Hoe was je zondag [2]?

FlyingEagle

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door FlyingEagle »

We hadden twee keer leesdienst.

s' morgens een preek van Carolus Tuinman. Had nog nooit van hem gehoord. Soms wel wat lange zinnen maar inhoudelijk erg mooie preek. Ook ruime nodiging en aansporing voor een ieder om tot Jezus te gaan.

Thema: "We zullen Zijn striemen bekijken als oorzaak van onze genezing"
1. Het geneesmiddel
2. De uitwerking
3. Enkele toepassingen

's middags een preek over Salome van ds. Neele. Ook een mooie preek.
Arja

Bericht door Arja »

's-Morgens een dienst i mijn gemeente (zo'n pollen allergie online - dus huismus periode)
In de avond een preek van ds. Simons uit het boekje Hooglied.

De kern was dat redding alleen ligt in het bloed van Christus en dat je daarachter moet schuilen. Dat vond ik mooi. Maar door alle beelden uit Hooglied en de tempeldienst werd het voor mij een beetje verwarrend, terwijl het evangelie zelf eigenlijk heel eenvoudig is.

Anders vonden het vast wel mooi.
aggieoudje

Bericht door aggieoudje »

Afgelopen zondag was het avondmaalszondag en ging Ds. J.A.W. Verhoeven in beide diensten voor.
's Ochtends preek(meer een korte meditatie zo kort was het) over Mattheüs 17: 3 En zie, aan hen verschenen Mozes en Elia, die met Hem spraken.
Schriftlezing Exodus 24: 12 t/m 28, Mattheüs 17: 1 t/m 3
Aan de tafels las de dominee steeds enkele verzen uit Mattheüs 27 en 2 Korinthe 5. En we zongen aan de tafels uit Psalm 22.

In de avonddienst van voortgezette bediening en dankzegging een preek over Mattheüs 17: 5
Terwijl hij nog sprak, zie, een lichtende wolk overschaduwde hen; en zie, een stem uit de wolk zei: Dit is Mijn geliefde Zoon, in Wie Ik Mijn welbehagen heb; luister naar Hem!
Schriftlezing Mattheüs 17: 1 t/m 13
Aan de tafel las de dominee de dankzegging uit het formulier en daarna zongen we Psalm 27: 7.
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
aggieoudje

- Ochtenddienst was ik in de kerk waar Ds. J.A.W. Verhoeven voorging. Preek over Mattheüs 26: 36 t/m 46 over Gethsémané

- 's Avonds keek ik naar een dienst vanuit de Oosterpoort in Woudenberg waar Ds. M. Messemaker voorging.
Preek over Jesaja 53: 6 en 7 Wij dwaalden allen als schapen, wij keerden ons ieder naar zijn eigen weg. Maar de HEERE heeft de ongerechtigheid van ons allen op Hem doen neerkomen. Toen betaling geëist werd, werd Híj verdrukt, maar Hij deed Zijn mond niet open. Als een lam werd Hij ter slachting geleid; als een schaap dat stom is voor zijn scheerders, zo deed Hij Zijn mond niet open.
Thema: Het veelzeggende zwijgen van het Lam voor een schaap dat niet onschuldig is.
Schriftlezing Mattheüs 27: 11 t/m 14 en 45 t/m 50, Jesaja 53: 1 t/m 7

Net nog de ochtenddienst vanuit de Nieuwe Kerk Katwijk aan Zee terug gekeken. Doopdienst waarin Ds. W.J. Westland voorging. Preek overJohannes 13: 5 Daarna goot Hij water in de waskom en begon de voeten van de discipelen te wassen en af te drogen
met de linnen doek die Hij om Zijn middel had.
Thema: Zijn dienst, ons voorbeeld
Schriftlezing Johannes 13: 1 t/m 17
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
aggieoudje

In de ochtenddienst ging Prop. L. Solleveld voor. Preek over Markus 15: 33 t/m 35 En toen het zesde uur gekomen was, kwam er duisternis over heel de aarde, tot het negende uur toe. En op het negende uur riep Jezus met luide stem: ELOÏ, ELOÏ, LAMA SABACHTANI, dat is vertaald: Mijn God, Mijn God, waarom hebt U Mij verlaten? En sommigen van hen die daarbij stonden en dit hoorden, zeiden: Zie, Hij roept Elia.
Thema: BLIJVEN IN HET SPOOR VAN HET WOORD
1. Diepe duisternis
2. De bittere klacht van Jezus
3. De reactie op die klacht
Schriftlezing Psalm 22: 1 t/m 6, Markus 15: 22 t/m 37

In de avonddienst ging Ds. J.A.W. Verhoeven voor. Preek over Zondag 16 vr/antw 44 Neergedaald tot in de hel.
Schriftlezing Psalm 22: 1 t/m 12, Mattheüs 27: 50 t/m 54, 1 Petrus 3: 13 t/m 22
Charles

Bericht door Charles »

's ochtends thuis gebleven en niet meegeluisterd. Stilte, daar kan geen preek tegenop.
's Middags een gastpredikant met een heldere, goed belijnde preek die ook een spade dieper ging dan ik doorgaans hoor.
DDD

Bericht door DDD »

Een mooie preek inderdaad. Wel wat uitgesponnen, maar dat zal nodig zijn zodat niemand een van de opmerkingen niet zou begrijpen (al vrees ik dat er wel veel mensen wat zullen afdwalen hier en daar, als de vijfde keer in vijf zinnen hetzelfde gezegd wordt).
aggieoudje

In de ochtenddienst ging onze oud predikant Ds. J.J. Mulder voor.
Preek over Markus 15: 33 en 34 En toen het zesde uur gekomen was, kwam er duisternis over heel de aarde, tot het negende uur toe. En op het negende uur riep Jezus met luide stem: ELOÏ, ELOÏ, LAMA SABACHTANI, dat is vertaald: Mijn God, Mijn God, waarom hebt U Mij verlaten?
Thema: JEZUS VERLATEN IN HET DUISTER
1. Die duisternis over de aarde
2. Die duisternis in de ziel van Jezus
Schriftlezing Amos 5: 18 t/m 20, Amos 8: 9 t/m 12, Markus 15: 25 t/m 37
Het was goed om hem weer in ons midden te hebben en onder zijn prediking te zitten!
https://kerkdienstgemist.nl/stations/13 ... 7120001371

In de avonddienst ging een andere oud predikant voor Ds. J.J. Verhaar.
Preek over 2 Korinthe 5: 14 en 15 Want de liefde van Christus dringt ons, die tot dit oordeel gekomen zijn: als Eén voor allen gestorven is, dan zijn zij allen gestorven. En Hij is voor allen gestorven, opdat zij die leven, niet meer voor zichzelf zouden leven, maar voor Hem Die voor hen gestorven en opgewekt is.
Thema: HET WERK VAN CHRISTUS
1. Leven van Paulus
2. Dood van Christus
3. Wat het sterven van Christus betekend
Schriftlezing Johannes 15: 9 t/m 17, 2 Korinthe 5: 11 t/m 15
Charles

Bericht door Charles »

Vier keer een bijbelverhaal afgelopen dagen. Helaas.
Robbie

Bericht door Robbie »

Charles schreef:Vier keer een bijbelverhaal afgelopen dagen. Helaas.
Gelukkig! Mijn Godsdienstdocente op de Pabo heeft ons geleerd om bij het vertellen heel dicht bij het Woord te blijven en daaruit te vertellen. En dan steeds te proberen om iets uit het Woord praktisch toe passen naar de kinderen. En “vraag maar veel om een nieuw hartje” was ze kritisch op.
Een preek hoort in feite ook zo uit het Woord op te komen.
Wil je daar iets over delen?

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
DDD

Bericht door DDD »

Charles schreef: 07 apr 2026, 14:30 Vier keer een bijbelverhaal afgelopen dagen. Helaas.
Ik had vier goede preken. Maar zouden we niet eens zo'n door jou mager gerecenseerde preek kunnen bespreken? Die van mijn predikant zijn niet openbaar, dat maakt het wat ingewikkeld. Maar ik heb goede herinneringen aan de tijd dat ik geregeld in jouw gemeente naar de kerk ging.
Arja

Bericht door Arja »

Ik had één goede preek op zondagmorgen.
(geen extra diensten bij ons)

De preek stelde Christus voor als het Lam van God. Vanuit Evangelie naar Johannes 1 werd gewezen op het getuigenis van Johannes de Doper, die de Heere Jezus aanwijst: “Zie, het Lam van God.” Daarbij werd zichtbaar hoe het zien op Hem leidt tot een eenvoudig en krachtig getuigenis. Deze lijn werd verbonden met het paaslam uit Exodus 12, waarvan het bloed redding gaf van het oordeel. Zo werd duidelijk dat dit heenwijst naar Christus en Zijn offer. In Evangelie naar Johannes 6 werd stilgestaan bij de woorden van de Heere Jezus over het eten van Zijn vlees en het drinken van Zijn bloed. Dit werd uitgelegd als het deel krijgen aan Hem en Zijn offer. Deze woorden brachten scheiding: velen namen aanstoot en gingen niet meer met Hem mee.

Zo werd duidelijk dat wanneer het gaat over de noodzaak van Zijn lijden en sterven, er een scheiding ontstaat. Velen gaan weg, terwijl anderen blijven, niet omdat zij alles begrijpen, maar omdat er buiten Hem geen leven is. Daarbij klonk het woord van Petrus: “Heere, naar Wie zullen wij heengaan? U hebt woorden van eeuwig leven.” Daarna was er ook een woord voor mensen die nog niet geloofden.

Na de dienst was er koffie met iets extra’s vanwege Pasen,
en werd er nog nagepraat over de preek en persoonlijke omstandigheden.

En nou zeg ik een helebooel over de preek niet.
Het was eigenlijk veel rijker.
merel

Bericht door merel »

Wij hadden een fijne zondag. 's Morgens een prop met het thema 'toekomst vol van hoop'. Volgens mij wordt dat een prima en betrokken predikant. 's Middags een jeugddienst met als thema 'Identiteit in Christus'.
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

Houd in gedachten dat Jezus Christus uit de doden is opgewekt.

2 Timotheus 2:8a
Bertiel

Bericht door Bertiel »

twee preken die in deze voor ons bewogen week, troost en uitzicht gaven

Gisterochtend Ds. J. Koppelaar
Schriftlezing 1 Korinthe 15:29-44
Tekst: 1 Korinthe 15: 35
Thema: Hoe worden de doden opgewekt en met wat voor lichaam staan zij op?

Gisteravond ds. F. van Binsbergen
Schriftlezing Johannes 21:1-14
Tekst: 3-7a
Thema: Verdieping na de opstanding
I De les van verantwoordelijkheid (vs. 3a)
II De les van afhankelijkheid (vs. 3b-5)
III De les van vertrouwen (vs. 6-7a)

Het was zeer goed, mocht ervaren dat de Heere van alles afweet, en in alles voorop gaat
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.

Gib dich zufrieden und sei stille
Plaats reactie