Noem je ‘iemand uit je midden wegdoen’ een lege huls? Leg uit…BSH schreef: ↑04 mar 2026, 21:10Wel genoemd ja. Maar het wordt toch zo niet veel meer dan een lege huls? Tucht is toch juist bedoeld om iemand die op het verkeerde pad is weer op het goede pad te brengen. En ja, we blijven zondig. Maar er zit toch echt verschil tussen "uit zwakheid in zonde vallen" of op het verkeerde pad doorlopen. En het doel van tucht is toch niet in de eerste plaats "je hoort er niet bij", maar "je bent op de verkeerde weg". En ja, dan zijn we weer bij Paulus. Is dat verkeerde iets wat je wil (fout!) of iets wat je niet wil (neem afscheid van het verkeerde pad en wees welkom).rhadders schreef: ↑04 mar 2026, 12:42Volgens mij heb ik dat niet gezegd? Sterker nog, de tucht wordt telkens door mij genoemd...Evangelist schreef: ↑04 mar 2026, 12:34De consequentie van alles wat je schrijft, is dat de tucht uiteindelijk ontbreekt. En dat raakt niet alleen aan de Schrift, maar ook aan de belijdenis.rhadders schreef: ↑04 mar 2026, 10:25
Hiermee heb ik wel wat moeite: dat is het achteraf 'inlezen' van zaken die er niet staan. En zoals eerder al betoogd: ik zie geen bijbelse grond voor uitsluiting van het avondmaal als tuchtmaatregel (de bijbel spreekt over geen gemeenschap meer met iemand hebben, dat is wat anders).
In algemene zin ben ik het eens met wat je schrijft. En toch... ook een christen zal zijn leven lang zien dat 'zijn vlees' zondigt. Hij volhard misschien niet in één bepaalde zonde, maar blijft evengoed zondigen. Dat wil hij niet, maar gebeurt wel - zoals Paulus inderdaad beschrijft. Hoe zie je dat dan?
Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024
Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024
Jij lijkt het los te koppelen van Avondmaal vieren terwijl dat wel voor verwarring kan zorgen in een gemeente. Wat betekent "uit het midden wegdoen" voor jou concreet?rhadders schreef: ↑04 mar 2026, 22:59Noem je ‘iemand uit je midden wegdoen’ een lege huls? Leg uit…BSH schreef: ↑04 mar 2026, 21:10Wel genoemd ja. Maar het wordt toch zo niet veel meer dan een lege huls? Tucht is toch juist bedoeld om iemand die op het verkeerde pad is weer op het goede pad te brengen. En ja, we blijven zondig. Maar er zit toch echt verschil tussen "uit zwakheid in zonde vallen" of op het verkeerde pad doorlopen. En het doel van tucht is toch niet in de eerste plaats "je hoort er niet bij", maar "je bent op de verkeerde weg". En ja, dan zijn we weer bij Paulus. Is dat verkeerde iets wat je wil (fout!) of iets wat je niet wil (neem afscheid van het verkeerde pad en wees welkom).rhadders schreef: ↑04 mar 2026, 12:42Volgens mij heb ik dat niet gezegd? Sterker nog, de tucht wordt telkens door mij genoemd...Evangelist schreef: ↑04 mar 2026, 12:34
De consequentie van alles wat je schrijft, is dat de tucht uiteindelijk ontbreekt. En dat raakt niet alleen aan de Schrift, maar ook aan de belijdenis.
Maar wie? Wanneer? In welke omstandigheden?rhadders schreef: ↑04 mar 2026, 22:59Noem je ‘iemand uit je midden wegdoen’ een lege huls? Leg uit…BSH schreef: ↑04 mar 2026, 21:10Wel genoemd ja. Maar het wordt toch zo niet veel meer dan een lege huls? Tucht is toch juist bedoeld om iemand die op het verkeerde pad is weer op het goede pad te brengen. En ja, we blijven zondig. Maar er zit toch echt verschil tussen "uit zwakheid in zonde vallen" of op het verkeerde pad doorlopen. En het doel van tucht is toch niet in de eerste plaats "je hoort er niet bij", maar "je bent op de verkeerde weg". En ja, dan zijn we weer bij Paulus. Is dat verkeerde iets wat je wil (fout!) of iets wat je niet wil (neem afscheid van het verkeerde pad en wees welkom).rhadders schreef: ↑04 mar 2026, 12:42Volgens mij heb ik dat niet gezegd? Sterker nog, de tucht wordt telkens door mij genoemd...Evangelist schreef: ↑04 mar 2026, 12:34
De consequentie van alles wat je schrijft, is dat de tucht uiteindelijk ontbreekt. En dat raakt niet alleen aan de Schrift, maar ook aan de belijdenis.
https://www.rd.nl/artikel/1141066-ruil- ... oopt-spaak
https://www.nd.nl/geloof/protestant/130 ... illende-li
Het ruilen van gemeenten tussen classis Amersfoort en Apeldoorn gaat niet door..
Het ruilen van gemeenten tussen classis Amersfoort en Apeldoorn gaat niet door..
Was te verwachten dat classis Apeldoorn dit tegen zou houden. Wel met een staking van de stemmen dus wie weet. Nu wordt het vooral voor classis Amersfoort erg lastig.Pjotr92 schreef: ↑Gisteren, 17:52 https://www.rd.nl/artikel/1141066-ruil- ... oopt-spaak
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-
Middenrefo
In de classis Amersfoort ligt het besluit sowieso onder revisie, vreemd dat daar in de berichtgeving niets over gezegd wordt.huisman schreef: ↑Gisteren, 18:51Was te verwachten dat classis Apeldoorn dit tegen zou houden. Wel met een staking van de stemmen dus wie weet. Nu wordt het vooral voor classis Amersfoort erg lastig.Pjotr92 schreef: ↑Gisteren, 17:52 https://www.rd.nl/artikel/1141066-ruil- ... oopt-spaak
-
Refojongere
De Jong spreekt over „rotonde‑synodes”: fundamentele tegenstellingen én het steeds weer aanvechten van genomen besluiten zorgen ervoor dat kerkelijke vergaderingen eindeloos in kringetjes ronddraaien.Middenrefo schreef: ↑Gisteren, 19:04In de classis Amersfoort ligt het besluit sowieso onder revisie, vreemd dat daar in de berichtgeving niets over gezegd wordt.huisman schreef: ↑Gisteren, 18:51Was te verwachten dat classis Apeldoorn dit tegen zou houden. Wel met een staking van de stemmen dus wie weet. Nu wordt het vooral voor classis Amersfoort erg lastig.Pjotr92 schreef: ↑Gisteren, 17:52 https://www.rd.nl/artikel/1141066-ruil- ... oopt-spaak
-
Groepscirkel
Weer een helder bewijs dat het een totale impassie is. Besluit > revisie > en dat als een herhalend patroon. Onleefbaar, zou ik zeggen.
-
Middenrefo
@Refojongere en Groepscirkel - ja, lastig dat er in het gereformeerde kerkrecht de mogelijkheid bestaat van revisie en appel. Waren we maar Rooms-Katholiek gebleven, daar kunnen ze tenminste onfeilbare besluiten nemen.Refojongere schreef: ↑Gisteren, 19:12De Jong spreekt over „rotonde‑synodes”: fundamentele tegenstellingen én het steeds weer aanvechten van genomen besluiten zorgen ervoor dat kerkelijke vergaderingen eindeloos in kringetjes ronddraaien.Middenrefo schreef: ↑Gisteren, 19:04In de classis Amersfoort ligt het besluit sowieso onder revisie, vreemd dat daar in de berichtgeving niets over gezegd wordt.huisman schreef: ↑Gisteren, 18:51Was te verwachten dat classis Apeldoorn dit tegen zou houden. Wel met een staking van de stemmen dus wie weet. Nu wordt het vooral voor classis Amersfoort erg lastig.Pjotr92 schreef: ↑Gisteren, 17:52 https://www.rd.nl/artikel/1141066-ruil- ... oopt-spaak
Jullie reactie vind ik meer dan zorgelijk. In zijn algemeenheid, maar zeker wat betreft dit besluit voor een classicale herindeling. Dat besluit is namelijk zo overduidelijk in strijd met de kerkorde en ook met de gereformeerde geschiedenis als het gaat om het ontstaan van de classes, dat een verzoek om revisie op zijn zachtst gezegd voor de hand ligt.
Maar herken je niet het punt dat de mogelijkheid van revisie ook perfect werkt als filibuster-techniek vanwege de trage vergadercyclus?Middenrefo schreef: ↑Gisteren, 20:29@Refojongere en Groepscirkel - ja, lastig dat er in het gereformeerde kerkrecht de mogelijkheid bestaat van revisie en appel. Waren we maar Rooms-Katholiek gebleven, daar kunnen ze tenminste onfeilbare besluiten nemen.Refojongere schreef: ↑Gisteren, 19:12De Jong spreekt over „rotonde‑synodes”: fundamentele tegenstellingen én het steeds weer aanvechten van genomen besluiten zorgen ervoor dat kerkelijke vergaderingen eindeloos in kringetjes ronddraaien.Middenrefo schreef: ↑Gisteren, 19:04In de classis Amersfoort ligt het besluit sowieso onder revisie, vreemd dat daar in de berichtgeving niets over gezegd wordt.
Jullie reactie vind ik meer dan zorgelijk. In zijn algemeenheid, maar zeker wat betreft dit besluit voor een classicale herindeling. Dat besluit is namelijk zo overduidelijk in strijd met de kerkorde en ook met de gereformeerde geschiedenis als het gaat om het ontstaan van de classes, dat een verzoek om revisie op zijn zachtst gezegd voor de hand ligt.
-
Groepscirkel
Het gaat mij niet om de rechtmatigheid van besluit of revisie. Ik vind het heel goed dat ik gereformeerd kerkrecht revisie en appel mogelijk is. Alleen is in de huidige impasse vrijwel geen noemenswaardig besluit te nemen, rechtmatig niet en onrechtmatig ook niet. Het is een vicieuze cirkel, negatief welteverstaan.Middenrefo schreef: ↑Gisteren, 20:29@Refojongere en Groepscirkel - ja, lastig dat er in het gereformeerde kerkrecht de mogelijkheid bestaat van revisie en appel. Waren we maar Rooms-Katholiek gebleven, daar kunnen ze tenminste onfeilbare besluiten nemen.Refojongere schreef: ↑Gisteren, 19:12De Jong spreekt over „rotonde‑synodes”: fundamentele tegenstellingen én het steeds weer aanvechten van genomen besluiten zorgen ervoor dat kerkelijke vergaderingen eindeloos in kringetjes ronddraaien.Middenrefo schreef: ↑Gisteren, 19:04In de classis Amersfoort ligt het besluit sowieso onder revisie, vreemd dat daar in de berichtgeving niets over gezegd wordt.
Concreet betekent dat, dat je niet meer met iemand omgaat (1Kor. 5:11-13), dat iemand geen deel meer uitmaakt van de gemeenschap.ZWP schreef: ↑Gisteren, 09:15Jij lijkt het los te koppelen van Avondmaal vieren terwijl dat wel voor verwarring kan zorgen in een gemeente. Wat betekent "uit het midden wegdoen" voor jou concreet?rhadders schreef: ↑04 mar 2026, 22:59Noem je ‘iemand uit je midden wegdoen’ een lege huls? Leg uit…BSH schreef: ↑04 mar 2026, 21:10Wel genoemd ja. Maar het wordt toch zo niet veel meer dan een lege huls? Tucht is toch juist bedoeld om iemand die op het verkeerde pad is weer op het goede pad te brengen. En ja, we blijven zondig. Maar er zit toch echt verschil tussen "uit zwakheid in zonde vallen" of op het verkeerde pad doorlopen. En het doel van tucht is toch niet in de eerste plaats "je hoort er niet bij", maar "je bent op de verkeerde weg". En ja, dan zijn we weer bij Paulus. Is dat verkeerde iets wat je wil (fout!) of iets wat je niet wil (neem afscheid van het verkeerde pad en wees welkom).
Waarom zou dat voor verwarring zorgen?
Wie zondigt tegen een broeder of zuster in de gemeente, ernstig is toegesproken (Luk.17:4; eerst onder vier ogen, later onder getuigen en tot slot door de gemeenschap, Mat.18:16:17), maar er niet naar luistert.BSH schreef:Maar wie? Wanneer? In welke omstandigheden?
-
Middenrefo
Nee, dat herken ik niet. Een revisieverzoek moet aan duidelijke criteria voldoen, anders is het niet-ontvankelijk. Elke classisvergadering wordt conditioneel gesloten juist met het oog op revisieverzoeken, dan komt dezelfde classis weer snel samen om dat verzoek te bespreken, vóór de volgende reguliere vergadering. Dat kost dus nauwelijks extra tijd.BSH schreef: ↑Gisteren, 20:34Maar herken je niet het punt dat de mogelijkheid van revisie ook perfect werkt als filibuster-techniek vanwege de trage vergadercyclus?Middenrefo schreef: ↑Gisteren, 20:29@Refojongere en Groepscirkel - ja, lastig dat er in het gereformeerde kerkrecht de mogelijkheid bestaat van revisie en appel. Waren we maar Rooms-Katholiek gebleven, daar kunnen ze tenminste onfeilbare besluiten nemen.Refojongere schreef: ↑Gisteren, 19:12De Jong spreekt over „rotonde‑synodes”: fundamentele tegenstellingen én het steeds weer aanvechten van genomen besluiten zorgen ervoor dat kerkelijke vergaderingen eindeloos in kringetjes ronddraaien.Middenrefo schreef: ↑Gisteren, 19:04
In de classis Amersfoort ligt het besluit sowieso onder revisie, vreemd dat daar in de berichtgeving niets over gezegd wordt.
De beschuldiging dat het indienen van revisieverzoeken en appels een soort tactiek zou zijn om vertraging te realiseren is kwalijk, het is namelijk zeer fundamenteel in ons gereformeerde kerkmodel.
Het verschil tussen 'vast en bondig' (Rijnsburg) en 'ex cathedra' (Rome) is volgens mij niet heel groot...Middenrefo schreef: ↑Gisteren, 20:29@Refojongere en Groepscirkel - ja, lastig dat er in het gereformeerde kerkrecht de mogelijkheid bestaat van revisie en appel. Waren we maar Rooms-Katholiek gebleven, daar kunnen ze tenminste onfeilbare besluiten nemen.Refojongere schreef: ↑Gisteren, 19:12De Jong spreekt over „rotonde‑synodes”: fundamentele tegenstellingen én het steeds weer aanvechten van genomen besluiten zorgen ervoor dat kerkelijke vergaderingen eindeloos in kringetjes ronddraaien.Middenrefo schreef: ↑Gisteren, 19:04In de classis Amersfoort ligt het besluit sowieso onder revisie, vreemd dat daar in de berichtgeving niets over gezegd wordt.
-
Middenrefo
Dat zou maar eens zo een belangrijke conclusie kunnen zijn.rhadders schreef: ↑Gisteren, 20:47Het verschil tussen 'vast en bondig' (Rijnsburg) en 'ex cathedra' (Rome) is volgens mij niet heel groot...Middenrefo schreef: ↑Gisteren, 20:29@Refojongere en Groepscirkel - ja, lastig dat er in het gereformeerde kerkrecht de mogelijkheid bestaat van revisie en appel. Waren we maar Rooms-Katholiek gebleven, daar kunnen ze tenminste onfeilbare besluiten nemen.Refojongere schreef: ↑Gisteren, 19:12De Jong spreekt over „rotonde‑synodes”: fundamentele tegenstellingen én het steeds weer aanvechten van genomen besluiten zorgen ervoor dat kerkelijke vergaderingen eindeloos in kringetjes ronddraaien.Middenrefo schreef: ↑Gisteren, 19:04
In de classis Amersfoort ligt het besluit sowieso onder revisie, vreemd dat daar in de berichtgeving niets over gezegd wordt.