Laatst gekochte boeken

Bertiel

Re: Laatst gekochte boeken

Bericht door Bertiel »

Gekocht van gekregen bonnen of gekregen en eveneens bestemd voor de vekansie
Hart van het Christelijk geloof - Ryle
Goed voorbeeld doet goed volgen - Dick Both en Alex de bruin
Blauw rauw - Ben de Raaf
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.

Gib dich zufrieden und sei stille
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

- Ds. G.J. van Aalst (en A.A. ROukens): Schriftuurlijke formulieren: met uitgeschreven Bijbelteksten en toelichting.
- B. Hooghwerff: Uw dochters zullen profeteren: Geestelijke opleving onder catechisanten in Oud-Beijerland.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Konijntje

Bericht door Konijntje »

Johann Gottfried Walther schreef: 25 jun 2026, 20:53 - Ds. G.J. van Aalst (en A.A. ROukens): Schriftuurlijke formulieren: met uitgeschreven Bijbelteksten en toelichting.
- B. Hooghwerff: Uw dochters zullen profeteren: Geestelijke opleving onder catechisanten in Oud-Beijerland.
Het laatste boek eens op Google gezocht. Lijkt mij een bijzonder verhaal. Van de Hoeksche Waard en de Alblasserwaard is bekend dat daar vaker opwekkingen hebben plaatsgevonden.

Ik heb recent het boek "medische verrassingen in de Bijbel" van Alie Hoek-van Kooten gekocht.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Ds. J. de Kok
De gulden middenweg

Heel helder verwoord, en iedereen aanbevolen!
© -DIA- 33.999 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Bewaar het Pand

Bericht door Bewaar het Pand »

-DIA- schreef: 09 jul 2026, 18:01 Ds. J. de Kok
De gulden middenweg

Heel helder verwoord, en iedereen aanbevolen!
Ik heb hem pas aan mijn moeder gegeven voor moederdag. Daar zij eerst "Breed óf smal" ging lezen, heb ik hem gelijk gelezen. Het is wel aan te bevelen inderdaad.
Bewaar het Pand

Bericht door Bewaar het Pand »

- "Het hoogste goed", een dagboek samengesteld door J. Kranendonk-Gijssen aan de hand van predikaties en meditaties van ds. C. Smits.
- "Een nieuw orgel... voor de Oud Gereformeerde Gemeente te Ede" (met cd) - Dirk Bakker.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Mij viel bij het boekenshoppen onlangs op dat de plaatselijke boekhandel (die ik graag steun, aardige mensen, goed advies, christelijke boekhandel) een paar euro duurder is dan bol.com. Dat zou toch niet moeten kunnen, met de vaste boekenprijs? Deze bijvoorbeeld: https://www.bol.com/nl/nl/p/land-van-ve ... 5597974927 is in de boekhandel gewoon 15,00. Hoe kan hij online dan 13,20 zijn?

Als laatste kocht ik dus Land van verlangen, van Janne IJmker.
Geen plezierig boek. Taalgebruik ongeloofwaardig, taaie verhaallijn en ik kreeg niets met de hoofdpersonen. Iedere keer dacht ik dat er ergens naartoe werd gewerkt, maar het liep met een enorme sisser af.
Dat Vincent van Gogh mentaal niet in orde was, werd in het boek wel verteld, maar je kon het je niet inleven. Waarom Marg hem zo'n interessante man vond, voor wie ze zelfs haar maatschappelijke positie op het spel zette, werd niet duidelijk. En dat Marg daar tussen de plaggenhutten, terwijl ze nooit met iets van kunst in aanraking was geweest, voortaan met de ogen van Vincent naar lijnen en kleuren keek, dat was gewoon een beetje hilarisch.
Mijn indruk was dat de auteur het prachtige bestand met brieven van Vincent van Gogh een mooie basis vond voor een roman of novelle. Dat is het ook. Maar het lastige is dat je vanuit de brieven maar één kant van het verhaal krijgt: wel wat Vincent schrijft (en dat waren best wel egoïstische zeurbrieven om geld), niet wat Theo of ouders terugschreven. Om toch een dialoog op gang te krijgen, voegde IJmker haar overgrootmoeder die woonde in de omgeving waar Van Gogh een tijdje geschilderd heeft in het verhaal in. Verzonnen verhaallijn die niet geloofwaardig werd.
Het was wellicht interessanter geworden als de verhaallijn tussen Vincent en Theo van Gogh was uitgewerkt: de thema's van samen opgroeien, aantrekken en afstoten, de rol van mentale gezondheid in een broederrelatie, afhankelijkheid en verantwoordelijkheid, gezamenlijke liefde voor kunst: er was heel veel mogelijk. Of de rol van geloof bij mentale gezondheid. Het was nog maar kort daarvoor dat Vincent lekenprediker wilde worden, en later dat hij theologie zou zijn gaan studeren, met de nodige aansporing van ouders en ooms. Hoe kan het dat God en geloof nog maar heel kort daarna volledig uit beeld lijken te zijn?
Het had ook uit het perspectief van moeder Van Gogh geschreven kunnen zijn. Zij was een predikantsvrouw, had zoons die helemaal voor de kunst leefden en dus in een compleet andere wereld terechtkwamen. Zoon Vincent verbrak onder druk van de familie zijn relatie met prostituee Sien. Moeder Van Gogh verloor in relatief korte tijd haar man en drie van haar kinderen, terwijl eerder haar eerste kind al overleden was. Dat is ook genoeg spanning voor een verhaallijn.
Of als je gek wilt doen, kun je ook iets schrijven waarin een dialoog ontstaat tussen de twee Theo van Goghs: beiden mannen met een sterke missie.
Maar goed, over dit boekje was ik dus niet enthousiast.
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

Herkenbaar. Ik vond het een grote tegenvaller na haar eerdere boeken (Achtendertig nachten en Afscheid van een engel).
Plaats reactie