Het weer

DDD
Berichten: 35623
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Het weer

Bericht door DDD »

Ik denk dat het wel zou moeten kunnen en anders zijn er de oplossingen van batterijen. Oudere mensen zullen niet zo zeer het probleem zijn want die koelen vooral overdag.
DDD
Berichten: 35623
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Het weer

Bericht door DDD »

refo schreef:
DDD schreef: 22 jun 2026, 22:06 Een airco zou dan toch wel een aanwinst zijn denk ik. Ik las vandaag nog in de krans dat in Europa de meeste hittedoden zijn van alle westerse landen. Onder andere door het weinig gebruik van airconditioning.
Welke westerse landen zijn er nog meer?
Japan en Amerika worden ook als westers gezien en de Aziatische landen deels ook
-DIA-
Berichten: 34351
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Het weer

Bericht door -DIA- »

DDD schreef: 22 jun 2026, 22:06 Een airco zou dan toch wel een aanwinst zijn denk ik. Ik las vandaag nog in de krans dat in Europa de meeste hittedoden zijn van alle westerse landen. Onder andere door het weinig gebruik van airconditioning.
Een airco mag fijn voelen, en kan als korte-termijn wel goed zijn, maar op den duur het is heel slecht voor o.a. de energierekening, schade voor het milieu, en meer:
-Airco's verbruiken veel elektriciteit. Dit kan de energierekening flink laten oplopen. In auto's zorgt de airco voor een extra brandstofverbruik van gemiddeld 5% tot 10%
-De buitenunit van een airco kan zorgen voor geluidsoverlast, wat kan leiden tot irritatie en slaapproblemen bij omwonenden
-Koudemiddelen: Veel oudere en sommige moderne koudemiddelen (zoals F-gassen) zijn extreem schadelijk voor het milieu en dragen sterk bij aan het broeikaseffect als ze weglekken.
-Verstopte condens-afvoeren kunnen leiden tot waterlekkage. Dit veroorzaakt vocht- en schimmelplekken op muren, plafonds en vloeren.
-Bij een tekort aan koelmiddel (door lekkage) kan de compressor in de airco vastlopen, wat resulteert in een dure reparatie.

Zo zien we weer dat we het ene lek proberen te dichten, er dan op andere plaatsen weer narigheid ontstaat.

Inderdaad, we zien ook grote hittegolven in o.a. Zuidoost Azië, en op meer plaatsen op de wereld. Het lijkt dus een mondiaal verschijnsel.
© -DIA- 33.999 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
DDD
Berichten: 35623
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Het weer

Bericht door DDD »

Allemaal eens, maar met die argumenten zou je ook je huis niet moeten verwarmen in de winter. Er zijn minder mensen die overlijden aan kou dan aan warmte, vermoed ik. Hoewel schimmels in huis ook heel ongezond en levensbedreigend kunnen zijn.

In ieder geval: ik ben blij dat het vannacht afkoelt, en daarom staan hier alle ramen en deuren open, maar ik vind het oprecht spijtig dat er mensen zijn die zuchten en steunen onder temperaturen richting de 40 graden en vervolgens airco overdreven vinden.

Ik was zondagmiddag in een vernieuwde kerk, die ook goed gekoeld was. Dat is echt een verademing. Bij ons is het met warme dagen echt niet comfortabel in de kerk.
Hoopvol
Berichten: 1599
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Het weer

Bericht door Hoopvol »

DDD schreef: 22 jun 2026, 22:21 Ik denk dat het wel zou moeten kunnen en anders zijn er de oplossingen van batterijen. Oudere mensen zullen niet zo zeer het probleem zijn want die koelen vooral overdag.
Ik denk dat het niet kan. Er is niet voor niets sprake van netcongestie.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 21419
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Het weer

Bericht door huisman »

Hoopvol schreef: 22 jun 2026, 23:51
DDD schreef: 22 jun 2026, 22:21 Ik denk dat het wel zou moeten kunnen en anders zijn er de oplossingen van batterijen. Oudere mensen zullen niet zo zeer het probleem zijn want die koelen vooral overdag.
Ik denk dat het niet kan. Er is niet voor niets sprake van netcongestie.
Inderdaad en het is nogal tegen de duurzaamheidsprincipes van @DDD. Dus ik verbaas mij over zijn niet duurzame suggestie.

Bron: https://www.milieucentraal.nl/energie-b ... tilatoren/
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 35623
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Het weer

Bericht door DDD »

Hoopvol schreef: 22 jun 2026, 23:51
DDD schreef: 22 jun 2026, 22:21 Ik denk dat het wel zou moeten kunnen en anders zijn er de oplossingen van batterijen. Oudere mensen zullen niet zo zeer het probleem zijn want die koelen vooral overdag.
Ik denk dat het niet kan. Er is niet voor niets sprake van netcongestie.
Die netcongestie is inderdaad reëel. Ik volg dat redelijk. Ik vind het onbegrijpelijk dat het nog steeds normaal is om auto's in de energiespits te laden én dat je bij autolaadpalen op zaterdag en zondag rond de middag niet de helft korting krijgt. Daarmee zouden denk ik al een groot deel van de problemen in woonwijken zijn opgelost.

Met wat meer financiële prikkels zullen ook asociale mensen vanzelf ervan afzien om hun auto standaard om vijf uur 's middags op te laden.

Maar als ouderen airco hebben, dan draait die in de avond niet exorbitant méér. Ik denk dat ouderen daarin nog het kleinste probleem zijn. De mensen die om zes uur thuiskomen en het hele huis willen koelen, gebruiken veel meer. Ik denk dat als iedereen verplicht dynamische tarieven krijgt, de netcongestie zo over is. Je ziet nu al steeds vaker thuisbatterijen.

Wat mij betreft, moet voor verwarming en koeling altijd ruimte zijn op het net. Maar natuurlijk kan je wel stimuleren dat mensen hun huis tussen 12 en 15 koelen, in plaats van 's avonds om zes uur. Bij een goed geïsoleerd huis is dat ook prima mogelijk. Niet goed geïsoleerde huizen moeten er zo min mogelijk zijn.
DDD
Berichten: 35623
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Het weer

Bericht door DDD »

huisman schreef: Gisteren, 00:03
Hoopvol schreef: 22 jun 2026, 23:51
DDD schreef: 22 jun 2026, 22:21 Ik denk dat het wel zou moeten kunnen en anders zijn er de oplossingen van batterijen. Oudere mensen zullen niet zo zeer het probleem zijn want die koelen vooral overdag.
Ik denk dat het niet kan. Er is niet voor niets sprake van netcongestie.
Inderdaad en het is nogal tegen de duurzaamheidsprincipes van @DDD. Dus ik verbaas mij over zijn niet duurzame suggestie.

Bron: https://www.milieucentraal.nl/energie-b ... tilatoren/
Er is mijns inziens verschil tussen veelvuldig vliegen voor je plezier en levens redden. Ziekenhuizen zijn ook buitengewoon milieuonvriendelijk, als je alleen al kijkt naar het afval. En hoewel ik zeker vind dat daar ook wel wat minder wegwerpcultuur zou mogen zijn, vind ik onze goede gezondheidszorg toch een groot goed. Ik vind dus dat je een valse tegenstelling geeft. Wat mij betreft, wordt overal met een warmtepomp verwarmd. Dat is duurzaam, en in de zomer kun je daar ook heel duurzaam mee koelen. Dat is precies wat er nodig is.
Hoopvol
Berichten: 1599
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Het weer

Bericht door Hoopvol »

DDD schreef: Gisteren, 00:29
Hoopvol schreef: 22 jun 2026, 23:51
DDD schreef: 22 jun 2026, 22:21 Ik denk dat het wel zou moeten kunnen en anders zijn er de oplossingen van batterijen. Oudere mensen zullen niet zo zeer het probleem zijn want die koelen vooral overdag.
Ik denk dat het niet kan. Er is niet voor niets sprake van netcongestie.
Die netcongestie is inderdaad reëel. Ik volg dat redelijk. Ik vind het onbegrijpelijk dat het nog steeds normaal is om auto's in de energiespits te laden én dat je bij autolaadpalen op zaterdag en zondag rond de middag niet de helft korting krijgt. Daarmee zouden denk ik al een groot deel van de problemen in woonwijken zijn opgelost.

Met wat meer financiële prikkels zullen ook asociale mensen vanzelf ervan afzien om hun auto standaard om vijf uur 's middags op te laden.

Maar als ouderen airco hebben, dan draait die in de avond niet exorbitant méér. Ik denk dat ouderen daarin nog het kleinste probleem zijn. De mensen die om zes uur thuiskomen en het hele huis willen koelen, gebruiken veel meer. Ik denk dat als iedereen verplicht dynamische tarieven krijgt, de netcongestie zo over is. Je ziet nu al steeds vaker thuisbatterijen.

Wat mij betreft, moet voor verwarming en koeling altijd ruimte zijn op het net. Maar natuurlijk kan je wel stimuleren dat mensen hun huis tussen 12 en 15 koelen, in plaats van 's avonds om zes uur. Bij een goed geïsoleerd huis is dat ook prima mogelijk. Niet goed geïsoleerde huizen moeten er zo min mogelijk zijn.
Als er veel airco's en warmtepompen worden aangesloten om te koelen dan worden deze meestal ook gebruikt om te verwarmen.
Het netcongestie probleem is er niet alleen op warme, zonnige dagen met een beetje wind, nee het netcongestie probleem is er ook op koudere, iets minder zonnige dagen zonder wind. Er is dan te veel belasting. En al die airco's en warmtepompen werken daar niet echt aan mee.
En ik verwacht niet dat de problemen opgelost zullen zijn met 'duurzame' oplossingen zoals thuisbatterijen, zonnepanelen enz. In Spanje en Portugal is het vorige jaar ook misgegaan, de reden dat daar het hele land uitging was o.a. de zgn duurzame opwekking.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 21419
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Het weer

Bericht door huisman »

DDD schreef: Gisteren, 00:32
huisman schreef: Gisteren, 00:03
Hoopvol schreef: 22 jun 2026, 23:51
DDD schreef: 22 jun 2026, 22:21 Ik denk dat het wel zou moeten kunnen en anders zijn er de oplossingen van batterijen. Oudere mensen zullen niet zo zeer het probleem zijn want die koelen vooral overdag.
Ik denk dat het niet kan. Er is niet voor niets sprake van netcongestie.
Inderdaad en het is nogal tegen de duurzaamheidsprincipes van @DDD. Dus ik verbaas mij over zijn niet duurzame suggestie.

Bron: https://www.milieucentraal.nl/energie-b ... tilatoren/
Er is mijns inziens verschil tussen veelvuldig vliegen voor je plezier en levens redden. Ziekenhuizen zijn ook buitengewoon milieuonvriendelijk, als je alleen al kijkt naar het afval. En hoewel ik zeker vind dat daar ook wel wat minder wegwerpcultuur zou mogen zijn, vind ik onze goede gezondheidszorg toch een groot goed. Ik vind dus dat je een valse tegenstelling geeft. Wat mij betreft, wordt overal met een warmtepomp verwarmd. Dat is duurzaam, en in de zomer kun je daar ook heel duurzaam mee koelen. Dat is precies wat er nodig is.
Zie niet in wat vliegen of ziekenhuizen met jouw gebruik van een airco of met onze netcongestie te maken heeft. Oorlog is ook zelden duurzaam maar kan ook veel levens redden. Dus maar veel oorlog voeren?
Wat @DIA zegt klopt: Er is een groep kwetsbare mensen die tegen de komende dagen opzien. Behoor je niet bij die doelgroep dan is een airco een luxe artikel die en het net onnodig belast en het milieu.

Voorlopig vind ik het mooi weer en zal de komende dagen best een beetje last van de hitte krijgen. Maar wij hebben geen airco nodig en dat geldt voor heel veel mensen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 8145
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Het weer

Bericht door Posthoorn »

huisman schreef: Gisteren, 09:14 Zie niet in wat vliegen of ziekenhuizen met jouw gebruik van een airco of met onze netcongestie te maken heeft.
Ben je nou echt dom of hou je je zo? Je verwijt DDD een niet-duurzaam idee en hij legt het verschil uit tussen nuttig en niet nuttig energieverbruik. En ineens snap je het niet??
Oorlog is ook zelden duurzaam maar kan ook veel levens redden. Dus maar veel oorlog voeren?
Wat zegt DDD? Niet voor je lol energie verspillen. Dus wel bij een noodzakelijke oorlog? Lezen!
Wat @DIA zegt klopt: Er is een groep kwetsbare mensen die tegen de komende dagen opzien. Behoor je niet bij die doelgroep dan is een airco een luxe artikel die en het net onnodig belast en het milieu.
Hangt helemaal af van wat voor huis je hebt.
Bertiel
Berichten: 6985
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49

Re: Het weer

Bericht door Bertiel »

wij kochten dit huis met airco erin, zetten het overdag aan als de zon schijnt, dan worden de zonnepanelen vol benut.
Erg fijn, als longpatient is warmte ook niet alles
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.

Gib dich zufrieden und sei stille
DDD
Berichten: 35623
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Het weer

Bericht door DDD »

@huisman: zie Posthoorn. Je bent werkelijk situationeel dom. Ik kon me ook haast niet voorstellen dat je het meent, maar gezien je standpunt over vliegen moet ik dat toch aannemen. Want ik zou niet willen denken dat je liegt.

Er zijn veel huizen die slecht geïsoleerd zijn en waar geen zonwering mag of die onvoldoende helpt. Als je dan bijvoorbeeld een huurhuis hebt, dan kun je weinig anders dan de extreme hitte oplossen met airco. En trouwens: zelfs nul op de meter woningen zijn niet altijd goed bestand tegen veel zoninstraling.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 21419
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Het weer

Bericht door huisman »

Posthoorn schreef: Gisteren, 09:19
huisman schreef: Gisteren, 09:14 Zie niet in wat vliegen of ziekenhuizen met jouw gebruik van een airco of met onze netcongestie te maken heeft.
Ben je nou echt dom of hou je je zo? Je verwijt DDD een niet-duurzaam idee en hij legt het verschil uit tussen nuttig en niet nuttig energieverbruik. En ineens snap je het niet??
Oorlog is ook zelden duurzaam maar kan ook veel levens redden. Dus maar veel oorlog voeren?
Wat zegt DDD? Niet voor je lol energie verspillen. Dus wel bij een noodzakelijke oorlog? Lezen!
Wat @DIA zegt klopt: Er is een groep kwetsbare mensen die tegen de komende dagen opzien. Behoor je niet bij die doelgroep dan is een airco een luxe artikel die en het net onnodig belast en het milieu.
Hangt helemaal af van wat voor huis je hebt.

Ik begrijp de verwarrende argumentatie van @DDD prima. Vind het alleen veel onzin aan elkaar geschreven. Waar we over verschillen is of een airco voor de grootste groep nederlanders een luxe en dus een onnodige gadget is. Verder is de netcongestie een reëel probleem die de eerste 10 jaar niet is opgelost. Dus laten we de beschikbare elektriciteit zo verdelen dat de kwetsbaren hun noodzakelijke koeling kunnen krijgen.

…en ja ook gezonde jongeren hebben een paar warme nachten voor de boeg. Maar ze kunnen prima zonder een energieslurpende airco.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 35623
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Het weer

Bericht door DDD »

Het is mooi dat je het begrijpt, en prima dat je vindt dat jongeren prima zonder energieslurpende airco kunnen. Voor de juiste beeldvorming:

Eén retourvlucht naar Madeira staat qua milieubelasting gelijk aan 4.000 tot 6.000 uur airco-gebruik, en dan gaat het nog om een gemiddelde airco.

Dus wat mij betreft, schrijf je zelf veel onzin.
Plaats reactie