Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

merel

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door merel »

MGG schreef: Gisteren, 12:19
merel schreef: Gisteren, 12:13
MGG schreef: Gisteren, 11:54
merel schreef: Gisteren, 11:35

Ik heb het over mantelzorg. Ik ben het nog steeds eens met het huidige belastingstelsel.

Afgelopen weken hebben meerdere mensen aangegeven dat het communiceren met jou eenvoudiger zou zijn als je minder zou veroordelen. Uit eerder post van jou onder een andere nickname komt naar voren dat jij dat best wel kunt. Blijkbaar is daarin iets veranderd. Dat vind ik jammer.
Waarom vind je het een taak van de overheid om door middel van grote financiële gevolgen proberen invloed uit te oefenen op de taakverdeling in gezinnen?
Ik begrijp niet zo goed wat jij bedoelt.
Gezien je het eens bent met het huidige belastingstelsel vind je het blijkbaar rechtvaardig dat eenverdieners op huishoud niveau veel zwaarder belast worden. Dit is een politieke keuze uit de liberale hoek. Het doel was en is om door middel van vaak grote bedragen extra te betalen belasting mensen te 'stimuleren' om betaalde arbeid te gaan verrichten.
Ik heb heel weinig kennis van het huidige belanstingstelsel. De discussie waar Wim naar refereert is dat een eenverdiener die 40.000 verdient meer belasting betaalt dan 2 mensen die samen 40.000 verdienen en getrouwd zijn. Daar heb ik geen principiële bezwaren tegen en dat wordt mij al jaren nagedragen ;)
Laatst gewijzigd door merel op 26 jun 2025, 12:35, 1 keer totaal gewijzigd.
DDD

Bericht door DDD »

Dat vind ik ook logisch, want dan verdien je kennelijk vrij veel. Al vind ik dat de belastingdruk zou moeten worden bepaald naar het brutosalaris op voltijdsbasis.
MGG

Bericht door MGG »

merel schreef: Gisteren, 12:28
MGG schreef: Gisteren, 11:54

Waarom vind je het een taak van de overheid om door middel van grote financiële gevolgen proberen invloed uit te oefenen op de taakverdeling in gezinnen?
Gezien je het eens bent met het huidige belastingstelsel vind je het blijkbaar rechtvaardig dat eenverdieners op huishoud niveau veel zwaarder belast worden. Dit is een politieke keuze uit de liberale hoek. Het doel was en is om door middel van vaak grote bedragen extra te betalen belasting mensen te 'stimuleren' om betaalde arbeid te gaan verrichten.
Ik heb heel weinig kennis van het huidige belanstingstelsel. De discussie waar Wim naar refereert is dat een eenverdiener die 40.000 verdient meer belasting betaalt dan 2 mensen die samen 40.000 verdienen. Daar heb ik geen principiele bezwaren tegen en dat wordt mij al jaren nagedragen ;)
Ruim 4 keer zoveel. Ik vind dat schandalig en principieel ook onjuist dat de overheid zich bemoeit met de taakverdeling in huishoudens.
MGG

Bericht door MGG »

DDD schreef: Gisteren, 12:33 Dat vind ik ook logisch, want dan verdien je kennelijk vrij veel. Al vind ik dat de belastingdruk zou moeten worden bepaald naar het brutosalaris op voltijdsbasis.
40.000 is ruim onder modaal. Ik zou dat niet vrij veel willen noemen.
merel

Bericht door merel »

MGG schreef: Gisteren, 12:36

Ik heb heel weinig kennis van het huidige belanstingstelsel. De discussie waar Wim naar refereert is dat een eenverdiener die 40.000 verdient meer belasting betaalt dan 2 mensen die samen 40.000 verdienen. Daar heb ik geen principiele bezwaren tegen en dat wordt mij al jaren nagedragen ;)
Ruim 4 keer zoveel. Ik vind dat schandalig en principieel ook onjuist dat de overheid zich bemoeit met de taakverdeling in huishoudens.
De overheid bemoeit zich niet met de taakverdeling. Het inkomen wordt alleen naar rato en per individu belast. Dit is inderdaad geen gezinsinkomen. Dat kan je oneerlijk vinden en het mensen jaren lang nadragen die dit een normaal systeem vinden. Het maakt alleen de sitautie niet anders. Zo zijn er meer dingen die wellicht niet eerlijk voelen. Zo hebben velen die niet werken ook recht op allerlei toeslagen en kindgebonden budgetten. Daarmee komen ze netto regelmatig uit boven het inkomen van de mensen die daar geen recht op hebben. Dat is nu eenmaal het systeem.
MGG

Bericht door MGG »

merel schreef: Gisteren, 12:40
MGG schreef: Gisteren, 12:36

De overheid bemoeit zich niet met de taakverdeling. Het inkomen wordt alleen naar rato en per individu belast. Dit is inderdaad geen gezinsinkomen en mijns inziens terecht. Dat kan ook niet anders, omdat velen onder huwelijkse voorwaarden zijn getrouwd en zo beiden hun eigen inkomen hebben. Zo hebben velen die niet werken ook recht op allerlei toeslagen en kindgebonden budgetten. Daarmee komen ze netto regelmatig uit boven het inkomen van de mensen die daar geen recht op hebben. Dat is nu eenmaal het systeem.
Vanuit politiek motief is het gewijzigd.

Huwelijkse voorwaarden is niet relevant. Inkomen is altijd persoonlijk.
Welke extra toeslagen zou jij krijgen als je stopt met werken? Waarschijnlijk zou je dan de kinderopvangtoeslag niet meer nodig hebben.

Daarom is het tijd voor een nieuw systeem. Het liefst een zonder toeslagen en met een gezinsinkomen of anders zonder algemene heffingskorting.
merel

Bericht door merel »

Wij hebben sinds 2017 geen kinderopvang meer :). Vanaf het moment dat ze naar school gingen zijn wij daarmee gestopt en ben ik schooltijden gaan werken.
Ik heb mij nooit verdiept in het wel/niet ontvangen van toeslagen. Achteraf bezien hadden wij, met onze inkomens, jarenlang recht op kindergebonden budget. Dat hebben wij nooit aangevraagd. Het is een misvatting dat iedereen die werkt vooral steeds meer wil hebben. Ik werk zodat wij kunnen leven zoals wij nu leven en de kinderen kunnen geven wat zij nodig hebben, Niet extravagant zoals Lilian veronderstelt, maar een normaal leven. Daarnaast is het zeer zeker beter voor ons huwelijk dat ik geen huisvrouw ben, maar mij ook op een andere wijze ontwikkel.
Hendrien

Bericht door Hendrien »

Het valt mij op dat mensen met kinderen onder de 18 veel kindgebonden budget krijgen. Ook bij goede inkomens. Dat was een jaar of 10 geleden echt niet zo.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Wat is kindgebonden budget?
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Hendrien schreef: Gisteren, 13:01 Het valt mij op dat mensen met kinderen onder de 18 veel kindgebonden budget krijgen. Ook bij goede inkomens. Dat was een jaar of 10 geleden echt niet zo.
Klopt. Wij krijgen ongeveer € 500 per maand en dat is serieus geld.
MGG

Bericht door MGG »

merel schreef: Gisteren, 12:59 Wij hebben sinds 2017 geen kinderopvang meer :). Vanaf het moment dat ze naar school gingen zijn wij daarmee gestopt en ben ik schooltijden gaan werken.
Ik heb mij nooit verdiept in het wel/niet ontvangen van toeslagen. Achteraf bezien hadden wij, met onze inkomens, jarenlang recht op kindergebonden budget. Dat hebben wij nooit aangevraagd. Het is een misvatting dat iedereen die werkt vooral steeds meer wil hebben. Ik werk zodat wij kunnen leven zoals wij nu leven en de kinderen kunnen geven wat zij nodig hebben, Niet extravagant zoals Lilian veronderstelt, maar een normaal leven. Daarnaast is het zeer zeker beter voor ons huwelijk dat ik geen huisvrouw ben, maar mij ook op een andere wijze ontwikkel.
Ik denk dat jullie prima in staat zijn om zelf te bepalen hoe de taken verdeeld worden.

Punt blijft dat de belastingdruk voor eenverdieners gigantisch afwijkt. Ik vind dat zeker als iemand ongewenst eenverdiener is heel oneerlijk. Nog los van dat ik het onwenselijk vind dat de overheid op deze manier probeert te sturen in keuzes van huishoudens.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Maanenschijn schreef: Gisteren, 13:02 Wat is kindgebonden budget?
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... et-krijgen
merel

Bericht door merel »

Hendrien schreef: Gisteren, 13:01 Het valt mij op dat mensen met kinderen onder de 18 veel kindgebonden budget krijgen. Ook bij goede inkomens. Dat was een jaar of 10 geleden echt niet zo.
Klopt, wij zouden het ook nog kunnen aanvragen. Dat doen we niet, omdat we het zo ook kunnen redden.
MGG

Bericht door MGG »

Waarschijnlijk verdien je veel of hebben jullie een mooi vermogen. Of beide ;). KGB is een aanvulling op de kinderbijslag.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

MGG schreef: Gisteren, 13:09
Waarschijnlijk verdien je veel of hebben jullie een mooi vermogen. Of beide ;). KGB is een aanvulling op de kinderbijslag.
Pas boven de € 180.000 eigen vermogen en volgens mij pas boven de € 150k inkomen heb je er geen recht meer op. Die grens ligt echt hoog.
Plaats reactie