Ik las bij ds. I. Boot het volgende:Arja schreef: ↑11 sep 2025, 21:32“Vader, vergeef het hun; want zij weten niet, wat zij doen.” (Luk. 23:34).
Petrus sluit daar direct bij aan: “Ik weet dat gij het door onwetendheid gedaan hebt, gelijk ook uw oversten.” (Hand. 3:17).
Dit was geen algemene voorbede, maar concreet: Jezus bad voor de overtreders die Hem kruisigden — precies zoals Jes. 53:12 zegt: “Hij droeg de zonde van velen, en Hij deed tussenkomst voor de overtreders.” En het werd verhoord (Hand. 2–3). Zijn kruisgebed staat dus in lijn met Joh. 17:9 en Hebr. 7:25: niet een vage, algemene bede, maar de diepe voorbede van de Messias voor de Zijnen.
Nog wat moois ontdekt: het woordje vergeef staat in de verleden duurvorm. Hij bleef het zeggen, misschien herhaaldelijk tijdens de kruisiging. En het is een gebiedende wij, dus een heel krachtig gebed: Vergeef! Laat los! Ik ben benieuwd of iemand anders dat ook ontdekte (Grieks grammatica)
"Is deze bede van Christus verhoord? We kunnen Christus in deze bede aanmerken in tweeërlei opzicht. Als gewoon mens bidt Hij overeenkomstig de geopenbaarde wil van Zijn Vader voor de bekering van alle zondaren. Want immers God wil, dat alle mensen zalig worden en tot kennis der waarheid komen. Dan ligt in deze bede echter mede besloten de overgave aan de verborgen wil des Vaders, gelijk Hij ook in Gethsemane gebeden heeft: 'doch niet Mijn wil maar Uw wil geschiede'. We kunnen Christus ook aanmerken als Hogepriester, die ook hier, evenals in het hogepriesterlijk gebed, alleen bidt voor de gegevenen des Vaders. Dan eist Hij op grond van Zijn bloedstorting, de zaligheid dergenen, die de Vader in de eeuwige Vrede-raad aan Hem heeft toevertrouwd. Hoe dan ook, Christus' gebed is verhoord, want Hij weet, dat de Vader Hem altijd hoort. In de moordenaar aan het kruis, in de hoofdman over honderd, worden straks de eerste vruchten van Zijn Middelaarsvoorbede Hem toegevoerd, later gevolgd door een schare, die niemand tellen kan. Als Zijn Ziel Zich tot een schuldoffer gesteld zal hebben, zal Hij zaad zien. Behoren wij ook daartoe?"
Ik vind hier denk ik een antwoord op mijn vraag?