Opwekking (Pinksterconferentie)

Johann Gottfried Walther

Re: Opwekking (Pinksterconferentie)

Bericht door Johann Gottfried Walther »

DDD schreef: Vandaag, 09:11 Hoeveel toespraken heb je bekeken? En welke dan? Of is het een onverhoord oordeel?
Het zijn er voor jou toch nooit genoeg.
Maar, na het zien en horen, denk ik dat ik veelste soft ben geweest, en nog stukken kritischer ben geworden.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
DDD

Bericht door DDD »

Ik ben er nooit geweest en heb er weinig kennis van. Dus als je vier toespraken hebt gekeken, vind ik dat al heel zorgvuldig.
MGG

Bericht door MGG »

Groepscirkel schreef: Vandaag, 07:43
MGG schreef: Gisteren, 21:25
merel schreef: Gisteren, 20:05 Maakt het uit? Worden er psalmen gezongen, is het weer niet goed.
Dat is het punt niet. Terri stelt dat de lofzang uit meer dan 50.000 kelen klonk. Stel de helft zingt niet mee, dan klopt de bewering niet.
Gaat het nou echt om het punt of 40.000, 50.000 of 60.000 mensen een psalm hebben gezongen? Iedereen begrijpt dat het geen feitelijke uitspraak is omdat het exacte aantal niet is geteld. De zorgen over Opwekking gaan in elk geval over iets anders dan het aantal psalmzingers. ;)
Ik maakte het punt niet, omdat het mij weinig uitmaakt. Bij het lezen van dit draadje zag ik dat mensen hun vraagtekens bij het aantal hadden. Persoonlijk heb ik niks met Trumpiaanse schattingen.
merel

Bericht door merel »

Johann Gottfried Walther schreef: Vandaag, 09:10
Wie had dat kunnen denken, Merel die geen voorstander is van diensten van Opwekking.
Dat ik vind dat iedereen hierin een eigen vrije keuze heeft, betekent niet dat ik mij zelf thuis voel bij deze bijeenkomsten.
Dat ontdekken en zelf keuzes laten maken, te veel vrijheid geven, kan ook juist schadelijk zijn.
Ik zou eerder het gesprek aangaan. Niet puur, het mag niet, omdat ik het zeg.
Wij gaan het gesprek aan en laten de kinderen vanaf een bepaalde leeftijd zelf keuzes maken.
in artikelen over en van Opwekking, en ook reacties, merk je regelmatig: het is zo mooi dat 60.000 gelovigen samen komen...
wordt iedereen dan toch meer even zalig gesproken?
Zo zullen ze het niet bedoelen, maar ik mis juist bij Opwekking wel diepgang, ernst...
je merkt de reacties ook, het is allemaal zo fijn en prettig en mooi en gaaf enzo....

Ik ben wel benieuwt waar je dochter kritisch op was.
Niemand wordt zalig gesproken. Je maakt er een te groot punt van.

Mijn dochter vond de tienerdiensten geen diepgang hebben en eenzijdig. Daarnaast vond ze het storend dat tijdens deze dienst opgeroepen werd om gezamenlijk het HA te vieren. Op dat moment is zij weggegaan.
Op 2e pinksterdag is zij naar een andere bijeenkomst (voor volwassenen) gegaan. Daar vond ze de boodschap evenwichtiger.

Ze kon het in ieder geval goed onderbouwen. Of ze volgend jaar gaat weet ik niet. Dat mag ze zelf bepalen.
helma

Bericht door helma »

merel schreef:
helma schreef: Vandaag, 09:24
merel schreef:Nog een laatste opmerking. Ik ben het niet eens met jouw laatste alinea. Jij stelt daarin een causaal verband tussen het bezoeken van soortgelijke diensten en afdwalen van kerk en geloof. Dat is er mijns inziens niet.
Wat ik bedoelde is dat ik inmiddels wel wat jongeren ken die zich in een emotioneel moment hebben laten overdopen (bij Opwekking of elders) en inmiddels geen kerk meer bezoeken.
Dat vind ik aangrijpend.
Dat is ook aangrijpend. Alleen vind ik dit niet anders dan jongeren die belijdenis doen en nadien de kerk niet meer bezoeken. Daarvan ken ik er inmiddels ook tientallen.
Dat is inderdaad waar, maar het verschil is dat belijdenis doen niet een emotioneel ogenblik is geweest. Daar is een jaar of langer onderwijs aan voorafgegaan. Dat maakt het voor mijn gevoel anders.
pierre27

Bericht door pierre27 »

helma schreef: Vandaag, 12:14
merel schreef:
merel schreef:Nog een laatste opmerking. Ik ben het niet eens met jouw laatste alinea. Jij stelt daarin een causaal verband tussen het bezoeken van soortgelijke diensten en afdwalen van kerk en geloof. Dat is er mijns inziens niet.
Wat ik bedoelde is dat ik inmiddels wel wat jongeren ken die zich in een emotioneel moment hebben laten overdopen (bij Opwekking of elders) en inmiddels geen kerk meer bezoeken.
Dat vind ik aangrijpend.
Dat is ook aangrijpend. Alleen vind ik dit niet anders dan jongeren die belijdenis doen en nadien de kerk niet meer bezoeken. Daarvan ken ik er inmiddels ook tientallen.
Dat is inderdaad waar, maar het verschil is dat belijdenis doen niet een emotioneel ogenblik is geweest. Daar is een jaar of langer onderwijs aan voorafgegaan. Dat maakt het voor mijn gevoel anders.
Het is denk ik ook anders, alhoewel emoties rondom belijdenis doen soms ook in grote mate aanwezig zijn. Maar ik vind kerkverlating na overdoop een logisch gevolg, temeer overdoop iets is waar de Bijbel geen ruimte voor geeft mijns inziens.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
merel

Bericht door merel »

Ik vind kerkverlating meer iets voor mensen die hun geloof vaarwel zeggen. Niet voor degene die ergens anders kerkelijk onderdak vinden.
Gemeentelid

Bericht door Gemeentelid »

merel schreef:
Dat vind ik aangrijpend.
Maakt dit dan juist niet nog aangrijpender? Lange periode onderwijs gehad, heel bewust belijdenis gedaan en dan toch de kerk verlaten.
pierre27

Bericht door pierre27 »

merel schreef: Vandaag, 12:49 Ik vind kerkverlating meer iets voor mensen die hun geloof vaarwel zeggen. Niet voor degene die ergens anders kerkelijk onderdak vinden.
Daar zit wel iets in ja. In hoeverre je het ergens anders kerlelijk onderdak invult zegt soms wel iets.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Gemeentelid schreef: Vandaag, 13:14
merel schreef:
helma schreef: Vandaag, 09:24 Wat ik bedoelde is dat ik inmiddels wel wat jongeren ken die zich in een emotioneel moment hebben laten overdopen (bij Opwekking of elders) en inmiddels geen kerk meer bezoeken.
Dat vind ik aangrijpend.
Maakt dit dan juist niet nog aangrijpender? Lange periode onderwijs gehad, heel bewust belijdenis gedaan en dan toch de kerk verlaten.
Overigens kom ik dit niet veel tegen in mijn omgeving. Vaker voor het belijdenis doen weg zijn wel.
merel

Bericht door merel »

pierre27 schreef: Vandaag, 13:33
Gemeentelid schreef: Vandaag, 13:14
merel schreef:
Overigens kom ik dit niet veel tegen in mijn omgeving. Vaker voor het belijdenis doen weg zijn wel.
Ik kan er velen opnoemen.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

In sommige gemeenten wordt ook te gemakkelijk belijdenis afgelegd.
Ook zonder geloof. Dan krijg je dat mensen belijdenis afleggen en toch later van hun geloof lijken te vallen.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

pierre27 schreef: Vandaag, 12:36 Het is denk ik ook anders, alhoewel emoties rondom belijdenis doen soms ook in grote mate aanwezig zijn. Maar ik vind kerkverlating na overdoop een logisch gevolg, temeer overdoop iets is waar de Bijbel geen ruimte voor geeft mijns inziens.
Kun je de logica, die er in jouw ogen is, nader duiden? Ik zie namelijk niet direct een verband tussen een tweede doop en kerk verlating
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Johann Gottfried Walther schreef: Vandaag, 15:45 In sommige gemeenten wordt ook te gemakkelijk belijdenis afgelegd.
Ook zonder geloof. Dan krijg je dat mensen belijdenis afleggen en toch later van hun geloof lijken te vallen.
Kan hiervan niet een reden zijn dat in sommige kerken bij belijdenis niet zozeer het persoonlijke geloof van betrokkene centraal staat maar het theologische gedachtengoed van de kerk?

Of omdat er bepaalde verwachtingen zijn t.a.v. huwelijk en kinderdoop of de sociale omgeving een bepaalde druk uitoefent?
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

merel schreef: Vandaag, 11:14
Dat ik vind dat iedereen hierin een eigen vrije keuze heeft, betekent niet dat ik mij zelf thuis voel bij deze bijeenkomsten.

Wij gaan het gesprek aan en laten de kinderen vanaf een bepaalde leeftijd zelf keuzes maken.
Heel herkenbaar.
Plaats reactie