Met alle respect @Middenrefo maar we zijn wel rond. Alle vragen zijn m.i. beantwoord.Middenrefo schreef: ↑Vandaag, 13:57Dat is geen mening. De synode/moderamen hebben zelf erkend dat het besluit in strijd is met de kerkorde.huisman schreef: ↑Vandaag, 13:31Je beseft dat dit jouw mening is en geen feiten? B.v. het vetgedrukte.Middenrefo schreef: ↑Vandaag, 12:55Er is geen roepende kerk aangewezen. Maar op andere manieren kan er wel een GS belegd worden. Rijnsburg is dat van plan, maar het andere deel wil dat ook via de classes en ps.
Het moderamen (deputaten vertegenwoordiging) bepaalt samen met externe deskundigen of het appel ontvankelijk is. Die hebben van de synode een heel ruim mandaat gekregen. Eigenlijk zegt Broeksterwoude dat het besluit van de GS nietig is. En kerkrechtelijk is dat eigenlijk ook zo. Wat daarbij een rol speelt is dat Broeksterwoude naar de burgerlijke rechter wil gaan als het appel niet ontvankelijk of niet gegrond wordt verklaard. Als de externe deskundigen van oordeel zijn dat zo'n rechtszaak kansrijk is, dan zullen ze dat willen voorkomen.
Mocht het gegrond zijn, dan is dat voorlopig het einde van Rijnsburg.
Verder weten we allemaal dat Broeksterwoude gebruikt wordt door één persoon. Zijn goed recht misschien maar ik vind er wel wat van.
Denk trouwens dat het geen enkele kans maakt. Maar dat is ook een mening. Namelijk die van mij.![]()
Jammer dat je niet reageert op mijn eerdere vragen.
De conclusies die jij trekt over Broeksterwoude zijn gewoon jouw mening. Probeer er niet meer van te maken. Huidig kerkrecht voorziet niet in doorgaande grove schending van synodaal gemaakte afspraken. Zolang dit blijvend is heeft het weinig zin om allerlei geitenpaadjes te zoeken. Dan is de realiteit van de crisis blijkbaar nog niet ingedaald.
Voorlopig reageer ik niet meer in dit topic.