Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

huisman

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

Bericht door huisman »

Middenrefo schreef: Vandaag, 13:57
huisman schreef: Vandaag, 13:31
Middenrefo schreef: Vandaag, 12:55
BSH schreef: Vandaag, 12:32

De GS bestaat toch niet meer? We zijn toch niet hervormd?
Er is geen roepende kerk aangewezen. Maar op andere manieren kan er wel een GS belegd worden. Rijnsburg is dat van plan, maar het andere deel wil dat ook via de classes en ps.

Het moderamen (deputaten vertegenwoordiging) bepaalt samen met externe deskundigen of het appel ontvankelijk is. Die hebben van de synode een heel ruim mandaat gekregen. Eigenlijk zegt Broeksterwoude dat het besluit van de GS nietig is. En kerkrechtelijk is dat eigenlijk ook zo. Wat daarbij een rol speelt is dat Broeksterwoude naar de burgerlijke rechter wil gaan als het appel niet ontvankelijk of niet gegrond wordt verklaard. Als de externe deskundigen van oordeel zijn dat zo'n rechtszaak kansrijk is, dan zullen ze dat willen voorkomen.

Mocht het gegrond zijn, dan is dat voorlopig het einde van Rijnsburg.
Je beseft dat dit jouw mening is en geen feiten? B.v. het vetgedrukte.

Verder weten we allemaal dat Broeksterwoude gebruikt wordt door één persoon. Zijn goed recht misschien maar ik vind er wel wat van.

Denk trouwens dat het geen enkele kans maakt. Maar dat is ook een mening. Namelijk die van mij. ;)
Dat is geen mening. De synode/moderamen hebben zelf erkend dat het besluit in strijd is met de kerkorde.

Jammer dat je niet reageert op mijn eerdere vragen.
Met alle respect @Middenrefo maar we zijn wel rond. Alle vragen zijn m.i. beantwoord.
De conclusies die jij trekt over Broeksterwoude zijn gewoon jouw mening. Probeer er niet meer van te maken. Huidig kerkrecht voorziet niet in doorgaande grove schending van synodaal gemaakte afspraken. Zolang dit blijvend is heeft het weinig zin om allerlei geitenpaadjes te zoeken. Dan is de realiteit van de crisis blijkbaar nog niet ingedaald.

Voorlopig reageer ik niet meer in dit topic.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD

Bericht door DDD »

huisman schreef: Vandaag, 14:06
Er is geen roepende kerk aangewezen. Maar op andere manieren kan er wel een GS belegd worden. Rijnsburg is dat van plan, maar het andere deel wil dat ook via de classes en ps.

Het moderamen (deputaten vertegenwoordiging) bepaalt samen met externe deskundigen of het appel ontvankelijk is. Die hebben van de synode een heel ruim mandaat gekregen. Eigenlijk zegt Broeksterwoude dat het besluit van de GS nietig is. En kerkrechtelijk is dat eigenlijk ook zo. Wat daarbij een rol speelt is dat Broeksterwoude naar de burgerlijke rechter wil gaan als het appel niet ontvankelijk of niet gegrond wordt verklaard. Als de externe deskundigen van oordeel zijn dat zo'n rechtszaak kansrijk is, dan zullen ze dat willen voorkomen.

Verder weten we allemaal dat Broeksterwoude gebruikt wordt door één persoon. Zijn goed recht misschien maar ik vind er wel wat van.

Denk trouwens dat het geen enkele kans maakt. Maar dat is ook een mening. Namelijk die van mij. ;)
Dat is geen mening. De synode/moderamen hebben zelf erkend dat het besluit in strijd is met de kerkorde.

Met alle respect @Middenrefo maar we zijn wel rond. Alle vragen zijn m.i. beantwoord.
De conclusies die jij trekt over Broeksterwoude zijn gewoon jouw mening. Probeer er niet meer van te maken. Huidig kerkrecht voorziet niet in doorgaande grove schending van synodaal gemaakte afspraken. Zolang dit blijvend is heeft het weinig zin om allerlei geitenpaadjes te zoeken. Dan is de realiteit van de crisis blijkbaar nog niet ingedaald.

Dit lijkt me niet zomaar een kwestie van 'een mening'. Als het kerkrecht niet in een oplossing voor een bepaald probleem voorziet, kun je daarmee expliciete bepalingen waar het kerkrecht wél in voorziet, niet terzijde schuiven.

En als een groep kerken een nieuwe synode zou vormen, en een soort coup op de kerknaam en kerkelijke voorzieningen zou plegen, dan spreekt het mijns inziens vanzelf dat je daar niet zomaar in mee moet gaan.

Dat is enerzijds een mening. Maar ik vind dat het tegenovergestelde zelfs niet 'een mening' genoemd kan worden.
HHR

Bericht door HHR »

Wordt de eenmansactie van voormalig GKV'er Bügel, waar zijn eigen kerkenraad niet aan mee wilde werken, binnen andere gemeenten (naast Broeksterwoude) nog serieus genomen dan?
Middenrefo

Bericht door Middenrefo »

huisman schreef: Vandaag, 14:06

@huisman - je gaat vragen uit de weg die nog niet besproken zijn.

Waarom de rechtsgang een argument is tegen de classes terwijl er bij Rijnsburg momenteel überhaupt geen rechtsgang mogelijk is.

Waarom je respect en begrip vraagt voor het initiatief van Rijnsburg, maar geen respect en begrip toont voor kerken die ook de vierslag trouw zijn, maar liever via de kerkordelijke structuur vanuit de classes blijven werken.

Dit zijn wel de vragen die op tafel liggen als de twee delen van de CGK er op één of andere manier uit willen komen. Tenzij je dat eigenlijk helemaal niet wilt, dat kan natuurlijk ook.
Laatst gewijzigd door Middenrefo op 19 aug 2025, 15:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Middenrefo

Bericht door Middenrefo »

HHR schreef: Vandaag, 14:31 Wordt de eenmansactie van voormalig GKV'er Bügel, waar zijn eigen kerkenraad niet aan mee wilde werken, binnen andere gemeenten (naast Broeksterwoude) nog serieus genomen dan?
Zeker. Zodanig dat Dordrecht-Zuid hun initiatief even op pauze heeft gezet totdat er een uitspraak is over Broeksterwoude.
Plaats reactie