Welke muziek beluister je nu?

Johann Gottfried Walther

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Zita schreef: 08 aug 2025, 16:46
Johann Gottfried Walther schreef: 08 aug 2025, 16:22 Ik zal wel weer verketterd worden, maar ik ben blij dat ik dat werk van Litszt nooit meer hoef te horen.

Ik was niet meteen van plan je te verketteren hoor.
Maar kun je misschien uitleggen waarom je dat werk van Liszt zo negatief waardeert?
Lelijk, ik kan er niet naar luisteren, ik word er gewoon naar en negatief van.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Na 9 uur rijden, luister ik nu weer naar het tikken van het klokje thuis. Zo tikt het nergens. Klinkt als muziek in mijn oren.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Henk J

Bericht door Henk J »

Johann Gottfried Walther schreef: 08 aug 2025, 16:22 Ik zal wel weer verketterd worden, maar ik ben blij dat ik dat werk van Litszt nooit meer hoef te horen.

Josef Rheinberger: Passacaglia gespeeld door Christine Kamp in Doesburg
https://www.youtube.com/watch?v=bEpRvHmpMnU
Deze passacaglia van Rheinberger is ook mooi maar weinen klagen van Liszt vind ik wel mooier en ook indrukwekkender met het 'wat Gott thut is wohlgetan' aan het einde. Maar ik verplicht je zeker niet om Liszt mooi te vinden hoor.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Henk J schreef: 08 aug 2025, 15:21 Was al gisteravond maar Liszt 'Weinen Klagen' in Doesburg door Sander van den Houten. Was erg mooi, indrukwekkend werk goed gespeeld op een orgel wat buitengewoon fraai is en zeer geschikt voor deze muziek.
En dan te bedenken dat er een rel ontstond toen bekend werd dat dat "ding uit de vervalperiode" niét naar de schroothoop zou gaan, maar herplaatst zou worden in Doesburg.
Nu zijn we blij dat we in Nederland tenminste nog één groot orgel hebben waarop je stijlgetrouw Reger en Karg-Elert kunt spelen.
~~Soli Deo Gloria~~
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

De akoestiek in Rotterdam was anders, maar in Doesburg klinkt het prima, bijna alsof het orgel voor Doesburg gebouwd is.
Nu wordt het orgel wel meer gewaardeerd ja, maar dat heeft een tijdje geduurd.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Bourdon16

Bericht door Bourdon16 »

Een oude man die met een gitaar christelijke liederen zingt in de tuin van de buren.
Genieten op deze heerlijke zomeravond.
Konijntje

Bericht door Konijntje »

Hendrikus schreef: 09 aug 2025, 07:37
Henk J schreef: 08 aug 2025, 15:21 Was al gisteravond maar Liszt 'Weinen Klagen' in Doesburg door Sander van den Houten. Was erg mooi, indrukwekkend werk goed gespeeld op een orgel wat buitengewoon fraai is en zeer geschikt voor deze muziek.
En dan te bedenken dat er een rel ontstond toen bekend werd dat dat "ding uit de vervalperiode" niét naar de schroothoop zou gaan, maar herplaatst zou worden in Doesburg.
Nu zijn we blij dat we in Nederland tenminste nog één groot orgel hebben waarop je stijlgetrouw Reger en Karg-Elert kunt spelen.
In de jaren 60 en 70 is er veel erfgoed gesloopt. Met name in Rotterdam is onzorgvuldig omgesprongen met beeldbepalende gebouwen. Gelukkig dat dit orgel een mooie herbestemming kreeg.

Het is overigens mogelijk om het orgel in Doesburg tegen betaling te bespelen. De moeite waard!

Een orgel wat wat minder bekend is, maar wat ook fraai is: het Klais orgel van de Abdijkerk van Rolduc. Ook daar mag je het orgel bespelen. Weliswaar een jonger orgel, maar ook daar kun je Duits romantische muziek op kwijt.
Bourdon16

Bericht door Bourdon16 »

Ik heb er een cd van, Psalmen in Rolduc.
Het is niet mijn smaak dus als ik er iemand blij mee kan maken dan hoor ik het wel.

Overigens erg jammer dat je op veel orgels niet mag spelen.
Zelfs op de website van nationale orgeldag staan maar een handjevol kerken die mee doen en zelfs dan kan je niet overal spelen.
Henk J

Bericht door Henk J »

Bourdon16 schreef: 22 aug 2025, 10:32 Overigens erg jammer dat je op veel orgels niet mag spelen.
Zelfs op de website van nationale orgeldag staan maar een handjevol kerken die mee doen en zelfs dan kan je niet overal spelen.
Op zich snap ik dat wel, het is een behoorlijke belasting voor vrijwilligers om continue allerlei mensen op bezoek te hebben die het orgel willen bespelen. Iemand moet de kerk open doen, even later komen afsluiten. Daarnaast kunnen er bij verkeerd gebruik ook zaken stuk gaan, de meesten zullen wel weten hoe ze moeten spelen maar je zul er maar één tussen hebben. En voor je het weet verschijnen er allerlei dubieuze opnames op YT waarmee je orgel en kerk in een bepaalde hoek komt waar je liever niet wilt zitten. Overigens zijn er ook best wel veel orgels wel te bespelen maar met name de grote beroemde orgels vallen niet mee. In Haarlem en Rotterdam worden wel open speeldagen georganiseerd. En in Groningen Martini kun je vaak spelen op de orgeldag Noord Nederland, dan zijn daar sowieso erg veel orgels te bespelen.
Bourdon16

Bericht door Bourdon16 »

Dat begrijp ik wel maar 1 dag in het jaar met nationale monumentendag/orgeldag zou toch wel moeten lukken.
Henk J

Bericht door Henk J »

Volgens mij doen er op open monumentendag veel meer kerken mee dan die paar die op de website staan. Maar in vooral de grotere kerken is er op open monumentendag weinig ruimte voor openstelling van het orgel, vaak is er een lezing over het gebouw, rondleidingen, een concert of een tentoonstelling. Dan zitten stichtingen die de kerk beheren niet te wachten op goedwillende amateurs die niet altijd de meest fraaie geluiden uit het orgel weten te halen.
Konijntje

Bericht door Konijntje »

Bourdon16 schreef: 22 aug 2025, 10:32 Ik heb er een cd van, Psalmen in Rolduc.
Het is niet mijn smaak dus als ik er iemand blij mee kan maken dan hoor ik het wel.

Overigens erg jammer dat je op veel orgels niet mag spelen.
Leuk. Welke organist heeft dat gespeeld?

In Friesland kun je tijdens Tsjerkepaad (meerdere zaterdagen in de zomer) spelen in meerdere kerken tegen een geringe betaling. Je kunt je aanmelden. Meer info op www.organumfrisicum.frl/Hoofd.php

In de grote steden is het lastig om achter de grote orgels te komen. Veelal krijg je wel antwoord als je de koster een mailtje stuurt. Mijn ervaring is dat je bij gemiddeld een kwart van de kerken er wel achter komt.
Konijntje

Bericht door Konijntje »

Henk J schreef: 22 aug 2025, 11:01
Bourdon16 schreef: 22 aug 2025, 10:32 Overigens erg jammer dat je op veel orgels niet mag spelen.
Op zich snap ik dat wel, het is een behoorlijke belasting voor vrijwilligers om continue allerlei mensen op bezoek te hebben die het orgel willen bespelen. Iemand moet de kerk open doen, even later komen afsluiten. Daarnaast kunnen er bij verkeerd gebruik ook zaken stuk gaan, de meesten zullen wel weten hoe ze moeten spelen maar je zul er maar één tussen hebben. En voor je het weet verschijnen er allerlei dubieuze opnames op YT waarmee je orgel en kerk in een bepaalde hoek komt waar je liever niet wilt zitten. Overigens zijn er ook best wel veel orgels wel te bespelen maar met name de grote beroemde orgels vallen niet mee. In Haarlem en Rotterdam worden wel open speeldagen georganiseerd. En in Groningen Martini kun je vaak spelen op de orgeldag Noord Nederland, dan zijn daar sowieso erg veel orgels te bespelen.
Kom op zeg, het is een beperkte moeite. Veelal is een koster al gepensioneerd. Je opent even de deur, loopt even mee om te kijken of iemand het orgel netjes behandeld en verder hoef je niks te doen. Dat hoort er ook een beetje bij.

Het is toch ook leuk als mensen in jouw kerk willen spelen en van het orgel genieten? Of ze nu professioneel zijn of op cijfertjes spelen, maakt toch niet uit? Laat mensen lekker genieten van het orgel. Zo lang ze het orgel maar netjes en beheerst behandelen is er niets aan de hand.

En dubieuze opnames? Waar doel je dan op? Kijk, ik zie ook wel eens opnames waarin het volle werk wordt gebruikt inclusief tremulant. Ik vind het niks, maar goed, smaken verschillen blijkbaar.
Henk J

Bericht door Henk J »

Konijntje schreef: 22 aug 2025, 13:49 Kom op zeg, het is een beperkte moeite. Veelal is een koster al gepensioneerd. Je opent even de deur, loopt even mee om te kijken of iemand het orgel netjes behandeld en verder hoef je niks te doen. Dat hoort er ook een beetje bij.

Het is toch ook leuk als mensen in jouw kerk willen spelen en van het orgel genieten? Of ze nu professioneel zijn of op cijfertjes spelen, maakt toch niet uit? Laat mensen lekker genieten van het orgel. Zo lang ze het orgel maar netjes en beheerst behandelen is er niets aan de hand.

En dubieuze opnames? Waar doel je dan op? Kijk, ik zie ook wel eens opnames waarin het volle werk wordt gebruikt inclusief tremulant. Ik vind het niks, maar goed, smaken verschillen blijkbaar.
Dat is de situatie in plaatselijke dorpskerken ja, zoveel aanmeldingen krijg je daar niet en daar kun je vaak ook wel spelen. Ik refereer meer aan grote stadskerken zoals de Dom in Utrecht of de Laurenskerk in Rotterdam. Als die een telefoonnummer neerzetten om te bellen voor een avondje spelen dan wordt het hartstikke druk. En dat soort kerken maak zich er wel iets drukker om hoe hun orgel gepresenteerd wordt, smaken verschillen maar je kunt smaak ook ontwikkelen.
Konijntje

Bericht door Konijntje »

Henk J schreef: 22 aug 2025, 14:16
Konijntje schreef: 22 aug 2025, 13:49 Kom op zeg, het is een beperkte moeite. Veelal is een koster al gepensioneerd. Je opent even de deur, loopt even mee om te kijken of iemand het orgel netjes behandeld en verder hoef je niks te doen. Dat hoort er ook een beetje bij.

Dat is de situatie in plaatselijke dorpskerken ja, zoveel aanmeldingen krijg je daar niet en daar kun je vaak ook wel spelen. Ik refereer meer aan grote stadskerken zoals de Dom in Utrecht of de Laurenskerk in Rotterdam. Als die een telefoonnummer neerzetten om te bellen voor een avondje spelen dan wordt het hartstikke druk. En dat soort kerken maak zich er wel iets drukker om hoe hun orgel gepresenteerd wordt, smaken verschillen maar je kunt smaak ook ontwikkelen.
Dat ben ik met je eens. Daar moet dan enige structuur inzitten. Maar het onbereikbaar maken, is wat mij betreft geen optie. Het zijn vaak gesubsidieerde kerken.

Overigens kun je prima terecht op een aantal grote en schitterende orgels in ons land (tegen betaling). Bijvoorbeeld de Bovenkerk van Kampen, de Koepelkerk van Amsterdam, Martinikerk van zowel Bolsward als Groningen.

Soms heb je ook wel baasjes als organist. Alsof het orgel privébezit is. Daar erger ik mij aan. Als kind vond ik het fantastisch om achter een echt orgel te zitten (nog steeds). Ik herinner mij dat dit in mijn plaatselijke gereformeerde gemeente niet eenvoudig was. Hoewel dat als tiener veranderde: we kregen toen een predikant en die was daarin soepel. Daar kreeg ik de sleutel zo van 😉
Plaats reactie