mvdb schreef: ↑Vandaag, 13:16
DDD schreef: ↑Vandaag, 12:56
Ambtenaar schreef: ↑Vandaag, 12:38
DDD schreef: ↑Vandaag, 11:38
Ik vraag me gewoon af hoe iemand uit de gereformeerde traditie tot zo'n conclusie komt.
Hoeveel voorbeelden heb je nog nodig?
Zou dat helpen om te analyseren hoe dit kan gebeuren?
Risicofactoren die m.i. tot zulke ontsporingen kunnen leiden:
- gebrek aan een wetenschappelijke opleiding
- gebrek aan een volwassen gesprekscultuur
Ik ben ook niet blij met de specifieke uitspraak. Helaas blijkt dat wat bestemd was voor de eigen gemeente niet binnen de eigen gemeente te blijven, maar dat had hij kunnen weten/verwachten. Met duivelstyperingen moeten we zeer terughoudend zijn - of ons er liever helemaal niet aan branden.
Ik heb intussen de hele preek van deze dominee geluisterd. Iets verderop reflecteert hij op zijn eigen stelligheid. Op dat stukje over SV27 (wat mij betreft) na is de preek de moeite van het beluisteren waard. Ik heb deze dominee minder dan vijf keer in mijn leven gehoord, dus heb weinig vergelijkingsmateriaal, maar de preek klinkt als bijna een wanhoopskreet, gesproken in intense vermoeidheid, het klinkt of hij in zijn gemeente nogal onder druk staat, maar hoe dan ook: het is typisch zo'n preek waarin een dominee de nood hoog op het hart heeft liggen, in dit geval over menselijke godsdienst. In dat laatste kan ik hem helemaal volgen. De preekstof leent zich er ook voor om dat ernstig aan de kaak te stellen. Kom niet aan de godsdienst van mensen, dan is het oorlog. Ik kan me voorstellen dat een predikant daar inderdaad weleens doodmoe van wordt. Dat wil er wel even bij aanmerken. Waarmee ik mijn eerste opmerking niet terugtrek.