Roken en christen-zijn verenigbaar

moderne gelovige

Bericht door moderne gelovige »

Leuk onderwerp om na een tijd van lang te zijn weg geweest op in te springen. Ondergetekende rookt zelf (soms te veel) maar niet binnen in het bijzijn van de kinderen. Wil ze daar graag voor sparen. En spaar tegelijk het interieur :mrgreen:

Ik heb een moeilijke tijd met mijn werkkring achter de rug en rookte daardoor wel een aantal sigaretten meer!
Echte rust geeft het trouwens niet het is letterlijk een drug.
Gebed geeft wel rust al heb ik niet altijd de woorden.

Eh ik zal me wat rustiger houden met "rk-propaganda", aan de andere kant kerk ik daar nu eenmaal dus kerkelijke voorbeelden komen wat mijn persoon betreft nu eenmaal daar vandaan: ik ken een pastoor die rookt, de man is overspannen geweest, die trekt na een viering tijdens het koffiedrinken graag aan een sigaretje. Ik kan het hem niet kwalijk nemen hoor.

Vroeger kwam er bij ons thuis een ouderling en die man rookte met mijn vader graag een sigaartje. Ik herinner me de gesprekken ook nog vrij goed, ik was een jaar of 11, 12, hij was een eenvoudige, maar getuigende man.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Maarre,

roken is toch niet modern?
en al helemaal niet gelovig.....
Het kost je handen vol geld, wat je beter aan zinnige dingen kunt besteden en het verkort je leven.
Je krijgt gele vingers, tanden en je stinkt uit je mond.

Als je merkt dat bidden je rust geeft, dan wil God je zeker helpen met stoppen. Joh 16:23 ... Voorwaar, voorwaar Ik zeg u: Al wat gij den Vader zult bidden in Mijn Naam, [dat] zal Hij u geven.

je leeft langer,
je ruikt weer echt zoals je bent
schone vingers
na verloopt van tijd schone longen
betere conditie
uitgerust opstaan
geen slaaf meer, maar een vrij man
tanden blijven schoner
vrouwen en dochters zoenen je vaker
je houdt geld over

kom op, stop! :D
Grace
Berichten: 1269
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:20

Re: Roken en christen-zijn verenigbaar

Bericht door Grace »

Gian schreef:
Unionist schreef:
Gian schreef:
Refdag.nl schreef:
Wie zegt: „Een christen rookt niet”, aldus Sahm, moet ook zeggen: „Een christen maakt geen ruzie, … heeft geen problematisch huwelijk, … heeft zichzelf altijd onder controle.”


Lekkere vergelijking zeg.... :?


Dan kun je alles goed praten. Waarom zou je dan niet vreemdgaan, om maar eens iets te noemen?


Structureel roken is niet goed. Je bent afhankelijk van de sigaretten.
Toen ik een christen mocht worden rookte ik bijna140 sigaretten per week.
Ben ik toen direct gestopt? Nee, dat kwam pas enkele jaren later.
Gelukkig is het me de 1e keer gelukt, in tegenstelling tot vele andere die er niet vanaf kunnen komen.
Dat heet verslaving.
Ruzie maken met je vrouw is hopelijk geen verslaving voor je, laat staan dat je ervan geniet.
Dus daarom een non-vergelijking.
(En vreemdgaan is volgens mij niet echt ongecontroleerd gedrag.)


Mooi om te horen Gian. Ben het volledig eens met je reactie!
Matthijs
Berichten: 2050
Lid geworden op: 07 okt 2002, 21:03

Bericht door Matthijs »

Begin dit jaar ben ik gestopt (na 7 jaar) met roken (bewust niet op 1 jan. maar een paar dagen daarna, want ik doe niet met de massa mee hè;))
Ik ben niet in de eerste plaats gestopt omdat het niet verenigbaar is met christen-zijn. Ik was het gewoon zat dat gerook. "Ben jij sterker dan drank?" is een slogan..."Ben jij sterker dan de sigaret?", dat wilde ik laten zien, dat ik me niet laat leiden door een sigaret.
Ik heb overigens jaren met genoegen gerookt. Heerlijk dat sigaretje na het eten of bij een pittige kop koffie (espresso)..!
Maar je moet echt willen wil je er vanaf komen.. En anders: rook lekker door, want zo lang je het niet wilt, dan lukt het je niet! Praat het je ook niet aan als je het wilt, want diep in je hart weet je of je het echt wil ja of nee. Dus wanneer je het eigenlijk jammer vindt dat je gaat stoppen, niet stoppen dan, doe je het toch, dan niet aan anderen vertellen dat je gestopt bent, want je maakt jezelf tot schande wanneer je weer gesignaleert wordt met een sigaret.

Maargoed, over slecht gesproken.. Laten we dan ook letten op andere dingen zoals: gezonde voeding; voldoende beweging enzv.
Dus geen rolletje snoep meer mee naar de kerk, nooit meer ff bij de McDrive langs, want 't is allemaal hardstikke slecht. Dichtgeslibte bloedvaten; hoge bloeddruk; suikerziekte; hartziektes en we kunnen nog wel even door gaan.

Ik heb overigens genoeg aanleiding gehad om de sigaret weer op te pakken, want ik krabbel net weer uit een dieptepunt van m'n leven. Gelukkig heb ik dat niet gedaan. Ik voel me een stukker beter dan toen met een sigaret.

Wanneer je stopt, bekijk het van de positieve kant. Je krijgt weer een: vrije ademhaling; je ruikt niet meer naar rook; wittere tanden; geen gele vingers; minder kans op een hartaanval; beduidend minder kans op kanker en hartkwalen.Tjonge, wat een positieve kanten heeft het stoppen met roken zeg! Wat heerlijk om niet meer te roken. Even door de zure appel heen bijten, maar na het zure....het zoet hè!

Matthijs
Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Bericht door Lassie »

Hupsakee, allemaal aan het water met de middelen die we als mens nodig hebben. (ook geen gezeur van: te veel vet, te veel eiwitten, te veel dit. en dat). Klaar mooi makkelijk toch? O, nee een mens is van nature geneigd tot kwaad. Oef. :wink:
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Ik rook af en toe, meestal met mensen mee, soms heb ik zelf vanillesigaren...

2 jaar gestopt geweest maar toch weer begonnen... erg slim...

Blijkbaar moet ik eerst nog wat meer groeien in "ellendekennis" voor ik van de nicotine verlost word :)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33314
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Marnix schreef:Blijkbaar moet ik eerst nog wat meer groeien in "ellendekennis" voor ik van de nicotine verlost word :)
Afwachten, dan maar :wink:
Plaats reactie