Tja, in Haamstede hebben ze wat dat betreft wel een heel groot vertrouwen.MGG schreef: ↑16 jun 2025, 22:06Waarbij verhuiskosten en vergoedingen gastpredikanten het een grote puzzel maken.Job schreef: ↑16 jun 2025, 21:55Dat is waar. Maar als je de uitgaven van het ene jaar dat de gemeente nog vacant is zet tegenover de uitgaven van het jaar dat er een predikant staat, dan moet dat toch een indicatie geven. Alleen moet je wel een beetje maf zijn als je zulke dingen gaat zitten uitzoeken.
Gereformeerde Gemeenten
-
Re: Gereformeerde Gemeenten
De gergem kent pandjesbazen die ook beleggen in pastorieën. Ik zou het ook allemaal wel zien zitten als je weet hoe de hazen lopen.
-
Je kan toch ook lenen bij het Kerkelijk Grootboek van de Ger Gem? Of beoordelen deze net als een bankier of geld kan worden opgebracht?
Andere mogelijkheid is lenen bij een bij de GG Haamstede betrokken kapitaalkrachtig lid.
Andere mogelijkheid is lenen bij een bij de GG Haamstede betrokken kapitaalkrachtig lid.
-
Voor een pastorie wel. Anders zijn er ongetwijfeld leden of mensen buiten de gemeente die tegen een lage rente geld willen lenen.
Sommige kleine gemeente krijgen regelmatig giften van buiten de gemeente.
Ja dat laatste begrijp ik ook heel goed. Als je lid bent van een rijke gemeente, en je hebt veel geld over voor Gods koninkrijk, waarom zou je dan ook niet aan een andere gemeente geven die wat minder geld heeft en wellicht ook goed overeenkomt met jouw ligging?
Precies, of je bent daar regelmatig op vakantie of hebt daar een 2e woning.
Wat een onzin. Houten heeft vorig jaar nog student Evers beroepen. En nee niet iedere student past bij elke gemeente. Het is goed van de kerkenraad dat ze daar rekening mee houden en niet als een dolle achter elke student aanlopen. Je kunt beter om een predikant verlegen zijn dan er mee verlegen blijken te zijn. Het zou goed zijn als het curatorium ook is naar de breedte van de GG zou kijken en niet alleen (ultra)rechts zou aannemen.J de Groot schreef: ↑16 jun 2025, 14:11Jaja
En ondertussen maar klagen dat het curatorium zo weinig mannenbroeders toelaat
Als er 10 werden aangenomen waren ze nog niet goed genoeg
-
Een predikant is de stem van God tot het volk.GG links schreef: ↑17 jun 2025, 10:02Wat een onzin. Houten heeft vorig jaar nog student Evers beroepen. En nee niet iedere student past bij elke gemeente. Het is goed van de kerkenraad dat ze daar rekening mee houden en niet als een dolle achter elke student aanlopen. Je kunt beter om een predikant verlegen zijn dan er mee verlegen blijken te zijn. Het zou goed zijn als het curatorium ook is naar de breedte van de GG zou kijken en niet alleen (ultra)rechts zou aannemen.J de Groot schreef: ↑16 jun 2025, 14:11Jaja
Dan zou het niet moeten uitmaken.
Soms is het nodig dat de ploegschaar der wet haar voren diep in de aarde brengt, zodat de grond gereedgemaakt kan worden voor de ontvankelijkheid van het Evangelie.
Wat een tale Kanaäns. Je suggereert dat dit bij een aantal predikanten dus niet gebeurd. Zij zijn toch ook een stem van God ?J de Groot schreef: ↑17 jun 2025, 10:06Een predikant is de stem van God tot het volk.GG links schreef: ↑17 jun 2025, 10:02Wat een onzin. Houten heeft vorig jaar nog student Evers beroepen. En nee niet iedere student past bij elke gemeente. Het is goed van de kerkenraad dat ze daar rekening mee houden en niet als een dolle achter elke student aanlopen. Je kunt beter om een predikant verlegen zijn dan er mee verlegen blijken te zijn. Het zou goed zijn als het curatorium ook is naar de breedte van de GG zou kijken en niet alleen (ultra)rechts zou aannemen.J de Groot schreef: ↑16 jun 2025, 14:11Jaja
Soms is het nodig dat de ploegschaar der wet haar voren diep in de aarde brengt, zodat de grond gereedgemaakt kan worden voor de ontvankelijkheid van het Evangelie.
Ik zou wensen dat een aantal gemeenten wat minder de wet zou horen en wat meer evangelie.
Ik ben blij dat er geen student dit jaar op tweetal staat bij ons in ieder geval.
-
Gelukkig is de breedte geen criteria. De dominees die nu op tweetal staan zijn 10 jaar dominee. Wie weet staan de huidige kandidaten over 10 jaar ook op tweetal.GG links schreef: ↑17 jun 2025, 10:02Wat een onzin. Houten heeft vorig jaar nog student Evers beroepen. En nee niet iedere student past bij elke gemeente. Het is goed van de kerkenraad dat ze daar rekening mee houden en niet als een dolle achter elke student aanlopen. Je kunt beter om een predikant verlegen zijn dan er mee verlegen blijken te zijn. Het zou goed zijn als het curatorium ook is naar de breedte van de GG zou kijken en niet alleen (ultra)rechts zou aannemen.J de Groot schreef: ↑16 jun 2025, 14:11Jaja
Als ze wat opschuiven, en wat breder in de kerk staan is dat best mogelijk ja. Als je naar bijv. naar Ds. Baan kijkt dan is die ook behoorlijk opgeschoven. Maar ik vind het jammer dat er niet gekeken wordt naar de breedte van de kerk. Lijkt me juist goed dat dit ook een criteria zou zijn.MGG schreef: ↑17 jun 2025, 10:14Gelukkig is de breedte geen criteria. De dominees die nu op tweetal staan zijn 10 jaar dominee. Wie weet staan de huidige kandidaten over 10 jaar ook op tweetal.GG links schreef: ↑17 jun 2025, 10:02Wat een onzin. Houten heeft vorig jaar nog student Evers beroepen. En nee niet iedere student past bij elke gemeente. Het is goed van de kerkenraad dat ze daar rekening mee houden en niet als een dolle achter elke student aanlopen. Je kunt beter om een predikant verlegen zijn dan er mee verlegen blijken te zijn. Het zou goed zijn als het curatorium ook is naar de breedte van de GG zou kijken en niet alleen (ultra)rechts zou aannemen.J de Groot schreef: ↑16 jun 2025, 14:11Jaja
De GG heeft een hoog missionarisgehalte als je kijkt naar de afgewezen mensen die nu met veel zegen predikant zijn in de PKN. Jammer dat die niet zijn toegelaten.
Daar dacht Paulus wel heel anders over in 1 Korinthe 9:16: Want indien ik het Evangelie verkondige, het is mij geen roem; want de nood is mij opgelegd. En wee mij, indien ik het Evangelie niet verkondig!J de Groot schreef: ↑17 jun 2025, 10:06Een predikant is de stem van God tot het volk.GG links schreef: ↑17 jun 2025, 10:02Wat een onzin. Houten heeft vorig jaar nog student Evers beroepen. En nee niet iedere student past bij elke gemeente. Het is goed van de kerkenraad dat ze daar rekening mee houden en niet als een dolle achter elke student aanlopen. Je kunt beter om een predikant verlegen zijn dan er mee verlegen blijken te zijn. Het zou goed zijn als het curatorium ook is naar de breedte van de GG zou kijken en niet alleen (ultra)rechts zou aannemen.J de Groot schreef: ↑16 jun 2025, 14:11Jaja
- J.C. Philpot
Die tekst toont aan dat het evangelie verkondigd moet worden, en dat is van het allergrootse belang.Rido91 schreef: ↑17 jun 2025, 11:06Daar dacht Paulus wel heel anders over in 1 Korinthe 9:16: Want indien ik het Evangelie verkondige, het is mij geen roem; want de nood is mij opgelegd. En wee mij, indien ik het Evangelie niet verkondig!J de Groot schreef: ↑17 jun 2025, 10:06 Een predikant is de stem van God tot het volk.
De tekst toont echter niet aan dat de wet niet nodig is tot kennis tot kennis van de zonde (Romeinen 3:20).
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Wie ontkent dat dan ?J.C. Philpot schreef: ↑17 jun 2025, 11:20Die tekst toont aan dat het evangelie verkondigd moet worden, en dat is van het allergrootse belang.Rido91 schreef: ↑17 jun 2025, 11:06Daar dacht Paulus wel heel anders over in 1 Korinthe 9:16: Want indien ik het Evangelie verkondige, het is mij geen roem; want de nood is mij opgelegd. En wee mij, indien ik het Evangelie niet verkondig!J de Groot schreef: ↑17 jun 2025, 10:06 Een predikant is de stem van God tot het volk.
De tekst toont echter niet aan dat de wet niet nodig is tot kennis tot kennis van de zonde (Romeinen 3:20).