Ik laat het graag over aan de broeders die daar het voortouw in hebben genomen, omdat daar t.z.t. iets over te delen :-)huisman schreef: ↑19 jan 2026, 23:59Begrip voor je standpunt. Maar voor sommige classes en gemeenten is deze route onmogelijk geworden. Laat Hoogeveen dus in nauw contact met Rijnsburg het agendapunt rondom de ontvlechting bespreken.rhadders schreef: ↑19 jan 2026, 22:52Ik weet dat classis Amersfoort een fijne classis is
Wat kan ik er verder van zeggen. Het voorstel ziet op een tijdelijke situatie, om de rust en vrede te bewaren en zodat de kerkelijke weg open blijft (PS > Synode), zodat op de juiste wijze en op de juiste plek verdere afspraken gemaakt kunnen worden over hoe verder (en hoe uit elkaar).
Hoe dan ook, die afvaardiging moet er komen, ook - of eigenlijk juist - als je een 'ontvlechting' wilt realiseren. Daarom begrijp ik eigenlijk niet zo goed waarom voorstanders van een ontvlechting niet willen meewerken aan de synode van Hoogeveen. Immers, daar zal het bestuursrechtelijk worden bepaald. Het bestaat niet dat er geen bestuur is, wettelijk gezien, dus anders zal een rechter die aanwijzen. Al dan niet met een beperkte lastbrief, zouden we allemaal om tafel kunnen en moeten zitten rondom dit punt. Maar waarschijnlijk denk ik te simpel?
Is het trouwens nog steeds ‘maar’ een voorstel of is het al verder?
Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024
Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024
Dan wacht ik dat t.z.t. rustig af.rhadders schreef: ↑20 jan 2026, 00:21Ik laat het graag over aan de broeders die daar het voortouw in hebben genomen, omdat daar t.z.t. iets over te delen :-)huisman schreef: ↑19 jan 2026, 23:59Begrip voor je standpunt. Maar voor sommige classes en gemeenten is deze route onmogelijk geworden. Laat Hoogeveen dus in nauw contact met Rijnsburg het agendapunt rondom de ontvlechting bespreken.rhadders schreef: ↑19 jan 2026, 22:52Ik weet dat classis Amersfoort een fijne classis is
Wat kan ik er verder van zeggen. Het voorstel ziet op een tijdelijke situatie, om de rust en vrede te bewaren en zodat de kerkelijke weg open blijft (PS > Synode), zodat op de juiste wijze en op de juiste plek verdere afspraken gemaakt kunnen worden over hoe verder (en hoe uit elkaar).
Hoe dan ook, die afvaardiging moet er komen, ook - of eigenlijk juist - als je een 'ontvlechting' wilt realiseren. Daarom begrijp ik eigenlijk niet zo goed waarom voorstanders van een ontvlechting niet willen meewerken aan de synode van Hoogeveen. Immers, daar zal het bestuursrechtelijk worden bepaald. Het bestaat niet dat er geen bestuur is, wettelijk gezien, dus anders zal een rechter die aanwijzen. Al dan niet met een beperkte lastbrief, zouden we allemaal om tafel kunnen en moeten zitten rondom dit punt. Maar waarschijnlijk denk ik te simpel?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
huisman schreef: ↑19 jan 2026, 23:59
Begrip voor je standpunt. Maar voor sommige classes en gemeenten is deze route onmogelijk geworden. Laat Hoogeveen dus in nauw contact met Rijnsburg het agendapunt rondom de ontvlechting bespreken.
Hij echter zei: De dingen die onmogelijk zijn bij de mensen, zijn mogelijk bij.....
Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
-
Middenrefo
Wat ik inmiddels heb begrepen is dat het in Amersfoort al een besluit is, maar in Apeldoorn nog niet.rhadders schreef: ↑20 jan 2026, 00:21Ik laat het graag over aan de broeders die daar het voortouw in hebben genomen, omdat daar t.z.t. iets over te delen :-)huisman schreef: ↑19 jan 2026, 23:59Begrip voor je standpunt. Maar voor sommige classes en gemeenten is deze route onmogelijk geworden. Laat Hoogeveen dus in nauw contact met Rijnsburg het agendapunt rondom de ontvlechting bespreken.rhadders schreef: ↑19 jan 2026, 22:52Ik weet dat classis Amersfoort een fijne classis is
En om welke gemeenten zou het dan gaan?Middenrefo schreef: ↑Gisteren, 09:27Wat ik inmiddels heb begrepen is dat het in Amersfoort al een besluit is, maar in Apeldoorn nog niet.rhadders schreef: ↑20 jan 2026, 00:21Ik laat het graag over aan de broeders die daar het voortouw in hebben genomen, omdat daar t.z.t. iets over te delen :-)huisman schreef: ↑19 jan 2026, 23:59Begrip voor je standpunt. Maar voor sommige classes en gemeenten is deze route onmogelijk geworden. Laat Hoogeveen dus in nauw contact met Rijnsburg het agendapunt rondom de ontvlechting bespreken.rhadders schreef: ↑19 jan 2026, 22:52
Ik weet dat classis Amersfoort een fijne classis is
Volgens mij gaat het om 3 gemeenten die uit classis Amersfoort verhuizen naar classis Apeldoorn. Andersom gaat het iig om 2 gemeenten die er wel voor open staan. Maar dat is volgens mijn info nog geen classis besluit van Apeldoorn.Pjotr92 schreef: ↑Gisteren, 10:03En om welke gemeenten zou het dan gaan?Middenrefo schreef: ↑Gisteren, 09:27Wat ik inmiddels heb begrepen is dat het in Amersfoort al een besluit is, maar in Apeldoorn nog niet.rhadders schreef: ↑20 jan 2026, 00:21Ik laat het graag over aan de broeders die daar het voortouw in hebben genomen, omdat daar t.z.t. iets over te delen :-)huisman schreef: ↑19 jan 2026, 23:59
Begrip voor je standpunt. Maar voor sommige classes en gemeenten is deze route onmogelijk geworden. Laat Hoogeveen dus in nauw contact met Rijnsburg het agendapunt rondom de ontvlechting bespreken.
Het blijft natuurlijk pleisters plakken op een open wond die daardoor niet zal gaan helen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Dit is toch zonder rechter op te lossen?Het kort geding tegen de christelijke gereformeerde kerk Urk-Eben-Haëzer, waarin twee cgk’s eisen dat deze gemeente de classis Zwolle bijeenroept, vindt plaats op 17 februari, bij de rechtbank Lelystad.
Dat bevestigde de advocaat van de cgk’s te Hasselt en Lelystad, mr. J.R. Bügel, donderdagavond. Genoemde twee cgk’s willen dat de cgk Urk-Eben-Haëzer de classis Zwolle voor een reguliere classisvergadering bijeenroept. Een alternatief kan volgens de eisers zijn dat de cgk Urk-Eben-Haëzer de cgk te Lelystad machtigt om namens haar het werk van een roepende kerk uit te voeren.
Met name het alternatief is zo geregeld, als men maar wil.
Ik zou nooit Lelystad machtigen om roepende kerk te worden. Die zijn ongehoorzaam aan de kerkorde en de synodale besluiten. Laat dan een ‘gehoorzame’ gemeente dit aanbod doen.MidMid schreef: ↑Gisteren, 11:14Dit is toch zonder rechter op te lossen?Het kort geding tegen de christelijke gereformeerde kerk Urk-Eben-Haëzer, waarin twee cgk’s eisen dat deze gemeente de classis Zwolle bijeenroept, vindt plaats op 17 februari, bij de rechtbank Lelystad.
Dat bevestigde de advocaat van de cgk’s te Hasselt en Lelystad, mr. J.R. Bügel, donderdagavond. Genoemde twee cgk’s willen dat de cgk Urk-Eben-Haëzer de classis Zwolle voor een reguliere classisvergadering bijeenroept. Een alternatief kan volgens de eisers zijn dat de cgk Urk-Eben-Haëzer de cgk te Lelystad machtigt om namens haar het werk van een roepende kerk uit te voeren.
-
Middenrefo
Wat ik begrijp van het besluit is dat het bedoeld is voor gemeenten met vrouwelijke ambtsdragers en dat zijn er twee. Maar het kan natuurlijk zijn dat er andere gemeentes zijn die ook willen overgaan. Ik ben het met je eens dat het besluit niets oplost. Als gemeentes in één classis niet samen kunnen/willen vergaderen, hoe kunnen ze dat dan in één particuliere synode wel?huisman schreef: ↑Gisteren, 11:07Volgens mij gaat het om 3 gemeenten die uit classis Amersfoort verhuizen naar classis Apeldoorn. Andersom gaat het iig om 2 gemeenten die er wel voor open staan. Maar dat is volgens mijn info nog geen classis besluit van Apeldoorn.Pjotr92 schreef: ↑Gisteren, 10:03En om welke gemeenten zou het dan gaan?Middenrefo schreef: ↑Gisteren, 09:27Wat ik inmiddels heb begrepen is dat het in Amersfoort al een besluit is, maar in Apeldoorn nog niet.
Het blijft natuurlijk pleisters plakken op een open wond die daardoor niet zal gaan helen.
-
Middenrefo
Voor een gemeente die de classis Zwolle, de PS van het noorden en de GS van Hoogeveen niet meer erkent is dat een drogreden. Wat ik al vaker heb geschreven hier; ik respecteer gemeenten die naar Rijnsburg gaan en de route Hoogeveen niet meer erkennen, maar frusteer het andere deel dan niet. Hoe lang willen ze daar nog mee door blijven gaan? Is het na 21 maart voorbij?huisman schreef: ↑Gisteren, 11:30Ik zou nooit Lelystad machtigen om roepende kerk te worden. Die zijn ongehoorzaam aan de kerkorde en de synodale besluiten. Laat dan een ‘gehoorzame’ gemeente dit aanbod doen.MidMid schreef: ↑Gisteren, 11:14Dit is toch zonder rechter op te lossen?Het kort geding tegen de christelijke gereformeerde kerk Urk-Eben-Haëzer, waarin twee cgk’s eisen dat deze gemeente de classis Zwolle bijeenroept, vindt plaats op 17 februari, bij de rechtbank Lelystad.
Nogmaals ik schrijft niet namens Rijnsburg noch namens Urk E.H. maar namens huisman. Dan vind ik Lelystad naar voren schuiven gewoon ronduit dom. Hetzelfde in onze classis. Die komt met minder dan de helft van de gemeenten nog samen maar dan sturen ze een uitnodiging aan alle classis gemeenten die door een vrouwelijke ambtsdrager is ondertekent. Dat wordt terecht gezien als provocatie. Dan ben je toch niet meer bezig met een poging tot heling?Middenrefo schreef: ↑Gisteren, 11:38Voor een gemeente die de classis Zwolle, de PS van het noorden en de GS van Hoogeveen niet meer erkent is dat een drogreden. Wat ik al vaker heb geschreven hier; ik respecteer gemeenten die naar Rijnsburg gaan en de route Hoogeveen niet meer erkennen, maar frusteer het andere deel dan niet. Hoe lang willen ze daar nog mee door blijven gaan? Is het na 21 maart voorbij?huisman schreef: ↑Gisteren, 11:30Ik zou nooit Lelystad machtigen om roepende kerk te worden. Die zijn ongehoorzaam aan de kerkorde en de synodale besluiten. Laat dan een ‘gehoorzame’ gemeente dit aanbod doen.MidMid schreef: ↑Gisteren, 11:14Dit is toch zonder rechter op te lossen?Het kort geding tegen de christelijke gereformeerde kerk Urk-Eben-Haëzer, waarin twee cgk’s eisen dat deze gemeente de classis Zwolle bijeenroept, vindt plaats op 17 februari, bij de rechtbank Lelystad.
-
Middenrefo
Dat is inderdaad niet verstandig. Maar van pogingen tot heling is op dit moment sowieso geen sprake, aan beide kanten niet is mijn indruk.huisman schreef: ↑Gisteren, 11:49Nogmaals ik schrijft niet namens Rijnsburg noch namens Urk E.H. maar namens huisman. Dan vind ik Lelystad naar voren schuiven gewoon ronduit dom. Hetzelfde in onze classis. Die komt met minder dan de helft van de gemeenten nog samen maar dan sturen ze een uitnodiging aan alle classis gemeenten die door een vrouwelijke ambtsdrager is ondertekent. Dat wordt terecht gezien als provocatie. Dan ben je toch niet meer bezig met een poging tot heling?Middenrefo schreef: ↑Gisteren, 11:38Voor een gemeente die de classis Zwolle, de PS van het noorden en de GS van Hoogeveen niet meer erkent is dat een drogreden. Wat ik al vaker heb geschreven hier; ik respecteer gemeenten die naar Rijnsburg gaan en de route Hoogeveen niet meer erkennen, maar frusteer het andere deel dan niet. Hoe lang willen ze daar nog mee door blijven gaan? Is het na 21 maart voorbij?
Wanneer dat hét probleem is, denk ik dat Lelystad en Hasselt het vast oké vinden als Hasselt gemachtigd wordt.huisman schreef: ↑Gisteren, 11:30Ik zou nooit Lelystad machtigen om roepende kerk te worden. Die zijn ongehoorzaam aan de kerkorde en de synodale besluiten. Laat dan een ‘gehoorzame’ gemeente dit aanbod doen.MidMid schreef: ↑Gisteren, 11:14Dit is toch zonder rechter op te lossen?Het kort geding tegen de christelijke gereformeerde kerk Urk-Eben-Haëzer, waarin twee cgk’s eisen dat deze gemeente de classis Zwolle bijeenroept, vindt plaats op 17 februari, bij de rechtbank Lelystad.
Probleem lijkt meer dat EH de beurt simpelweg niet wil overgeven.
Ik heb begrepen dat zelfs Urk Maranatha hier anders in staat. Zij staan qua standpunten wel achter Rijnsburg maar vinden de manier van deze weg veel te snel gaan en willen de huidige banden nog niet doorbreken. Tot mijn verbazing zijn zij dan ook waarnemer in plaats van deelnemer. Als dit al voor Urk-Maranatha geldt, grote kans dat Urk-Ichtus er dan ook ongeveer zo instaat. EH lijkt van alle Urker kerken dus de enige te zijn die er zo extreem instaat. Dus grote kans dat als ze beurt van roepende kerk aan Urk-Ichtus doorgeven dat die wel gewoon de classis bijeen laat komen.MidMid schreef: ↑Gisteren, 11:58Wanneer dat hét probleem is, denk ik dat Lelystad en Hasselt het vast oké vinden als Hasselt gemachtigd wordt.huisman schreef: ↑Gisteren, 11:30Ik zou nooit Lelystad machtigen om roepende kerk te worden. Die zijn ongehoorzaam aan de kerkorde en de synodale besluiten. Laat dan een ‘gehoorzame’ gemeente dit aanbod doen.MidMid schreef: ↑Gisteren, 11:14Dit is toch zonder rechter op te lossen?Het kort geding tegen de christelijke gereformeerde kerk Urk-Eben-Haëzer, waarin twee cgk’s eisen dat deze gemeente de classis Zwolle bijeenroept, vindt plaats op 17 februari, bij de rechtbank Lelystad.
-
Middenrefo
Dat geldt inmiddels voor steeds meer kerken. De belangrijkste oorzaak is dat het voor veel gemeenteleden te snel gaat. Het is logisch dat kerkenraden goed geïnformeerd zijn en overtuigd zijn van de route, maar het risico is dat de gemeente daar niet zo snel in mee kan komen. Iets meer tijd nemen is dan verstandig.Pjotr92 schreef: ↑Gisteren, 12:09Ik heb begrepen dat zelfs Urk Maranatha hier anders in staat. Zij staan qua standpunten wel achter Rijnsburg maar vinden de manier van deze weg veel te snel gaan en willen de huidige banden nog niet doorbreken. Tot mijn verbazing zijn zij dan ook waarnemer in plaats van deelnemer. Als dit al voor Urk-Maranatha geldt, grote kans dat Urk-Ichtus er dan ook ongeveer zo instaat. EH lijkt van alle Urker kerken dus de enige te zijn die er zo extreem instaat. Dus grote kans dat als ze beurt van roepende kerk aan Urk-Ichtus doorgeven dat die wel gewoon de classis bijeen laat komen.MidMid schreef: ↑Gisteren, 11:58Wanneer dat hét probleem is, denk ik dat Lelystad en Hasselt het vast oké vinden als Hasselt gemachtigd wordt.