Kan je dat laatste onderbouwen? Geboortecijfer en de ontwikkelingen binnen de hele groep spelen ook een rol.JvW schreef: ↑13 feb 2026, 13:17Precies! Maar het probleem lost zichzelf op hoor (net als het tekort aan predikanten), de jeugd trekt uiteindelijk (deels) weg uit de GG. Samen met een deel van hun ouders. En ik snap het heel goed. Het begint meer en meer zichtbaar te worden in de ledenaantallen.Erskinees schreef: ↑13 feb 2026, 13:02Er is dus een beslissing genomen op basis van verkeerde veronderstellingen. Een oplossing die geen oplossing is. En de volgende synode is pas over 3 jaar. Ik vind dat echt zonde voor de jeugd en het jeugdwerk.Bertiel schreef: ↑13 feb 2026, 11:04 https://www.rd.nl/artikel/1138796-vo-sc ... nvertaling
toch anders dan wat er gisteren naar buiten kwam
Gereformeerde Gemeenten
-
MGG
Re: Gereformeerde Gemeenten
-
JvW
Ik zeg net dat het vanuit de totaalcijfers niet direct naar voren komt. Als ik de berichten in het kerkblaadje doorneem en plaatselijk zie wat er gebeurt (is), dan geeft mij dat genoeg informatie. Samen met berichten die ik hoor vanuit andere gemeenten, gecombineerd met het feit dat ledenaantallen stagneren of licht dalen.MGG schreef: ↑13 feb 2026, 15:55Kan je dat laatste onderbouwen? Geboortecijfer en de ontwikkelingen binnen de hele groep spelen ook een rol.JvW schreef: ↑13 feb 2026, 13:17Precies! Maar het probleem lost zichzelf op hoor (net als het tekort aan predikanten), de jeugd trekt uiteindelijk (deels) weg uit de GG. Samen met een deel van hun ouders. En ik snap het heel goed. Het begint meer en meer zichtbaar te worden in de ledenaantallen.Erskinees schreef: ↑13 feb 2026, 13:02Er is dus een beslissing genomen op basis van verkeerde veronderstellingen. Een oplossing die geen oplossing is. En de volgende synode is pas over 3 jaar. Ik vind dat echt zonde voor de jeugd en het jeugdwerk.Bertiel schreef: ↑13 feb 2026, 11:04 https://www.rd.nl/artikel/1138796-vo-sc ... nvertaling
toch anders dan wat er gisteren naar buiten kwam
Maar uiteraard mag je dat in twijfel trekken, dat gebeurt namelijk al jaren. Er wordt gewoon ontkent dat er wat gaande is. We gaan het binnen nu en vijf jaar ofzo wel zien.
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
Email: jvw850forum@gmail.com
-
MGG
Het heeft niets met ontkennen te maken alleen de duiding is vaak subjectief en daar mag je neem ik aan best een vraag over stellen.JvW schreef: ↑13 feb 2026, 16:04Ik zeg net dat het vanuit de totaalcijfers niet direct naar voren komt. Als ik de berichten in het kerkblaadje doorneem en plaatselijk zie wat er gebeurt (is), dan geeft mij dat genoeg informatie. Samen met berichten die ik hoor vanuit andere gemeenten, gecombineerd met het feit dat ledenaantallen stagneren of licht dalen.MGG schreef: ↑13 feb 2026, 15:55Kan je dat laatste onderbouwen? Geboortecijfer en de ontwikkelingen binnen de hele groep spelen ook een rol.
Maar uiteraard mag je dat in twijfel trekken, dat gebeurt namelijk al jaren. Er wordt gewoon ontkent dat er wat gaande is. We gaan het binnen nu en vijf jaar ofzo wel zien.
Het ledental daalt serieus. Ik verwacht in 2025 een min van 400-500. Ik ben alleen niet overtuigd dat dit vooral of alleen binnen de GG speelt. Je ziet in de breedte serieuze dalingen. Van OGG tot PKN zie ik zorgelijke dalingen.
-
De Rijssenaar
Ik hoop het niet dat er veel mensen weg gaan. Al krijg ik soms die behoefte ook wel. Je voelt je ook gewoon niet echt serieus genomen.. Maar aan andere kant zie je in alle kerken dat mensen weggaan.. dus weet ook niet of het echt altijd maar aan beslissingen ligt .
Maar gergem zou wel gewoon kunnen ontwikkelen door:
- Meer predikanten aan te nemen:
- Nieuwere bijbelvertaling en psalmen en formulieren
- Goede uitleg van geloof zoals je hebt bij geloofstoerusting, Chris verhagen enz.. Die gaan veel meer in op wat er nu speelt en helpen je echt
- Meer beschikbaarheid van ouderlingen enzo in kerkelijke gemeente.
- Meer persoonlijk geloof en minder vorm
- Meer eenheid met andere christenen zoeken en niet heel de tijd dat je de wijsheid in pacht hebt
Dit lijken me wel goeie punten waarop ze zichzelf kunnen verbeteren
- Goede uitleg van geloof zoals je hebt bij geloofstoerusting, Chris verhagen enz.. Die gaan veel meer in op wat er nu speelt en helpen je echt
- Meer eenheid met andere christenen zoeken en niet heel de tijd dat je de wijsheid in pacht hebt
Met nog 16 gemeentes die nog geen aantallen hebben gepubliceerd zit de GG nu op -343. Of als je wat geduld hebt om te wachten op het laden: https://www.refoforum.nl/forum/gg.htmlMGG schreef: ↑13 feb 2026, 16:19Het heeft niets met ontkennen te maken alleen de duiding is vaak subjectief en daar mag je neem ik aan best een vraag over stellen.JvW schreef: ↑13 feb 2026, 16:04Ik zeg net dat het vanuit de totaalcijfers niet direct naar voren komt. Als ik de berichten in het kerkblaadje doorneem en plaatselijk zie wat er gebeurt (is), dan geeft mij dat genoeg informatie. Samen met berichten die ik hoor vanuit andere gemeenten, gecombineerd met het feit dat ledenaantallen stagneren of licht dalen.
Het ledental daalt serieus. Ik verwacht in 2025 een min van 400-500. Ik ben alleen niet overtuigd dat dit vooral of alleen binnen de GG speelt. Je ziet in de breedte serieuze dalingen. Van OGG tot PKN zie ik zorgelijke dalingen.
Dank je. Het is soms erg lastig ja.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Die dalingen zijn niet hetzelfde. In de PKN (breed bezien) sterven bijvoorbeeld veel oudere kaartenbakleden. Dat is iets heel anders dan een gemeente waarin de helft van de jongeren die tot bekering komt, vertrekt.MGG schreef: ↑13 feb 2026, 16:19Het heeft niets met ontkennen te maken alleen de duiding is vaak subjectief en daar mag je neem ik aan best een vraag over stellen.JvW schreef: ↑13 feb 2026, 16:04Ik zeg net dat het vanuit de totaalcijfers niet direct naar voren komt. Als ik de berichten in het kerkblaadje doorneem en plaatselijk zie wat er gebeurt (is), dan geeft mij dat genoeg informatie. Samen met berichten die ik hoor vanuit andere gemeenten, gecombineerd met het feit dat ledenaantallen stagneren of licht dalen.
Geheel eens. Maar goed, zolang de meerderheid van de afgevaardigden op de synode het coöptatiesysteem voor predikanten in stand houdt, zal dat niet zo snel gebeuren. Predikanten zijn naar mijn idee voornamelijk elkaars familie en vrienden en in uitzonderlijke gevallen, waar geen twijfel mogelijk is over de roeping komt er ook wel eens een uitzondering. Maar goed, er is aandacht voor goed bestuur. Dus er is een klein wolkje aan de hemel.De Rijssenaar schreef: ↑13 feb 2026, 16:20 Ik hoop het niet dat er veel mensen weg gaan. Al krijg ik soms die behoefte ook wel. Je voelt je ook gewoon niet echt serieus genomen.. Maar aan andere kant zie je in alle kerken dat mensen weggaan.. dus weet ook niet of het echt altijd maar aan beslissingen ligt .
-
De Rijssenaar
@DDD Jah dat is wel bijzonder inderdaad. Je ziet bij ons mensen van kerk af gaan die vaak juist het geloof kennen en Jezus mogen leren kennen. Ook andere leden natuurlijk. Maar ook heel veel van dat soort mensen. Juist waarvan je dan denkt: heh dat zijn voorbeelden en waarmee je goed gesprek kon hebben. Die vertrekken…
Ik weet niet hoe dat in hervormde kerk of andere kerken is.. maar valt me wel op
@DDD Wie is van wie familie dan?
Ik weet niet hoe dat in hervormde kerk of andere kerken is.. maar valt me wel op
@DDD Wie is van wie familie dan?
Ik weet het niet, en ik vergeet het soms ook weer, maar er komen geregeld allerlei familiale dwarsverbanden langs.
Mooi werknewton schreef: ↑13 feb 2026, 16:47
Met nog 16 gemeentes die nog geen aantallen hebben gepubliceerd zit de GG nu op -343. Of als je wat geduld hebt om te wachten op het laden: https://www.refoforum.nl/forum/gg.html
Inderdaad. Maar Arnhem en vooral De Valk- Wekerom liggen niet goed op de kaart.
-
MGG
Het hangt vanzelfsprekend met elkaar samen. Er komen ook kaartenbakleden bij. Bij gelijk blijvende kerkgang zou het ledental niet zo hard dalen. De daling van predikant plaatsen en leden laat zien dat de belangstelling daalt.DDD schreef: ↑13 feb 2026, 17:48Die dalingen zijn niet hetzelfde. In de PKN (breed bezien) sterven bijvoorbeeld veel oudere kaartenbakleden. Dat is iets heel anders dan een gemeente waarin de helft van de jongeren die tot bekering komt, vertrekt.MGG schreef: ↑13 feb 2026, 16:19Het heeft niets met ontkennen te maken alleen de duiding is vaak subjectief en daar mag je neem ik aan best een vraag over stellen.JvW schreef: ↑13 feb 2026, 16:04Ik zeg net dat het vanuit de totaalcijfers niet direct naar voren komt. Als ik de berichten in het kerkblaadje doorneem en plaatselijk zie wat er gebeurt (is), dan geeft mij dat genoeg informatie. Samen met berichten die ik hoor vanuit andere gemeenten, gecombineerd met het feit dat ledenaantallen stagneren of licht dalen.
-
MGG