Mild vloeken in de kerk

Arja

Re: Mild vloeken in de kerk

Bericht door Arja »

DDD schreef: Gisteren, 16:00 Ik begrijp het niet helemaal.

Als een bastaardvloek geen vloek is, gaat je redenering toch niet op? Dus vind je dat het niet gezegd mag worden.
Ik schreef dit, ik weet niet of je het las dus kopeer en plek ik het naar hier:

1. In het Jodendom wordt onderscheid gemaakt tussen een vloek waarin Gods Naam wordt genoemd en één waarin die Naam is weggelaten. Dat eerste wordt gezien als één van de zwaarste overtredingen van de Tora, omdat de heilige Naam, die Gods aanwezigheid vertegenwoordigt wordt verbonden aan iets kwaads
2. Een verbastering noemt de Naam niet en is iets minder zwaar, maar blijft onrein/grof taalgebruik: woorden die zowel de persoon verontreinigen.

https://www.chabad.org/parshah/article_ ... -Words.htm
sefaria.org/topics/laws-of-cursing
https://dinonline.org/2018/08/10/torah-laws-of-cursing/
https://www.etzion.org.il/en/halakha/st ... la-cursing
Etc
Laatst gewijzigd door Arja op 07 okt 2025, 16:57, 1 keer totaal gewijzigd.
DDD

Bericht door DDD »

Dat is prima, maar zegt toch niets over vloeken in de kerk. Wij zijn immers geen Joden en los daarvan is het de vraag waar de grens ligt.

Verdraaid klinkt wat betreft de eerste letters als verdoemen. Maar goed. Er zijn honderden woorden die met 'ver' beginnen. Ik denk echt dat wat overdrijft.
Terri

Bericht door Terri »

Ik moet in dit verband denken aan een klas die van de juf met het alfabet opzeggen gekomen bij H I de J niet als Jee mochten uitspreken, maar als Je.
Ik was flabbergasted eerlijk gezegd, wel vindingrijk overigens, dat dan weer wel.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

helma schreef: Gisteren, 13:17
merel schreef:
helma schreef: Gisteren, 10:44 Onze dochter heeft een voornaam die begint met El. Dat is dan de afkorting die veel gebruikt wordt...
Ik heb het thuis altijd verbeterd met Els. Maar tegelijk was ik er ook wel verlegen mee.
Het kwartje valt niet. Help mij even op weg. :sweat
El = God
Ja, maar niet in het Nederlands. Daar zou ik geen punt van maken.
Pjotr92

Bericht door Pjotr92 »

Posthoorn schreef: Gisteren, 17:16
merel schreef:
helma schreef: Gisteren, 10:44 Onze dochter heeft een voornaam die begint met El. Dat is dan de afkorting die veel gebruikt wordt...
Ik heb het thuis altijd verbeterd met Els. Maar tegelijk was ik er ook wel verlegen mee.
El = God
Precies, de el was ook een oude lengtemaat. Met deze redenatie zouden mensen in die tijd ook gevloekt hebben als ze dat gebruikte.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Terri schreef: Gisteren, 17:15 Ik moet in dit verband denken aan een klas die van de juf met het alfabet opzeggen gekomen bij H I de J niet als Jee mochten uitspreken, maar als Je.
Ik was flabbergasted eerlijk gezegd, wel vindingrijk overigens, dat dan weer wel.
:)
En wat te denken van een dominee die Jan heet en zich altijd J. laat noemen. :bobo
Geeske_1991

Bericht door Geeske_1991 »

Forummer schreef:
Geeske_1991 schreef: Gisteren, 09:15
DDD schreef:Marcus 14, 71.

Overigens vind ik dat je deze bijbeltekst uit je hoofd zou moeten kennen. Maar dat geheel terzijde.
Wat ik heel goed weet van deze bijbeltekst is het laatste. Hij uitgaande weende Bitterlijk. Hij kwam met alles in de schuld.
Hij had berouw.

Dit heb ik niet gelezen van de dominee..

Daarnaast is dit voor velen een verkapte manier om vloeken toch goed te kunnen keuren lijkt het

Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk
Er is zoveel niet te lezen. Maar jij weet niet hoe het bij iemand persoonlijk ligt. Dus wees maar voorzichtig met oordelen.
Oke. Dus aan de binnenkant bekeerd en aan de buitenkant vloeken bedoel je?
Wat een rare praat
Als God je komt te bekeren leer je dat je van elk woord rekenschap moet afleggen. En welke afkorting of verkorting of verkapte vloek je ook zal bedenken het zal je niet over je lippen komen als je bekeerd bent. En zo wel, zou je net als Petrus naar buiten gaan en bitterlijk wenen.
Waarom? Omdat je weet dat de vloek die uit jou mond kwam je Zaligmaker aan het kruis nagelde.

Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk

merel

Bericht door merel »

Posthoorn schreef: Gisteren, 17:16
merel schreef:
El = God
Ik ook niet. Ik heb daar nog nooit op deze wijze over nagedacht.
DDD

Bericht door DDD »

Dat lijkt me maar goed ook. Niet dat er iets mis mee is als je nog niet over een strootje kunt heenlopen, maar dat moeten we niet de norm maken natuurlijk.

Dat is allemaal wel goed bedoeld, maar het is net als met het boek van Evert Barten in een ander draadje. Het evenwicht is zoek.
helma

Bericht door helma »

Misschien is het ook overdreven. Maar ik kan er op een of andere manier niet makkelijk overheen stappen.
DDD

Bericht door DDD »

Dat geeft toch ook niet. Zolang je het anderen maar niet oplegt. Maar als je zou zeggen dat iemand Els of Elja noemen, vloeken is, dan ga je mijns inziens wel te ver.
Plaats reactie