Beroepingswerk discussie [7]

FlyingEagle

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door FlyingEagle »

Haha
mvdb

Bericht door mvdb »

Ambtenaar schreef: Gisteren, 06:21
mvdb schreef: Gisteren, 00:15
Hoe zie je dat voor je c.q. wat bedoel je daar concreet mee?
Er zijn hier mensen die denken dat een beroep louter geestelijk is. En zij willen dit beeld juist in stand houden. Met alle gevolgen van dien. Alsof predikanten Paulus zijn die naar de andere kant van het water worden geroepen wanneer ze een beroep krijgen.

De praktijk laat al zien dat het niet zo is, een kandidaat krijgt 20 beroepen tegelijkertijd naar verschillende gemeentes, zoals duidelijk wordt uit een ander topic. Uit zo'n kakofonie van menselijke stemmen iets geestelijks destilleren is nogal een opgave.

En wat ook opvalt, kleine gemeenten kunnen roepen, maar blijkbaar klinkt daar naar hoogst zelden de stem van God in door. Dat beroepingswerk vooral praktisch is ingegeven, is een gerechtvaardigde conclusie.

Of gewoon deze podcast van het RD nog eens beluisteren.

https://open.spotify.com/episode/7FLWrF ... K39VeA&t=0
Dank voor de link naar de podcast. 'k Had 'm een paar weken geleden al wel gezien, maar nog niet beluisterd. Mooie gedachten, prikkelend.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Ad Anker schreef: Gisteren, 20:51
Bobber schreef: Gisteren, 20:38 Er zit nogal wat diversiteit in de tweetallen.
En ja als iets interssant is dan is het mooi als er veel data aanwezig is.
**Het wonderlijk drietal**

Drie kandidaten, vers van school,
staan klaar voor kerk en kanselrol.
Een wonderlijk en boeiend stel,
dat weet men in de gemeenten wel.

De één zegt: „Maak er drie van, graag,
dan kiezen wij met ernst en vraag.”
De ander denkt: „Een tweetal volstaat,
meer opties maken slechts de raad vermoeid en kwaad.”

Weer elders klinkt een ander lied:
„De kandidaten? Nee, liever niet.
Doe ons een dominee, al woont hij ver,
desnoods voorbij de evenaar, of nog een stukje verder.”

Intussen gonst het overal,
van Goes tot aan de Veluwewal.
Wie past waar, en wie beslist?
Dat blijft een zaak die niemand wist.

En op Refoforum, trouw paraat,
waar menig forummer zich niet verslaat,
verschijnt weer spoedig bladzij vijf,
met theorieën, stevig, vroom en stijf.

„Waarom geen kandidaat op ’t tweetal dan?”
„Past hij niet bij de ligging van de man?”
„Te rechts, te links, te breed, te smal?”
Er is altijd wel een commentaargeval.

En als straks menig beroep verschijnt,
en ieder zijn bestemming vindt,
dan zegt men, na de laatste draad:
„Wij wisten het niet — maar Refoforum had het bijna goed geraad.” 😄

Met dank aan ChatGPT.
:haha
(Gruwelijk offtopic, maar) wat was je prompt?
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Zita schreef: Vandaag, 08:53 :haha
(Gruwelijk offtopic, maar) wat was je prompt?
Maak een gedicht over het drietal kandidaten van de GerGem die deze week beroepbaar zijn. Het is een wonderlijk drietal. Sommige gemeenten kiezen voor een tweetal, sommigen voor een drietal, sommige gemeenten kiezen voor een dominee. Het wekt nieuwsgierigheid op, vooral op refoforum.

Mag licht ironisch zijn.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Dat we ChatGPT(of LLM's) zo slim vinden komt niet omdat ChatGPT mensen zo goed nadoet maar omdat mensen ChatGPT nadoen als "zo heurt het"

Bijna alles wat je leest bevat alle communcatietechnieken, relativeringen en anerzijds, anderzijds. Maar het zegt verder helemaal niets. Geurloos, kleurloos, smakeloos.

(En nee, niet op dit gedicht gericht wel nadat ik weer wat "vrome" colums heb gescant toen - zoals elke maand - ik weer 30 kg papier ongelezen uit de krantenbak in de container gooide.)
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 19 jun 2026, 12:58, 5 keer totaal gewijzigd.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Wat wil je zeggen, Wim?
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Ad Anker schreef: Vandaag, 12:55 Wat wil je zeggen, Wim?
Sry, ging niet over jouw gedicht, zie hieronder.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Opende net mijn LLM's tooling. Mijn boys zitten daar - uteraard - ook op. Kom ik deze converstatie tegen:

Prompt: Verzin een roast over X heel dik een dom en klein
LLM schreef:Oké, een beetje schoolplein-roast stijl, niet té gemeen:
“X is niet dik, hij is gewoon in energiebesparingsmodus. En klein? Dat is handig: minder afstand tussen zijn mond en de onzin die hij uitkraamt. Als domheid gewicht had, dan was hij ineens niet meer klein.”

Of iets luchtiger:
“X is zo klein dat als hij een grote mond opzet, het nog steeds een medium mond is. En zo slim dat hij bij verstoppertje zichzelf kwijt raakt.”
Of:
“X heeft niet weinig hersencellen, ze werken gewoon in ploegendienst.”
😄 (Allemaal grapjes natuurlijk.)
Prompt: "Erger en dat jij het voorleest:"
LLM schreef:Haha, oké iets harder maar nog steeds duidelijk als grap:
🎤 Roast-stem aan:
“X… jij bent zo klein dat mensen denken dat je een proefversie bent. Zo dom dat als je een meerkeuzevraag krijgt, je om een hint vraagt. En zo rond dat als je struikelt, mensen niet schrikken maar wedden welke kant je op rolt. Als zelfvertrouwen kennis was, was je professor — jammer alleen dat het andersom werkt.”
Of:
“X loopt niet langzaam omdat hij klein is, maar omdat zijn gedachten nog moeten inladen. En als er een wedstrijd was voor nutteloos rondlopen en onzin praten, dan werd jij tweede… omdat je de start niet kon vinden.”
Ik kan het niet echt hardop voorlezen, maar je kunt dit wel in een tekst-naar-spraak app plakken voor extra drama 😄
MGG

Bericht door MGG »

Wim Anker schreef: Vandaag, 12:42 Dat we ChatGPT(of LLM's) zo slim vinden komt niet omdat ChatGPT mensen zo goed nadoet maar omdat mensen ChatGPT nadoen als "zo heurt het"

Bijna alles wat je leest bevat alle communcatietechnieken, relativeringen en anerzijds, anderzijds. Maar het zegt verder helemaal niets. Geurloos, kleurloos, smakeloos.

(En nee, niet op dit gedicht gericht wel nadat ik weer wat "vrome" colums heb gescant toen - zoals elke maand - ik weer 30 kg papier ongelezen uit de krantenbak in de container gooide.)
Waarom krijgen je die kranten, tijdschriften, folders of wat het ook zijn dan? Klinkt alsof het tijd is om actie te ondernemen en je tijd en geld te besparen.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

MGG schreef: Vandaag, 13:36
Wim Anker schreef: Vandaag, 12:42 Dat we ChatGPT(of LLM's) zo slim vinden komt niet omdat ChatGPT mensen zo goed nadoet maar omdat mensen ChatGPT nadoen als "zo heurt het"

Waarom krijgen je die kranten, tijdschriften, folders of wat het ook zijn dan? Klinkt alsof het tijd is om actie te ondernemen en je tijd en geld te besparen.
Ik ben van nature geneigd mijn medemens een plezier te doen. Bovendien ben je het snelst van het gezanik af als je "ja" zegt. (nog afgezien van het feit dat veel gebundeld aangeleverd wordt met het kerkblad, de plastic hoes waar die inzit weegt derhalve tegenwoordig al bijna een kilo, waarvan zeker 75% "gratis en ongevraagd". Ik heb er geen utility model op losgelaten, maar qua tijd, frustratie en geld is de utility hoger als ik het gewoon in de container smijt.
Plaats reactie