Gelezen, gedacht, gehoord...

Arja
Contacteer:

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Arja »

Geeske_1991 schreef: 10 jan 2026, 10:22 Thomas Brooks: niemand is zo geneigd on de waarheid van hun genade in twijfel te trekken als degene die
in waarheid genade heeft.
Je leest Brooks, dat is fijn. Maar wat je schrijft staat eigenlijk onder een heel speciaal kopje: "De tweede list van de satan is, dat hij hen bewerkt: verkeerde opvattingen van hun genade te voeden." Het is dus een list van de satan, om de waarheid van hun genade in tiwjfel te trekken. Als hem dat lukt, berooft hij op die manier God van Zijn eer. Daarom heeft Brooks remedies. Ik deel er eentje uit zijn boek:
Het (tweede) middel tegen deze list van satan is dit: onderzoek met ernst hoe God in de Heilige Schrift het geloof aanduidt. God noemt het geloof een aannemen van Christus. “Zovelen Hem aangenomen hebben, hun heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven” (Joh. 1:12).

Het geloof wordt ook genoemd een blijven bij de Heere (Hand. 11:23). De Schrift spreekt verder over het geloof als een komen tot God door Christus, een wentelen van de ziel op Christus, een rusten in Hem, een blijven in Hem. Het is altijd het veiligst en het lieflijkst om zowel de genade als de zonde te noemen zoals God Zelf ze noemt. Dit is de enige weg om de ziel te bevestigen en te bewaren tegen de bedriegerijen en listen van mensen en duivelen, die door verkeerde aanduidingen van de genade trachten de zielen in een twijfelende, wankelende en kwijnende toestand te houden, en zo hun leven tot een last en zelfs tot een hel te maken.

En zo beschrijft hij nog veel middelen tegen deze list van de duivel.
Bron: KOSTBARE HULPMIDDELEN TEGEN SATANS BEDRIEGERIJEN
Thomas Brooks.

Wanneeer je aangevallen wordt over de waarheid van de genade die de Heere je gaf, lees dit boekje!
De Rijssenaar

Bericht door De Rijssenaar »

https://www.youtube.com/watch?v=PcvjpW2u32w

"Onbekeerd in de kerkenraad, waarom kan dat in de Gereformeerde Gemeenten (soms)?"

Hier een gesprek tussen dominee Visscher en ouderling Post. Best goed gesprek, maar ben wel met Post eens dat het niet zo kan zijn dat kerkenraadsleden onbekeerd in de kerkbanken kunnen zitten. Ook niet omdat ze misschien een lampje op de rug hebben zitten.. Klinkt allemaal mooi, maar hoe kun je in dienst van Chirstus zijn als je niet zeker weet of je wel van Hem bent.. Hoe kun je dan geestelijk leiding geven als de belangrijkste vraag voor jouzelf nog een groot vraagteken is?? Snap niet dat dit gewoon normaal gevonden wordt.. Kan toch geen zegen op rusten
Gerardus2

Bericht door Gerardus2 »

De Rijssenaar schreef: Gisteren, 15:04 https://www.youtube.com/watch?v=PcvjpW2u32w

"Onbekeerd in de kerkenraad, waarom kan dat in de Gereformeerde Gemeenten (soms)?"

Hier een gesprek tussen dominee Visscher en ouderling Post. Best goed gesprek, maar ben wel met Post eens dat het niet zo kan zijn dat kerkenraadsleden onbekeerd in de kerkbanken kunnen zitten. Ook niet omdat ze misschien een lampje op de rug hebben zitten.. Klinkt allemaal mooi, maar hoe kun je in dienst van Chirstus zijn als je niet zeker weet of je wel van Hem bent.. Hoe kun je dan geestelijk leiding geven als de belangrijkste vraag voor jouzelf nog een groot vraagteken is?? Snap niet dat dit gewoon normaal gevonden wordt.. Kan toch geen zegen op rusten
Gaat de gehele kerkenraad in jou gemeente aan? En zo nee heb je daar wel eens vragen over gesteld bijvoorbeeld op huisbezoek?
De Rijssenaar

Gerardus2 schreef: Gisteren, 16:12
De Rijssenaar schreef: Gisteren, 15:04 https://www.youtube.com/watch?v=PcvjpW2u32w

Gaat de gehele kerkenraad in jou gemeente aan? En zo nee heb je daar wel eens vragen over gesteld bijvoorbeeld op huisbezoek?
Boeit dat wat hoe dat in mijn gemeente gaat? Gaat ff meer omt principe.
Gerardus2

Bericht door Gerardus2 »

De Rijssenaar schreef: Gisteren, 16:19

Nou, je geeft een nogal behoorlijke be-/veroordeling. Weet je hoe hoog de drempels zijn in sommige gemeenten? Ik praat het hiermee zeker niet goed, maar stellen dat er geen zegen op rust vind ik echt te ver gaan. Overigens mag ik je wel hoor met je prikkelende opmerkingen.
De Rijssenaar

Gerardus2 schreef: Gisteren, 16:31
De Rijssenaar schreef: Gisteren, 16:19

Nou, je geeft een nogal behoorlijke be-/veroordeling. Weet je hoe hoog de drempels zijn in sommige gemeenten? Ik praat het hiermee zeker niet goed, maar stellen dat er geen zegen op rust vind ik echt te ver gaan. Overigens mag ik je wel hoor met je prikkelende opmerkingen.
Dit moet je bij mij wel zeggen, dan valt het wat beter

Klopt. Maar kijk: als ik een wiskunde les krijg van iemand die het vak heel moeilijk vind en weet ook niet precies hoe het zit. En de school zegt ook: tja, tis wel een heel moeilijk vak. Er zijn hoge kennisdrempels; de stelling van Pythagoras is lastig, dat begrijpen we wel, dus we laten die docent maar gewoon les blijven geven dan was de wereld te klein geweest. Gevolg is dat veel leerlingen het examen niet halen. Mensen zouden super verontwaardigd zijn. Ik hoor de ouders al klagen bij het bestuur en bonzen op de deuren van de school.. De wereld zou te klein.. En als het hierom gaat, wezenlijke dingen, dan blijkt alles ineens makkelijk te zijn en moeten we niet zo moeilijk denken
Gerardus2

Bericht door Gerardus2 »

Ik snap je bedenkingen. Vaak speelt er ook een bepaalde cultuur mee, gelukkig niet in alle gemeenten, en ik praat dat ook niet goed, maar oude gewoonten (ook verkeerde) veranderen is nu eenmaal weerbarstig. Sowieso vind ik het al positief dat het gesprek hierover met een predikant van de GG wordt gevoerd.
Ik vermoed en hoop dat er door de jongere generatie een verandering in positieve zin zal ontstaan.
De Rijssenaar

Ja, dat hoop ik ook! Ik vind het ook goed dat ds Visscher daar zit en gewoon gesprek voert. Dat kom je zeker niet vaak tegen en hij blijft ook gewoon rustig.. Anders zouden heel boos worden als je het zou zeggen of vragen er over stelt

De nieuwe generatie hopelijk ook.. Maar vraag me af of dat we gepikt wordt. Want als het iets anders is of kritisch is dan is het vaak wel exit..
DDD

Bericht door DDD »

Zelfstandig nadenken kan nooit een voldoende reden zijn voor tuchtuitoefening.
De Rijssenaar

Denk niet altijd dat door tucht wordt gedaan. Tis meer informele druk denk ik.. Kan ook gewoon van gemeente leden komen of via prediking. Verder verlies je elke kans op baantje in kerk natuurlijk..
Arja
Contacteer:

Bericht door Arja »

Eens met wat jij zegt.
Het ambt vraagt om leven uit Christus zelf. Toen ik nog lid van de GerGem was, hadden we inderdaad diakenen die niet aan het avondmaal gingen. Die "eerlijk onbekeerd" waren volgens henzelf. Dat was in de jaren 70. Ik weet hun namen nog. En toen er één van hen stierf was het niet zeker voor de gemeente of hij in de hemel was. Sommigen zeiden, jawel... hij was zo beminnelijk en kon er wel over spreken. Anderen zeiden, hij zei zelf dat hij dacht van niet. Ik was kind en vond dat moeilijk. Ik snapte het niet.

Je gaat in tegen Gods Woord wanneer je diakenen aanstelt die niet tot de Heere Jezus gekomen zijn. De Schrift stelt eisen, bijvoorbeeld dat ze "vol van de Heilige Geest zijn en van wijsheid, (Hand. 6:3). Paulus zegt tegen Timotheüs: “De diakenen moeten eerbaar zijn, houdende de verborgenheid des geloofs in een rein geweten.” (1 Tim. 3:8–9)

Over die verborgenheid (het geheimenis) van het geloof, dat is niet "onzekerheid, ook niet over "hopen dat het ooit nog nog eens mag gebeuren in mijn leven". Maar over het geopenbaarde heil in Christus, inhoudelijk gekend. Een rein geweten is een geweten dat gereinigd is door het bloed van de Heere Jezus. Daar kan je als kerk niet omheen.

Misschien iets voor een nieuwe topic.

Hoe zien we dat?

1. Ds. Visser vindt dat een iemand kan dienen in het ambt als diaken, ook als hij zelf niet weet of hij gelooft maar het Woord wel beslag heeft op hem.
2. Steef Post zegt: dat kan niet. Geestelijke leiding vraagt geestelijk leven. Je kunt geen verantwoordelijkheid dragen voor anderen, als de kernvraag in je eigen leven openligt.
DDD

Bericht door DDD »

Wat mij betreft, kan dat zeker niet. Maar ik heb genoeg aan mijzelf. Dus ik vind het geen onderwerp om over te twisten.
De Rijssenaar

We hoeven de mensen ook niet heel hard de waarheid te zeggen denk ik.. Maar we mogen ze er wel op wijzen.. Misschien zouden wat filmpjes van geloofstoerusting die mensen wel kunnen helpen. Daar worden de dingen wel helder uitgelegd en is er ook echt een genadige God. Echt evangelie voor jou als gewone zondaar. Niet alleen voor een super speciaal volk. Vind die filmpjes zelf heel duidelijk. Of heeft iemand anders nog goeie ideeen al je dit soort mensen in praktijk tegenkomt?

En wat moet je zeggen als mensen altijd heel trouw zijn? Dus heel trouw naar de kerk gaan, heel trouw zijn in alle kerkelijke dingen; nooit een negatief woord over de kerk, altijd positief over de preek, je ziet ze nooit een keer zondigen, gewoon hele nette keurige mensen. Maar wel mensen die onbekeerd zijn en hopen dat God ooit nog is een keer naar hun omziet. Ze zeggen wel heel eerlijk dat ze niet willen. Dat het niet aan God ligt, het ligt aan hun boze hart. Dus geen kwaad woord over God. Maar er is wel een probleem: hij moet het wel een keer doen. Hij moet wel een keer gaan werken. Hoe zouden jullie daarmee omgaan?
Arja
Contacteer:

Bericht door Arja »

De Rijssenaar schreef: Gisteren, 21:09 En wat moet je zeggen als mensen altijd heel trouw zijn? Dus heel trouw naar de kerk gaan, heel trouw zijn in alle kerkelijke dingen; nooit een negatief woord over de kerk, altijd positief over de preek, je ziet ze nooit een keer zondigen, gewoon hele nette keurige mensen. Maar wel mensen die onbekeerd zijn en hopen dat God ooit nog is een keer naar hun omziet. Ze zeggen wel heel eerlijk dat ze niet willen. Dat het niet aan God ligt, het ligt aan hun boze hart. Dus geen kwaad woord over God. Maar er is wel een probleem: hij moet het wel een keer doen. Hij moet wel een keer gaan werken. Hoe zouden jullie daarmee omgaan?
Blijven bidden voor die mensen. Dat zij tot geloof mogen komen. Dat is het allerbest wat je kunt doen. En dat is hoe ik er mee omga. De Heere doet echt nog wonderen, ook als mensen soms jarenlang in deze houding blijven volharden. Ik bid persoonlijk al 35 jaar voor iemand. Ik gaf de moed eigenlijk op. En opeens zijn er tekenen van hoop. Dat iemand niet meer zegt: God moet het doen... maar hoe moet het dan? Wat is geloof? Kan het ook voor mij? Het is echt: "Niet door kracht noch door geweld, maar door Mijn Geest zal het geschieden."

Blijven bidden zolang iemand leeft.
DDD

Bericht door DDD »

Dat. En ook bidden voor een bijbelse prediking. Want de prediking moet christenen tot Christus leiden. Als dat niet gebeurt, dan geeft dat veel donkerheid, die onnodig is.
Plaats reactie