Waarom? Als je solliciteert voor een baan kunnen er toch altijd andere kandidaten zijn die meer in de smaak vallen?
Beroepingswerk discussie [7]
Re: Beroepingswerk discussie [7]
Re: Beroepingswerk discussie [7]
Je bent een vrome grapjas.
Re: Beroepingswerk discussie [7]
Nou, ik zou het denk ik toch vervelend vinden. Mijn verstand zou zeggen: dat is heel goed, daar blijf je bescheiden bij. Maar mijn gevoel zou toch zijn: ze moeten mij niet zo. Dat lijkt me geen prettig idee als je je geroepen weet, je andere baan hebt opgezegd en een ongewis avontuur aangaat op een opleiding waar ieder woord dat je spreekt op een goudschaaltje gewogen wordt en je daarna geroepen wordt om Gods woorden te spreken.
Dus het thema begrijp ik wel. Maar in Gods koninkrijk is populariteit geen graadmeter. Dat is de andere kant. En verder is het wellicht zo dat zware gemeenten zich beter aan de curatoriumvoorschriften houden, en dus later beroepen. Dus dat kan nog rechttrekken. Ik heb aan de kandidaatstellingen afgeleid dat het nogal een zware broeder is, dus de uitslag kan nog helemaal veranderen.
Re: Beroepingswerk discussie [7]
Ik kan in algemene zin tal van redenen bedenken die betrekking hebben op de persoon. Maar omdat ik hem niet ken, lijkt me het niet gepast dat ik dit nader toelicht, mede om te voorkomen dat ik daarmee eventuele speculaties voed.DDD schreef: ↑Gisteren, 23:09
Nou, ik zou het denk ik toch vervelend vinden. Mijn verstand zou zeggen: dat is heel goed, daar blijf je bescheiden bij. Maar mijn gevoel zou toch zijn: ze moeten mij niet zo. Dat lijkt me geen prettig idee als je je geroepen weet, je andere baan hebt opgezegd en een ongewis avontuur aangaat op een opleiding waar ieder woord dat je spreekt op een goudschaaltje gewogen wordt en je daarna geroepen wordt om Gods woorden te spreken.
Het kan ook meer institutioneel van aard zijn, nl. een discrepantie tussen curatorium en gemeentes.
Re: Beroepingswerk discussie [7]
Dat is gevaarlijk om dat op die manier af te leiden. Juist de zware gemeenten hebben trouwens een voorkeur voor een andere kandidaat. Het verbaast me enigszins dat hij zo weinig beroepen krijgt, want hij zou qua prediking goed passen in een gemiddelde GG. Deze lichting kandidaten valt mijns inziens ook wel op door een bovengemiddelde gave des woords.DDD schreef: ↑Gisteren, 23:09Nou, ik zou het denk ik toch vervelend vinden. Mijn verstand zou zeggen: dat is heel goed, daar blijf je bescheiden bij. Maar mijn gevoel zou toch zijn: ze moeten mij niet zo. Dat lijkt me geen prettig idee als je je geroepen weet, je andere baan hebt opgezegd en een ongewis avontuur aangaat op een opleiding waar ieder woord dat je spreekt op een goudschaaltje gewogen wordt en je daarna geroepen wordt om Gods woorden te spreken.
Dus het thema begrijp ik wel. Maar in Gods koninkrijk is populariteit geen graadmeter. Dat is de andere kant. En verder is het wellicht zo dat zware gemeenten zich beter aan de curatoriumvoorschriften houden, en dus later beroepen. Dus dat kan nog rechttrekken. Ik heb aan de kandidaatstellingen afgeleid dat het nogal een zware broeder is, dus de uitslag kan nog helemaal veranderen.
Re: Beroepingswerk discussie [7]
Jij hebt het over de voorkeur van de gemeenten.
Ik had het over de voorkeur van de kerkenraden. Die gaan over de kandidaatstellingen, maar niet over de voorkeur van de gemeente.
Ik had het over de voorkeur van de kerkenraden. Die gaan over de kandidaatstellingen, maar niet over de voorkeur van de gemeente.
Re: Beroepingswerk discussie [7]
In elk geval is het mooi dat minstens twee kandidaten zouden kunnen dienen in zowel Houten als Ridderkerk of in Kruiningen en Bodegraven. Blijkbaar brengen ze een evenwichtige prediking.
Re: Beroepingswerk discussie [7]
De meeste kerkenraden van de 'zware' gemeenten hebben een drietal gesteld dit itt tot de 'linkse' gemeenten waarbij hooguit 1 of 2 kandidaten op tweetal is gesteld.
Re: Beroepingswerk discussie [7]
Tsja, kerkenraden mogen geen feedback meer geven in de consistorie na de dienst. Dus een echte leercurve heb je dan ook niet.
Re: Beroepingswerk discussie [7]
-
JvW
- Berichten: 984
- Lid geworden op: 03 jun 2019, 12:16
- Locatie: Vlissingen; jvw850forum@gmail.com
Re: Beroepingswerk discussie [7]
Klopt, dat is in ieder geval het verzoek.
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
Email: jvw850forum@gmail.com
Re: Beroepingswerk discussie [7]
Een predikant krijgt toch binnen de eigen gemeente jaarlijks een soort functioneringsgesprek met feedback over de inhoud van de preken? Een wekelijkse feedback lijkt mij daardoor niet nodig.
Re: Beroepingswerk discussie [7]
Volgens mij moeten alle gemeenten waar de student preekt een vragenlijst invullen die naar de Theologische School gaat.
Er is dus nog steeds ruimte voor feedback.
Er is dus nog steeds ruimte voor feedback.