Het weer

KDD
Berichten: 2656
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Het weer

Bericht door KDD »

Ik heb nog heel wat CO₂-credits over, mocht iemand daar interesse in hebben. Normaal gesproken draait onze airco al een maand lang, maar vanwege de lagere temperaturen dit jaar heeft hij tot nu toe dit jaar nog maar twee dagen gedraaid. Tegen een mooie prijs ben ik bereid ze van de hand te doen.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 25157
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Het weer

Bericht door refo »

DDD schreef: 22 jun 2026, 22:22
refo schreef:
DDD schreef: 22 jun 2026, 22:06 Een airco zou dan toch wel een aanwinst zijn denk ik. Ik las vandaag nog in de krans dat in Europa de meeste hittedoden zijn van alle westerse landen. Onder andere door het weinig gebruik van airconditioning.
Welke westerse landen zijn er nog meer?
Japan en Amerika worden ook als westers gezien en de Aziatische landen deels ook
Ik denk dat het vooral aan het registeren ligt. Als iemand is overleden, geef je dan de hitte de 'schuld' of de aandoening? Als er al geregistreerd wordt.
Wim Anker
Berichten: 6423
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Het weer

Bericht door Wim Anker »

KDD schreef: Gisteren, 14:42 Ik heb nog heel wat CO₂-credits over, mocht iemand daar interesse in hebben. Normaal gesproken draait onze airco al een maand lang, maar vanwege de lagere temperaturen dit jaar heeft hij tot nu toe dit jaar nog maar twee dagen gedraaid. Tegen een mooie prijs ben ik bereid ze van de hand te doen.
Gebruik ze niet, vervallen vanzelf. Ik heb extra nodig dus ik ga ze gebruiken. Kan gewoon zonder deal verder. :haha tnx!
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 2488
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Het weer

Bericht door Bourdon16 »

Ik ben erg blij met onze airco. Het aanschafbedrag vond ik het ook wel meevallen.
Einde van de middag/avond een paar uurtjes aan en zo kunnen we in ieder geval goed slapen.

Ik zou de airco niet willen ruilen tegen een vliegvakantie..
Wim Anker
Berichten: 6423
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Het weer

Bericht door Wim Anker »

Wie het nieuws een beetje volgt ziet dat de - variabele - stroomprijzen nu torenhoog zijn blijft ook nog wel paar dagen - en dat de olie- gas- en kolencentrales op vol vermogen draaien.

Stelletje ongelofelijke prutsers. Kijk, dat @DDD onzin uitkraamt is tot daar aan toe maar de hele regering is vergeven van dit soort wappies.
mvdb
Berichten: 92
Lid geworden op: 22 jan 2026, 20:32

Re: Het weer

Bericht door mvdb »

Wim Anker schreef: Gisteren, 21:01 Wie het nieuws een beetje volgt ziet dat de - variabele - stroomprijzen nu torenhoog zijn blijft ook nog wel paar dagen - en dat de olie- gas- en kolencentrales op vol vermogen draaien.

Stelletje ongelofelijke prutsers. Kijk, dat @DDD onzin uitkraamt is tot daar aan toe maar de hele regering is vergeven van dit soort wappies.
Op welke manier zijn de naar jouw mening Haagse prutsers debet aan de hoge elektriciteitsprijzen 's avonds?
Eloesje
Berichten: 357
Lid geworden op: 16 feb 2022, 15:35

Re: Het weer

Bericht door Eloesje »

Wim Anker schreef: Gisteren, 21:01 Wie het nieuws een beetje volgt ziet dat de - variabele - stroomprijzen nu torenhoog zijn blijft ook nog wel paar dagen - en dat de olie- gas- en kolencentrales op vol vermogen draaien.

Stelletje ongelofelijke prutsers. Kijk, dat @DDD onzin uitkraamt is tot daar aan toe maar de hele regering is vergeven van dit soort wappies.
Ben heel erg benieuwd naar jouw oplossing
DDD
Berichten: 35623
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Het weer

Bericht door DDD »

Wim Anker schreef: Gisteren, 21:01 Wie het nieuws een beetje volgt ziet dat de - variabele - stroomprijzen nu torenhoog zijn blijft ook nog wel paar dagen - en dat de olie- gas- en kolencentrales op vol vermogen draaien.

Stelletje ongelofelijke prutsers. Kijk, dat @DDD onzin uitkraamt is tot daar aan toe maar de hele regering is vergeven van dit soort wappies.
Dat is ook prima toch. Het is belangrijk dat er genoeg stroom is. Wellicht dat dat in de toekomst ook door batterijen kan worden geleverd, maar uiteindelijk zal er misschien altijd een noodstroomvoorziening op gas of waterstof nodig zijn.

Het is perfect dat de stroomprijzen nu hoog zijn. Op die manier wordt de vraag door prijsprikkels gestuurd. Er zijn immers te veel mensen die niet uit zichzelf het goede doen. Die kun je stimuleren door vraag en aanbod. Ik zie niet in wat daar mis mee is.
Ambtenaar
Berichten: 11006
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Het weer

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef: Gisteren, 22:25
Dat is ook prima toch. Het is belangrijk dat er genoeg stroom is. Wellicht dat dat in de toekomst ook door batterijen kan worden geleverd, maar uiteindelijk zal er misschien altijd een noodstroomvoorziening op gas of waterstof nodig zijn.

Het is perfect dat de stroomprijzen nu hoog zijn. Op die manier wordt de vraag door prijsprikkels gestuurd. Er zijn immers te veel mensen die niet uit zichzelf het goede doen. Die kun je stimuleren door vraag en aanbod. Ik zie niet in wat daar mis mee is.
Wat is het goede doen? Geen elektriciteit verbruiken?
In Nederland hebben we binnen nu en 5 jaar een groot stroom tekort op bepaalde momenten. O.a. omdat er geen of onvoldoende backup is als geen wind is en de zon niet schijnt.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 21419
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Het weer

Bericht door huisman »

DDD schreef: Gisteren, 22:25
Wim Anker schreef: Gisteren, 21:01 Wie het nieuws een beetje volgt ziet dat de - variabele - stroomprijzen nu torenhoog zijn blijft ook nog wel paar dagen - en dat de olie- gas- en kolencentrales op vol vermogen draaien.

Stelletje ongelofelijke prutsers. Kijk, dat @DDD onzin uitkraamt is tot daar aan toe maar de hele regering is vergeven van dit soort wappies.
Dat is ook prima toch. Het is belangrijk dat er genoeg stroom is. Wellicht dat dat in de toekomst ook door batterijen kan worden geleverd, maar uiteindelijk zal er misschien altijd een noodstroomvoorziening op gas of waterstof nodig zijn.

Het is perfect dat de stroomprijzen nu hoog zijn. Op die manier wordt de vraag door prijsprikkels gestuurd. Er zijn immers te veel mensen die niet uit zichzelf het goede doen. Die kun je stimuleren door vraag en aanbod. Ik zie niet in wat daar mis mee is.
Dat de stroomprijzen zo nu hoog zijn komt o.a door de airco https://nos.nl/l/2619955 . Verder kunnen mensen met een dynamisch contract financieel wel tegen een stootje.
Eerst maar eens een paar kerncentrales operationeel krijgen voordat we verder opstomen met alles elektrisch maken.
Prijsprikkels voor noodzakelijke levensbehoeften vind ik vrij pervers maar ik ben dan ook geen liberaal.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 35623
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Het weer

Bericht door DDD »

Ambtenaar schreef: Gisteren, 23:29
DDD schreef: Gisteren, 22:25
Dat is ook prima toch. Het is belangrijk dat er genoeg stroom is. Wellicht dat dat in de toekomst ook door batterijen kan worden geleverd, maar uiteindelijk zal er misschien altijd een noodstroomvoorziening op gas of waterstof nodig zijn.

Het is perfect dat de stroomprijzen nu hoog zijn. Op die manier wordt de vraag door prijsprikkels gestuurd. Er zijn immers te veel mensen die niet uit zichzelf het goede doen. Die kun je stimuleren door vraag en aanbod. Ik zie niet in wat daar mis mee is.
Wat is het goede doen? Geen elektriciteit verbruiken?
In Nederland hebben we binnen nu en 5 jaar een groot stroom tekort op bepaalde momenten. O.a. omdat er geen of onvoldoende backup is als geen wind is en de zon niet schijnt.
Dat zou mij verbazen. Er worden weet ik hoeveel thuisbatterijen verkocht. De batterijparken schieten nog net niet als paddestoelen uit de grond.

Maar goed, als er een tekort ontstaat, dan zou je dynamische prijzen verplicht kunnen stellen voor zowel bedrijven als particulieren. Dan is het heel snel gedaan met de tekorten, vermoed ik zo. Want het totale stroomverbruik is helemaal niet toegenomen. Alleen de piekbelasting is aanzienlijk toegenomen, doordat verwarming en koken en vooral autoladen zich steeds meer concentreert einde middag en avond, ook door het toegenomen aantal dubbel werkende stellen en alleenstaanden, die overdag hun huis niet verwarmen.

Dat zal zich vervolgens via het toevoegen van batterijen en door verschuivingen in het verbruik weer naar normalere waarden uitmiddelen. Zodra mensen om vier uur voor 25 cent kunnen verwarmen en om half zes voor 60 cent, gaat bij veel mensen de warmtepomp wat eerder aan.

Bovendien vind ik het onbegrijpelijk dat de overheid nog steeds niet heeft gezorgd dat laadpaalaanbieders tussen 11 en 16 minstens een derde korting geven. Idem met het faciliteren van laden op het werk. Dat ontmoedigt de belastingdienst nu. Dat zou men juist moeten stimuleren. Waarom laat je mensen niet gratis laden op het werk. Ook dat zou al een stuk schelen. Als je op je werk goedkoper kunt laden dan thuis, dan laad je niet meer in de spits.

Kortom: wat mij betreft is dit vooral een crisis van bestuurlijk onvermogen. Ik zal vast dingen niet goed zien, dat hoor ik dan nog graag, maar vooralsnog vind ik dat de overheid gewoon veel duidelijker regie moet nemen.
DDD
Berichten: 35623
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Het weer

Bericht door DDD »

huisman schreef: Gisteren, 23:42
DDD schreef: Gisteren, 22:25
Wim Anker schreef: Gisteren, 21:01 Wie het nieuws een beetje volgt ziet dat de - variabele - stroomprijzen nu torenhoog zijn blijft ook nog wel paar dagen - en dat de olie- gas- en kolencentrales op vol vermogen draaien.

Stelletje ongelofelijke prutsers. Kijk, dat @DDD onzin uitkraamt is tot daar aan toe maar de hele regering is vergeven van dit soort wappies.
Dat is ook prima toch. Het is belangrijk dat er genoeg stroom is. Wellicht dat dat in de toekomst ook door batterijen kan worden geleverd, maar uiteindelijk zal er misschien altijd een noodstroomvoorziening op gas of waterstof nodig zijn.

Het is perfect dat de stroomprijzen nu hoog zijn. Op die manier wordt de vraag door prijsprikkels gestuurd. Er zijn immers te veel mensen die niet uit zichzelf het goede doen. Die kun je stimuleren door vraag en aanbod. Ik zie niet in wat daar mis mee is.
Dat de stroomprijzen zo nu hoog zijn komt o.a door de airco https://nos.nl/l/2619955 . Verder kunnen mensen met een dynamisch contract financieel wel tegen een stootje.
Eerst maar eens een paar kerncentrales operationeel krijgen voordat we verder opstomen met alles elektrisch maken.
Prijsprikkels voor noodzakelijke levensbehoeften vind ik vrij pervers maar ik ben dan ook geen liberaal.
Natuurlijk. Bij mij staat hij trouwens niet aan, maar ok. Met temperaturen van 37 graden deze week is het logisch dat er veel stroom voor koeling nodig is. En als het -20 is, dan is er veel stroom nodig voor verwarming. Dat zijn heel voor de hand liggende dingen.

Stroom is geen noodzakelijke levensbehoefte, althans niet in de hoeveelheden die sommige mensen gebruiken.

Wat ik in mijn vorige bericht nog vergat: als je het Belgische systeem zou hanteren, zou de netcongestie ook zo over zijn. Daar betaal je stroom in belangrijke mate naar je piekverbruik. Dan heb je alle reden om een thuisbatterij te gebruiken voor piekbelastingsbeperking.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 21419
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Het weer

Bericht door huisman »

DDD schreef: Gisteren, 23:50
huisman schreef: Gisteren, 23:42
DDD schreef: Gisteren, 22:25
Wim Anker schreef: Gisteren, 21:01 Wie het nieuws een beetje volgt ziet dat de - variabele - stroomprijzen nu torenhoog zijn blijft ook nog wel paar dagen - en dat de olie- gas- en kolencentrales op vol vermogen draaien.

Stelletje ongelofelijke prutsers. Kijk, dat @DDD onzin uitkraamt is tot daar aan toe maar de hele regering is vergeven van dit soort wappies.
Dat is ook prima toch. Het is belangrijk dat er genoeg stroom is. Wellicht dat dat in de toekomst ook door batterijen kan worden geleverd, maar uiteindelijk zal er misschien altijd een noodstroomvoorziening op gas of waterstof nodig zijn.

Het is perfect dat de stroomprijzen nu hoog zijn. Op die manier wordt de vraag door prijsprikkels gestuurd. Er zijn immers te veel mensen die niet uit zichzelf het goede doen. Die kun je stimuleren door vraag en aanbod. Ik zie niet in wat daar mis mee is.
Dat de stroomprijzen zo nu hoog zijn komt o.a door de airco https://nos.nl/l/2619955 . Verder kunnen mensen met een dynamisch contract financieel wel tegen een stootje.
Eerst maar eens een paar kerncentrales operationeel krijgen voordat we verder opstomen met alles elektrisch maken.
Prijsprikkels voor noodzakelijke levensbehoeften vind ik vrij pervers maar ik ben dan ook geen liberaal.
Natuurlijk. Bij mij staat hij trouwens niet aan, maar ok. Met temperaturen van 37 graden deze week is het logisch dat er veel stroom voor koeling nodig is. En als het -20 is, dan is er veel stroom nodig voor verwarming. Dat zijn heel voor de hand liggende dingen.

Stroom is geen noodzakelijke levensbehoefte, althans niet in de hoeveelheden die sommige mensen gebruiken.

Wat ik in mijn vorige bericht nog vergat: als je het Belgische systeem zou hanteren, zou de netcongestie ook zo over zijn. Daar betaal je stroom in belangrijke mate naar je piekverbruik. Dan heb je alle reden om een thuisbatterij te gebruiken voor piekbelastingsbeperking.
Jij hebt blijkbaar geen idee dat je 'recht van de sterkste/rijkste promoot. Natuurlijk is stroom een noodzakelijke levensbehoefte. Koken mag daar toch onder vallen neem ik aan?
Thuisbatterijen zijn alleen voor de financieel goed bedeelden met zonnepanelen en een laadpaal. De gewone burger heeft dat allemaal niet.
Welterusten
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 35623
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Het weer

Bericht door DDD »

De meeste arme mensen stoken en koken op gas. Ik ook. Je zou prima een beperkte hoeveelheid stroom beschikbaar kunnen stellen tegen een gematigd tarief en de rest tegen een hoog tarief.
Plaats reactie