Vraag (algemeen)

merel

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door merel »

Zeeuw schreef: Gisteren, 12:27
Ambtenaar schreef: Gisteren, 11:54
merel schreef: 08 dec 2025, 20:16
Jij kampeert niet en waarschijnlijk hebben jullie een wasmachine in de appartementen waar jullie verblijven. Dan hevel je de inhoud van de koffer inderdaad makkelijk over.
Dat klopt. Op vakantie lever ik geen comfort in.
Niet een klein beetje? Ik vind een glamping tent heerlijk eigenlijk. Het beste van 2 werelden.
Een glamping tent hebben wij ook een keer gedaan. Dat was inderdaad wel prettig. Het enige nadeel vonden wij dat deze weer staan op wat drukkere en luxere campings. Dat laatste heeft ook wat minder onze voorkeur.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

merel schreef: Gisteren, 13:03
Zeeuw schreef: Gisteren, 12:24
merel schreef: Gisteren, 12:06
Zeeuw schreef: Gisteren, 11:01 Haha, ja, neem dan lekker een hotel of een huisje als het zo een gedoe is.
Kamperen an sich vinden wij veel leuker dan een huisje /of appartement. Juist met kamperen zit je veel hoger in de bergen dan met een huisje en/of appartement. Daarnaast zitten wij afgelegen en gaan zelden of nooit met een gondel omhoog. Die bergpaden belopen we juist niet.

Het regelwerk erom heen vind ik alleen minder en een rompslomp. Dat neemt niet weg dat wij wel enorm genieten van het wakker worden boven in de bergen en het buiten leven.
Kijk, toch top he!

We zaten deze zomer op 1800 meter in een appartement, naast de gondel die naar 3000 ging. Toch wel fijn ipv alles lopen.
Wij gaan liever zelf op pad en mijden deze toeristische paden zoveel mogelijk. Juist op de andere paden ervaren wij veel meer de rust en ruimte van de bergen.

Afgelopen jaar hebben we een week door de bergen gelopen met pieken van 3700 m en tussendoor sliepen we in desolate hutten. Dat was echt genieten.
Ja, dat is ook wel gaaf inderdaad. Ons gezin is niet zo van de desolaatheid. Ik zou het zelf wel leuk vinden vermoed ik.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

merel schreef: Gisteren, 13:05
Zeeuw schreef: Gisteren, 12:27
Ambtenaar schreef: Gisteren, 11:54
merel schreef: 08 dec 2025, 20:16
Jij kampeert niet en waarschijnlijk hebben jullie een wasmachine in de appartementen waar jullie verblijven. Dan hevel je de inhoud van de koffer inderdaad makkelijk over.
Dat klopt. Op vakantie lever ik geen comfort in.
Niet een klein beetje? Ik vind een glamping tent heerlijk eigenlijk. Het beste van 2 werelden.
Een glamping tent hebben wij ook een keer gedaan. Dat was inderdaad wel prettig. Het enige nadeel vonden wij dat deze weer staan op wat drukkere en luxere campings. Dat laatste heeft ook wat minder onze voorkeur.
Wij hebben ermee op La Bonne Source gezeten 2 jaar. Dat vonden wij niet al te druk en er was veel ruimte rondom de tenten.
merel

Bericht door merel »

Zeeuw schreef: Gisteren, 15:23
Zeeuw schreef: Gisteren, 12:24
merel schreef: Gisteren, 12:06

Kamperen an sich vinden wij veel leuker dan een huisje /of appartement. Juist met kamperen zit je veel hoger in de bergen dan met een huisje en/of appartement. Daarnaast zitten wij afgelegen en gaan zelden of nooit met een gondel omhoog. Die bergpaden belopen we juist niet.

Het regelwerk erom heen vind ik alleen minder en een rompslomp. Dat neemt niet weg dat wij wel enorm genieten van het wakker worden boven in de bergen en het buiten leven.
Kijk, toch top he!

We zaten deze zomer op 1800 meter in een appartement, naast de gondel die naar 3000 ging. Toch wel fijn ipv alles lopen.
Wij gaan liever zelf op pad en mijden deze toeristische paden zoveel mogelijk. Juist op de andere paden ervaren wij veel meer de rust en ruimte van de bergen.

Afgelopen jaar hebben we een week door de bergen gelopen met pieken van 3700 m en tussendoor sliepen we in desolate hutten. Dat was echt genieten.
Ja, dat is ook wel gaaf inderdaad. Ons gezin is niet zo van de desolaatheid. Ik zou het zelf wel leuk vinden vermoed ik.
Het is echt fantastisch! Na dag 1 geen data bereik meer en echt met zn allen zijn. Zelfs de wandelhater moest schoorvoetend toegeven dat het best leuk was.
refo

Bericht door refo »

Ja, tot er iemand een been breekt.
merel

Bericht door merel »

Klopt, wandelen in de bergen moet niet onderschat worden. Dat kan gevaarlijk zijn. Wij hebben altijd 'bepakking' bij ons en een satelliet telefoon in het geval van nood. Daarnaast lopen wij voornamelijk op G2 paden. G3 en G4 vinden we te gevaarlijk.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

merel schreef: Gisteren, 18:03
Zeeuw schreef: Gisteren, 12:24 Kijk, toch top he!

Het is echt fantastisch! Na dag 1 geen data bereik meer en echt met zn allen zijn. Zelfs de wandelhater moest schoorvoetend toegeven dat het best leuk was.
Het is het overwegen wel waard ja. Maar wandelen jullie daarbuiten ook veel? Je zult toch best goed ingelopen schoenen moeten hebben?
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

refo schreef: Vandaag, 07:52 Ja, tot er iemand een been breekt.
Tsja, no risk no fun he.
Edelweiss

Bericht door Edelweiss »

merel schreef: Vandaag, 08:18 Klopt, wandelen in de bergen moet niet onderschat worden. Dat kan gevaarlijk zijn. Wij hebben altijd 'bepakking' bij ons en een satelliet telefoon in het geval van nood. Daarnaast lopen wij voornamelijk op G2 paden. G3 en G4 vinden we te gevaarlijk.
Nou merel, uit ervaring: dan kunnen veel toeristen nog een voorbeeld aan jullie nemen.

De dingen die hier soms voorkomen...!
Niet getraind, slechte uitrusting, geen zonnebrandcrème, te weinig drinken, geen voedzaam eten, random sneakers in plaats van bergschoenen of zelfs teenslippers (!), geen warme kleren voor een evt. weersomslag 'want de zon schijnt nu toch?', geen satelliettelefoon, etc. etc. etc..

Respect voor de reddingsdiensten die dan soms met gevaar voor eigen leven mensen, soms ook met kinderen, van de raarste en gevaarlijkste plekken moeten plukken.
Kers op de taart is natuurlijk als men niet verzekerd blijkt te zijn en verontwaardigd of zelfs boos is als er vervolgens een rekening wordt gepresenteerd.
merel

Bericht door merel »

Zeeuw schreef: Vandaag, 09:39
merel schreef: Gisteren, 18:03

Het is het overwegen wel waard ja. Maar wandelen jullie daarbuiten ook veel? Je zult toch best goed ingelopen schoenen moeten hebben?
De tocht, en met name het stijgen en dalen, kost mij de meeste moeite. Ik moet mij echt qua sporten en wandelen voorbereiden. De kinderen lopen met twee vingers in hun neus het stuk en mijn man heeft, mede door zijn militaire achtergrond, een hele goede basisconditie en is gewend om hierdoor risico's in te schatten. De kinderen en ik hebben wandelschoenen van de Decathlon. Die zijn zo ingelopen. Mijn man heeft zwaardere wandelschoenen. Over het algemeen lopen we 10-15 km per dag met max 1000m hoogtemeters. De aangegeven routetijden moeten minimaal met factor 1,5 worden vermenigvuldigd. Als staat aangegeven dat een route 4 uur duurt, kost dit minimaal 6 uur excl pauzes.
Edelweiss schreef: Vandaag, 09:48
merel schreef: Vandaag, 08:18 Klopt, wandelen in de bergen moet niet onderschat worden. Dat kan gevaarlijk zijn. Wij hebben altijd 'bepakking' bij ons en een satelliet telefoon in het geval van nood. Daarnaast lopen wij voornamelijk op G2 paden. G3 en G4 vinden we te gevaarlijk.
Nou merel, uit ervaring: dan kunnen veel toeristen nog een voorbeeld aan jullie nemen.

De dingen die hier soms voorkomen...!
Niet getraind, slechte uitrusting, geen zonnebrandcrème, te weinig drinken, geen voedzaam eten, random sneakers in plaats van bergschoenen of zelfs teenslippers (!), geen warme kleren voor een evt. weersomslag 'want de zon schijnt nu toch?', geen satelliettelefoon, etc. etc. etc..

Respect voor de reddingsdiensten die dan soms met gevaar voor eigen leven mensen, soms ook met kinderen, van de raarste en gevaarlijkste plekken moeten plukken.
Kers op de taart is natuurlijk als men niet verzekerd blijkt te zijn en verontwaardigd of zelfs boos is als er vervolgens een rekening wordt gepresenteerd.
Wij dragen allemaal onze eigen rugzak. Onze oudste en mijn man dragen meer gewicht. Iedereen heeft dagelijks 1 liter water. Man en oudste zoon dragen 4 liter. Bij het ontbijt proberen wij minimaal een halve liter al te drinken en nemen wij vanuit elke hut een lunchpakket mee. Die zijn erg uitgebreid. Daarnaast hebben we zakken noten en muslirepen extra mee. Verder smeren wij ons meerdere keren per dag met factor 50 in en dragen een hoed/pet met zonneklep voor in de nek. We dragen sportkleding en boven de 2700m lange mouwen. In de rugzak hebben wij voor alle dagen schone en droge sokken mee en twee paar reserve (sport)kleding. In ieder geval een warme (merinowollen)trui, lange broek, muts en handschoenen, regenkleding, warmhoudfolie, hoofdlampje, extra batterijen, fluitje, kompas, aanstekers, route op de kaart en gedownload op twee telefoons. Man heeft powerbank bij zich en zonnecellen op zijn rugzak. Voor in de hutten een eigen lakenzak om in te slapen, basistoiletartikelen (deo, tandpasta en douchegel en ik wasmiddel om elke dag de sportkleding even uit te slaan in het water), klein kussen en sneldrogende handdoek en een uitgebreide EHBO set. Ook hebben we allemaal vuilniszakken mee. In de berghutten kan je geen afval achterlaten en dat moet weer mee de berg af. Mijn man heeft zakken die gevacumeerd kunnen worden, omdat afval na een week echt gaat stinken. Waarschijnlijk heeft manlief nog meer voorzorgsmaatregelen in zijn tas waar ik vaak geen weet van heb.

Verder heb ik onze reisverzekering aangepast naar bergsporten. Al vraag ik mij nog steeds af of deze voldoende dekking biedt. Ze zeiden van wel, maar ik betwijfel het. Mochten wij weer een tocht maken ga ik een verzekering afsluiten via de NKBV. Dan heb ik meer zekerheid.

Afgelopen jaren hadden wij heel mooi weer en dan denk je waarom sjouw ik die zooi allemaal mee. Wij spraken in een van de hutten een Belgisch gezin die het jaar daarvoor in een penibele situatie waren gekomen en heel blij waren geweest met de spullen.
Plaats reactie