Het weer

DDD

Re: Het weer

Bericht door DDD »

Precies. En bovendien zorgt verwarming in de winter voor veel meer opwarming van de aarde en daar hoor ik nooit mensen over. Het zijn naar mijn idee juist de mensen die in de winter de verwarming op 22° of nog hoger zetten die vinden dat een airco overbodig is en slecht voor het milieu. Als ze nou in de winter hun verwarming op 17° hadden staan, dan kon ik dat serieus nemen .
merel

Bericht door merel »

Ambtenaar schreef: Vandaag, 08:12
merel schreef: Vandaag, 07:59 Ik ben het in zoverre eens met huisman en deltenaar dat het voor gezonde mensen inderdaad een luxe is en het fysiek niet nodig hebben. Daarnaast zorgt het gebruik van airco ook weer extra voor de opwarming van de aarde en dat is juist wat we willen voorkomen.
Als je de airco aanzet op het moment dat je met je zonnepanelen teruglevert aan het net dat zorgt het helemaal niet voor extra opwarming. Je verplaatst enkel warmte van binnen naar buiten.
Dat laatste wil er bij mij nog niet zo in. Volgens mij zorgt elke mate van energieverbruik voor opwarming van de aarde. https://scientias.nl/dit-is-hoeveel-je- ... -de-aarde/
merel

Bericht door merel »

DDD schreef: Vandaag, 08:47 Precies. En bovendien zorgt verwarming in de winter voor veel meer opwarming van de aarde en daar hoor ik nooit mensen over. Het zijn naar mijn idee juist de mensen die in de winter de verwarming op 22° of nog hoger zetten die vinden dat een airco overbodig is en slecht voor het milieu. Als ze nou in de winter hun verwarming op 17° hadden staan, dan kon ik dat serieus nemen .
Elke vorm van gebruik van (fossiele) brandstoffen zorgt voor opwarming van de aarde. En nee, in de winter hebben wij ook de CV niet op 20C staan. De enige manier om opwarming tegen te gaan is ook door zo min mogelijk te consumeren.
Eloesje

Bericht door Eloesje »

De meningen zijn er over verdeeld. Zonnepanelen produceren en bij defect ook weer repareren of afvoeren zorgt ook voor opwarming van de aarde. Gebruik van je pc ook. Smartphone, gebruik van ai maar ook de oven/magnetron/vaatwasser etc. Allemaal apparaten die je niet nodig hebt. Daarnaast overvolle kledingkasten, actionzooi, wegwerpartikelen zoals luiers/maandverband. Waar ga je de grens leggen?
DDD

Bericht door DDD »

merel schreef:
DDD schreef: Vandaag, 08:47 Precies. En bovendien zorgt verwarming in de winter voor veel meer opwarming van de aarde en daar hoor ik nooit mensen over. Het zijn naar mijn idee juist de mensen die in de winter de verwarming op 22° of nog hoger zetten die vinden dat een airco overbodig is en slecht voor het milieu. Als ze nou in de winter hun verwarming op 17° hadden staan, dan kon ik dat serieus nemen .
Elke vorm van gebruik van (fossiele) brandstoffen zorgt voor opwarming van de aarde. En nee, in de winter hebben wij ook de CV niet op 20C staan. De enige manier om opwarming tegen te gaan is ook door zo min mogelijk te consumeren.
Ik vind ook wel dat jij enig recht van spreken hebt maar dat geldt niet voor iedereen hier. Afbeelding
merel

Bericht door merel »

Eloesje schreef: Vandaag, 10:34 De meningen zijn er over verdeeld. Zonnepanelen produceren en bij defect ook weer repareren of afvoeren zorgt ook voor opwarming van de aarde. Gebruik van je pc ook. Smartphone, gebruik van ai maar ook de oven/magnetron/vaatwasser etc. Allemaal apparaten die je niet nodig hebt. Daarnaast overvolle kledingkasten, actionzooi, wegwerpartikelen zoals luiers/maandverband. Waar ga je de grens leggen?
Mee eens. Ik vind ook dat we in de Westerse maatschappij veel te veel consumeren. Helemaal mijden lukt niet, maar ik kijk wel kritisch naar verbruik en aankopen. Dat betekent in ieder geval geen airco gebruiken en in de winter warmere wollen truien en pantoffels dragen in plaats van de verwarming op 20C. Behalve als mijn ouders komen, dan zorg ik wel voor een te warme kamer.

Verder ben ik erg kritisch op het gebruik van (micro)plastic. Dit mijd ik in kleding en verzorgingsproducten volledig, eet met de seizoenen mee en wij gebruiken weinig de auto etc. Ik ben alleen al wel een jaar in dubio over de aanschaf van een elektrische fiets voor woon- werkverkeer van 20 km. Eigenlijk wil ik daar niet aan i.v.m. de productie van batterijen ed. maar bespaar wel op op gebruik van fossiele brandstoffen. Het openbaar vervoer is namelijk geen optie
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Daarbij geld dat de energie die airco's gebruiken elders niet gebruikt kan wordt. Daar wordt dan fossiel voor ingezet. En netcongestie als argument gebruiken is wel wat flauw.

Even los van de ingwikkelde rekensommen, warmte produceren heeft niet veel te maken met klimaatverandering. Als je al gelooft dat de mens hierbij een significante factor is, is het de co2 concentratie in de lucht, niet de warmte produktie.
ZWP

Bericht door ZWP »

Wim Anker schreef: Vandaag, 12:17 Even los van de ingwikkelde rekensommen, warmte produceren heeft niet veel te maken met klimaatverandering. Als je al gelooft dat de mens hierbij een significante factor is, is het de co2 concentratie in de lucht, niet de warmte produktie.
Klopt, de directe warmte van menselijk energiegebruik is veel minder dan 1% van de inkomende zonnestraling.

Minder consumeren helpt zeker, maar niet alleen. Je kunt ook sneller overschakelen op hernieuwbare energie, beter isoleren, minder industrie die CO2 uitstoot etc.
Wim Anker schreef: Vandaag, 12:17 Daarbij geld dat de energie die airco's gebruiken elders niet gebruikt kan wordt. Daar wordt dan fossiel voor ingezet.
Dat hangt af van het moment. Op zonnige middagen is er vaak een overschot, waardoor aircoverbruik niet leidt tot extra fossiele opwek.
Eloesje

Bericht door Eloesje »

Wat de klimaatverandering betreft mogen we best wel eens terug naar honderden jaren geleden op bepaalde fronten. Je verbouwt je eigen groeten en fruit of ruilt met de buren, geen extreme import en export zoals bijvoorbeeld in de bloementeelt en vleesindustrie. En natuurlijk mag je geld verdienen, maar er zijn zo ontzettend veel overbodige banen zoals veel managers en coaches. Ook daarin zou het goed zijn als we een stap terug doen. Ga liever nuttig aan de slag. Kleinschalige bedrijven gaan kapot door de massa maar de kwaliteit wordt er niet beter op. Zie je ook in de zorg terugkomen. Fuseren omdat het financieel niet meer haalbaar is, kwaliteit van zorg gaat achteruit, managers verdienen een goed salaris maar weten in veel gevallen niet eens wat er speelt op de werkvloer. Kent hun personeel en bewoners niet. Zo jammer want het kan ook anders (gelukkig bestaat dat ook nog)
Natuurlijk is het mooi om via fair trade boeren rijst en koffie te kopen, dat hoeft ook echt niet te stoppen. Er zitten ook voordelen aan deze manier van handel voeren.
Maar dat ons vlees bijvoorbeeld in landen gehaald wordt die niet zo nauw kijken met vaccinatie, antibiotica terwijl Nederland de lat erg hoog heeft liggen op dit gebied vind ik bizar. Daarmee eet je ongezond maar het maakt ook je ecologische voetafdruk groter door het vervoer wat overbodig is.

Ik vermoed dat het merendeel van de mensheid hier alleen niets van wil weten en de klimaatproblemen zullen daardoor alleen maar toenemen.

En ja ik gebruik op echt warme dagen mijn airco wel. En ja ik heb een elektrische fiets, auto, zonnepanelen en wil graag nog een thuisbatterij. Allemaal spullen die aan de ene kant juist vervuilend zijn en aan de andere kant ook iets opleveren. En daar ben ik me zeker van bewust.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

ZWP schreef: Vandaag, 12:33
Wim Anker schreef: Vandaag, 12:17 Even los van de ingwikkelde rekensommen, warmte produceren heeft niet veel te maken met klimaatverandering. Als je al gelooft dat de mens hierbij een significante factor is, is het de co2 concentratie in de lucht, niet de warmte produktie.
Klopt, de directe warmte van menselijk energiegebruik is veel minder dan 1% van de inkomende zonnestraling.

Minder consumeren helpt zeker, maar niet alleen. Je kunt ook sneller overschakelen op hernieuwbare energie, beter isoleren, minder industrie die CO2 uitstoot etc.
Wim Anker schreef: Vandaag, 12:17 Daarbij geld dat de energie die airco's gebruiken elders niet gebruikt kan wordt. Daar wordt dan fossiel voor ingezet.
Dat hangt af van het moment. Op zonnige middagen is er vaak een overschot, waardoor aircoverbruik niet leidt tot extra fossiele opwek.
Juist door de netcongestie gaat dit maar ten dele op helaas. Ik denk niet dat ooit ergens in Europa geen fossiele centales draaien terwijl de totale opwek genoeg is (en elders overschot (lees afschalen) is). (Er bestaat nl. geen overschot, er moet direct worden afgeschaald op opwek duurzame energie)
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 06 jul 2026, 13:03, 2 keer totaal gewijzigd.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Eloesje schreef: Vandaag, 12:48 Wat de klimaatverandering betreft mogen we best wel eens terug naar honderden jaren geleden op bepaalde fronten. Je verbouwt je eigen groeten en fruit of ruilt met de buren, geen extreme import en export zoals bijvoorbeeld in de bloementeelt en vleesindustrie. En natuurlijk mag je geld verdienen, maar er zijn zo ontzettend veel overbodige banen zoals veel managers en coaches. Ook daarin zou het goed zijn als we een stap terug doen. Ga liever nuttig aan de slag. Kleinschalige bedrijven gaan kapot door de massa maar de kwaliteit wordt er niet beter op. Zie je ook in de zorg terugkomen. Fuseren omdat het financieel niet meer haalbaar is, kwaliteit van zorg gaat achteruit, managers verdienen een goed salaris maar weten in veel gevallen niet eens wat er speelt op de werkvloer. Kent hun personeel en bewoners niet. Zo jammer want het kan ook anders (gelukkig bestaat dat ook nog)
Natuurlijk is het mooi om via fair trade boeren rijst en koffie te kopen, dat hoeft ook echt niet te stoppen. Er zitten ook voordelen aan deze manier van handel voeren.
Maar dat ons vlees bijvoorbeeld in landen gehaald wordt die niet zo nauw kijken met vaccinatie, antibiotica terwijl Nederland de lat erg hoog heeft liggen op dit gebied vind ik bizar. Daarmee eet je ongezond maar het maakt ook je ecologische voetafdruk groter door het vervoer wat overbodig is.

Ik vermoed dat het merendeel van de mensheid hier alleen niets van wil weten en de klimaatproblemen zullen daardoor alleen maar toenemen.

En ja ik gebruik op echt warme dagen mijn airco wel. En ja ik heb een elektrische fiets, auto, zonnepanelen en wil graag nog een thuisbatterij. Allemaal spullen die aan de ene kant juist vervuilend zijn en aan de andere kant ook iets opleveren. En daar ben ik me zeker van bewust.
Eens. Zolang de voetafdruk het compenserende vermogen van de natuur niet te boven gaat is er niets mis met consumeren. En idd, zelf niet produceren maar wel importeren is kop in het zand steken. En het lijkt wel dat dat de overhand heeft in beleidsmatig NL. En vwbt de managementlagen ben ik het oom helemaal eens.
Eloesje

Bericht door Eloesje »

Maar hoe stap je uit deze manier van leven? Ik zie zoveel zogenaamde leuke kadootjes bij traktaties voorbij komen.

Zonnebril (te lelijk om te gebruiken dus gaat meteen de vuilnisbak in)
Plastic doosje met snoepjes
Met papier omwikkeld gummetje en potlood (wat je thuis al lang in veelvoud heb liggen)
Klapper handjes
Stuiterballen
Fluitjes

Vooral nu vlak voor de zomervakantie.
merel

Bericht door merel »

Aankaarten op school. Wij kregen indertijd vanuit school het verzoek om dit in het kader van duurzaamheid niet meer te geven.
merel

Bericht door merel »

Wim Anker schreef: Vandaag, 13:00
Eloesje schreef: Vandaag, 12:48 Wat de klimaatverandering betreft mogen we best wel eens terug naar honderden jaren geleden op bepaalde fronten. Je verbouwt je eigen groeten en fruit of ruilt met de buren, geen extreme import en export zoals bijvoorbeeld in de bloementeelt en vleesindustrie. En natuurlijk mag je geld verdienen, maar er zijn zo ontzettend veel overbodige banen zoals veel managers en coaches. Ook daarin zou het goed zijn als we een stap terug doen. Ga liever nuttig aan de slag. Kleinschalige bedrijven gaan kapot door de massa maar de kwaliteit wordt er niet beter op. Zie je ook in de zorg terugkomen. Fuseren omdat het financieel niet meer haalbaar is, kwaliteit van zorg gaat achteruit, managers verdienen een goed salaris maar weten in veel gevallen niet eens wat er speelt op de werkvloer. Kent hun personeel en bewoners niet. Zo jammer want het kan ook anders (gelukkig bestaat dat ook nog)

Eens. Zolang de voetafdruk het compenserende vermogen van de natuur niet te boven gaat is er niets mis met consumeren. En idd, zelf niet produceren maar wel importeren is kop in het zand steken. En het lijkt wel dat dat de overhand heeft in beleidsmatig NL. En vwbt de managementlagen ben ik het oom helemaal eens.
Als consument kan je hier zelf ook wat in doen door zoveel mogelijk groente en/of fruit te eten die uit de regio ( lees Nederland) komt. Dat doe je al als je met de seizoenen mee-eet.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

merel schreef: Vandaag, 13:24
Wim Anker schreef: Vandaag, 13:00

Als consument kan je hier zelf ook wat in doen door zoveel mogelijk groente en/of fruit te eten die uit de regio ( lees Nederland) komt. Dat doe je al als je met de seizoenen mee-eet.
Het basisprincipe ben ik het wel mee eens. Maar kijken we naar hoe het nu in NL is georganiseerd is het effect mi minimaal. Voor midden in de winter verse aardebeien eten snap ik het. Maar verder?
Plaats reactie