Hertaling Justus Vermeer

Marck

Hertaling Justus Vermeer

Bericht door Marck »

Ik las afgelopen zaterdag in het RD dat de heer Vermeulen de Catechismus verklaring van Justus Vermeer heeft hertaald samen met een meeleesgroep. De complete versie.
Zelf positief over de hertaling van b.v. de Redelijke Godsdienst, Zien op Jezus, etc.
Niet dat ik de wat oudere uitgaven als moeilijk ervaar maar je krijgt vaak weer fris zicht op de teksten. Soms mis je ook wel weer wat.
En misschien dat de jeugd er ook baat bij heeft.
Mister
Administrator

Re: Hertaling Justus Vermeer

Bericht door Mister »

Marck schreef: Gisteren, 20:54 Ik las afgelopen zaterdag in het RD dat de heer Vermeulen de Catechismus verklaring van Justus Vermeer heeft hertaald samen met een meeleesgroep. De complete versie.
Zelf positief over de hertaling van b.v. de Redelijke Godsdienst, Zien op Jezus, etc.
Niet dat ik de wat oudere uitgaven als moeilijk ervaar maar je krijgt vaak weer fris zicht op de teksten. Soms mis je ook wel weer wat.
Wellicht. Maar of 'de jeugd' de catechismusverklaring van Vermeer gaat lezen vraag ik me af.
Marck

Bericht door Marck »

Mister schreef: Gisteren, 21:10
Marck schreef: Gisteren, 20:54 Ik las afgelopen zaterdag in het RD dat de heer Vermeulen de Catechismus verklaring van Justus Vermeer heeft hertaald samen met een meeleesgroep. De complete versie.
Wellicht. Maar of 'de jeugd' de catechismusverklaring van Vermeer gaat lezen vraag ik me af.
Dat weet ik ook niet. Maar Vermeer heeft afgelopen jaren wat meer aandacht gekregen. Ook richting de jeugd. Misschien is daar een vonkje overgesprongen?
merel

Bericht door merel »

Richting de jeugd of vanuit de jeugd? De jeugd is, op een enkeling na, echt niet geïnteresseerd in dit soort boeken en hertalingen.
huisman

Bericht door huisman »

merel schreef: Vandaag, 09:14 Richting de jeugd of vanuit de jeugd? De jeugd is, op een enkeling na, echt niet geïnteresseerd in dit soort boeken en hertalingen.
Toch een kleine nuance. Ik ken best wat jongvolwassenen/oudere jeugd die door de boeken van Evert Barten ook het origineel zijn gaan lezen.

Zijn boeken om belangrijke lectuur uit de gereformeerde traditie begrijpelijk te maken voor jongeren (en ouderen) werken echt. (bv Zien op Jezus, de Redelijke Godsdienst, de viervoudige staat, de Institutie enz. zie link)
Scheelt ook dat al deze originele werken in een nieuwe vertaling te krijgen zijn.

https://www.hertog.nl/?srsltid=AfmBOooE ... Barten%5D)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Mister schreef: Gisteren, 21:10 Wellicht. Maar of 'de jeugd' de catechismusverklaring van Vermeer gaat lezen vraag ik me af.
Volgens mij is veel jeugd (20-ers) heel betrokken en bestuderen gewoon zulke boeken naast bijvoorbeeld de reguliere prediking. Het hoeven maar twee of drie jongeren per OGG en GG te zijn en je kunt gewoon een oplage van 500 exemplaren laten drukken.

Ik heb zelf een uitgave in oude spelling. En dat vind ik niet op door te komen. Maar ik zou het best wel eens willen lezen. Het boek geldt wel als Nederlandse klassieker (binnen de afdeling stichtelijke lectuur).
Marck

Bericht door Marck »

Herman schreef: Vandaag, 10:02
Mister schreef: Gisteren, 21:10 Wellicht. Maar of 'de jeugd' de catechismusverklaring van Vermeer gaat lezen vraag ik me af.
Volgens mij is veel jeugd (20-ers) heel betrokken en bestuderen gewoon zulke boeken naast bijvoorbeeld de reguliere prediking. Het hoeven maar twee of drie jongeren per OGG en GG te zijn en je kunt gewoon een oplage van 500 exemplaren laten drukken.

Ik heb zelf een uitgave in oude spelling. En dat vind ik niet op door te komen. Maar ik zou het best wel eens willen lezen. Het boek geldt wel als Nederlandse klassieker (binnen de afdeling stichtelijke lectuur).
Ja, zo zit ik er ook een beetje in wat betreft de jeugd.
Daarnaast denk ik aan het boekje over Justus door dhr Lobbezoo uit Werkendam. Een fijne kennismaking ook voor jongeren. Ik meen dat dat boekje onder jeugd is verspreid maar weet het niet zeker.
Op zich is er een uitgave van Vermeers verklaring van de Banier van rond 1970 die geen fotoprint is maar opnieuw gezet in de (toen) huidige spelling en zinsbouw. Met ook een fijne pagina indeling. Die leest ook goed.
We zullen zien hoe de hertaling zijn weg gaat vinden.
merel

Bericht door merel »

@ huisman en herman

Op de totale populatie jeugd is 500 personen een enkeling die dit leest. Je kan je afvragen of de baten de kosten zullen overstijgen.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

merel schreef: Vandaag, 11:51 @ huisman en herman

Op de totale populatie jeugd is 500 personen een enkeling die dit leest. Je kan je afvragen of de baten de kosten zullen overstijgen.
Dat maakt hier toch niet uit? Er is een uitgever die het financieel heeft doorgerekend en die is uit de kosten. Mogelijk dat de hertaler niet beloond wordt naar inspanning, maar die zal bevrediging halen uit de immateriële kant van het werk. Dan zijn we dus rond en dan hoeven we verder geen kosten/baten analyse te doen.
Bobber

Bericht door Bobber »

Is deze ook geschikt om te lezen in zondagse leesdiensten?
newton

Bericht door newton »

Bobber schreef: Vandaag, 13:53 Is deze ook geschikt om te lezen in zondagse leesdiensten?
Dat is wel de intentie van dhr. Vermeulen:
Met het oog op gebruik in de leesdienst schrapte Vermeulen –soms flinke– onderdelen van de oefeningen, vooral theologische of exegetische uitweidingen. Die verplaatste hij naar 932 eindnoten.
Marck

Bericht door Marck »

Er is vanuit de GGIN ook een uitgave geweest paar jaar terug waarvan alle oefeningen nogal ingekort zijn tot lengte van preken maar dat was niet zozeer een hertaling dacht ik.
Marck

Bericht door Marck »

Herman schreef: Vandaag, 13:34
merel schreef: Vandaag, 11:51 @ huisman en herman

Dat maakt hier toch niet uit? Er is een uitgever die het financieel heeft doorgerekend en die is uit de kosten. Mogelijk dat de hertaler niet beloond wordt naar inspanning, maar die zal bevrediging halen uit de immateriële kant van het werk. Dan zijn we dus rond en dan hoeven we verder geen kosten/baten analyse te doen.
Volgens mij uitgebracht door zijn eigen bedrijf.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

newton schreef: Vandaag, 14:06
Bobber schreef: Vandaag, 13:53 Is deze ook geschikt om te lezen in zondagse leesdiensten?
Dat is wel de intentie van dhr. Vermeulen:
Met het oog op gebruik in de leesdienst schrapte Vermeulen –soms flinke– onderdelen van de oefeningen, vooral theologische of exegetische uitweidingen. Die verplaatste hij naar 932 eindnoten.
Dat is dan (mogelijk) wel jammer. Want preken van Hellenbroek - om een andere tijdgenoot te noemen - zijn een helder voorbeeld van een gereformeerde prediking met veel uitleg en exegese die als tegenvoorbeeld kunnen dienen voor een door preek die door een teveel aan bevindelijkheden wordt vormgeven.
newton

Bericht door newton »

Herman schreef: 39 minuten geleden Dat is dan (mogelijk) wel jammer. Want preken van Hellenbroek - om een andere tijdgenoot te noemen - zijn een helder voorbeeld van een gereformeerde prediking met veel uitleg en exegese die als tegenvoorbeeld kunnen dienen voor een door preek die door een teveel aan bevindelijkheden wordt vormgeven.
Lastige keuzes. Dhr. Vermeulen geeft al aan dat voorlezers eerder ook al hele bladzijdes oversloegen omdat Vermeers preken niet aansluiten bij de huidige vorm van leesdiensten. Laat je dan dingen weg (met verwijzing in voetnoten, maar die hebben je luisteraars niet ter beschikking), ga je preken opsplitsen over meerdere diensten? Is het dan uberhaupt verstandig om deze preken in een kerkdienst te lezen of zijn ze meer geschikt persoonlijk gebruik? (mijn voorkeur)
Plaats reactie