Geheel eens. Dat ligt als ik het verslag goed begrijp, aan de voorzitter. En dat is, voorzichtig gezegd, een beetje dom.Tom schreef: ↑13 sep 2025, 11:35 Als rechtse maar breeddenkendeGG’er vind ik deze principe uitspraak echt een grote teleurstelling. Op de school waar ik lesgeef, merk ik dat het hanteren van de Statenvertaling steeds moeilijker vol te houden is. In mijn eigen, vrij rechtse gemeente wordt de Herziene Statenvertaling inmiddels best breed gebruikt in prive situaties (kun je nagaan!). Er zijn daar ook meerdere ambtsdragers die kritisch zijn op de GBS en juist waren positief over het SV27-initiatief. Afgelopen zondag zelfs voorbede gedaan voor de bijbelvertalingdiscussie op de synode. En dat is dus binnen een uitgesproken rechtse context!
Kijk je naar meer gematigde GG-gemeenten – zomaar drie willekeurige: Hendrik-Ido-Ambacht, ’s-Gravenpolder en Amersfoort – dan zie je daar eveneens behoefte aan herziening van de SV. Niet door over te stappen naar HSV. Maar ook zeker niet de lijn van de GBS. Daar was veel teleurstelling over de Markusteksten van de GBS.
En over de linkerflank heb ik persoonlijk weinig zicht, maar het lijkt me aannemelijk dat het geduld daar inmiddels op is en de HSV al volledig is ingeburgerd.
Wat mij vooral steekt, is dat de synode al na één avond overleg besloot zich expliciet achter de GBS te scharen, met als argument het voorkomen van “splitsingen”. Mijn inschatting is echter dat juist het vasthouden aan de GBS en het blijven reageren vanuit een defensieve houding, op termijn juist tot verdeeldheid binnen ons kerkverband zal leiden.
Dit is namelijk geen lokale kwestie die alleen speelt in Houten, Vlissingen of Bodegraven. Het leeft breed – en is zeker niet enkel een thema van de linkerflank. Juist het SV27-initiatief (of een ander initiatief dat binnen de GG, eventueel samen met de HHK, wordt gedragen) had een waardevol compromis kunnen zijn: trouw blijven aan de Statenvertaling, maar tegelijkertijd onze jongeren blijven aanspreken.
Daarom vind ik het zeer zorgelijk dat, terwijl het gesprek over Bijbelvertalingen in oktober nog zou worden voortgezet, er nu al een principiële uitspraak is voorgesteld door ds. Schot. Daarmee lijkt iedere verdere discussie in de kiem gesmoord. Ik snap het niet.
Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
-
- Berichten: 914
- Lid geworden op: 03 jun 2019, 12:16
- Locatie: Vlissingen; jvw850forum@gmail.com
Re: Gereformeerde Gemeenten
Voorgelezen wel ja, maar dat is het dan ook wel hoor. De meerderheid zit met een andere vertaling voor zich. Bij de koster krijg je ook nog gewoon een SV en bij de catechisatie ook. Maar als mensen hun eigen bijbel moeten gebruiken is dat veelal geen SV.
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
Email: jvw850forum@gmail.com
Re: Gereformeerde Gemeenten
Zo'n groot verschil met onze gemeente. Ik heb ooit één persoon met een HSV gezien en die was te gast. Dat is alweer wat jaren geleden.JvW schreef: ↑13 sep 2025, 19:02Voorgelezen wel ja, maar dat is het dan ook wel hoor. De meerderheid zit met een andere vertaling voor zich. Bij de koster krijg je ook nog gewoon een SV en bij de catechisatie ook. Maar als mensen hun eigen bijbel moeten gebruiken is dat veelal geen SV.
Re: Gereformeerde Gemeenten
De uitverkiezing is een onuitsprekelijke troost. Het zijn niet vele wijzen …pierre27 schreef: ↑11 sep 2025, 22:15Deze reactie is wel iets ondergesneeuwd inmiddels.KDD schreef: ↑11 sep 2025, 14:27De 'onmogelijkheid van de uitverkiezing' is een tegenstrijdige uitdrukking. Als er geen uitverkiezing was dan was er ook geen Evangelie geweest.GG links schreef: ↑11 sep 2025, 11:15Beste Jan, ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld.JanRap schreef: ↑11 sep 2025, 08:47 @GG links, U lijkt me echt niet zo links, maar uw nickname geeft wel aanleiding tot hokjesdenken. Als belangstellend PKN meelezer merk ik dat de termen links en rechts me om de oren vliegen. Daar denk ik wel wat tegendraads in. Wat jullie uiterst rechts noemen vind ik behoorlijk links (revolutionair) Voortdurende zoekt men daar de grenzen op door te preken voor allerlei aparte groepjes buiten de GG in plaats dat men de GG probeert op te bouwen. En dan hoor je later hoe goed ze het daar wel niet gehad hebben met al die keurige nette mensen onder hun gehoor. Zo vind ik het beleggen van GBS diensten ook revolutionair. Dan maak je een afgod van een Bijbelvertaling. En je zet je gewild of ongewild af tegen alle andere vertalingen. Pure stemmingmakerij.
Links is, (voor mij) een gemeente waar het aanbod van het Evangelie de boventoon voert en niet onder beheersing staat van de onmogelijkheid van de uitverkiezing} (ik hoop dat ik mij goed uitdruk). Verder doen we niet moeilijk over allerlei uiterlijke zaken zoals de HSV en een gezang her en der. Ook is de tale Kanaäns iets wat je bij ons bijna niet meer tegenkomt. Tot zover enkele voorbeelden.
Wat de de GBS betreft daar ben ik het wel met je eens. De doelstelling van de GBS is het verspreiden van onvervalste bijbeluitgaven. Dat impliceert dat er ook vervalste bijbeluitgaven zijn. Dat gaat mij echt te ver. Je kunt kritiek hebben op de wijze van vertalen en de vertaalkeuzes die gemaakt worden maar om dat nu als een vervalsing te bestempelen. Ik denk dat het vaak meer een verkapte vorm van kanselruil is. Door de diverse kerken wordt kanselruil niet toegestaan maar onder de vlag van de GBS of een tijdrede mag dat wel.
Jij komt toch oorspronkelijk uit de GGiN ? Dat is voor mij rechts en dan ben ik links![]()
Re: Gereformeerde Gemeenten
Meen je dit echt Job?
Ik ken heel wat GG gemeenten van dichtbij, van links tot rechts. En ik elk van die gemeenten wordt door een deel van het kerkvolk meegelezen met de HSV.
Ook in de rechtsere gemeenten. Zeker onder jongeren.
Of je kijkt niet goed. Of jullie hebben echt een gemeente die blijkbaar dit niet kent.
Dan ben ik vooral benieuwd welke gemeente dit is, of in welke regio je woont.
Ik ken heel wat GG gemeenten van dichtbij, van links tot rechts. En ik elk van die gemeenten wordt door een deel van het kerkvolk meegelezen met de HSV.
Ook in de rechtsere gemeenten. Zeker onder jongeren.
Of je kijkt niet goed. Of jullie hebben echt een gemeente die blijkbaar dit niet kent.
Dan ben ik vooral benieuwd welke gemeente dit is, of in welke regio je woont.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Ook bij het ons het overgrote deel die de SV gebruikt.HHR schreef: ↑13 sep 2025, 23:29 Meen je dit echt Job?
Ik ken heel wat GG gemeenten van dichtbij, van links tot rechts. En ik elk van die gemeenten wordt door een deel van het kerkvolk meegelezen met de HSV.
Ook in de rechtsere gemeenten. Zeker onder jongeren.
Of je kijkt niet goed. Of jullie hebben echt een gemeente die blijkbaar dit niet kent.
Dan ben ik vooral benieuwd welke gemeente dit is, of in welke regio je woont.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Regio Randstad, zo'n beetje onder de rook van Rotterdam. Natuurlijk doe ik deze uitspraak niet zonder goed te hebben gekeken. GBS voert de boventoon, af en toe een Jongbloedexemplaar. Daarnaast veel jongeren met een BMU. Verder heel veel meeschrijvers, iets wat jaren geleden nog uniek was. Een mooie ontwikkeling. Het enige nadeel vind ik dat je mensen soms een hele dienst met gebogen hoofd ziet zitten, lijkt me voor de voorganger niet altijd leuk.HHR schreef: ↑13 sep 2025, 23:29 Meen je dit echt Job?
Ik ken heel wat GG gemeenten van dichtbij, van links tot rechts. En ik elk van die gemeenten wordt door een deel van het kerkvolk meegelezen met de HSV.
Ook in de rechtsere gemeenten. Zeker onder jongeren.
Of je kijkt niet goed. Of jullie hebben echt een gemeente die blijkbaar dit niet kent.
Dan ben ik vooral benieuwd welke gemeente dit is, of in welke regio je woont.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Bij ons zie ik ook geen HSV in de kerk. SV, veel BMU, Bijbel met kanttekeningen. Dus ik herken precies wat Job zegt. Maar ja, ik zit ook onder dezelfde rook als Job. 

Re: Gereformeerde Gemeenten
Waarom is dat meeschrijven mooi?Job schreef: ↑Vandaag, 00:20Regio Randstad, zo'n beetje onder de rook van Rotterdam. Natuurlijk doe ik deze uitspraak niet zonder goed te hebben gekeken. GBS voert de boventoon, af en toe een Jongbloedexemplaar. Daarnaast veel jongeren met een BMU. Verder heel veel meeschrijvers, iets wat jaren geleden nog uniek was. Een mooie ontwikkeling. Het enige nadeel vind ik dat je mensen soms een hele dienst met gebogen hoofd ziet zitten, lijkt me voor de voorganger niet altijd leuk.HHR schreef: ↑13 sep 2025, 23:29 Meen je dit echt Job?
Ik ken heel wat GG gemeenten van dichtbij, van links tot rechts. En ik elk van die gemeenten wordt door een deel van het kerkvolk meegelezen met de HSV.
Ook in de rechtsere gemeenten. Zeker onder jongeren.
Of je kijkt niet goed. Of jullie hebben echt een gemeente die blijkbaar dit niet kent.
Dan ben ik vooral benieuwd welke gemeente dit is, of in welke regio je woont.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Hoe houd je Jongbloed en GBS uit elkaar?
AI snapt er in elk geval niet veel van:
Het verschil in uiterlijk tussen een Jongbloed- en een GBS-bijbel zit in het type uitgave: Jongbloed-uitgaven richten zich op de Statenvertaling, een historische Nederlandse vertaling, terwijl GBS (Gereformeerde Bijbelstichting) uitgaven eveneens de Statenvertaling gebruiken, maar vaak meer gericht zijn op de praktische bruikbaarheid en leesbaarheid in de huidige tijd, soms met aanpassingen in het lettertype of de lay-out.
AI snapt er in elk geval niet veel van:
Het verschil in uiterlijk tussen een Jongbloed- en een GBS-bijbel zit in het type uitgave: Jongbloed-uitgaven richten zich op de Statenvertaling, een historische Nederlandse vertaling, terwijl GBS (Gereformeerde Bijbelstichting) uitgaven eveneens de Statenvertaling gebruiken, maar vaak meer gericht zijn op de praktische bruikbaarheid en leesbaarheid in de huidige tijd, soms met aanpassingen in het lettertype of de lay-out.
-
Online
- Berichten: 3397
- Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
- Locatie: henkjrefoforum@gmail.com
Re: Gereformeerde Gemeenten
In onze HHG zie je ook eigenlijk alleen de SV, soms met kanttekeningen of een BMU. Geldt ook voor de naburige GG's.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Laatst was ik in een kerk waar meerdere beamers hingen. Met zingen kijk je dan omhoog voor de tekst die op het scherm staat. Komt het zingen ten goede. Een idee voor GG?Job schreef: ↑Vandaag, 00:20Regio Randstad, zo'n beetje onder de rook van Rotterdam. Natuurlijk doe ik deze uitspraak niet zonder goed te hebben gekeken. GBS voert de boventoon, af en toe een Jongbloedexemplaar. Daarnaast veel jongeren met een BMU. Verder heel veel meeschrijvers, iets wat jaren geleden nog uniek was. Een mooie ontwikkeling. Het enige nadeel vind ik dat je mensen soms een hele dienst met gebogen hoofd ziet zitten, lijkt me voor de voorganger niet altijd leuk.HHR schreef: ↑13 sep 2025, 23:29 Meen je dit echt Job?
Ik ken heel wat GG gemeenten van dichtbij, van links tot rechts. En ik elk van die gemeenten wordt door een deel van het kerkvolk meegelezen met de HSV.
Ook in de rechtsere gemeenten. Zeker onder jongeren.
Of je kijkt niet goed. Of jullie hebben echt een gemeente die blijkbaar dit niet kent.
Dan ben ik vooral benieuwd welke gemeente dit is, of in welke regio je woont.
Op scherm kan kerkenraad dan ook de punten van de preek vermelden enz..
- J.C. Philpot
- Berichten: 10449
- Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08
Re: Gereformeerde Gemeenten
In onze HHG hebben we weleens een zwarte undercover HSV bijbel ontdekt, tussen de bijbels van de kerk, die je achter in de kerk mee kunt nemen. Deze is in quarantaine gezet, omdat we als gemeente als officiële vertaling de SV gebruiken.
Er zijn wel een een kleine minderheid die de HSV meeneemt naar de dienst. Een gemeentelid zelfs een grote HSV bijschrijfbijbel, die duidelijk herkenbaar is. Dat leidt niet tot problemen - de gemeente is niet eenduidig. Tegelijkertijd zijn er gemeenteleden zijn die daar moeite mee hebben, en het al helemaal niet zouden kunnen accepteren als de HSV ingevoerd zou worden.
Het is mijns inziens ook niet nodig om een SV-revisie in te voeren als kerkbijbel, aangezien een Bijbelgedeelte in de prediking wordt uitgelegd. Maar in de gezinnen snap ik de worsteling wek. Ik lees nu met het gezin in Leviticus uit de SV, met een stukje uitleg uit het dagboek van ds. M. van Reenen, dat systematisch door de bijbel gaat. Zonder uitleg zouden de kinderen er soms echt niets van meekrijgen.
Er zijn wel een een kleine minderheid die de HSV meeneemt naar de dienst. Een gemeentelid zelfs een grote HSV bijschrijfbijbel, die duidelijk herkenbaar is. Dat leidt niet tot problemen - de gemeente is niet eenduidig. Tegelijkertijd zijn er gemeenteleden zijn die daar moeite mee hebben, en het al helemaal niet zouden kunnen accepteren als de HSV ingevoerd zou worden.
Het is mijns inziens ook niet nodig om een SV-revisie in te voeren als kerkbijbel, aangezien een Bijbelgedeelte in de prediking wordt uitgelegd. Maar in de gezinnen snap ik de worsteling wek. Ik lees nu met het gezin in Leviticus uit de SV, met een stukje uitleg uit het dagboek van ds. M. van Reenen, dat systematisch door de bijbel gaat. Zonder uitleg zouden de kinderen er soms echt niets van meekrijgen.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 15 sep 2025, 09:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield