Het weer

Eloesje

Re: Het weer

Bericht door Eloesje »

https://www.rtvnoord.nl/politiek/141911 ... pfas-terug

https://www.rtvnoord.nl/zorg/1417871/pf ... der-ouders

En wanneer gaat hier nu eens iets mee gedaan worden vanaf hoger hand? Kunnen ze lozen /gebruik nu echt niet verbieden?
CvdW

Bericht door CvdW »

refo schreef: Gisteren, 15:48 Alles 'puur van de boer' gaat ook helemaal niet lukken. Als dat de norm moet zijn, verhongert de helft of meer van Nederland. Het is ook helemaal niet puurder dan iets uit de supermarkt. Het komt bij dezelfde producenten vandaan.
Wil u dit verduidelijken met concrete voorbeelden?
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

CvdW schreef: Gisteren, 16:06
refo schreef: Gisteren, 15:48 Alles 'puur van de boer' gaat ook helemaal niet lukken. Als dat de norm moet zijn, verhongert de helft of meer van Nederland. Het is ook helemaal niet puurder dan iets uit de supermarkt. Het komt bij dezelfde producenten vandaan.
Prima hoor. Waar ga jij je brood vandaan halen? En chocola? Koffie?
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Eloesje schreef: Gisteren, 15:15 Misschien begrijp je het niet. De eerste alinea's zijn de reactie op mijn opmerking dat je het niet op groot schaal kunt veranderen omdat er nog teveel mensen zijn die de noodzaak er niet van inzien en zich niet druk maken over later. Het gaat dan ook over zaken die gewoon strafbaar zijn (je vuilnis achterlaten op het strand bijvoorbeeld)

In de laatste alinea noem ik dingen die je kunt doen op kleine schaal, maar of je nu wasbaar of wegwerp maandverband gebruikt, daarin kun je niet stellen dat het goed of fout is. Of je auto gebruiken. Natuurlijk weet iedereen dat het beter is om te fietsen. Wat voor de één een gegronde reden is om de auto te pakken is voor de ander totale onzin. In zulke zaken moet je de ander niet de maat nemen. Of jij je vlees nu haalt bij de boer of de supermarkt zal mij een worst wezen. Ik eet liever puur van de boer dan één of ander bewerkt iets uit Argentinië. Zeg ik daarmee dan dat ik beter ben? Volgens mij heb ik dat nergens geschreven :quoi
Eerder schreef je dit: "Maar ik ben bang dat heel veel mensen alleen maar naar het heden kijken. Als zij het maar goed hebben, hun kindskinderen zoeken het maar uit....
Ze werken er tenslotte hard voor en 'we hebben al zo weinig, het leven is al zo duur'".

Maar dat was dus een slip of the tongue blijkbaar. en v.w.b.t. het (door mij) vetgedrukte: Daar zeg je dat je precies hetzelfde doet als wat je anderen verwijt. : "ik doe gewoon wat ik liever heb". Prima hoor. Maar verwijt anderen dat dan niet.
Eloesje

Bericht door Eloesje »

Klopt, ik ben inderdaad bang dat de meeste mensen zich totaal geen zorgen maakt over of ze goed met het milieu omgaan. Dit baseer ik op gesprekken, reacties en het feit dat er nog steeds zoveel geloosd wordt in de natuur bijvoorbeeld.

Mag ik dat een ander niet verwijten als dat blijkt uit zijn gedrag?
Eloesje

Bericht door Eloesje »

Wim Anker schreef:
Maar dat was dus een slip of the tongue blijkbaar. en v.w.b.t. het (door mij) vetgedrukte: Daar zeg je dat je precies hetzelfde doet als wat je anderen verwijt. : "ik doe gewoon wat ik liever heb". Prima hoor. Maar verwijt anderen dat dan niet.
Deze snap ik even niet
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Eloesje schreef: Gisteren, 15:55
Het komt zeker niet bij dezelfde producenten vandaan. Als de koeien waar ik m'n vlees vandaan haal gewoon in onze eigen wei staan is dat wel iets anders dan geïmporteerd vlees wat ik in de supermarkt tegenkom. (Daarnaast versta ik onder puur vlees ook niet gemarineerd met rotzooi.) Misschien wat minder vlees eten? Als we alles wat we in Nederland zelf verbouwen en slachten ook zelf zouden opeten hebben we volgens mij een overschot aan voedsel. Alleen is het wel een beetje eenzijdig misschien.
Dit is ook - irt tot het milieu en klimaat - ook grote onzin. Het halen bij de boer is vooral een methode om tussenhandel te verminderen. Scheelt de boer wat en scheelt een aantal mensen wat die de keuze maken er apart voor te willen rijden. En het is van alle tijden. (gebeurde bij ons thuis vroeger voor melk, kippen, eieren). Maar stel je nu eens voor dat iedereen uit een stad als Amsterdam voor z'n vlees naar de boeren uit de omgeving moet? Het idote! idee dat als iedereen direct naar de producent gaat dat dat beter is voor wat dan ook is echt te zot voor woorden. Alsof het slimmer zou zijn als iedereen z'n post persoonlijk bij de geadresseerde ging bezorgen ipv gebruik te maken van een postbezorger. Kan je je de ellende voorstellen? Dit doen alleen mensen die genoeg geld hebben en zo weinig werken dat er tijd voor over houden. Het zij een ieder gegund maar het is eerder parasiteren op de gemeenschap als dat het wat nuttigs toevoegd.

In de supermarkt ligt overigens - zoals Refo al zei - ook gewoon precies hetzelfde vlees. En door "marineren" rotzooi te noemen geef je al aan dat je en bent gehersenspoelt en echt geen idee hebt waar je het over hebt. Onze vaderen gebruiken - net zoals anno 2026 - alles van het dier. Ook de niet dure delen en die werden idd bewerkt. Want het is gewoon voedsel wat op smaak is gebracht. Dat "rotzooi" noemen geeft aan dat je pleit om de helft van het dier weg te gooien. Dan zijn er 2x zoveel dieren nodig om dezelfde mensen te voeden.
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 08 jul 2026, 17:43, 2 keer totaal gewijzigd.
CvdW

Bericht door CvdW »

Wim Anker schreef: Gisteren, 17:10
Volgens mij stelde ik de vraag aan iemand anders.
Wij hebben een broodbakmachine, dus meel bij een molenaar. In deze contraie zijn er verschillende. Keuze genoeg. Inderdaad voor sommige producten ontkom je niet aan een supermarkt. Hoewel chocola en koffie zijn ook in speciaalzaken te halen en tegenwoordig is online bestellen heel handig.
Wij kopen rundvlees bij de boer en niet in een supermarkt.
Eloesje

Bericht door Eloesje »

Wim Anker schreef:
In de supermarkt ligt overigens - zoals Refo al zei - ook gewoon precies hetzelfde vlees. En door "marineren" rotzooi te noemen geef je al aan dat je en bent gehersenspoelt en echt geen idee hebt waar je het over hebt.
Hmm over smaak vakt niet te twisten maar zelfs vleeskenners zeggen dat je marinade aan het cremeren bent als je bbqt met marinade op je vlees.
Edelweiss

Bericht door Edelweiss »

Wim Anker schreef: Gisteren, 17:40 En door "marineren" rotzooi te noemen geef je al aan dat je en bent gehersenspoelt en echt geen idee hebt waar je het over hebt.
Idem.
Wim Anker schreef: Gisteren, 17:40 Onze vaderen gebruiken - net zoals anno 2026 - alles van het dier. Ook de niet dure delen en die werden idd bewerkt. Want het is gewoon voedsel wat op smaak is gebracht. Dat "rotzooi" noemen geeft aan dat je pleit om de helft van het dier weg te gooien. Dan zijn er 2x zoveel dieren nodig om dezelfde mensen te voeden.
Er is niets mis met op smaak brengen om op deze manier zoveel mogelijk van het dier te kunnen eten en zo weinig mogelijk weg te gooien, maar daarbij moet wel worden opgemerkt dat onze vaderen niet de middelen gebruikten die vandaag de dag worden toegepast.
Gemeentelid

Bericht door Gemeentelid »

Wim Anker schreef: Gisteren, 17:40
Eloesje schreef: Gisteren, 15:55
Het komt zeker niet bij dezelfde producenten vandaan. Als de koeien waar ik m'n vlees vandaan haal gewoon in onze eigen wei staan is dat wel iets anders dan geïmporteerd vlees wat ik in de supermarkt tegenkom. (Daarnaast versta ik onder puur vlees ook niet gemarineerd met rotzooi.) Misschien wat minder vlees eten? Als we alles wat we in Nederland zelf verbouwen en slachten ook zelf zouden opeten hebben we volgens mij een overschot aan voedsel. Alleen is het wel een beetje eenzijdig misschien.
Dit is ook - irt tot het milieu en klimaat - ook grote onzin. Het halen bij de boer is vooral een methode om tussenhandel te verminderen. Scheelt de boer wat en scheelt een aantal mensen wat die de keuze maken er apart voor te willen rijden. En het is van alle tijden. (gebeurde bij ons thuis vroeger voor melk, kippen, eieren). Maar stel je nu eens voor dat iedereen uit een stad als Amsterdam voor z'n vlees naar de boeren uit de omgeving moet? Het idote! idee dat als iedereen direct naar de producent gaat dat dat beter is voor wat dan ook is echt te zot voor woorden. Alsof het slimmer zou zijn als iedereen z'n post persoonlijk bij de geadresseerde ging bezorgen ipv gebruik te maken van een postbezorger. Kan je je de ellende voorstellen? Dit doen alleen mensen die genoeg geld hebben en zo weinig werken dat er tijd voor over houden. Het zij een ieder gegund maar het is eerder parasiteren op de gemeenschap als dat het wat nuttigs toevoegd.

In de supermarkt ligt overigens - zoals Refo al zei - ook gewoon precies hetzelfde vlees. En door "marineren" rotzooi te noemen geef je al aan dat je en bent gehersenspoelt en echt geen idee hebt waar je het over hebt. Onze vaderen gebruiken - net zoals anno 2026 - alles van het dier. Ook de niet dure delen en die werden idd bewerkt. Want het is gewoon voedsel wat op smaak is gebracht. Dat "rotzooi" noemen geeft aan dat je pleit om de helft van het dier weg te gooien. Dan zijn er 2x zoveel dieren nodig om dezelfde mensen te voeden.
Er wordt niet gezegd dat marineren rotzooi is, er wordt gesteld dat vlees met rotzooi wordt gemarineerd. Ergens begrijpelijk want het moet een bepaalde houdbaarheid hebben, echter er komt spul bij om het op kleur te houden, er wordt veel water ingestopt, enz.

Daarbij maak je een karikatuur van kopen bij de producent. Nee dat zal ook niet werken zoals jij het schrijft idd, maar je hebt dan veel meer slagers en bakkers in de stad zelf waar de mensen hun eten halen. De slagers worden dan door de boer voorzien van vlees.

Het vlees is ook zeker niet hetzelfde als je het zelf als boer vers geslacht bereidt ( of een lokale slager doet dat) en rechtstreeks aan de consument verkoopt zonder te injecteren met van alles.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Eloesje schreef: Gisteren, 17:55
Wim Anker schreef:
In de supermarkt ligt overigens - zoals Refo al zei - ook gewoon precies hetzelfde vlees. En door "marineren" rotzooi te noemen geef je al aan dat je en bent gehersenspoelt en echt geen idee hebt waar je het over hebt.
Hmm over smaak vakt niet te twisten maar zelfs vleeskenners zeggen dat je marinade aan het cremeren bent als je bbqt met marinade op je vlees.
Ja. De kenners die het geld hebben om de duurste stukken te kopen en neerzien op het plebs wat hiervoor het geld niet heeft. Dat zijn vaak ook de figuren die een wijnfles onder de 80 euro azijn noemen.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

CvdW schreef: Gisteren, 17:41
Wim Anker schreef: Gisteren, 17:10
Volgens mij stelde ik de vraag aan iemand anders.
Wij hebben een broodbakmachine, dus meel bij een molenaar. In deze contraie zijn er verschillende. Keuze genoeg. Inderdaad voor sommige producten ontkom je niet aan een supermarkt. Hoewel chocola en koffie zijn ook in speciaalzaken te halen en tegenwoordig is online bestellen heel handig.
Wij kopen rundvlees bij de boer en niet in een supermarkt.
Ook iets wat mij opvalt, de "zogenaamde "kijk mij eens goed doen"" mensen snappen de simpelste forumregels niet.
En waar komt dat meel vandaan? En waar denk je dat speciaalzaken de chocola en koffie vandaan halen? Of waar het online vandaan komt?
Eloesje

Bericht door Eloesje »

Wim Anker schreef: Gisteren, 18:18
Eloesje schreef: Gisteren, 17:55
Wim Anker schreef:
Ja. De kenners die het geld hebben om de duurste stukken te kopen en neerzien op het plebs wat hiervoor het geld niet heeft. Dat zijn vaak ook de figuren die een wijnfles onder de 80 euro azijn noemen.
Ik krijg het idee dat je jezelf heel zielig vind. Ik merk dat wel vaker bij je reacties. Sorry maar op die manier voer ik geen gesprek met je. Want dit gaat nergens over, dat zijn zeker geen mensen die neerzien op anderen. Ik hoef ook geen zoute zooi over m'n biefstuk. Met een beetje peper en zelfgemaakte kruidenboter komt dat stukje vlees toch echt beter tot z'n recht. Als je tenminste goed vlees koopt. En nee, dat hoeft niet duur te zijn. Ik ga vrijdag avond eens prijzen vergelijken bij de boer en supermarkt.
Eloesje

Bericht door Eloesje »

Waarom kom je nu telkens uit op de reactie: kijk mij eens goed doen. Ik zie hier niemand die dat zegt. Wel een man die op z'n tenen is getrapt :nonnon
Plaats reactie