Deputaten Vertegenwoordiging heeft eenvoudigweg niet het mandaat om beslissingen te nemen. Ze kunnen wel alles op alles zetten om de GS zo snel mogelijk te laten plaatsvinden. Dat er nog geen twee PS verzoeken binnen zijn met die vraag heeft er volgens mij vooral te maken dat de meeste classes nu pas afgevaardigden kiezen voor een PS. Dat komt nu in een stroomversnelling.huisman schreef: ↑04 apr 2026, 10:59Groningen. Omdat ik daar veel familie heb in verschillende gemeenten hoor ik verdrietige verhalen en je kunt daarvan een weerslag lezen in de Wekker. Overhaast is niet goed maar nu het laten afhangen van de ‘gewone’ kerkelijke weg ( classis - P.S. - G.S.) duurt echt te lang en gaat met veel pijn en wanorde gepaard. (Zie de verslagen van Haarlem, Middelburg, Groningen, Leeuwarden, Amersfoort, Apeldoorn en ik weet hoe het in Utrecht is gegaan) .Middenrefo schreef: ↑04 apr 2026, 10:15Die vijf groepen herken ik wel, maar je moet niet over gemeenten praten, maar over leden. Die grenzen gaan dwars door gemeenten heen. Ik verwacht dat de CGK in twee delen uiteenvalt, dat is nu feitelijk al zo. Rijnsburg en de CGK. Gemeenten hebben twee keuzes, ze moeten in goed overleg met de leden nu een keuze maken en uitleggen dat die niet definitief is. Daarna ga je als gemeente kijken naar de ontwikkelingen binnen Rijnsburg en Hoogeveen en beoordeel je rustig of je als gemeente nog past bij die ontwikkeling. Als dat niet zo is dan maak je de keuze om over te gaan naar het andere deel, of zelfs naar nog een ander kerkverband, NGK, PKN of HHK zijn dan de meest voor de hand liggende opties.huisman schreef: ↑04 apr 2026, 00:06Al zou jouw analyse waar zijn daar hebben we nu niet zoveel meer aan. Het is in ieder geval veel te simpel om gezien de ontwikkelingen te denken dat de CGK op te delen is in Hoogeveen en Rijnsburg. Laat deputaten vertegenwoordiging nu eens zijn grote zorgen kenbaar maken over de voorgaande ontwikkelingen betreffende de twee thema’s. Ze konden zo fors spreken t.o.v. Rijnsburg laten ze dat nu ook doen tegen de gemeenten die nu besluiten nemen (over LHBTQ+) die ver staan buiten de besluiten van de CGK. Als ze dat niet doen gaat het binnen Hoogeveen niet goed komen. Zie classisverslag in de Wekker van deze week. Deze op het oog homogene classis is tot op het bot verdeeld. Helaas ook binnen diverse gemeenten van deze classis.Middenrefo schreef: ↑03 apr 2026, 22:59
Het is het gevolg van 25 jaar lang slecht leiderschap en het ontbreken van goed bestuur. Ik ga de discussie van eerder deze week niet overdoen, maar goed besturen heeft niets te maken met juridiseren of met bedrijfsmatig handelen. Besluiten nemen op basis van een meerderheid en dikke rapporten schrijven is namelijk helemaal niet zo moeilijk. Besluiten beoordelen op uitvoerbaarheid wel. En besluiten nemen mét richtlijnen voor de uitvoering en 'handhaving' is nog moeilijker. En precies daaraan heeft het ontbroken.
Er moet nu leiding gegeven worden. Als deputaten op hun handen gaan zitten tot de G.S. is het te laat. Classis na classis heeft problemen niet alleen met afwezige kerken of aanwezige met een beperkte lastbrief. Ook voor best wat ‘gehoorzame’ Hoogeveen gemeenten is de rek eruit om de ongehoorzaamheid nog te kunnen dragen. Zeker op het thema homoseksualiteit.
Deze gemeenten willen niet naar Rijnsburg maar hebben binnen Hoogeveen grote zorgen. Laat deputaten dat eens stevig adresseren. Doen ze dat niet ben ik bang voor 3 delen binnen de CGK. Misschien nog meer. Ik kom tot minimaal 5 waar er ook nog verschillen binnen de delen zit.
1. Ongehoorzame gemeenten (Hoogeveen)
2. Gehoorzame gemeenten (Hoogeveen) die de ongehoorzaamheid kunnen dragen.
3. Gehoorzame gemeenten (Hoogeveen) die de ongehoorzaamheid ronduit beu zijn.
4. Gemeenten (Rijnsburg) Deelnemer
5. Gemeenten (Rijnsburg) Waarnemer.
Door de recente ontwikkelingen worden 4 en 5 als vanzelf één deel voor zover ze dat al niet zijn.
De andere delen kunnen nog verder uiteenvallen als er geen snelle en duidelijke leiding wordt gegeven. Deputaten vertegenwoordiging en regiegroep Rijnsburg moeten nu samen aan de slag om tot een snelle en zorgvuldige ontvlechting te komen. 4 en 5 gaan echt niet met 1 door. Die ontvlechting komt er of we moeten de ongehoorzaamheid uitwerpen. Dat zie ik niet gebeuren. Helaas voor de CGK.
Het belangrijkste is dat kerkenraden nu geen overhaaste keuzes maken die leiden tot een scheuring. Laat je niet wijs maken dat je nu meteen een keuze moet maken, dat is echt onzin en zelfs onverstandig.
Tot slot, over welke homogene classis heb je het? Er stonden namelijk nogal wat verslagen inde Wekker.
Daarom pleit ik voor duidelijkheid en een gezamenlijk optreden van deputaten vertegenwoordiging en regiegroep Rijnsburg. Stap nu over je schaduw heen en zorg voor een snelle en zorgvuldige ontvlechting. Verder zou het goed zijn voor Hoogeveen als deputaten vertegenwoordiging fors afstand neemt van de gemeenten die in deze storm menen besluiten te kunnen nemen die anderen pijn doen ( o.a. Delfzijl en Haren ).
Je hebt het over twee delen. Je bent goed ingevoerd en je weet dat een aantal Hoogeveen gemeenten de ongehoorzaamheid op het vlak van LHBTQ niet kan drage. Wat verwacht jij dan wat rondom dat thema gaat gebeuren?
Op basis van de vergaderingen van mijn eigen classis en informatie van vrienden en familie uit andere classes wordt de wanorde vooral veroorzaakt door een kleine groep gemeenten, c.q. afgevaardigden met een dominante rol. De mogelijkheden die er wél zijn, zoals het beperken tot beslissingen die noodzakelijk zijn voor de voortgang van het kerkelijke leven, worden niet benut. En dat is voor mij echt een kwestie van niet willen. Want wat zou je er principieel op tegen hebben dat een classis afgevaardigden voor een PS kiest?
In de Wekker kunnen we lezen dat de classis Amersfoort kostbare tijd verloren heeft met een plan dat vanaf het begin gedoemd was te mislukken; slecht bestuur.
Als we nu allemaal de rust een beetje bewaren, in de classis en PS ons beperken tot besluiten die noodzakelijk zijn voor de basale voortgang van het kerkelijke leven, dan hoeft er echt niet zoveel spanning en druk te zijn.
Dan je laatste vraag. Die ga ik beantwoorden zonder een inhoudelijke mening over het onderwerp. Persoonlijk zie ik wat er nu gebeurt al 20 jaar lang aankomen. Ik wist, en dat hadden we allemaal kunnen weten, dat het unanieme besluit dat hierover is genomen in de GS deze ontwikkeling niet tegen zou houden. Maar we hebben onze kop in het zand gestoken. De synode van Hoogeveen zal hierover iets moeten besluiten. Inhoudelijk gaat dat niet lukken en dus zal het een besluit moeten zijn over de vraag of we gemeentes die zich niet houden aan dit besluit in het verband van de CGK kunnen en willen accepteren, en wat er dan concreet met die gemeentes moet gebeuren. Hoe de uitkomst van zo'n besluit zal zijn hangt af van de vertegenwoordiging. Iedereen die zich nu afsluit van de kerkelijke weg en zich niet wil laten vertegenwoordigen, of anderen daarin belemmert, moet achteraf niet klagen.