Dit vind ik best zorgelijk. Ik heb persoonlijk als ambtsdrager met tuchtzaken moeten handelen. Samen met eigen predikant of consulent. Daar zat ook zeker een bestraffend element in en het heeft in de meeste gevallen een heilzame uitwerking gehad.Middenrefo schreef: ↑Gisteren, 10:15Daarom zijn er ook nieuwe formulieren beschikbaar. Helaas is de kerkelijke vermaning verschoven naar het uitdelen van een corrigerende tik en het zuiver houden van de kerk en de leer, terwijl de Bijbelse vermaning veel meer het karakter heeft van pastorale zorg die gericht is op het behoud van de zondaar. Daarom is het goed om na te denken over woorden, die doen ertoe.huisman schreef: ↑Gisteren, 09:56Bestraffen staat in het dankgebed. Dat die term jou te denken geeft, geeft mij te denken……we denken wat af in de CGKMiddenrefo schreef: ↑Gisteren, 09:18Verkeerde voorbeeld huisman. Wat wij er ook van vinden (en voor de goede orde; daar denken wij hetzelfde over) - het niet bijwonen van de tweede dienst is niet tuchtwaardig. Het helemaal niet meer bijwonen van de diensten of enkel af en toe naar behoefte wel. Overigens past de term 'bestraffen' niet bij het onderwerp kerkelijke vermaning, dat geeft mij toch wel te denken.huisman schreef: ↑Gisteren, 09:04
Gisteren werd bij ons een ambtsdrager bevestigd. Mij vielen de woorden uit het dankgebed opnieuw op. Voor de goede orde bij ons wordt het klassieke formulier gelezen. Het gaat om deze zinsnede uit het dankgebed: ten einde eenieder zich behoorlijk kwijte in zijn ambt: de ouderlingen, in vlijtig opzicht te nemen op de leer en de wandel, in het weren van de wolven uit de schaapskooi van Uw lieven Zoon, en in het vermanen en bestraffen der ongeregelde mensen.
Vraag mij oprecht af hoe dit een invulling krijgt in de massieve gemeentebeschouwing van br @rhadders. Ik weet uit ervaring van mijn linkerkant gemeente uit mijn jeugd dat vermaning b.v. uitbleef als de kerkgang van 2 keer naar 1 keer op een zondag ging en later de kerkgang er alleen ‘naar behoefte’ was.
Denk dat het gebrek aan ouderlingen in de CGK die in hun ambt het vetgedrukte trouw uitvoeren één van de oorzaken van de huidige crisis is. Er is helaas begrip voor heel veel afwijken van leer en wandel en dat afwijken wordt niet bestraft.![]()
Tucht waarin ook bestraffing zit gaat altijd over het behoud van de zondaar maar ook de bescherming van de schaapskooi zoals het dankgebed het verwoord.