Gereformeerde Gemeenten
-
De Rijssenaar
Re: Gereformeerde Gemeenten
Je wordt ook negatief doordat je eigenlijk nauwelijks je zorgen kunt bespreken. Je moet vooral meepraten met de dominees, en vooral de rechtse, wil je als serieus gezien worden. Als je iets vragen stelt krijg je vaak meteen de vraag: wil je nog in GerGem blijven? Waarom zou de dat willen? Tja. En dan maken ze zich zorgen dat het niet gergem is wat je zegt.. Dan is meteen duidelijk dat je je buiten de gergem plaatst... je wordt dan als vijand van de gergem gezien. Terwijl je dat zelf helemaal niet zo voelt, plakt met dat wel op je.. Daar wordt je gewoon niet vrolijk van. Dus wordt je nog negatiever..
Als dat is zo is dan is dat wel een kenmerk van een sekte en dat is niet best. Overigens begreep ik onlangs dat in sommige gemeenten mensen die zich laten overdopen ook verzocht worden te vertrekken. Dat vind ik ook nogal kwestieus want dat is geen reden voor tucht.
Bedankt voor je uitgebreide post, hoop bij je terug te komen as soon as posible. Drukke Sgp-tijden hier :-)Maanenschijn schreef: ↑Gisteren, 08:25Je maakt je er een beetje gemakkelijk vanaf Job. Je gaf inhoudelijk geen reactie. Als eerste leg je het moderamen in de mond dat die vreest dat in een deel van de GG ‘bepaalde geluiden’ - ik vul dan, in lijn met de inhoud van de kanselboodschap, de elementen van verootmoediging, boete en terugkeer in - niet meer klinkt. Dat tekent allereerst aan hoe je zelf denkt over (een deel) van je kerkverband. En dat invult in het doel van de boodschap.Job schreef:Wat ik er inhoudelijk van vind heb ik rond een uur of vier, vijf vanmiddag geschreven. En De Rijssenaar begrijpt de boodschap wel, maar mist er de oproep om tot Christus te vluchten in en bewijst dat met AI.Maanenschijn schreef: ↑11 mar 2026, 22:16
En wat vind je er inhoudelijk van? Waar slaat AI in dit geval de plank mis?
En, wat vind je er van dat een jong mens als RIjssenaar blijkbaar deze teksten niet (meer) zomaar berijpt en er een hulpmiddel bij nodig heeft?
Daarna spreek je over de vorm. Ik citeer: kort en bondig, geen woord Spaans, mogelijk te vaak (de vorige kanselboodschap was overigens 10 jaar terug meende ik), en wat overige beschouwingen. Dus niets over de inhoud.
Ik denk dat Rijssenaar inhoudelijk wel een bijdrage levert. Hij lijkt deze kanselboodschap naast de prediking van de (nadere)reformatoren te leggen. En gebruikt daarvoor moderne techniek. Daarmee toont hij aan dat de kanselboodschap niet geheel in lijn met de prediking van de reformatoren lijkt te zijn. Ik denk dat hij daar gelijk in heeft.
Wat mij betreft zou dat ook niet per sé nodig zijn. Een oproep tot boete mag best stevig en eenzijdig zijn. Jona en veel andere profeten hadden ook een boetepredking die niet altijd met twee woorden sprak. Je kunt een kanselboodschap niet vergelijken met een geheel van de prediking in een bepaald tijdsoverzicht. Dat is wat Rijssenaar, samen met AI doet.
Begrijp ik uit je korte antwoord (dat wat geïrriteerd over komt, lijkt het) dat je niet over de inhoud wil spreken? Dat is jammer. Ik zou graag eens verder van gedachten wisselen over bijvoorbeeld deze zin:
Geliefde gemeente, de profeet Jeremía spreekt over klagen, onderzoeken en wederkeren. We roepen u en jullie allen er hartelijk toe op. Die wederkeer tot God komt nooit vanuit onszelf, maar is het krachtige en onwederstandelijke werk van de Heilige Geest. Zelf zou ik het twee deel (waarin onze onmacht wordt toegevoegd) er niet bij zetten. Niet omdat het geen waarheid is, zeker wel. Maar ik ben bang dat het de oproep ontkracht of minder laat wegen …. “Ik kan het toch niet zelf…. “.
P.s: Ik weet dat je iets last heb van allergie als het over je kerkverband gaaten dat waardeer ik ook wel. Ik probeer een inhoudelijk gesprek te voeren. Prima als je dat liever niet hebt.
-
De Rijssenaar
Ik zeg niet dat dit letterlijk vanuit de kerkenraad gebeurt. Kan misschien wel praktijk zijn. Maar zo moet je mijn bericht niet zien.. om misverstanden te voorkomen.. ik heb het meer over algehele cultuur. Wat je merkt..
Maar overdopen lijkt me wel reden om te vragen of je moet gaan.. was daar ook geen hele strijd over geweest met de wederdopers?
-
Groepscirkel
Met overdopen ben je uit jezelf uit een gemeente op gereformeerde grondslag vertrokken. Dan volgt geen tucht, maar de afgifte van een bewijs van lidmaatschap, denk ik?
Dat begrijp ik niet. Op welke manier vertrek je dan uit een gemeente?
Misschien een goede raad: Praat eens met de dominee, want ik merk dat je er niet veel van begrijpt en dat er je wat dwars zit. Blijf daarmee niet rondlopen, hier krijg je echt geen antwoord dat je zal bevredigen. De een zegt dit, een ander dat, en je raakt steeds verder aan het dwalen. Daarom, je weet goed dat de deur van de pastorie open staat als je ergens mee zit. Zoek het niet op internet, maar ga in gesprek. Anders kan ik je niet aanraden.De Rijssenaar schreef: ↑Gisteren, 22:32 Je wordt ook negatief doordat je eigenlijk nauwelijks je zorgen kunt bespreken. Je moet vooral meepraten met de dominees, en vooral de rechtse, wil je als serieus gezien worden. Als je iets vragen stelt krijg je vaak meteen de vraag: wil je nog in GerGem blijven? Waarom zou de dat willen? Tja. En dan maken ze zich zorgen dat het niet gergem is wat je zegt.. Dan is meteen duidelijk dat je je buiten de gergem plaatst... je wordt dan als vijand van de gergem gezien. Terwijl je dat zelf helemaal niet zo voelt, plakt met dat wel op je.. Daar wordt je gewoon niet vrolijk van. Dus wordt je nog negatiever..
© -DIA- 33.999 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
-
Henk J
Mensen die zich laten overdopen gaan in tegen Schrift en belijdenis. Tucht is dan inderdaad snel aan de orde hoewel dat geen vanzelfsprekendheid is.
Ik ben op refoforum voornamelijk bij vlagen lezer. Ik schrijf maar heel af en toe iets. Maar nu wil ik wel even reageren op jouw constatering. Ik begrijp je namelijk heel goed. Als ik dit GG-topic lees, krijg ik namelijk ook het idee dat er veel negativiteit binnen de GG leeft.
Maar buiten refoforum kom ik die negativiteit veel minder tegen. Natuurlijk hoor ik ook wel eens gesprekken waarin mensen hun mening geven over iets waar ze het niet mee eens zijn. Dat lijkt mij ook een gezonde situatie. Mensen kunnen beter nadenken over hun mening dan dat ze alles zomaar aannemen en niet nadenken. Maar de meeste mensen die ik ken, tegenkom en spreek zijn gewoon positief over de GG.
Ik heb de indruk dat een behoorlijk deel van de GG-leden op refoforum de kritische mensen zijn. Er is niet snel iets goed.
Beste mede-GG'ers, vergeef me als ik dit niet goed zie. En als je er niet zo instaat, voel je dan vooral niet aangesproken.
Maar ik wilde dit toch even gezegd hebben nadat ik las wat Huisman schreef.
En verder wens ik Huisman veel sterkte toe in de CGK. Je kerk is in geestelijk opzicht je veilige haven. De plek waar je je thuis voelt. Het wordt ook wel eens vergeleken met je moeder. Als het niet goed gaat in je kerk, is dat heftig om mee te maken en dieptriest. Ik blijf hopen op een goede afloop, hoe die dan ook zal zijn.
Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn? ~ Romeinen 8:31b
Ik vind dat eerlijk gezegd volstrekt onbegrijpelijk. Je kunt natuurlijk niet een preek van Philpot lezen en vervolgens iemand met dezelfde opvatting buiten het Koninkrijk der hemelen zetten.Henk J schreef:Mensen die zich laten overdopen gaan in tegen Schrift en belijdenis. Tucht is dan inderdaad snel aan de orde hoewel dat geen vanzelfsprekendheid is.
-
De Rijssenaar
Bedankt voor je goed bedoelde advies.. dit meen jij echt goed voor mij. Dat voel ik wel.. Dus bedankt!-DIA- schreef: ↑Gisteren, 23:28Misschien een goede raad: Praat eens met de dominee, want ik merk dat je er niet veel van begrijpt en dat er je wat dwars zit. Blijf daarmee niet rondlopen, hier krijg je echt geen antwoord dat je zal bevredigen. De een zegt dit, een ander dat, en je raakt steeds verder aan het dwalen. Daarom, je weet goed dat de deur van de pastorie open staat als je ergens mee zit. Zoek het niet op internet, maar ga in gesprek. Anders kan ik je niet aanraden.De Rijssenaar schreef: ↑Gisteren, 22:32 Je wordt ook negatief doordat je eigenlijk nauwelijks je zorgen kunt bespreken. Je moet vooral meepraten met de dominees, en vooral de rechtse, wil je als serieus gezien worden. Als je iets vragen stelt krijg je vaak meteen de vraag: wil je nog in GerGem blijven? Waarom zou de dat willen? Tja. En dan maken ze zich zorgen dat het niet gergem is wat je zegt.. Dan is meteen duidelijk dat je je buiten de gergem plaatst... je wordt dan als vijand van de gergem gezien. Terwijl je dat zelf helemaal niet zo voelt, plakt met dat wel op je.. Daar wordt je gewoon niet vrolijk van. Dus wordt je nog negatiever..
Maar ik merkte juist dat ik bij ons geen bevredigend antwoord krijg en door het ergens anders te zoeken heb ik juist Jezus gevonden. Het kan wel verwarrend zijn, maar brengt me juist dichter bij Jezus. Vooral omdat ik geleerd heb dat hij wil dat je tot Hem komt en dat je ook mag geloven in Hem. Dat ervaar ik niet bij ons, jammer genoeg.. daarom dat ik dat zo’n kanselboodschap ook zo erg vind dat Jezus er in ontbreekt. Ik weet waar en hoe dat mis ging zo’n boodschap in mijn leven.. En weet ook hoe het misgaat in veel andere levens. . ik zie het om me heen gebeuren.. en dat is erg.
Tis dus niet dat ik dwaal..En ik denk ook niet dat ik er niet veel van snap.. Ik heb wel veel vragen. Maar denk juist dat ik veel dingen wel snap en dat ik ook echt nieuwe dingen geleerd heb..
Je weet voor jezelf dat je niet dwaalt... Ik weet het niet... Vragen moet je stellen aan hen die geleerd zijn door God zelf. Ik ben ervan overtuigd dat de dominee echt van God geleerd is, dus niet alleen een godgeleerde, maar ook een van God geleerde en daarbij ook een van God geleerde en gezondene. Dat is immers heel wat! Ik kan hier niet met je in gesprek gaan, maar je hebt zeker onderwijs nodig, al denk jij misschien van niet.De Rijssenaar schreef: ↑Vandaag, 00:31Bedankt voor je goed bedoelde advies.. dit meen jij echt goed voor mij. Dat voel ik wel.. Dus bedankt!-DIA- schreef: ↑Gisteren, 23:28Misschien een goede raad: Praat eens met de dominee, want ik merk dat je er niet veel van begrijpt en dat er je wat dwars zit. Blijf daarmee niet rondlopen, hier krijg je echt geen antwoord dat je zal bevredigen. De een zegt dit, een ander dat, en je raakt steeds verder aan het dwalen. Daarom, je weet goed dat de deur van de pastorie open staat als je ergens mee zit. Zoek het niet op internet, maar ga in gesprek. Anders kan ik je niet aanraden.De Rijssenaar schreef: ↑Gisteren, 22:32 Je wordt ook negatief doordat je eigenlijk nauwelijks je zorgen kunt bespreken. Je moet vooral meepraten met de dominees, en vooral de rechtse, wil je als serieus gezien worden. Als je iets vragen stelt krijg je vaak meteen de vraag: wil je nog in GerGem blijven? Waarom zou de dat willen? Tja. En dan maken ze zich zorgen dat het niet gergem is wat je zegt.. Dan is meteen duidelijk dat je je buiten de gergem plaatst... je wordt dan als vijand van de gergem gezien. Terwijl je dat zelf helemaal niet zo voelt, plakt met dat wel op je.. Daar wordt je gewoon niet vrolijk van. Dus wordt je nog negatiever..
Maar ik merkte juist dat ik bij ons geen bevredigend antwoord krijg en door het ergens anders te zoeken heb ik juist Jezus gevonden. Het kan wel verwarrend zijn, maar brengt me juist dichter bij Jezus. Vooral omdat ik geleerd heb dat hij wil dat je tot Hem komt en dat je ook mag geloven in Hem. Dat ervaar ik niet bij ons, jammer genoeg.. daarom dat ik dat zo’n kanselboodschap ook zo erg vind dat Jezus er in ontbreekt. Ik weet waar en hoe dat mis ging zo’n boodschap in mijn leven.. En weet ook hoe het misgaat in veel andere levens. . ik zie het om me heen gebeuren.. en dat is erg.
Tis dus niet dat ik dwaal..En ik denk ook niet dat ik er niet veel van snap.. Ik heb wel veel vragen. Maar denk juist dat ik veel dingen wel snap en dat ik ook echt nieuwe dingen geleerd heb..
© -DIA- 33.999 || ©Dianthus »since 03.10.2008«