Het weer
Re: Het weer
Ik heb nog heel wat CO₂-credits over, mocht iemand daar interesse in hebben. Normaal gesproken draait onze airco al een maand lang, maar vanwege de lagere temperaturen dit jaar heeft hij tot nu toe dit jaar nog maar twee dagen gedraaid. Tegen een mooie prijs ben ik bereid ze van de hand te doen.
Re: Het weer
Re: Het weer
Gebruik ze niet, vervallen vanzelf. Ik heb extra nodig dus ik ga ze gebruiken. Kan gewoon zonder deal verder.KDD schreef: ↑Gisteren, 14:42 Ik heb nog heel wat CO₂-credits over, mocht iemand daar interesse in hebben. Normaal gesproken draait onze airco al een maand lang, maar vanwege de lagere temperaturen dit jaar heeft hij tot nu toe dit jaar nog maar twee dagen gedraaid. Tegen een mooie prijs ben ik bereid ze van de hand te doen.
Re: Het weer
Ik ben erg blij met onze airco. Het aanschafbedrag vond ik het ook wel meevallen.
Einde van de middag/avond een paar uurtjes aan en zo kunnen we in ieder geval goed slapen.
Ik zou de airco niet willen ruilen tegen een vliegvakantie..
Einde van de middag/avond een paar uurtjes aan en zo kunnen we in ieder geval goed slapen.
Ik zou de airco niet willen ruilen tegen een vliegvakantie..
Re: Het weer
Wie het nieuws een beetje volgt ziet dat de - variabele - stroomprijzen nu torenhoog zijn blijft ook nog wel paar dagen - en dat de olie- gas- en kolencentrales op vol vermogen draaien.
Stelletje ongelofelijke prutsers. Kijk, dat @DDD onzin uitkraamt is tot daar aan toe maar de hele regering is vergeven van dit soort wappies.
Stelletje ongelofelijke prutsers. Kijk, dat @DDD onzin uitkraamt is tot daar aan toe maar de hele regering is vergeven van dit soort wappies.
Re: Het weer
Op welke manier zijn de naar jouw mening Haagse prutsers debet aan de hoge elektriciteitsprijzen 's avonds?Wim Anker schreef: ↑Gisteren, 21:01 Wie het nieuws een beetje volgt ziet dat de - variabele - stroomprijzen nu torenhoog zijn blijft ook nog wel paar dagen - en dat de olie- gas- en kolencentrales op vol vermogen draaien.
Stelletje ongelofelijke prutsers. Kijk, dat @DDD onzin uitkraamt is tot daar aan toe maar de hele regering is vergeven van dit soort wappies.
Re: Het weer
Ben heel erg benieuwd naar jouw oplossingWim Anker schreef: ↑Gisteren, 21:01 Wie het nieuws een beetje volgt ziet dat de - variabele - stroomprijzen nu torenhoog zijn blijft ook nog wel paar dagen - en dat de olie- gas- en kolencentrales op vol vermogen draaien.
Stelletje ongelofelijke prutsers. Kijk, dat @DDD onzin uitkraamt is tot daar aan toe maar de hele regering is vergeven van dit soort wappies.
Re: Het weer
Dat is ook prima toch. Het is belangrijk dat er genoeg stroom is. Wellicht dat dat in de toekomst ook door batterijen kan worden geleverd, maar uiteindelijk zal er misschien altijd een noodstroomvoorziening op gas of waterstof nodig zijn.Wim Anker schreef: ↑Gisteren, 21:01 Wie het nieuws een beetje volgt ziet dat de - variabele - stroomprijzen nu torenhoog zijn blijft ook nog wel paar dagen - en dat de olie- gas- en kolencentrales op vol vermogen draaien.
Stelletje ongelofelijke prutsers. Kijk, dat @DDD onzin uitkraamt is tot daar aan toe maar de hele regering is vergeven van dit soort wappies.
Het is perfect dat de stroomprijzen nu hoog zijn. Op die manier wordt de vraag door prijsprikkels gestuurd. Er zijn immers te veel mensen die niet uit zichzelf het goede doen. Die kun je stimuleren door vraag en aanbod. Ik zie niet in wat daar mis mee is.
Re: Het weer
Wat is het goede doen? Geen elektriciteit verbruiken?DDD schreef: ↑Gisteren, 22:25
Dat is ook prima toch. Het is belangrijk dat er genoeg stroom is. Wellicht dat dat in de toekomst ook door batterijen kan worden geleverd, maar uiteindelijk zal er misschien altijd een noodstroomvoorziening op gas of waterstof nodig zijn.
Het is perfect dat de stroomprijzen nu hoog zijn. Op die manier wordt de vraag door prijsprikkels gestuurd. Er zijn immers te veel mensen die niet uit zichzelf het goede doen. Die kun je stimuleren door vraag en aanbod. Ik zie niet in wat daar mis mee is.
In Nederland hebben we binnen nu en 5 jaar een groot stroom tekort op bepaalde momenten. O.a. omdat er geen of onvoldoende backup is als geen wind is en de zon niet schijnt.
Re: Het weer
Dat de stroomprijzen zo nu hoog zijn komt o.a door de airco https://nos.nl/l/2619955 . Verder kunnen mensen met een dynamisch contract financieel wel tegen een stootje.DDD schreef: ↑Gisteren, 22:25Dat is ook prima toch. Het is belangrijk dat er genoeg stroom is. Wellicht dat dat in de toekomst ook door batterijen kan worden geleverd, maar uiteindelijk zal er misschien altijd een noodstroomvoorziening op gas of waterstof nodig zijn.Wim Anker schreef: ↑Gisteren, 21:01 Wie het nieuws een beetje volgt ziet dat de - variabele - stroomprijzen nu torenhoog zijn blijft ook nog wel paar dagen - en dat de olie- gas- en kolencentrales op vol vermogen draaien.
Stelletje ongelofelijke prutsers. Kijk, dat @DDD onzin uitkraamt is tot daar aan toe maar de hele regering is vergeven van dit soort wappies.
Het is perfect dat de stroomprijzen nu hoog zijn. Op die manier wordt de vraag door prijsprikkels gestuurd. Er zijn immers te veel mensen die niet uit zichzelf het goede doen. Die kun je stimuleren door vraag en aanbod. Ik zie niet in wat daar mis mee is.
Eerst maar eens een paar kerncentrales operationeel krijgen voordat we verder opstomen met alles elektrisch maken.
Prijsprikkels voor noodzakelijke levensbehoeften vind ik vrij pervers maar ik ben dan ook geen liberaal.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: Het weer
Dat zou mij verbazen. Er worden weet ik hoeveel thuisbatterijen verkocht. De batterijparken schieten nog net niet als paddestoelen uit de grond.Ambtenaar schreef: ↑Gisteren, 23:29Wat is het goede doen? Geen elektriciteit verbruiken?DDD schreef: ↑Gisteren, 22:25
Dat is ook prima toch. Het is belangrijk dat er genoeg stroom is. Wellicht dat dat in de toekomst ook door batterijen kan worden geleverd, maar uiteindelijk zal er misschien altijd een noodstroomvoorziening op gas of waterstof nodig zijn.
Het is perfect dat de stroomprijzen nu hoog zijn. Op die manier wordt de vraag door prijsprikkels gestuurd. Er zijn immers te veel mensen die niet uit zichzelf het goede doen. Die kun je stimuleren door vraag en aanbod. Ik zie niet in wat daar mis mee is.
In Nederland hebben we binnen nu en 5 jaar een groot stroom tekort op bepaalde momenten. O.a. omdat er geen of onvoldoende backup is als geen wind is en de zon niet schijnt.
Maar goed, als er een tekort ontstaat, dan zou je dynamische prijzen verplicht kunnen stellen voor zowel bedrijven als particulieren. Dan is het heel snel gedaan met de tekorten, vermoed ik zo. Want het totale stroomverbruik is helemaal niet toegenomen. Alleen de piekbelasting is aanzienlijk toegenomen, doordat verwarming en koken en vooral autoladen zich steeds meer concentreert einde middag en avond, ook door het toegenomen aantal dubbel werkende stellen en alleenstaanden, die overdag hun huis niet verwarmen.
Dat zal zich vervolgens via het toevoegen van batterijen en door verschuivingen in het verbruik weer naar normalere waarden uitmiddelen. Zodra mensen om vier uur voor 25 cent kunnen verwarmen en om half zes voor 60 cent, gaat bij veel mensen de warmtepomp wat eerder aan.
Bovendien vind ik het onbegrijpelijk dat de overheid nog steeds niet heeft gezorgd dat laadpaalaanbieders tussen 11 en 16 minstens een derde korting geven. Idem met het faciliteren van laden op het werk. Dat ontmoedigt de belastingdienst nu. Dat zou men juist moeten stimuleren. Waarom laat je mensen niet gratis laden op het werk. Ook dat zou al een stuk schelen. Als je op je werk goedkoper kunt laden dan thuis, dan laad je niet meer in de spits.
Kortom: wat mij betreft is dit vooral een crisis van bestuurlijk onvermogen. Ik zal vast dingen niet goed zien, dat hoor ik dan nog graag, maar vooralsnog vind ik dat de overheid gewoon veel duidelijker regie moet nemen.
Re: Het weer
Natuurlijk. Bij mij staat hij trouwens niet aan, maar ok. Met temperaturen van 37 graden deze week is het logisch dat er veel stroom voor koeling nodig is. En als het -20 is, dan is er veel stroom nodig voor verwarming. Dat zijn heel voor de hand liggende dingen.huisman schreef: ↑Gisteren, 23:42Dat de stroomprijzen zo nu hoog zijn komt o.a door de airco https://nos.nl/l/2619955 . Verder kunnen mensen met een dynamisch contract financieel wel tegen een stootje.DDD schreef: ↑Gisteren, 22:25Dat is ook prima toch. Het is belangrijk dat er genoeg stroom is. Wellicht dat dat in de toekomst ook door batterijen kan worden geleverd, maar uiteindelijk zal er misschien altijd een noodstroomvoorziening op gas of waterstof nodig zijn.Wim Anker schreef: ↑Gisteren, 21:01 Wie het nieuws een beetje volgt ziet dat de - variabele - stroomprijzen nu torenhoog zijn blijft ook nog wel paar dagen - en dat de olie- gas- en kolencentrales op vol vermogen draaien.
Stelletje ongelofelijke prutsers. Kijk, dat @DDD onzin uitkraamt is tot daar aan toe maar de hele regering is vergeven van dit soort wappies.
Het is perfect dat de stroomprijzen nu hoog zijn. Op die manier wordt de vraag door prijsprikkels gestuurd. Er zijn immers te veel mensen die niet uit zichzelf het goede doen. Die kun je stimuleren door vraag en aanbod. Ik zie niet in wat daar mis mee is.
Eerst maar eens een paar kerncentrales operationeel krijgen voordat we verder opstomen met alles elektrisch maken.
Prijsprikkels voor noodzakelijke levensbehoeften vind ik vrij pervers maar ik ben dan ook geen liberaal.
Stroom is geen noodzakelijke levensbehoefte, althans niet in de hoeveelheden die sommige mensen gebruiken.
Wat ik in mijn vorige bericht nog vergat: als je het Belgische systeem zou hanteren, zou de netcongestie ook zo over zijn. Daar betaal je stroom in belangrijke mate naar je piekverbruik. Dan heb je alle reden om een thuisbatterij te gebruiken voor piekbelastingsbeperking.
Re: Het weer
Jij hebt blijkbaar geen idee dat je 'recht van de sterkste/rijkste promoot. Natuurlijk is stroom een noodzakelijke levensbehoefte. Koken mag daar toch onder vallen neem ik aan?DDD schreef: ↑Gisteren, 23:50Natuurlijk. Bij mij staat hij trouwens niet aan, maar ok. Met temperaturen van 37 graden deze week is het logisch dat er veel stroom voor koeling nodig is. En als het -20 is, dan is er veel stroom nodig voor verwarming. Dat zijn heel voor de hand liggende dingen.huisman schreef: ↑Gisteren, 23:42Dat de stroomprijzen zo nu hoog zijn komt o.a door de airco https://nos.nl/l/2619955 . Verder kunnen mensen met een dynamisch contract financieel wel tegen een stootje.DDD schreef: ↑Gisteren, 22:25Dat is ook prima toch. Het is belangrijk dat er genoeg stroom is. Wellicht dat dat in de toekomst ook door batterijen kan worden geleverd, maar uiteindelijk zal er misschien altijd een noodstroomvoorziening op gas of waterstof nodig zijn.Wim Anker schreef: ↑Gisteren, 21:01 Wie het nieuws een beetje volgt ziet dat de - variabele - stroomprijzen nu torenhoog zijn blijft ook nog wel paar dagen - en dat de olie- gas- en kolencentrales op vol vermogen draaien.
Stelletje ongelofelijke prutsers. Kijk, dat @DDD onzin uitkraamt is tot daar aan toe maar de hele regering is vergeven van dit soort wappies.
Het is perfect dat de stroomprijzen nu hoog zijn. Op die manier wordt de vraag door prijsprikkels gestuurd. Er zijn immers te veel mensen die niet uit zichzelf het goede doen. Die kun je stimuleren door vraag en aanbod. Ik zie niet in wat daar mis mee is.
Eerst maar eens een paar kerncentrales operationeel krijgen voordat we verder opstomen met alles elektrisch maken.
Prijsprikkels voor noodzakelijke levensbehoeften vind ik vrij pervers maar ik ben dan ook geen liberaal.
Stroom is geen noodzakelijke levensbehoefte, althans niet in de hoeveelheden die sommige mensen gebruiken.
Wat ik in mijn vorige bericht nog vergat: als je het Belgische systeem zou hanteren, zou de netcongestie ook zo over zijn. Daar betaal je stroom in belangrijke mate naar je piekverbruik. Dan heb je alle reden om een thuisbatterij te gebruiken voor piekbelastingsbeperking.
Thuisbatterijen zijn alleen voor de financieel goed bedeelden met zonnepanelen en een laadpaal. De gewone burger heeft dat allemaal niet.
Welterusten
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: Het weer
De meeste arme mensen stoken en koken op gas. Ik ook. Je zou prima een beperkte hoeveelheid stroom beschikbaar kunnen stellen tegen een gematigd tarief en de rest tegen een hoog tarief.