zijn we naar een Nederlandstalige kerkdienst geweest, allerlei soorten mensen, dat maakt me dan wel blij. Kerkmuren vallen weg.
Mauries06

Bericht door Mauries06 »

merel schreef:Is dat beter?
Waar komt deze vraag ineens vandaan? Ik vroeg het mij alleen af, aangezien wij daar 2 jaar geleden naar een nederlandstalige dienst zijn geweest. Het zou kunnen dat ze dat niet meer doen, vandaar de vraag.

Mauries06

Bericht door Mauries06 »

Vrouwke schreef:
Mauries06 schreef: 27 jul 2026, 12:26 In Rankweil zijn er toch ook Nederlandstalige diensten?
Eerder wel maar nu volgens mij niet.
Aha, oké!

Eloesje

Bericht door Eloesje »

merel schreef: 27 jul 2026, 17:33
Vrouwke schreef: 27 jul 2026, 17:13
Waarom? Is God minder aanwezig als je de taal niet goed beheerst?
Het gaat er niet om dat God niet aanwezig is, het gaat mij erom dat ik er niks van opsteek en ik niet voor een sfeertje of gevoel naar de kerk ga maar om Zijn stem te horen. En als je een paar woorden kunt volgen is dat nog tot daar aan toe maar ik maak er niks van als ze hier gaan praten.
Plaats reactie