Je kunt het verdedigen, taalkundig, maar de DL spreken over één besluit van verkiezing en verwerping, en niet als een dubbel besluit. Het besluit ziet daarin toch echt op de verkiezing.
Maar goed, dit is een detail.
Karl Barth - hypothetische alverzoening - Herv
Re: Karl Barth - hypothetische alverzoening - Herv
Om daar iets over te kunnen zeggen, moet ik eerst weer eens het boekje van Woelderink over de uitverkiezing lezen.
Re: Karl Barth - hypothetische alverzoening - Herv
Niet het hart, maar wel de omlijsting. Wat Woelderink allemaal op rekening van het verbond schrijft, geldt voor (de volmacht op grond van) het Evangelie.
Re: Karl Barth - hypothetische alverzoening - Herv
Citaat:
dr. J.G. Woelderink schreef:In wezen zijn dan ook verbond en evangelie één; dat God Zijn verbond met ons heeft willen oprichten, dat is het evangelie; en wijl dit verbond bevestigd is in den Middelaar Christus Jezus, daarom is het evangelie het evangelie van Jezus Christus. Verbond en Bevinding, blz. 114
Re: Karl Barth - hypothetische alverzoening - Herv
Nou kijk, er staan wat boeken van hem bij mij in de kast. Naar mijn mening had Woelderink niet zozeer kritiek op de Dordtse Leerregels zelf, maar wel op hoe mensen er later over gingen spreken. Hij was bang dat dat mensen kon ontmoedigen in hun geestelijke zoektocht.huisman schreef: ↑23 jul 2025, 12:06Zoals ik schreef ben ik nu op vakantie en kan de studie er niet bijpakken. Maar de raakvlakken gaan in ieder geval over het thema uitverkiezing. Woelderink heeft de D.L. aangevallen op dit thema. Vooral de dubbele predestinatie.Johann Gottfried Walther schreef: ↑23 jul 2025, 11:50Welke raakvlakken zijn er tussen Barth en Woelderink?huisman schreef: ↑23 jul 2025, 09:25Prachtige studie van Dr. H.J.C.C.J. Wilschut over Woelderink en zijn theologie is zeer de moeite waard om te bestuderen.Johann Gottfried Walther schreef: ↑22 jul 2025, 22:35 Wat voor leer van Woelderink ?
Die theoloog ken ik alleen van naam.
Titel: Om de vaste grond des geloofs.
Ik ben op een korte vakantie dus kan de studie nu niet raadplegen maar uit mijn herinnering komt de theologie van Karl Barth ook zijdelings langs in deze studie.
De theologie van Woelderink en Barth hebben zeker raakvlakken. Woelderink heeft best veel standpunten waar ik het hartelijk oneens mee ben maar ik kan zijn gedachtegoed niet los zien van de grote tragiek in zijn leven en dat maakt mij wat milder in mijn beoordeling.
Karl Barth staat veel verder af van de gereformeerde theologie en mijn opvattingen.