Evangelist schreef: ↑Gisteren, 22:07
huisman schreef: ↑Gisteren, 22:06
MidMid schreef: ↑Gisteren, 21:21
huisman schreef: ↑Gisteren, 20:36
Ook daar verschillen we nauwelijks Wim. Maar elkaar willen vasthouden in o.a. tempo, route en het voorkomen van scheuring in plaatselijke gemeenten maken het onmogelijk om nu (al) gezamenlijk een aansluiting bij een bestaand kerkverband te zoeken.
Plaatselijk zouden er best hier en daar een CGK gemeente ongedeeld naar bv de HHK kunnen gaan. Maar alle CGK Rijnsburg gemeenten samen zijn te divers om ongedeeld (ook plaatselijk) over te gaan naar een ander kerkverband. Nog los van de vraag of dat andere kerkverband deze gemeenten zou accepteren. We hebben een gedeelde geschiedenis en willen toch erg graag CGK blijven. Is dat rationeel? Vast niet. Maar de CGK laten we niet zomaar los.
De denkfout die vooral buitenstaanders maken is dat ‘we’ bezig zijn een nieuw kerkverband te stichten. Dat is absoluut niet de inzet. Daarom ook de nadruk op het feit dat we alle gemeenten welkom heten die zich willen houden aan de CGK kerkorde en de synodale besluiten.
Nogmaals als de ongehoorzame gemeenten (vaak samenwerkingsgemeenten met de NGK) overstappen naar de NGK waar ze opeens behoren tot gehoorzame gemeenten zijn we er ook.
In de stukken wordt toch echt gesteld dat er straks twee kerkverbanden zullen zijn. Hoe lees jij deze zin dan? Of is dat ook een denkfout binnen Rijnsburg c.s.?
Ik weet niet of je alle stukken gelezen hebt maar ik voel mij niet vrij om daaruit te citeren. Wacht nu maar zaterdag af. Mijn verwachting op goede gronden is dat na zaterdag er nog steeds een CGK is met 181 gemeenten. Wel met minstens twee groepen gemeenten maar dat is nu ook al zichtbaar. Meer dan de helft van onze classisgemeenten bezoekt niet meer de vergaderingen. Alleen al daar zie je de twee groepen.
Wat zou het verstandig zijn als we zouden zeggen: We zien twee groepen ontstaan die niet meer samen verder kunnen. Toch zijn we (nog) allemaal volwaardig lid van de CGK met alle gezamenlijke verantwoordelijkheden die daarbij horen. Dit moeten we samen oplossen in volwassenheid en verbondenheid. Geen juridische spelletjes maar gewoon handelen zodat er geen schade is aan de plaatselijke gemeenten. Dat kan prima als we willen. Curatorium wil dit wel, Rijnsburg wil dit ook. Sommige Hoogeveen gemeenten en predikanten willen dit ook. Nu deputaten vertegenwoordiging nog….
Van harte eens!
Maar juist om dat eventueel te realiseren, zul je via Hoogeveen moeten. Deputaten vertegenwoordiging zijn geen 'eigen baas' oid. hetzelfde geldt van het curatorium. Een A en B kerk forceren, na die in Nunspeet te hebben weggestemd als laatste daad, is niet de weg.
Rijnsburg zet zichzelf neer als verantwoordelijk en niet juridiseren, maar onderaan de streep doet ze het tegenovergestelde.
De kerken worden in een bestuurlijke chaos gestort door een nieuw verband naast het bestaande op te tuigen.
Je kan het wel niet willen, maar dat heeft allerlei juridische gevolgen.
Het lijkt haast wel of jullie wat zich nu afspeelt slechts zien als een soort herstructureren van het kerkverband. Dan sla je het helemaal plat en krijg je een
entmythologisierung van het kerkverband.