Beroepingswerk discussie [7]

Ambtenaar
Berichten: 11013
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Ambtenaar »

BSH schreef: Gisteren, 10:01 Beroepen voor kandidaten in de GG:

1 voor kand. K.L. Blok
11 voor kand. D. de Jong
10 voor kand. H.R. Keurhorst

Toch te hopen dat Blok niet teveel (eer)gevoel heeft. Lijkt me voor zijn familie ook niet altijd even fijn. Om even de menselijke kant te benoemen.
Waarom? Als je solliciteert voor een baan kunnen er toch altijd andere kandidaten zijn die meer in de smaak vallen?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 25157
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door refo »

BSH schreef: Gisteren, 10:01 Beroepen voor kandidaten in de GG:

1 voor kand. K.L. Blok
11 voor kand. D. de Jong
10 voor kand. H.R. Keurhorst

Toch te hopen dat Blok niet teveel (eer)gevoel heeft. Lijkt me voor zijn familie ook niet altijd even fijn. Om even de menselijke kant te benoemen.
Je bent een vrome grapjas.
Emme
Berichten: 15
Lid geworden op: 07 mar 2018, 20:33

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Emme »

Refogast schreef: 22 jun 2026, 08:49 Weet iemand of de GGiN in Kootwijkerbroek nog kand. Van Asselt gaan beroepen?
Ja, sinds vandaag
DDD
Berichten: 35623
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door DDD »

Ambtenaar schreef: Gisteren, 10:56
BSH schreef: Gisteren, 10:01 Beroepen voor kandidaten in de GG:

1 voor kand. K.L. Blok
11 voor kand. D. de Jong
10 voor kand. H.R. Keurhorst

Toch te hopen dat Blok niet teveel (eer)gevoel heeft. Lijkt me voor zijn familie ook niet altijd even fijn. Om even de menselijke kant te benoemen.
Waarom? Als je solliciteert voor een baan kunnen er toch altijd andere kandidaten zijn die meer in de smaak vallen?
Nou, ik zou het denk ik toch vervelend vinden. Mijn verstand zou zeggen: dat is heel goed, daar blijf je bescheiden bij. Maar mijn gevoel zou toch zijn: ze moeten mij niet zo. Dat lijkt me geen prettig idee als je je geroepen weet, je andere baan hebt opgezegd en een ongewis avontuur aangaat op een opleiding waar ieder woord dat je spreekt op een goudschaaltje gewogen wordt en je daarna geroepen wordt om Gods woorden te spreken.

Dus het thema begrijp ik wel. Maar in Gods koninkrijk is populariteit geen graadmeter. Dat is de andere kant. En verder is het wellicht zo dat zware gemeenten zich beter aan de curatoriumvoorschriften houden, en dus later beroepen. Dus dat kan nog rechttrekken. Ik heb aan de kandidaatstellingen afgeleid dat het nogal een zware broeder is, dus de uitslag kan nog helemaal veranderen.
Ambtenaar
Berichten: 11013
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef: Gisteren, 23:09

Nou, ik zou het denk ik toch vervelend vinden. Mijn verstand zou zeggen: dat is heel goed, daar blijf je bescheiden bij. Maar mijn gevoel zou toch zijn: ze moeten mij niet zo. Dat lijkt me geen prettig idee als je je geroepen weet, je andere baan hebt opgezegd en een ongewis avontuur aangaat op een opleiding waar ieder woord dat je spreekt op een goudschaaltje gewogen wordt en je daarna geroepen wordt om Gods woorden te spreken.
Ik kan in algemene zin tal van redenen bedenken die betrekking hebben op de persoon. Maar omdat ik hem niet ken, lijkt me het niet gepast dat ik dit nader toelicht, mede om te voorkomen dat ik daarmee eventuele speculaties voed.

Het kan ook meer institutioneel van aard zijn, nl. een discrepantie tussen curatorium en gemeentes.
GGotK
Berichten: 2391
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door GGotK »

DDD schreef: Gisteren, 23:09
Ambtenaar schreef: Gisteren, 10:56
BSH schreef: Gisteren, 10:01 Beroepen voor kandidaten in de GG:

1 voor kand. K.L. Blok
11 voor kand. D. de Jong
10 voor kand. H.R. Keurhorst

Toch te hopen dat Blok niet teveel (eer)gevoel heeft. Lijkt me voor zijn familie ook niet altijd even fijn. Om even de menselijke kant te benoemen.
Waarom? Als je solliciteert voor een baan kunnen er toch altijd andere kandidaten zijn die meer in de smaak vallen?
Nou, ik zou het denk ik toch vervelend vinden. Mijn verstand zou zeggen: dat is heel goed, daar blijf je bescheiden bij. Maar mijn gevoel zou toch zijn: ze moeten mij niet zo. Dat lijkt me geen prettig idee als je je geroepen weet, je andere baan hebt opgezegd en een ongewis avontuur aangaat op een opleiding waar ieder woord dat je spreekt op een goudschaaltje gewogen wordt en je daarna geroepen wordt om Gods woorden te spreken.

Dus het thema begrijp ik wel. Maar in Gods koninkrijk is populariteit geen graadmeter. Dat is de andere kant. En verder is het wellicht zo dat zware gemeenten zich beter aan de curatoriumvoorschriften houden, en dus later beroepen. Dus dat kan nog rechttrekken. Ik heb aan de kandidaatstellingen afgeleid dat het nogal een zware broeder is, dus de uitslag kan nog helemaal veranderen.
Dat is gevaarlijk om dat op die manier af te leiden. Juist de zware gemeenten hebben trouwens een voorkeur voor een andere kandidaat. Het verbaast me enigszins dat hij zo weinig beroepen krijgt, want hij zou qua prediking goed passen in een gemiddelde GG. Deze lichting kandidaten valt mijns inziens ook wel op door een bovengemiddelde gave des woords.
DDD
Berichten: 35623
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door DDD »

Jij hebt het over de voorkeur van de gemeenten.

Ik had het over de voorkeur van de kerkenraden. Die gaan over de kandidaatstellingen, maar niet over de voorkeur van de gemeente.
Job
Berichten: 5190
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Job »

In elk geval is het mooi dat minstens twee kandidaten zouden kunnen dienen in zowel Houten als Ridderkerk of in Kruiningen en Bodegraven. Blijkbaar brengen ze een evenwichtige prediking.
GGotK
Berichten: 2391
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door GGotK »

DDD schreef: Gisteren, 23:39 Jij hebt het over de voorkeur van de gemeenten.

Ik had het over de voorkeur van de kerkenraden. Die gaan over de kandidaatstellingen, maar niet over de voorkeur van de gemeente.
De meeste kerkenraden van de 'zware' gemeenten hebben een drietal gesteld dit itt tot de 'linkse' gemeenten waarbij hooguit 1 of 2 kandidaten op tweetal is gesteld.
GGotK
Berichten: 2391
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door GGotK »

Job schreef: Vandaag, 01:35 In elk geval is het mooi dat minstens twee kandidaten zouden kunnen dienen in zowel Houten als Ridderkerk of in Kruiningen en Bodegraven. Blijkbaar brengen ze een evenwichtige prediking.
Dit is wel een beetje 'wishful thinking'.
Erskinees
Berichten: 3080
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Erskinees »

BSH schreef: Gisteren, 10:01 Beroepen voor kandidaten in de GG:

1 voor kand. K.L. Blok
11 voor kand. D. de Jong
10 voor kand. H.R. Keurhorst

Toch te hopen dat Blok niet teveel (eer)gevoel heeft. Lijkt me voor zijn familie ook niet altijd even fijn. Om even de menselijke kant te benoemen.
Tsja, kerkenraden mogen geen feedback meer geven in de consistorie na de dienst. Dus een echte leercurve heb je dan ook niet.
Gerardus2
Berichten: 241
Lid geworden op: 12 jun 2023, 19:26

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Gerardus2 »

Erskinees schreef: Vandaag, 09:02
BSH schreef: Gisteren, 10:01 Beroepen voor kandidaten in de GG:

1 voor kand. K.L. Blok
11 voor kand. D. de Jong
10 voor kand. H.R. Keurhorst

Toch te hopen dat Blok niet teveel (eer)gevoel heeft. Lijkt me voor zijn familie ook niet altijd even fijn. Om even de menselijke kant te benoemen.
Tsja, kerkenraden mogen geen feedback meer geven in de consistorie na de dienst. Dus een echte leercurve heb je dan ook niet.
Je zegt "niet meer", is dat een gewijzigd beleid?
JvW
Berichten: 984
Lid geworden op: 03 jun 2019, 12:16
Locatie: Vlissingen; jvw850forum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door JvW »

Gerardus2 schreef: Vandaag, 09:34
Erskinees schreef: Vandaag, 09:02
BSH schreef: Gisteren, 10:01 Beroepen voor kandidaten in de GG:

1 voor kand. K.L. Blok
11 voor kand. D. de Jong
10 voor kand. H.R. Keurhorst

Toch te hopen dat Blok niet teveel (eer)gevoel heeft. Lijkt me voor zijn familie ook niet altijd even fijn. Om even de menselijke kant te benoemen.
Tsja, kerkenraden mogen geen feedback meer geven in de consistorie na de dienst. Dus een echte leercurve heb je dan ook niet.
Je zegt "niet meer", is dat een gewijzigd beleid?
Klopt, dat is in ieder geval het verzoek.
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
merel
Berichten: 13302
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door merel »

Erskinees schreef: Vandaag, 09:02
BSH schreef: Gisteren, 10:01 Beroepen voor kandidaten in de GG:

1 voor kand. K.L. Blok
11 voor kand. D. de Jong
10 voor kand. H.R. Keurhorst

Toch te hopen dat Blok niet teveel (eer)gevoel heeft. Lijkt me voor zijn familie ook niet altijd even fijn. Om even de menselijke kant te benoemen.
Tsja, kerkenraden mogen geen feedback meer geven in de consistorie na de dienst. Dus een echte leercurve heb je dan ook niet.
Een predikant krijgt toch binnen de eigen gemeente jaarlijks een soort functioneringsgesprek met feedback over de inhoud van de preken? Een wekelijkse feedback lijkt mij daardoor niet nodig.
Bobber
Berichten: 412
Lid geworden op: 02 jul 2024, 21:00

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Bobber »

Volgens mij moeten alle gemeenten waar de student preekt een vragenlijst invullen die naar de Theologische School gaat.
Er is dus nog steeds ruimte voor feedback.
Plaats reactie