Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024
Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024
-
MGG
Ik hou in zijn geheel niet van scheuren en eindeloos gedoe. Maar ook niet van de waarheid claimen en weglopen voor de onderbouwing.
Dat is dan jammer voor je.MGG schreef: ↑Vandaag, 09:16Ik hou in zijn geheel niet van scheuren en eindeloos gedoe. Maar ook niet van de waarheid claimen en weglopen voor de onderbouwing.
Als je dan toch graag een metaduiding wil geven, los van de theologisch inhoudelijke argumentatie, moet je dan niet verwijzen naar bijvoorbeeld de Anglicaanse kerkscheiding en of kerkelijk/politieke ontwikkelingen in de VS? Dat is dan wel geen oorzaak, maar wel een duidelijke parallel.
Grote rol? Wat een onzin. Initiatief Rijnsburg is ontstaan bij de kerkenraad van Rijnsburg. De roepende kerk van de laatste G.S. Een native kerkenraad met een native predikant. De eerste predikant die daarbuiten bij betrokken werd is ook een native CGK’er. Wat een grote rol heeft gespeeld is de ongehoorzaamheid ban kerkenraden die vrouwen in her ambt bevestigen, die homoseksueel samenlevenden aan het avondmaal toelaten enz. Daar hoor ik dr. Huijgen niet over. Wanneer ben je trouwens een zij-instromer? Is er een tijdsperiode dat dit verloopt? Ben je het nog naar 20,30,50 jaar CGK lidmaatschap? Dit klinkt mij zo PVV-achtig in de oren. Het heeft een hoog ‘eigen volk eerst’ gedachte. En net als bij de PVV geef je de schuld aan de allochtoon en ga je voorbij aan het echte probleem.Tiberius schreef: ↑Vandaag, 08:38Ik vind jouw argument juist zwak, vooral omdat de onderbouwing niet klopt bij het argument.Groepscirkel schreef: ↑Vandaag, 08:19In deze onverkwikkelijke situatie bevinden native-CGK'ers zich in alle stromingen. Dit kan dus niet als argument tegen de Rijnsburggroep worden gebruikt. Daarbij spreekt de Bijbel over gelijkwaardigheid in de christelijke gemeente, ofwel geen onderscheid tussen rijk en arm, geen onderscheid maken op basis van IQ, niet op dienstjaren en ook niet aangaande afkomst (vb. Jodenchristenen of heidenchristenen). Vul maar aan. Het doet ook geen recht aan je eigen toelatingsystematiek als kerkverband en gelijkwaardigheid tussen de ambten en ambtsdragers.
Dit zwakke argument komt alleen invliegen om verdacht te maken en speelt op de (anonieme) man in plaats van op de bal.
Het gaat niet zozeer om gelijkheid van zijinstromers, of dat ze geen leidinggevende posities zouden mogen bekleden, maar zaken waar je geen gevoel voor hebt (in dit geval kerkverbanden) moet je je ook niet teveel tegenaan bemoeien, is mijn mening.
Het native-zijn is geen voorwaarde om over kerkverbanden te spreken en dergelijke, maar het is wel een sterke beschermende factor.
Als zijinstromer moet je altijd oppassen voor 2 klippen (dat gesprek heb ik een tijdje geleden volgens mij ook al eens met je gevoerd).
De 1e klip is om je de tradities van je vorige kerkverband in het nieuwe kerkverband te willen introduceren, omdat je die toch wel heel erg waardeert.
En de 2e klip is precies het tegenovergestelde: doorschieten naar de andere kant.
Ik zeg niet dat het zijinstroom-argument van Huijgen doorslaggevend was voor Rijnsburg om een nieuw kerkverband te vormen, maar speelt wel een grote rol. Daar heeft hij gewoon gelijk in.
De meeste predikanten die ik afgelopen zaterdag heb gesproken zijn 20+ jaren predikant in de CGK. Het frame van dr Huijgen en jou is feitelijk onjuist en leidt af van de werkelijke oorzaak. Natuurlijk zijn er ook ambtsdrager die korter of langer geleden uit een ander kerkverband zijn gekomen. Dat zal soms ook een ander gevoel geven. Mijn emotie is misschien wat heftiger. Ik heb al heel wat slaap gemist sinds de crisis in ‘mijn’ kerkverband. Maar dat zie ik niet minder bij de zij-instromers.
Wat een vreemde discussie!
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-
Middenrefo
Het is inderdaad een vreemde discussie, die je niet in zijn algemeenheid kunt voeren. Dat kan alleen om de houding van specifieke personen te duiden en dat doen we hier gelukkig niet.
Ik ken ze wel, mensen die uit de GKV zijn overgekomen vanwege v&a en zich nu heftig roeren in bepaalde gemeentes om naar Rijnsburg over te gaan, terwijl het grootste deel van de gemeente dat niet wil, omdat die gemeente daar gewoon niet past, los van v&a. In het groot zie je dat in Vroomshoop. Hartelijk ontvangen door de classis Apeldoorn en daarna direct door naar Rijnsburg.
Ik ken ze wel, mensen die uit de GKV zijn overgekomen vanwege v&a en zich nu heftig roeren in bepaalde gemeentes om naar Rijnsburg over te gaan, terwijl het grootste deel van de gemeente dat niet wil, omdat die gemeente daar gewoon niet past, los van v&a. In het groot zie je dat in Vroomshoop. Hartelijk ontvangen door de classis Apeldoorn en daarna direct door naar Rijnsburg.
Ik ben benieuwd of het stuk van een aantal predikanten die het niet eens zijn met deze route nog aandacht heeft gekregen op het convent. Huisman, kun je daar iets over zeggen?
Inhoudelijk hou ik mij zoveel als mogelijk bij het persbericht. Dat er verschil in tempo en route zit is geen geheim. Dat het doel hetzelfde is voor alle aanwezigen is ook geen geheim. Dat er ook zijn die dit doel voor ogen hebben maar (nog) niet aanwezig waren is ook geen geheim.
Disclaimer: Alles wat ik schrijf op rf is mijn persoonlijke mening. Ik zit hier zonder last en ruggespraak. Hooguit een informeel overlegje met huisvrouw
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
https://www.rd.nl/artikel/1129914
"Ook al moet de formele breuk nog steeds plaatsvinden, de feitelijke breuk is er allang. Die vormde zich al onmiskenbaar toen nota bene na het sluiten van de voorlaatste synode, waarop werd vastgelegd dat binnen de CGK geen ruimte is voor vrouwelijke ambtsdragers, tal van cgk’s juist wel vrouwen in de ambten van ouderling en diaken gingen bevestigen. Dat maakte de spanning in het kerkverband onhoudbaar."
"Ook al moet de formele breuk nog steeds plaatsvinden, de feitelijke breuk is er allang. Die vormde zich al onmiskenbaar toen nota bene na het sluiten van de voorlaatste synode, waarop werd vastgelegd dat binnen de CGK geen ruimte is voor vrouwelijke ambtsdragers, tal van cgk’s juist wel vrouwen in de ambten van ouderling en diaken gingen bevestigen. Dat maakte de spanning in het kerkverband onhoudbaar."
Een goede en feitelijke analyse van Addyhelma schreef: ↑50 minuten geleden https://www.rd.nl/artikel/1129914