Is tussenvertaling als SV27 beloning voor verdeeldheid? (Uit Herziene Statenvertaling)

De Rijssenaar

Re: Is tussenvertaling als SV27 beloning voor verdeeldheid? (Uit Herziene Statenvertaling)

Bericht door De Rijssenaar »

HHR schreef: Vandaag, 10:59 Het is een bijzonder fragmentje:

https://youtu.be/ahG3Fj-Hlks?si=q4EjX-2jafgtxdC_
Zuiver waarheid? schreef: GerGem (Gereformeerde Gemeente) dominee ds. G. Beens waarschuwt voor Statenvertaling 2027, en noemt het een werk van de duivel. Hij waarschuwt ook voor o.a. theologen en predikanten uit de HHK en voor het lezen van Puriteinen.
Moeilijk om dit te horen… Je kunt eigenlijk weinig met zo’n boodschap. Hij haalt echt van alles en nog wat door elkaar..
Is het nodig om zulke uitspraken te doen? Geloof er niks van dat Jezus zo zou staan praten
pierre27

Re: Is tussenvertaling als SV27 beloning voor verdeeldheid? (Uit Herziene Statenvertaling)

Bericht door pierre27 »

Bertiel schreef: Vandaag, 10:51 Hoppa, satan is weer uit de kast getrokken...

“Het project Statenvertaling 2027 is het werk van de duivel.” Dat stelde ds. G. Beens, predikant van de Gereformeerde Gemeente in Kootwijkerbroek recent tijdens een dienst waarin hij preekte over ‘De waarheid van Christus’ opstanding’. Er woedt binnen de kerkgemeenschap al geruime tijd een discussie over de toekomst van de Statenvertaling.

https://cvandaag.nl/109886-gergem-predi ... -de-duivel
Ik kan het artikel niet lezen, is er een link naar de preek?
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Henk J

Bericht door Henk J »

pierre27 schreef: Vandaag, 14:10 Ik kan het artikel niet lezen, is er een link naar de preek?
Bij deze een link naar het fragment: https://www.youtube.com/watch?v=ahG3Fj-Hlks Je kunt er ook een link naar de hele preek vinden.
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Het lijkt mij noodzakelijk dat de linker en middenflank gemeenten die de SV27 wensen deze gewoon gaan gebruiken. Door uitspraken als deze gaat vrijgeven van de SV27 via de kerkelijke weg nooit lukken.
DDD

Bericht door DDD »

Waarom? Dit is één dominee, en het is een bijzonder geval. Ik denk niet dat je daar zoveel consequenties van moet verwachten.
Job

Bericht door Job »

mvdb schreef: Vandaag, 13:16
DDD schreef: Vandaag, 12:56
Ambtenaar schreef: Vandaag, 12:38
DDD schreef: Vandaag, 11:38 Ik vraag me gewoon af hoe iemand uit de gereformeerde traditie tot zo'n conclusie komt.
Hoeveel voorbeelden heb je nog nodig?
Zou dat helpen om te analyseren hoe dit kan gebeuren?
Risicofactoren die m.i. tot zulke ontsporingen kunnen leiden:
- gebrek aan een wetenschappelijke opleiding
- gebrek aan een volwassen gesprekscultuur
Ik ben ook niet blij met de specifieke uitspraak. Helaas blijkt dat wat bestemd was voor de eigen gemeente niet binnen de eigen gemeente te blijven, maar dat had hij kunnen weten/verwachten. Met duivelstyperingen moeten we zeer terughoudend zijn - of ons er liever helemaal niet aan branden.

Ik heb intussen de hele preek van deze dominee geluisterd. Iets verderop reflecteert hij op zijn eigen stelligheid. Op dat stukje over SV27 (wat mij betreft) na is de preek de moeite van het beluisteren waard. Ik heb deze dominee minder dan vijf keer in mijn leven gehoord, dus heb weinig vergelijkingsmateriaal, maar de preek klinkt als bijna een wanhoopskreet, gesproken in intense vermoeidheid, het klinkt of hij in zijn gemeente nogal onder druk staat, maar hoe dan ook: het is typisch zo'n preek waarin een dominee de nood hoog op het hart heeft liggen, in dit geval over menselijke godsdienst. In dat laatste kan ik hem helemaal volgen. De preekstof leent zich er ook voor om dat ernstig aan de kaak te stellen. Kom niet aan de godsdienst van mensen, dan is het oorlog. Ik kan me voorstellen dat een predikant daar inderdaad weleens doodmoe van wordt. Dat wil er wel even bij aanmerken. Waarmee ik mijn eerste opmerking niet terugtrek.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Henk J schreef: Vandaag, 14:25
pierre27 schreef: Vandaag, 14:10 Ik kan het artikel niet lezen, is er een link naar de preek?
Bij deze een link naar het fragment: https://www.youtube.com/watch?v=ahG3Fj-Hlks Je kunt er ook een link naar de hele preek vinden.
Dank, heb het fragment geluisterd. Op een paar zeer bijzondere uitspraken na kan ik hem wel volgen.
Henk J

Bericht door Henk J »

pierre27 schreef: Vandaag, 15:14 Dank, heb het fragment geluisterd. Op een paar zeer bijzondere uitspraken na kan ik hem wel volgen.
Wat hij zegt over het lezen van de Bijbel en het kopen van de Waarheid mogen we op dit forum best ter harte nemen.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Henk J schreef: Vandaag, 15:17
pierre27 schreef: Vandaag, 15:14 Dank, heb het fragment geluisterd. Op een paar zeer bijzondere uitspraken na kan ik hem wel volgen.
Wat hij zegt over het lezen van de Bijbel en het kopen van de Waarheid mogen we op dit forum best ter harte nemen.
Sowieso. Dat zwart-witte over duivelswerk vind ik gestoord. Dat begrijp ik echt niet van hem.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Henk J schreef: Vandaag, 15:17
Sowieso. Dat zwart-witte over duivelswerk vind ik gestoord. Dat begrijp ik echt niet van hem.
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

Spreuken 23 vers 23

Koop (43) de waarheid, (44) en verkoop ze niet, mitsgaders wijsheid, en tucht, en verstand.

43 Koop: Dat is, poog haar op allerlei eerlijke manier te verkrijgen, en wanneer gij haar verkregen hebt, verlaat haar en vergeet haar niet; gelijk de verkopers voor wat anders hunne waren omzetten.

44 waarheid: Dat is, de rechte en ware kennis van alle dingen, rakende het geloof en den wandel, die wij moeten weten om God te behagen en zalig te worden.

Dat heeft toch niets met normaal taalkundig onderhoud van de Bijbel te maken?
MGG

Bericht door MGG »

Henk J schreef: Vandaag, 13:03
Bertiel schreef: Vandaag, 12:31 zeker geluisterd, gif.
En de puriteinen kan je prima lezen zonder ds Kersten te hebben gelezen. Kersten liet ze zelfs opnieuw uitbrengen!
Ik zou zeggen, lees eerst Calvijn, dan de puriteinen en leg daar ds Kersten naast, maar dat zal wel te hoog gegrepen zijn
Eens dat je beter met Calvijn en de puriteinen kunt beginnen. Gaat mij om het punt dat ds. Beens de puriteinen niet verwerpt.
De waarheid sneuvelt vaak als eerste. Helaas is dit op RF niet anders.
MGG

Bericht door MGG »

Erskinees schreef: Vandaag, 14:48 Het lijkt mij noodzakelijk dat de linker en middenflank gemeenten die de SV27 wensen deze gewoon gaan gebruiken. Door uitspraken als deze gaat vrijgeven van de SV27 via de kerkelijke weg nooit lukken.
Dit is wel kort door de bocht. Deze dominee wordt zelfs in de meest rechtse regio niet afgevaardigd. Zijn radicale standpunten vinden weinig gehoor.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

MGG schreef: Vandaag, 18:20
En de puriteinen kan je prima lezen zonder ds Kersten te hebben gelezen. Kersten liet ze zelfs opnieuw uitbrengen!
Ik zou zeggen, lees eerst Calvijn, dan de puriteinen en leg daar ds Kersten naast, maar dat zal wel te hoog gegrepen zijn
Eens dat je beter met Calvijn en de puriteinen kunt beginnen. Gaat mij om het punt dat ds. Beens de puriteinen niet verwerpt.
wie op het forum heeft gezegt dat deze dominee de puriteinen verwerpt?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.

Gib dich zufrieden und sei stille
MGG

Bericht door MGG »

Bertiel schreef: Vandaag, 18:32
MGG schreef: Vandaag, 18:20
wie op het forum heeft gezegt dat deze dominee de puriteinen verwerpt?
Zo letterlijk niemand. Wie stelt dat dit gezegd is?
Plaats reactie